طراحی لوگو چگونه است؟ هنگام شروع کار خود، کاملا باید برند تجاری خود را آماده کنید. شما باید از همان ابتدا یک هویت قوی برای خود ایجاد کنید تا تاثیر ماندگاری بر مشتریانی که می‌خواهید جذب کنید ایجاد کنید. هویت نام تجاری یک کسب و کار باید در تمام رسانه ها از وب سایت خود تا تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، همگی باید با هم سازگار باشند. برای برند هایی که عمدتا به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، یک آژانس طراحی وب سایت می‌تواند در شناسایی هویت برند شما به شما کمک کند یا می‌توانید یک طراح گرافیک استخدام کنید. یک قسمت اصلی از هویت نام تجاری یک کسب و کار، طراحی آرم آن است. اما آیا می‌دانید که بایدها و نبایدهای اساسی طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو چیست؟

به زبان ساده، لوگوها نماد هایی هستند که از تصاویر یا متنی تشکیل شده‌اند که به مشتریان در شناسایی برند ها کمک می‌کنند. یک لوگوی خوب به مشتریان شما کمک می‌کند بفهمند شما چه کسی هستید، در چه زمینه ای کار می کنید، تجارت شما چیست و یا از چه چیزی طرفداری می کنید.

مهم‌ترین عملکرد لوگوی برند شما این است که به شرکت یا سازمان خود علامت منحصر به فردی بدهید که شما را از سایر مشاغل متمایز کند. یک لوگوی خوب همچنین اطلاعات مهمی راجع به شرکت شما در اختیار مشتری شما قرار می دهد. این لوگو می تواند نشان دهنده‌ی این باشد که شما چه کالا و خدماتی ارائه می‌دهید، در چه صنعتی فعالیت دارید و حتی بیان کننده‌ی ارزش برند شما باشد.

طراحی لوگو یکی از جنبه های مهم برندینگ است، به ویژه هنگامی که برای اولین بار کار خود را شروع می‌کنید. ایجاد کردن یک لوگو تنها ایجاد یک سری اشکال، فونت و یا طرح‌ها برای زیبایی نیست. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم مطالبی را برای شما بیان کنیم که با استفاده از آن ها بتوانید یک لوگوی معتبر برای خود طراحی کنید و در میان رقیبان خود نامی دست و پا کنید.

آپدیت لوگو
آپدیت لوگو

در ادامه کارهایی که هنگام طراحی لوگو باید انجام دهید را، بیان کردیم.

1-در رابطه با مخاطب خود تحقیق کنید:

یکی از اهداف طراحی لوگو و نام تجاری شما جذب مخاطب اصلی شماست. شما باید لوگوی خود را به گونه‌ای ایجاد کنید که برای مخاطب جذاب باشد. فونت ها و رنگ ها تاثیرات بسیار زیادی در طراحی لوگو دارند. اگر لوگوی شما نتواند مشتری را جذب کند باید بدانید مسیر را اشتباه رفته اید. برخی از فونت ها و یا رنگ ها به طور خاص برای طراحی لوگو ها در نظر گرفته شده اند که جذابیت زیادی برای مشتریان دارند.

شما باید در اولین قدم از طراحی لوگو تعریف مشخصی از مشتریان یا مخاطبان خود داشته باشید. درباره علایق و سلیقه های آن‌ها تحقیق کنید تا بتوانید یک لوگوی بی نقصی ایجاد کنید که تضمین کند مورد توجه آن ها قرار می‌گیرد.

یک روش خوب برای انجام طراحی لوگو این است که مشتریان رقبا را مورد بررسی قرار دهید. شما می‌توانید سایت ها و یا شبکه‌های مجازی رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید چه لوگویی از دید آن‌ها جذاب است. بدون شک بررسی مشتریان رقبا می‌تواند کمک شایانی برای ایجاد یک لوگوی مناسب باشد. اگر کاربران هدف شما اکثراً یک طراحی خاص را می‌پسندند، این ممکن است همان راهی باشد که باید دنبال کنید.

2-مطمئن شوید که لوگوی طراحی شده برای مخاطب خواناست

هنگام طراحی لوگو قرار است لوگوی ها به راحتی خوانده شوند. اگر یک لوگو ایجاد کرده اید اما افراد نمی‌توانند آن را بخوانند، وقت آن است که در مورد فونت انتخابی خود تجدید نظر کنید. ممکن است مشتریان شما به لوگوی شما نگاه کنند و نامی را مشاهده کنند که شما منظورتان آن نام نبوده است و این باعث گیجی آن‌ها خواهد شد. تایپوگرافی خود را ساده و آسان طراحی کنید و از فونت های پیچیده یا بیش از حد طرح دار دوری کنید.

توجه دقیقی به فونت خود داشته باشید. فونت شما باید خوانا باشد و نام برند تجاری مورد نظر شما را بیان کند. مهم نیست که نوع فونتی که انتخاب می‌کنید عجیب یا پررنگ باشد اما اولین چیزی که مخاطب شما با آن روبرو می‌شود نامی است که شما در ایجاد لوگو از آن استفاده کرده اید.

ساخت لوگوی خوانا
ساخت لوگوی خوانا

هنگامی که لوگو ها به سختی خوانده می‌شوند، مشتریان اغلب از تعامل با آن برند تجاری منصرف می‌شوند. شما می توانید خلاق باشید، اما اطمینان حاصل کنید که توده مردم قادر به خواندن لوگوی شما هستند. به هر حال، شما نمی‌خواهید از برندی خریداری کنید که حتی نام آن را نمی‌دانید!

