امروزه به لطف تکنولوژی اینترنت که به شما امکان می دهد در شهر یا منطقه خدمات خود بازاریابی کنید ، جذب مشتریان محلی راحت تر از همیشه است. اگر هدف نهایی شما هدف قرار دادن مصرف کنندگان محلی در منطقه شما باشد ، بازاریابی در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده بسیار مؤثرتر از بازاریابی به سبک گسترده است. اصولاً شما باید جایی که ماهی است ماهی بگیرید!(مثل هندی).

یکی از بهترین راه های ارتباط شما با مشتریان محلی ، ثبت لیست شغل و کسب و کار در دایرکتوری های آنلاین مانند Google My Business است. همانطور که می توانید تصور کنید ، این بالاترین سکو و بهترین پلتفرم برای کسب و کار و تجارت های محلی است فقط و فقط به این دلیل که این نرم افزار متعلق برترین موتور جستجوی جهان یعنی  Google است. 

اما متاسفانه قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از این نرم افزار بدلیل تحریم ها برای کاربران ایرانی با یکسری محدودیت ها مواجه هست . اما اگر شما نیز جزء کسانی هستید که در این مورد اطلاعاتی ندارید و در مورد نحوه راه اندازی آن مایل هستید بدانید با ما همراه باشید تا با مزایای گوگل بیزینس آشنا شوید.

هرآنچه باید درمورد گوگل بیزینس در سال 2020 بدانید

گوگل بیزینس چیست؟

GMB مخفف عبارت google my business و به معنای گوگل بیزینس است که ابزاری مهم برای کسب وکارهای امروزه و آینده می باشد.

زمانی که شما در موتور جستجوی گوگل درباره کسب وکاری جستجو می کنید، آیا تا به حال به پروفایل کنار آن توجه کرده اید؟ آن همان لیست گوگل بیزینس است. این ابزار، ابزاری رایگان است که توسط گوگل ایجاد شده است تا در معرفی کسب وکارها، صاحبان آن ها و بازدیدکنندگان آن کمک نماید.

گوگل بیزینساطلاعاتی که در این ابزار به شما نشان داده می شود شامل ساعت کاری، مکان و مسیرهای دست یابی به آدرس، تصاویر و بازدیدها می باشد. تجزیه و تحلیل و بررسی داده ها برای مالکان و سرمایه گذاران از این لیست جمع آوری می شود.

از قسمت Insights pane صاحبان کسب وکارها می توانند مشاهده کنند مشتریان کسب وکار آن ها را چگونه جست وجو می کنند و بیشترین جستجو موتور جستجو از چه طریقی به دست می آورند. هم چنین مشتریان چه سؤالاتی دارند و آیا آن ها با ابزار گوگل بیزینس تعامل دارند.

به طور کلی، ابزاری مفید برای صاحبان کسب و کارها است که به آن ها اجازه می دهد تا شرکت خود را بر روی نقشه گوگل و نتایج موتورهای جستجو پیکربندی کنند. همان طور که می دانید جستجوهای محلی و دیداری جهت تشویق مشتریان به بازدید از کسب و کارها بسیار حائز اهمیت می باشد.

چگونه کسب وکار خود را به گوگل بیزنس معرفی کنیم و آنرا تنظیم کنیم؟

ابتدا مطمئن شوید یک حساب کاربری عمومی گوگل را تنظیم کرده اید. سپس با انجام مراحل زیر، لیست گوگل بیزینس خود را اضافه کنید یا تقاضا بدهید.

  • ابزار گوگل بیزینس را باز کنید و اکنون بر روی گزینه مدیریت کلیک کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.
  • نام کسب وکار خود را وارد کنید و سپس کلیک کنید و جزئیات خواسته شده زیر را کامل نمایید:

– آدرس کسب وکار خود را وارد نمایید و مشخص کنید آیا می خواهید مکان آن قابل نمایش باشد یا خیر.

-نوع کسب وکار خود را لیست کرده و اطلاعات تماس خود را مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس اینترنتی وب سایت خود را وارد نمایید.

  • بر روی گزینه Finish کلیک کنید و بیزینس خود را به همین سادگی ثبت و تائید کنید.

