اگر شما هم حتی برای یک مدت کوتاه، کار سئو انجام داده باشید، احتمالاً با گوگل سرچ کنسول (Google Search Console یا GSC) آشنا هستید.

GSC ابزاری ارزشمند برای کسب اطلاعات در مورد وب سایت شما و عملکرد آن در جستجوهای ارگانیک می‌باشد. البته این ابزار نیز همچون سایر ابزارها محدودیت‌های خاص خود را دارد.  

این مقاله به شما آموزش خواهد داد چگونه اطلاعات مرتبط تری از گوگل سرچ کنسول به دست آورید و همچنین بتوانید وسعت صادرات وب‌سایت خود را تا 400% افزایش دهید.

محدودیت‌های گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

درست است که GSC بخش‌های زیادی دارد ولی ما در اینجا می‌خواهیم روی گزارش “عملکرد” آن تمرکز داشته باشیم. از پیشخوان GSC، دو راه برای دسترسی به این گزارش وجود دارد:

Performance

وقتی که شما گزارش “عملکرد” را باز می‌کنید، اطلاعات پرسش ها و صفحات برایتان قابل دسترسی می‌شود:

Performance/google search console

این موضوع به ما یکی از مشکلات GSC را نشان می‌دهد: پرسش و داده‌های صفحه از همدیگر جدا هستند.

به بیان دیگر، اگر ما بخواهیم پرسش هایی را ببینیم که یک صفحه خاص برای آن رده بندی شده است باید نخست روی “صفحات” کلیک کنیم، آن صفحه را انتخاب کنیم و سپس روی “برگشت” کلیک کنیم تا بخش “پرسش ها” را ببینیم. این فرآیند نه تنها برای کاربر زمانبر است بلکه برای او ایجاد زحمت می‌کند.

مشکل (دو بخشی) دیگر مربوط به صادر کردن است:

  • داده‌های عملکرد برای پرسش‌ها و صفحات باید جداگانه صادر شود.
  • صادرات تنها محدود به 1000 ردیف است.

اکنون می‌خواهیم ببینیم که چگونه می توان با استفاده از GSC API این مشکلات را برطرف کرد.

API گوگل سرچ کنسول چیست؟

همان طور که می‌دانید رابط کاربری (GSC (Google Search Console محدودیت‌هایی دارد: پیوند دادن داده‌های پرسش با داده‌های صفحه می‌تواند مشکل ساز باشد، و همچنین فراموش نکنیم که صادرات ما نیز محدود است.  

اگر GSC UI نشان دهنده ی حالت پیش فرض کارخانه باشد، پس می‌توان گفت که GSC API تنظیمات سفارشی ما را به نمایش خواهد گذاشت. درست است که این کار کمی تلاش بیشتر می‌خواهد، ولی به شما کنترل بیشتر و امکانات بهتری نیز خواهد داد (دست کم در گستره ی پرسش و داده های صفحه).

GSC API برای ما این امکان را فراهم می‌کند تا با داده‌های درون حساب خود ارتباط پیدا کنیم، بتوانیم درخواست های مورد نظر بیشتری را بفرستیم و همچنین، خروجی مورد نظر بهتری نیز داشته باشیم. اکنون ما حتی می‌توانیم موانعی همچون تنظیمات پیش فرض کارخانه از جمله صادرات محدود به 1000 ردیف را نیز از سر راه برداریم.

چرا باید از GSC API استفاده کنیم؟

همان طور که به خاطر دارید، پیش از این برایتان گفتم که پرسش و داده‌های صفحه در GSC UI “وانیل” از هم جدا هستند. خب، اکنون با به کارگیری API، می‌توانیم داده‌های پرسش را به صفحه ای که آن پرسش برایش رده بندی شده است پیوند دهیم، در نتیجه دیگر لازم نیست با کلیک کردن صفحه مان را تغییر دهیم و در انتظار بارگزاری آن بمانیم.

علاوه برآن، دیدیم که صادرات محدود به 1000 ردیف است. با به کارگیری API، می‌توانیم تا 5000 ردیف را درخواست بدهیم که به معنی یک افزایش 400 درصدی در نتایج می‌باشد!

اکنون بیایید برای آزمایش، وارد حساب خود شویم، درخواستمان را بفرستیم، و یک مجموعه از داده های معنادارتر و قوی تر دریافت کنیم.

تنظیم کردن

وارد حساب GSC مناسب خود در این صفحه بشوید (گوشه راست بالایی). برای مثال، اگر آدرس وب سایت من example.com است و می‌توانم آن حساب گوگل سرچ کنسول را با استفاده از admin@email.com مشاهده کنم، پس اکنون نیز باید وارد همین حساب بشوم.