3-برای اندازه های مختلف برنامه ریزی کنید

اگرچه ممکن است شما فقط طراحی لوگو  را برای ایجاد برند در کارت های بازرگانی، صفحات رسانه های اجتماعی یا وب سایت خود نیاز داشته باشید، اما این فقط در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار شما است. شما باید لوگوی خود را در آینده اثبات کنید تا اگر می‌خواهید اندازه لوگوی خود را افزایش دهید، مثلاً برای بیلبوردها یا پوسترها، کیفیت لوگو تحت تاثیر قرار نگیرد. لوگوی شما باید حتی در مقیاس کوچک نیز عالی به نظر برسد!

هنگام طراحی لوگو ، لوگوی خود را در اندازه های مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید با بزرگ کردن یا کوچک کردن لوگو، کیفیت آن از بین نمی رود.

4-در طراحی لوگو تغییرات مختلف ایجاد کنید

هنگام طراحی لوگو طرح های مختلف، تغییرات و جهت گیری های مختلف ایجاد کنید. لوگوی شما باید بتواند بدون هیچ گونه سختی در هر چیزی قرار گیرد، بنابراین باید نسخه های عمودی، افقی و مربعی از آرم خود را نیز ایجاد کنید. داشتن گزینه های متنوع رنگ نیز برای اطمینان از قرار گرفتن لوگوی شما در پس زمینه های مختلف یک ضرورت است. این امر همچنین از هرگونه محدودیت چاپ در آینده جلوگیری می‌کند.

ایجاد تغییرات مناسب در ساخت لوگو
ایجاد تغییرات مناسب در ساخت لوگو

این مرحله اغلب در روند طراحی لوگو نادیده گرفته می شود. به دلیل فرض دیجیتالی بودن همه چیز، افراد به سرعت از ضرورت اندازه های مختلف چشم پوشی می‌کنند. در حالی که بازاریابی دیجیتال در حال رشد است، شما نباید از این واقعیت غافل شوید که بازاریابی سنتی هنوز در بازی است. بیلبورد ها و پوسترهای بزرگ، حتی در سال 2020 نیز هنوز بسیار چشم نواز هستند.

استفاده از رسانه های چاپی همچنین به شما این امکان را می‌دهد مخاطبان جدیدتری داشته باشید. این گروه های سنی مسن‌تر ممکن است زمان زیادی را به صورت آنلاین یا در رسانه های اجتماعی نگذرانند. اگر تصمیم دارید با استفاده از پوستر یا بیلبورد تبلیغات خود را انجام دهید، از قبل برنامه ریزی کنید! مطمئن شوید که لوگوی شما بدون توجه به قالبی که برای تبلیغ محصولات خود انتخاب می‌کنید عالی به نظر می‌رسد.

5-مراقب تگ لاین ها باشید

هنگام طراحی لوگو تجاری خود، یک برچسب از جنبه های مهم، نمایش شخصیت شما است. اگر قصد دارید این نشان را در لوگوی خود بگنجانید، اطمینان حاصل کنید که نشان کوتاه تر از برند تجاری باشد تا از داشتن لوگوی شلوغ یا پر مشغله جلوگیری کنید. هنگام انتخاب قلم ها، از قلم نازک تری برای عنوان خود استفاده کنید تا ابتدا توجه مخاطبان به برند تجاری شما جلب شود.

تگ لاین ها راهی عالی برای بیان خلاقیت و نمایش هویت واقعی برند شما هستند. شما می‌خواهید که تگ لاین شما بدون اینکه برای خواندن خیلی پیچیده و خسته کننده باشد، داستانی ایجاد کند. عنوان برند شما باید جذاب باشد و به خاطر سپرده شود.

مارک هایی مانند نایک، مک دونالد و لورآل نمونه های عالی در هنگام مشاهده برچسب ها یا شعارهای موفق هستند. امروزه آن‌ها فقط با کلمات کوتاه معروف به راحتی قابل تشخیص هستند.

6-به نظریه رنگ ها دقت کنید

مشابه استفاده از قلم ها در طراحی لوگو ، رنگ ها هنگام مشاهده احساسات و متفاوتی را ایجاد می‌کنند. روانشناسی رنگ را مطالعه کنید تا بدانید که از هر رنگ چه احساسی برانگیخته می‌شود.

نظریه رنگ ها
نظریه رنگ ها

به عنوان مثال، رستوران‌های فست فود تمایل دارند از رنگ زرد و قرمز استفاده کنند زیرا معروف به تحریک گرسنگی هستند. رنگ آبی باعث ایجاد احساس آرامش، و احساس اعتماد می شود. به همین دلیل بسیاری از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی در مارک تجاری یا آرم خود آبی دارند.

دوست دارید وقتی مشتری شما به آرم شما نگاه می‌کند چه چیزی را احساس کند؟ پس از ایجاد این موضوع، می‌توانید رنگ‌های مناسب مخاطب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اگرچه رنگ زرد به عنوان گرسنگی شناخته می‌شود، اما خوشبختی و خوش بینی را نیز در پی دارد. رنگ سبز می‌تواند حس طبیعت و رشد شخصی را برانگیزد. رنگ صورتی دلسوزی و عشق را برمی‌انگیزد، در حالی که رنگ بنفش معمولاً با سلطنت و معنویت همراه است.

تئوری رنگ در مارک تجاری به همان اندازه انتخاب فونت های شما مهم است. شما باید مطمئن باشید که می‌خواهید مشتری‌های شما چه چیزهایی را احساس کنند و از رنگ های مناسب استفاده کنند.

بنابراین، ما در این نوشتار تلاش کردیم 6 مرحله ی اصلی از طراحی لوگو را برای شما بیان کنیم. با انجام دادن این مراحل می‌توانید امیدوار باشید که یک طراحی موفق داشته اید. البته هنگام طراحی باید به صورت حرفه‌ای عمل کنید.

 

منبع: The Dos and Don’ts of Logo Design