در رابطه با سیستم ویپ چه می‌دانید؟ در ابتدا اجازه دهید معنای ویپ یا VoIP را برای شما بگوییم. ویپ به معنای منتقل کردن صدا در بستر شبکه با استفاده از IP می‌باشد. سیستم ویپ به این صورت است که صدای آنالوگ را که توانایی منتقل شدن از طریق امواج الکتریکی و سیم مسی را دارد، به صفر و یک تبدیل می‌کند. سپس آن را بر روی شبکه به صورت دیجیتال منتقل می‌کند. یعنی در ابتدا صدا با استفاده از میکروفون گوشی به امواج الکتریکی تبدیل می‌شود، سپس این صدا با استفاده از گوشی تلفن ویپ به صورت دیجیتال در می‌آید. بعد این اطلاعات دیجیتال در شبکه به سرور ویپ فرستاده می‌شود. سرور ویپ بعد از آن که مقصد را تشخیص داد، اطلاعات را به گوشی ویپ مقصد می‌فرستد. در نهایت اطلاعات دیجیتال فرستاده شده در گوشی ویپ مقصد به صورت امواج الکتریکی در می‌آیند. بعد این امواج الکتریکی به صدای آنالوگ تبدیل می‌شوند.

نصب تلفن ویپ

تماس اینترنتی از طریق یاهو، msn و … اولین تجربه‌ی استفاده از سیستم ویپ در کشور بود. بعد ها با پیشرفت تکنولوژی سیستم ویپ در کارت‌های تلفن بین المللی مورد استفاده قرار گرفت، تا هزینه‌ها را کاهش دهد. امروزه در سراسر جهان سیستم تلفنی ویپ اولین انتخاب برای شرکت ها می‌باشد. در این مقاله قصد داریم سیستم ویپ را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا شرکت شما می‌تواند از تماس صوتی از طریق پروتکل اینترنت یا سیستم ویپ بهره ببرد؟

سیستم ویپ یک عملکرد بسیار ساده است. سیستم ویپ با استفاده از راه حل PBX سیگنال‌های صوتی آنالوگ را به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کند و قبل از تبدیل مجدد آن به سیگنال های تلفنی سنتی، آن داده ها را از طریق اینترنت انتقال می دهد. چرا این روند طی می‌شود؟ در زیر چهار مورد از بزرگترین مزایای مالی که سیستم ویپ ارائه می‌دهد را پیدا خواهید کرد.

  1. با استفاده از سیستم ویپ هزینه تماس را کاهش دهید.

برای شرکت هایی که اغلب بین دفاتر تماس های طولانی یا بین المللی برقرار می‌کنند، صورت حساب تلفن می‌تواند بسیار پرهزینه و ناراحت کننده باشد. نرم افزار تماس صوتی از طریق IP دارای هزینه اولیه تنظیم و هزینه ماهیانه ثابت است. اما مشترکین سیستم ویپ نیازی به نگرانی در مورد پرداخت هزینه های تماس های بین المللی خود بین دفاتر ندارند، به گونه ای که مشترکین خدمات تلفنی داخلی را می‌پذیرند، می‌توانند برای تماس های بین المللی نیز اقدام کنند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم سیستم ویپ هم موجب  صرفه جویی می‌شود و هم موجب ثبات هزینه های غیر قابل قبول می‌شود. جالب است بدانید تماس صوتی از طریقی سیستم ویپ چیزی بیش از صرفه جویی در چند دلار می‌باشد. این سیستم همچنین می‌تواند بهره وری سازمانی و تجربه مشتری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

  1. پخش تماس های ورودی ساده از طریق سیستم ویپ

با استفاده از سیستم ویپ، می‌توانید به تماس های دریافتی از طریق تلفن اداری یا تلفن هوشمند خود پاسخ دهید تا اطمینان حاصل شود که هیچ وقت مشتری را منتظر نمی‌گذارید. سیستم ویپ این راحتی را برای شما فراهم می‌کند و تجربه ای واکنش پذیرتر برای مشتریان خود ارائه می‌دهد. اجازه ندهید که مشاغل تان محدود به این باشد که شما در دفتر خود باشید یا خیر! بازار قرن بیست و یکم پویا و بسیار متکی بر موبایل است. بنابراین شما نیز می‌توانید از تلفیق سیستم ویپ و تلفن های همراه برای رونق کسب و کار خود استفاده کنید.