آدرس حساب GSC مناسب را وارد کنید:

گوگل سرچ کنسول

درخواست خود را تنظیم کنید:

  1. روز آغازین را انتخاب کنید. فرمت تاریخ آن باید YYYY-MM-DD باشد.
  2. روز پایانی را مشخص کنید.
  3. ابعاد درخواست را مشخص کنید. ابعاد می تواند این گونه باشد:
  • پرسش
  • صفحه
  • دستگاه مورد استفاده
  • و/یا کشور

4. فیلترها را به کار ببرید (اختیاری). یک فیلتر باید شامل:

  • بعد (بعد می‌تواند به معنی: پرسش، صفحه، دستگاه، یا کشور باشد)
  • اپراتور (یک اپراتور می‌تواند به معنی این موارد باشد: آنچه شامل می‌شود، آنچه شامل نمی‌شود، آنچه با آن برابر است، آنچه با آن برابر نیست)
  • ظاهر (ظاهر می تواند هر مقداری را در برگیرد که مرتبط با ابعاد است)

5. محدوده ی ردیف را مشخص کنید. شما می توانید با استفاده از GSC API تا 5000 ردیف را درخواست بدهید!

اگرچه صفحه‌ای که در گام نخست به اشتراک گذاشته شد انجام همه ی این تنظیمات را برایتان آسان می‌کند، ولی از طرفی نیز ممکن است برای برخی کاربران خسته کننده یا حتی کمی گیج کننده باشد. به همین منظور، من همه‌ی این ایرادها را برای شما رفع کرده و JSON مورد نیازتان را به طوری طراحی کرده ام که بتوانید آن را به سادگی و با سرعت ویرایش کنید و بازده API مورد نظر خود را دریافت کنید.

درخواست فیلتر نشده

درخواست زیر یک درخواست فیلتر نشده خواهد بود. قرار است که ما تاریخ ها، ابعاد و محدوده ردیف مورد نظرمان را تنظیم کنیم، و سپس درخواست خود را بفرستیم.

توجه داشته باشید به همان ترتیبی که ابعاد خود را می‌فرستید، با همان ترتیب نیز به شما بازگردانده خواهند شد.

API، داده های مربوط به دسکتاپ، موبایل، و تبلت را به طور مجزا به شما باز می‌گرداند. ارقامی که در رابط کاربری GSC مشاهده می کنید – برای مثال کلیک ها – مجموع هر سه مورد هستند (به جز در مواردی که خودتان فیلترینگ دستگاه را به کار ببرید).

فراموش نکنید، ابعاد شما در صورت تمایل می‌تواند شامل “کشور” نیز باشد.

{

“تاریخ آغاز”: “2019-11-01”

“تاریخ پایان”:  “2020-01-31”

“ابعاد”:

]

“پرسش”،

“صفحه”،

“دستگاه”

“محدوده ردیف”: 3000

{

درخواست فیلترشده

این نسخه از درخواست ما شامل فیلتر نیز می‌باشد با این هدف که بتوانیم نتایج خود را دقیق تر کنیم.

فیلترها در قالب بعد/اپراتور/ظاهر برای ما تعریف شده‌اند. در ادامه چند نمونه آمده است تا نشان دهد یک فیلتر چه قابلیت هایی دارد:

  • پرسش شامل go fish digital می‌باشد
  • صفحه برابر است با https://gofishdigital.com/
  • دستگاه شامل تبلت نمی‌باشد

به نظر می‌رسد که برای هر بعد تنها می‌توان یک فیلتر به کار برد، یعنی درست مثل یک رابط کاربری GSC معمولی. با این حال، اگر شما تجربه ای غیر از این داشته اید، حتماً آن را در بخش دیدگاه های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

{

“تاریخ آغاز”: “2019-11-01”

“تاریخ پایان”: “2020-01-31”

“ابعاد”:

]

“پرسش”،

“صفحه”،

“دستگاه”،

“گروه های فیلتر ابعاد”:

]

}

“فیلترها”:

]

}

“بعد”: “دستگاه”،

“اپراتور”: “آنچه شامل نمی شود”،

“ظاهر”: “تبلت”

{

]

}

“محدوده ردیف”: 3000

{

اکنون، یک قالب فیلتر شده یا فیلتر نشده انتخاب کنید و مقدارهای مورد نظرتان را پر کنید (هر آنچه که پس از دونقطه آمده است باید با مقدار مورد نظر خود شما به روز رسانی شود مگر این که الگوهای پیش فرض من را دوست داشته باشید).

