بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی این امکان را برای شما به وجود می آورد که بجای ارسال پیام های گسترده به طیف وسیعی از مخاطبان، از ایمیل استفاده کنید. با ارسال ایمیل می‌توان کارهای زیادی انجام داد. اتوماسیون این امکان را دارد که برای راه اندازی و اجرای کمپین های مربوطه، نسبت به ترکیب و یکپارچه سازی ایمیل با پلتفرم مدیریت مشتریان اقدام نماید. اما مهم‌ترین ویژگی برای صاحبان تجارت الکترونیک دنبال کردن رفتار کاربران در سایت است. مواردی مانند محصولات مشاهده شده توسط مخاطبان منجر به تکمیل مشخصات افراد در مدیریت ارتباط با مشتریان می‌شود. بنابراین اتوماسیون بازاریابی به بازرگان و تجار امکان ایجاد دسته بندی هایی بر اساس گفته ها، تاریخ خرید، محصولات مشاهده شده اخیر و موقعیت جغرافیایی را می‌دهد. افراد می‌توانند برای کاربرانی که از صفحه خاصی در وب سایت اقدام به بازدید محصول مشخصی می‌نمایند، ایمیلی تنظیم نموده و در عرض چند دقیقه برای وی ارسال نمایند.

ترکیب رفتار خریداران در وب سایت با اطلاعات مشخص و قابل اعتماد به نحو موثری در تعیین میزان هزینه ابزار اتوماسیون تاثیر دارد.

در ادامه به معرفی ۸ روش برای تسریع در اجرای برنامه اتوماسیون بازاریابی برای تجارت الکترونیک خواهیم پرداخت.

ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون بازاریابی در تجارت الکترونیک

اتوماسیون بازاریابی برای تجارت الکترونیک

کسب و کارهای استارتاپ و تجارت الکترونیک جزو مشاغل جدید و به سرعت رو به رشد محسوب می شوند. رقابت شدید میان رقبا و کسب سهم بازار بیشتر نیاز به اجرای روش‌های بازاریابی موثر و کارآمد دارد. در ادامه به معرفی ۸ روش برای بهبود اتوماسیون بازاریابی در تجارت الکترونیک پرداخته و مزیت های هر کدام را تشریح خواهیم نمود.

  • استفاده از داده های قابل اعتماد و صحیح:

داده های بانک اطلاعاتی اتوماسیون بازاریابی باید صحیح، بروز و قابل اعتماد باشند. با بررسی درصد بازدید کنندگان واقعی سایت، تعداد مشترکین و درصد اعضای سایت که انصراف نداده اند می توان کیفیت واقعی داده ها و اطلاعات را مشخص نمود. توصیه می شود که از نام های جغرافیایی پایدار استفاده نموده و بررسی کنید که محصولات به خوبی دسته بندی شده باشند. دسته بندی کلید اصلی برای طبقه بندی دسته مشتریان است. برای آندسته از اطلاعاتی که مفقود شده و یا کامل نیستند از فرم های غیر ثابت برای افزودن اطلاعات در دفعات بعدی استفاده کنید.

  • ارسال ایمیل خوشامدگویی:

وقتی افراد برای خرید از شرکت شما اقدام می‌کنند و یا اینکه برای عضویت در روزنامه الکترونیکی درخواست می‌دهند، بهتر است برای آن‌ها ایمیل خوشامدگویی ارسال شود. در اتوماسیون بازاریابی می‌توان از این ایمیل برای ارسال کد تخفیف و یا شرایط ویژه استفاده نمود. قبل از ارسال کدهای تخفیف از کارایی و تاثیرگذار بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برای اینکار انواع روش‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات مختلف را بررسی و بهترین آن را در نظر بگیرید. علاوه بر پیشنهاد تخفیف و شرایط فروش ویژه، می‌توان برای شخصیت برند، ارائه نکات مهم در خصوص محصولات و معرفی دورنمای روزنامه الکترونیکی نیز از ایمیل خوشامدگویی بهره برداری کرد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ برای عضویت در باشگاه مشتریان

  • پیشنهاد محصولات و موارد تکمیلی:

یکی از موارد مهم در اتوماسیون بازاریابی معرفی محصولات مشابه و محصولات تکمیلی به مخاطبان است. در ایمیل مارکتینگ اعلام محصولاتی که اخیرا بازدید شده است لزوما انتخاب درستی نیست. مشتریان ممکن است به دلایل مختلف این نوع محصولات را سفارش ندهند. استفاده از بسته تاریخی شما را در تحلیل و شناسایی کالاهای تکمیلی کمک می‌کند. همچنین برای شناسایی موارد تکمیلی می‌توان سیاست‌های مشتریان قبل از خرید را تجزیه و تحلیل کرد. تجارت‌هایی که دارای تعداد کمی SKU هستند، بطور تجربی محصولات تکمیلی را می‌شناسند. با این‌حال کسب و کارهای بزرگ نیاز به بررسی و تحقیقات بازاریابی برای بررسی و پیشنهاد محصولات تکمیلی دارند، تا متناسب با نیازهای مشتریان و بازار طرح‌های مناسبی ارائه نمایند.

  • تقسیم بندی دقیق:

ایمیل ارسالی از طرف شما برای کاربران هر چقدر شخصی تر و دوستانه باشد ارتباط بهتری میان برند شما و مخاطب برقرار می‌گردد. بطور معمول بخش بندی ایمیل در اتوماسیون بازاریابی بر اساس سیاست‌های بودجه بندی، محصولات مشاهده شده و یا خریداری شده و تعامل کلی با برند شما مانند تعداد بازدیدهای وب سایت و ایمیل های باز ارسال شده، طراحی و ارسال می‌شود. دقت داشته باشید که اطلاعات مرتبط به تعداد بازدیدهای انجام شده از وب سایت و ایمیل های باز برای بخش بندی بهتر بکار می‌رود. این اطلاعات شامل داده های در دسترسی همانند جنسیت، سن، درآمد خانواده، موقعیت جغرافیایی و وضعیت تاهل است. اطلاعاتی مانند عقاید، ارزش ها و شخصیت اغلب اطلاعات دقیق و قابل اتکایی نیستند، لذا بر اساس تجربیات شخصی استفاده از آن‌ها در تقسیم بندی دقیق جامعه هدف پیشنهاد نمی‌گردد.

  • رفتار متفاوت و خاص با مشتریان وفادار:

وفاداری برند در بازاریابی جایگاه ویژه دارد. رفتار وفادارانه با مشتریان می‌تواند منجر به تکرار خرید آن‌ها شود. تکرار خرید توسط مشتریان علاوه بر اینکه سود و منفعت برای کسب و کار شما به همراه دارد، مشتریان همانند سفیران برند شما محسوب خواهند شد. ارائه پیشنهادهای ویژه و محصولات خاص به مشتریان وفادار آن‌ها را خوشحال نموده و در وفاداری برند استوار و پایدار می‌سازد. مشتریان وفادار با اندازه گیری ارزش و مدت زمان وفاداری آن‌ها تعیین می‌شوند. با بهره گیری از مدل‌های پیش بینی، می‌توانید مشتریان با ارزش بالا را از روی سوابق رفتار آن‌ها با دیگران شناسایی کنید. پس از شناسایی مشتریان ارزشمند و وفادار می‌توان با ارسال ایمیل آن‌ها را به عضویت در باشگاه مشتریان تشویق نمود. باشگاه مشتریان یکی از روش‌های ارزشمند در اتوماسیون بازاریابی و جذب مشتریان وفادار است. با اینکار علاوه بر تشویق مشتریان به خرید بیشتر و مکرر، با پیشنهادهای ویژه و خاص به آنها یادآور می‌شوید که ارزش آن‌ها را دانسته و برای آن‌ها نسبت به سایر مشتریان تفاوت قائل هستید.