  1. با نرم افزارهای دیگر ادغام شوید.

در اینجا یک مرور اجمالی از برخی از ویژگی‌های یکپارچه که میزبان تماس PBX / VOIP با شبکه‌های  سیستم ویپ است، ارائه شده است:

  • ضبط تماس، که می‌تواند برای آموزش کارمندان و برای حل و فصل اختلافات احتمالی به صورت عینی و حرفه ای بسیار مفید باشد.
  • یکپارچه سازی پیام صوتی / نامه الکترونیکی، که یک پیام سریع الکترونیکی از طریق پیام صوتی دریافتی را به همراه اطلاعات ضروری تماس گیرنده فراهم می‌کند.
  • فیلتر تماس، که با کاهش زمان تلف شده می‌تواند به بهبود امنیت و افزایش کارایی کمک کند.
  • مسیریابی تماس بگیرید، که مشتری ها، مشتریان بالقوه و کارمندان را مستقیماً به شخصی که با آن ها صحبت کرده است، هدایت می‌کند.

سیستم ویپ به شما کمک می‌کند تماس های تلفنی خود را یکپارچه سازی کنید.

سیستم ویپ چیست

  1. از مزایای قیمت گذاری ویپ با مشاغل مناسب در شبکه‌های سیستم ویپ استفاده کنید.

ما می‌دانیم که هر شغلی با بودجه فعالیت می‌کند، و ما قاطعانه معتقدیم که راه حل‌های مؤثر برای فراخوانی باید گزینه‌ای واقع بینانه برای هر سازمان باشد. به همین دلیل ما بسته های متنوعی را ارائه می‌دهیم، از سیستم ویپ برای کسب و کار کوچک و متوسط ​​گرفته تا راه حل‌های سطح شرکت، با انواع خدمات مانند مجموعه ارتباطات یکپارچه.

IP-PBX در سیستم ویپ

IP-PBX  یک راه حل جامع و مفید در سیستم ویپ است. این اصطلاح که مخفف عبارتPrivate branch exchange است به معنای دستگاه های تلفن مرکزی می‌باشد. این سیستم یکپارچه نقش بسیاری مهمی در ایجاد ارتباط میان شرکت ها دارد. این دستگاه ها موجب می‌شوند اطلاعات آنالوگ و دیجیتال بر روی خطوط تلفن منتقل شوند.  ترکیب سیستم ویپ در دستگاه PBX موجب شد که سیستم جدیدی به نام IP-PBX به وجود بیاید. این سیستم جدید دارای مزایای مختلفی است که علاوه بر اینکه تمامی مزایای سیستم تلفن سانترال قبلی را دارد، از مزایا و امکانات تازه‌ی دیگری نیز برخوردار است. برخی از این مزایا به شرح زیر می‌باشند:

  • امکان تعریف پاسخگویی خودکار
  • امکان تماس تلفنی چند کاربر به صورت تماس کنفرانس
  • امکان استفاده از سیستم رمزنگاری شده برای امنیت بیشتر اطلاعات
  • وجود مزیت Call Back برای ارتباط از بیرون با سیستم
  • امکان تعریف سیستم صندوق پستی
  • امکان پشتیبان گیری از تمامی تماس ها، تنظیمات و گزارشات سیستم
  • امکان تعریف موسیقی انتظار مختلف برای داخلی‌ها
  • امکان پیج کردن تمامی داخلی‌ها به صورت همزمان و به صورت تکی
  • امکان انتقال تماس‌های تلفنی
  • امکان ضبط تماس‌های تلفنی
  • استفاده از مکانیزم های فشرده سازی برای کاهش پهنای باند
  • امکان تعریف سرور فاکس اختصاصی به صورت مجازی