 

حالا شما میتوانید با مراجعه به پنل مدیریت گوگل بیزینس ، داشبورد کسب و کار خود را مشاهده کنید.برای این کار کافیه در زیر سربرگ Home گزینه Performance وجود دارد به آن قسمت مراجعه کنید؛ این قسمت به شما این امکان را میدهد که بفهمید بازدیدکنندگان شما از کدام مناطق هستند و چه تعاملی با صفحه پروفایل کسب و کار و بیزینس شما دارند و…

چگونه کسب و کار و بیزینس خود را بهینه سازی کنیم؟

روش های مختلفی برای بهینه سازی لیست کسب و کارهای شما در گوگل وجود دارد که با بالاترین استاندارد ممکن انجام می گردد.

گوگل بیزینس

مطمئن شوید اطلاعات شما ساده و درست باشد.

اطلاعات مهم کسب وکار شما شامل آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری باید دقیقاً مطابق با جزئیات ثبت شده بر روی سایت باشد. اصطلاحات زیادی را توضیح ندهید و به خاطر داشته باشید که ساعات تعطیل کسب و کار خود را تعیین کنید و سعی کنید اطلاعات درستی را به نمایش بگذارید. در پایان نیز مطمئن شوید که در پروفایل خود لینک سایت خود را نیز قرار دهید.

 

ویژگی ها و توضیحات اضافی جذاب

توضیحاتی مختصر بنویسید و مطمئن شوید که این اطلاعات برای مشتریان شما مفید هستند و از زیاده گویی خودداری کنید. به صفحات مهم لینک بدهید و از ویژگی های اضافی دیگری مانند wi-fi رایگان ، خدمات پشتیبانی رایگان ، مدت زمان مهلت تست محصولات و …. که ممکن است کسب و کار شما را بهتر معرفی نماید، استفاده نمایید.

 

تصاویر حرف های زیادی برای گفتن دارند 

همیشه سعی کنید از کسب و کار خود تصاویر با کیفیتی تهیه کنید و آن را در پروفایل خود قرار دهید. معمولاً تصاویر اولین چیزی است که توجه مشتریان را به خود جلب می کند بنابراین باید از تصاویر جذاب و مناسبی استفاده کنید. تصویر پروفایل نیز بسیار مهم می باشد زیرا آن نشان دهنده GMB شما است که در کنار فعالیت شما به نمایش گذاشته می شود. عکس های دیگری را نیز می توانید به لیست خود اضافه کنید که می تواند متناسب با نوع کسب و کار شما شامل تصاویری از داخل ساختمان ، حضور پرسنل ، جلسات اداری ، رویدادها ، تخفیف ها و حراج های مناسبتی و کلیه اتفاقاتی که در محل کار شما رخ میدهد باشد.

 

دسته بندی مناسبی را برای کسب وکار خود انتخاب نمایید.

اگرچه در گوگل بیزنس می توان چندین دسته بندی را برای کسب و کار خود انتخاب کرد ولی بسیار مهم است دسته ای را انتخاب کنید که دقیقا مناسب کسب وکار شما باشد. انتخاب نوع دسته اصلی بسیار مهم است اما شما می توانید دسته های دیگری را بعنوان دسته های فرعی نیز انتخاب کنید ، اما توصیه ما به شما اینه که خیلی تعداد دسته زیادی را انتخاب نکنید.

 

مدیریت و کنترل بازدیدهای مشتریان

قسمت مدیریت نظرات در پنل گوگل بیزینس به شما این امکان را میدهد که دسترسی سریع و آسانی به نظراتی که توسط کاربران در مورد سایت شما ثبت شده داشته باشید . بررسی بازدیدهای سایت پنل گوگل بیزینس بسیار مهم می باشد زیرا پاسخ دهی به این نظرات مشتریان را تشویق می کند تا بیشتر از صفحه پروفایل شما بازدید نمایند و امتیاز بیشتری را دریافت نمایید.

 

مزایای گوگل بیزینس 

حال که شما می دانید گوگل  بیزینس چیست و چگونه آن را برای کسب و کار خود تنظیم کنید در ادامه مطلب دلایلی را ذکر می کنیم چرا باید ازآن استفاده کنیم.