ایمیل مارکتینگ

  • هدف گذاری مشتریانی که از خرید امتناع می کنند:

در این بخش، موضوع مورد نظر ارسال و یا عدم ارسال ایمیل برای مشتریان نیست، بلکه مورد مهم زمان ارسال ایمیل است. در مبحث بازاریابی ایمیلی زمان ارسال ایمیل را باید به عنوان یک آیتم با اهمیت در نظر بگیرید. آیا شما بلافاصله پس از خرید برای مشتریان ایمیل ارسال می‌کنید؟ یا اینکه ساعتی بعد، روز بعد و یا چند روز بعد اینکار را انجام می‌دهید؟ اغلب تحقیقات صورت گرفته ارسال ایمیل بلافاصله پس از خرید پیشنهاد می‌کنند. اما شما باید بررسی کنید که کدام روش برای تجارت الکترونیک شما کارایی بیشتری دارد. پس از اینکه بهترین زمان ارسال ایمیل را مشخص کردید باید علت ترک خرید و عدم تکرار توسط مشتریان را جویا شوید. راه حل پیشنهادی انجام نظر سنجی سریع از مشتریان است. می‌توانید یک سوال چند گزینه ای طراحی کرده و علت عدم تکرار خرید را جویا شوید. بسته به نوع پاسخ مشتری می‌توان راه حلی برای بازاریابی و حفظ فروش خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر هزینه حمل و نقل از نظر مشتری بالاست می‌توان یک تخفیف حمل و نقل برای وی در نظر گرفت. در این موارد اگر چه حاشیه سود تجارت الکترونیک شما کاهش یافته است ولیکن شما برای ایجاد مشتریان وفادار سرمایه گذاری کرده اید.

  • ارسال ایمیل پس از خرید به مشتریان:

یکی از روش‌های بازاریابی موثر ارسال ایمیل برای مشتریان پس از هر بار خرید است. برخی شرکت‌ها همراه با ایمیل خود کوپن های تخفیف برای مشتری ارسال می‌کنند تا وی را برای تکرار خرید ترغیب کنند. برخی سازمان‌ها نیز تنها درخواست بررسی و مشاهده یک نوع محصول را دارند. صرف نظر از تمام این موارد، وقتی یک مشتری کالایی را خریداری می‌کند، ارسال ایمیل پس از خرید زمان خوبی برای دریافت بازخورد مشتری خواهد بود. بجز این می‌توان محصولات تکمیلی را به مشتری پیشنهاد نمود و یا اینکه مشتری را با سازمان درگیر نمود. تمام موارد مذکور را می‌توان بعنوان دلایلی برای بازاریابی و ارسال ایمیل برای مشتریان در نظر گرفت. توصیه می‌شود حداقل برای یک مرتبه برای یکی از دلایل فوق اینکار را انجام دهید. ارسال ایمیل پس از خرید برای مشتریان تصویر خوبی از برند شما در ذهن مشتری ساخته و منفعت خوبی برای تجارت الکترونیک شما دارد پس آن‌را نادیده نگیرید.

ایمیل مارکتینگ

ارسال ایمیل به مشتریان پس از خرید

  • جذب دوباره بازدید کنندگان:

مشکل ترین کار یک بازاریاب تشویق دوباره بازدیدکنندگان به بازدید دوباره از وب سایت است. برای این کار نیاز به استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی است. استراتژی شامل مواردی مانند پیشنهاد تخفیف، جویا شدن علت ترک خرید و رفع مشکل مشتریان می‌شود. یک ایمیل ساده با عنوان دل ما برای شما تنگ شده است نیز می‌تواند در این مواقع چاره ساز باشد. برای موفقیت در اینکار باید تمام راه حل‌های موجود را آزمایش نمود تا بهترین استراتژی تعیین گردد. بخش بندی مخاطبان و ارسال ایمیل‌های متناسب با هر بخش بندی می‌تواند نتایج بهتری را برای شما بدنبال داشته باشد. بدین ترتیب می‌توانید با انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب، ضمن حفظ سهم بازار خود، از دیگر رقبا نیز پیشی بگیرید.

در مطلب فوق ۸ روش موثر در بازاریابی برای تجارت الکترونیک را معرفی و تشریح نمودیم. تجارت الکترونیک از جمله کسب و کارهایی است که در سال‌های اخیر با استقبال چشمگیری مواجه شده است. برای اینکه در اینکار بتوانید قدرت رقابت پذیری داشته باشید لازم است که انواع روش‌های بازاریابی کارآمد را بکار ببندید، لذا بررسی و اجرای هر یک از روش‌های فوق برای کسب سود بیشتر توصیه می‌گردد.

۸ روش بهبود اتوماسیون بازاریابی برای مارکتینگ