سیستم ویپ voip

انواع تلفن سیستم ویپ

انواع تلفن در سیستم ویپ بر دو نوع است:

  1. Soft Phone
  2. IP Phone

IP Phone

بهترین تلفن برای سیستم های IP-PBX این دسته از تلفن‌ها می‌باشد. کاربر می‌تواند به راحتی این دسته از تلفن ها را برنامه ریزی کند. همین امر موجب می‎شود تمامی امکانات مورد نیاز در اختیار کاربر قرار بگیرد. برخی از تلفن های آی پی به گونه‌ای هستند که چندین ورودی خط دارند. این امر سبب می‌شود بتوان بیش از یک تماس به یک داخلی داد. تصویر زیر نمونه ای از یک تلفن IP Phone را نشان می‌دهد.

تلفن ویپ چیست

Soft Phone

همان طور که از نام این دسته از تلفن‌ها پیداست، سافت فون نوعی نرم افزار است که روی کامپیوتر و یا اسمارت فون ها نصب می‌شود. این نرم افزار با استفاده از پروتکل های SIP یا IAX با IP-PBX ارتباط می‌گیرد. هنگامی که این نرم افزار روی موبایل یا کامپیوتر نصب می‌شود، در زمان ارتباط گیری دقیقا مانند یک تلفن ویپ عمل می‌کند. اگر این نرم افزار روی کامپیوتر نصب شود برای ارتباط گیری به اسپیکر، میکروفن و هدست نیاز است. اگر نرم افزار روی موبایل نصب شود با استفاده از بلندگو و میکروفن می‌توان برای برقراری ارتباط اقدام کرد. برخی از سافت فون های معتبر عبارتند از: Xlite، Express talk، Zoiper.

سیستم ویپ چیست

مزایای استفاده از سیستم ویپ

نرم افزار ویپ مزایای مختلفی دارد که از جهات مختلف می‌توان به آن‌ها پرداخت. اما لازم است بدانید مهم‌ترین مزیت نرم افزار ویپ کاهش هزینه‌ها می‌باشد. دلایلی که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • برای راه اندازی سیستم ویپ نیازی به راه اندازی سیم کشی مجزا نیست. سیستم ویپ از بستر شبکه‌ای شرکت برای ارتباط های تلفنی استفاده می‌کند. بنابراین نیازی به کابل کشی مجدد نیست. همچنین اگر کاربر بخواهد از نظر مکانی جا به جایی داشته باشد، دردسر سیم کشی مجدد برای مکان جدید وجود ندارد.
  • کاربران می‌توانند به صورت رایگان از خارج از کشور تماس تلفنی داشته باشند. در واقع بستر اینترنت این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران به صورت بین المللی با هم در ارتباط باشند. این امر هم موجب کاهش هزینه ها می‌شود و هم موجب آسان تر شدن ارتباط می‌شود.
  • این سیستم به راحتی قابل توسعه پذیری و قابل گسترش است. یعنی به راحتی می‌توان بدون سیم کشی کاربر جدید را به شرکت اضافه نمود.
  • در این سیستم می‌توان دستگاه تلفن را با کامپیوتر ادغام کرد. امروزه شرکت های بسیاری از نرم افزار سافت فون برای برقراری تماس‌های خود استفاده می‌کنند. این آمار به صورت روزافزون افزایش می‌یابد.

در سیستم ویپ به راحتی می‌توان تماس صوتی و تصویری را به صورت کنفرانس برقرار کرد. همین امر موجب می‌شود ارتباط راحت برقرار شود و نیاز های کاربر به راحتی رفع شود. همچنین هزینه ها به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

سیستم ویپ

 

منبع: The Financial Benefits of VOIP