 

نتایج جستجوی محلی به طور قابل توجهی بهبود می یاید

یکی از روش هایی که شما می توانید برای بهبود نتایج جستجوی محلی خود به کار ببرید استفاده از GMB است. این ابزار جزئیات خوب و کلیدی را در مورد کسب وکار شما به آسانی در اختیار مشتریان می گذارد و به همین جهت می تواند نرخ تبدیل بازدید را افزایش نماید.

و همچنین گوگل بیزینس جستجوی موبایلی و نمایش سایت را برای تلفن های همراه بهبود می بخشد. با فعال سازی تنظیمات موقعیت مکانی در دستگاه های موبایل به راحتی می توانید کسب وکارهایی که در نزدیک مکان شما هستند را پیدا کنید. با استفاده از این امکان کاربران موبایل  و مشتریان در مدت زمان  کمتر و راحت تری شما را انتخاب میکنند.

 

اطلاعات مفید از تحلیل مشتریان

اطلاعاتی که گوگل بیزینس از مشتریان می گذارد در اختیار میگذارد ، مدیران سایت و وب مستران میتوانند با کمک آنها انتخاب و تصمیم گیری های مفید و سودمندی برای سایتشان داشته باشند. هم چنین شما می توانید متوجه شوید مشتریان از چه طریقی با کسب و کار شما آشنا شده اند و چه تعاملاتی با صفحه پروفایل شما داشته اند و به چه اطلاعاتی دست یافته اند.

 

افزایش اعتبار و قدرت نفوذ سایت

امروزه برخی از کاربران با پروفایل های گوگل بیزینس در موتور جستجو گوگل آشنا هستند.بنابراین میتوان گفت این دسته از کاربران و مشتریان نسبت به سایرین حرفه ائی تر بنظر میرسند و در انتخاب یک وب سایت برای خرید محصولات و یا دریافت خدمات مورد نظر حساسیت بیشتری صرف میکنند ، چرا که این دسته از کاربران برای انتخاب یک وب سایت خوب معیار ها و پارامترهای زیادی را مد نظر قرار میدهند ، بعنوان داشتن حساب کاربری در گوگل بیزینس خود یک ملاک مهم محسوب میشود که به تنهائی تا حد زیادی به اعتبار وب سایت شما کمک میکند .چرا که امروزه طبق آمار منتشر شده از هر 5 کاربر 4 نفر از آنها برای یافتن وب سایت مورد نظر خود از جستجو های محلی استفاده میکنند.

بنابراین شما با استفاده از گوگل بیزینس میتواند اطلاعات جتمع و مفیدی را در اختیار این دسته از کاربران قرار دهید و نظر آنها را بخود جلب کنید.

 

سهولت در استفاده  و بی هزینه بودن آن

یکی از حسن ها و مزایای گوگل بیزینس رایگان بودن آن است .بله ، این نرم افزار بصورت کاملا رایگان عرضه شده و مدیران کسب و کار و یا وب مستران برای ایجاد حساب کاربری و یا استقاده از امکانات این نرم افزار نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارند.از طرف دیگر ایجاد پروفایل در گوگل بیزینس و معرفی کسب و کار به آن به هیچ دانش فنی نیاز ندارد کار کردن با آن بسیار آسان می باشد و شما با راه اندازی آن میتوانید گام بزرگی در سئو سایت و بهینه سازی وب سایتتان بردارید. و ترافیک بیشتری را به سمت وب سایتتان هدایت کنید، بنابراین ارزش آن را دارد که حتماً آن را راه اندازی کنید.

 

گوگل بیزینس در سال 2020

و در آخر اگر مزایایی که در طول این مقاله به آن ها اشاره کردیم شما را راضی نمی کند باید بدانید که امروزه اکثر شرکت ها از این نرم افزار استفاده میکنند و روز به روز کسب و کارهای بیشتری برای استفاده  مزایای این نرم افزار در گوگل بیزینس ایجاد پروفایل میکنند. این به این معناست که رقبای شما از این ابزار مفید و رایگان گوگل استفاده می کنند و بهتر است شما نیز در اسرع وقت برای طراحی وب سایت مناسب کسب و کار خود اقدام کنید. 

 

منبع این مقاله : Google My Business 101 – What You Need to Know 2020