درخواست را اجرا کنید

بسیار خب، اکنون شما شیوه کار را فرا گرفته اید! دو نمونه الگوی درخواست فرستادن که می‌توانید هر یک از آن ها را انتخاب کرده و بنا به سلیقه خود آن را تغییر دهید. اکنون زمان آن فرا رسیده است که درخواست خود را اجرا کنید. روی “بدنه درخواست” کلیک کنید، همه را انتخاب کرده، و آن را در JSON مورد نظر خود بچسبانید:

گوگل سرچ کنسول

این همان جایی است که شما می‌توانید به طور دستی کلیدها و مقدارهای درخواست خود را تنظیم کنید، ولی همان طور که پیش تر گفتم، این کار می‌تواند خسته کننده و کمی هم گیج کننده باشد. بنابراین من این کار را برایتان انجام داده ام.

صفحه را پایین بکشید و روی “اجرا” کلیک کنید. ممکن است که در اینجا نیز نیاز به وارد کردن اطلاعات حساب کاربری داشته باشید.

اگر همه چیز به درستی وارد شده باشد و درخواست هم قابل اجرا باشد، API داده‌های شما را باز می‌گرداند. اگر با پیغام خطا رو به رو شدید، نخست درخواست خود را بررسی کنید، سپس و در صورت نیاز سایر گام‌ها و ورودی‌ها را دوباره چک کنید.

روی مربع سمت راست پایینی کلیک کنید (این همان پاسخ API می‌باشد)، همه را انتخاب کرده، و اطلاعات را کپی کنید.

Javascript

زبان برنامه نویسی را از JSON به CSV تبدیل کنید

از آن‌جایی که اکسل یا شیتز از نظر کار کردن با داده ها ابزارهایی بهتر هستند، اجازه بدهید تا خروجی JSON خود را به CSV تبدیل کنیم.

از یک تبدیل کننده مثل این استفاده کنید و آن را در خروجی JSON خود بچسبانید. اکنون می‌توانید یک فایل CSV صادر کنید. سرتیترهایتان را بنا به سلیقه خود به روز رسانی کنید.

از داده های خود پرسش کنید

بیشتر سئوکارها با برنامه اکسل بسیار راحت هستند. بنابراین، شما اکنون می‌توانید خروجی درخواست خود را همان طور که دوست دارید مورد پرسش قرار دهید.

جستجو کردن داده هایی که مرتبط با یک سری صفحات خاص هستند یکی از رایج ترین کارهایی است که کاربران انجام می‌دهند. انجام این کار به این صورت است که شما یک شیت با مجموعه صفحات مورد نظر خود اضافه می‌کنید و سپس از VLOOKUP برای نمایان ساختن همتای آن بهره می‌برید. 

با توجه به این نکته که خروجی API در یک شیت گسترده قرار دارد، برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا به آسانی بتوانید پرکاربرد ترین کارها در برنامه اکسل از جمله مرتب کردن، فیلتر کردن، و ساختن چارت را انجام دهید.

از گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) بهتراستفاده کنیم

GSC داده های مهمی را به سئوکارها عرضه می‌کند، و خروجی GSC API نیز نه تنها داده های بیشتری از همان جنس به دست می‌دهد، بلکه آن را در فرمتی یکپارچه تر و با دسترسی آسان تر ارائه می‌کند.

امروز، ما دو مشکلی را برطرف کردیم که بیشتر وقت‌ها در رابط کاربری GSC استاندارد با آن رو به رو هستیم: پیوند صفحه/درخواست و محدودیت صادرات. امید دارم که به کارگیری گوگل سرچ کنسول API، بتواند آنالیز و درک شما از داده هایتان را یک گام به پیش ببرد.

google search console

اگرچه که قالب های JSON من پرکاربردترین سناریوها را هم در زمینه‌ی درخواست های مورد نظر شما پوشش می دهد ولی گوگل نیز برای شما راهکارهایی ثبت شده ارائه کرده که باز هم زمینه های بیشتری را پوشش داده است و در صورت تمایل می‌توانید از آن ها استفاده کنید.

آیا شیوه دیگری برای به کارگیری GSC API سراغ دارید؟ آیا API دیگری هم هست که شما به عنوان یک سئوکار به طور معمول آن را به کار می‌گیرید؟ ما هم را در بخش دیدگاه ها از نظرات خود آگاه کنید!

 

 

منبع: How to Query the Google Search Console API