طراحی سایت چیست؟

برای اینکه تعریف ساده و قابل فهمی از مقوله طراحی سایت ارائه دهیم باید بگوییم که در واقع طراحی سایت (به زبان انگلیسی Web Design) به استعداد و مهارتی خاص که در تولید و ساخت یک صفحه وب به کار گرفته می‌شود، اطلاق داده می‌شود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که طراحی سایت به سلسله مرحله‌هایی که در ساخت و طراحی پایگاه اینترنتی به منظور دادن اطلاعات در هر زمینه ای و برای هر سنی به کار گرفته می‌شوند، می‌گویند. امروزه تعامل میان مشتری‌ها و تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری زیاد و محکم شده است طراحی سایت به میان آمده است تا این چرخه را استحکام بخشد. بنابراین می‌توان گفت که طراحی سایت در این چرخه تعامل میان مشتری‌ها و تکنولوژی پیشرفته نقش مهمی دارد. متاسفانه باید گفت که بسیاری از فروشندگان به طراحی سایت و همچنین گسترش پیشرفت آن اهمیت چندانی نمی‌دهند. در حالی که روش‌های طراحی سایت و توسعه آن باید از اولویت‌های مهم و اساسی کار آنها باشند. فروشندگان هنگامی به خودشان می‌آیند که متوجه می‌شوند سایت نهایی ساخته شده با گوشی‌های موبایل قابل دسترسی و کاربردی نیست. آنجاست که به اشتباه خود در طراحی سایت پی‌می‌برند. همانطور که میدانید امروزه در سراسر جهان همه مشاغل و حرفه ها به سمت تجارت الکترونیکی و نیز بازاریابی دیجیتال سوق پیدا کرده اند و تعدادشان نه تنها کم نیست بلکه روز به روز رو به افزایش است. یکی از مواردی که به جرات می توان گفت در خط اصلی تجارت و کسب و کار تأثیر چشم‌گیری دارد، تکنولوژی جدید و جالب جست و جوی صوتی است. بهتر است بدانید که ما انسان‌ها موجوداتی بصری هستیم. به قول معروف، عقل آدمیزاد به چشمانش است. بنابراین، ابزارهای درست بصری و ویژگی‌های مناسب در طراحی سایت بر محتوای سایت شما آن را به یاد ماندنی و همچنین جذاب و هیجان انگیز جلوه می‌دهد. به یاد داشته باشید که در طراحی سایت عدم ایجاد هرگونه تغییر به معنی آن است که شما هیچ تجارت و کسب و کاری نداشته اید. پس اکنون زمان آن فرا رسیده است که این تغییر را ایجاد کنید. ما پس از سال ها تجربه و کار کردن با هزاران طراح سایت و شرکت مختلف در حوزه‌ها و صنایع متنوع، برترین شیوه‌های طراحی سایت و ایده‌های جدید آن را گرد هم آورده ایم تا بتوانیم در طراحی سایت به شما کمک کنیم. طراحی سایت مراحل مختلفی دارد که در ادامه این مقاله با آنها آشنا خواهید شد. در واقع می‌خواهیم شما را با ایده های متفاوت طراحی سایت آشنا کنیم.

 

طراحی سایت
طراحی سایت

ایده اول در طراحی سایت: از یک برند ثابت استفاده کنید

ممکن است شما به تازگی بچه دار شده باشید و به عبارتی دیگر اخیرا پدر یا مادر شده اید. شاید بخواهید تجربیات مادر یا پدر شدن خود را در یک سایت و یا وبلاگ مادرانه و پدرانه به اشتراک بگذارید. و یا یک بازرگان با تجربه را در نظر بگیرید که برای گسترش تجارت و کسب و کار خود به تبلیغات و بازاریابی مؤثر و کارآمد نیاز دارد. در این صورت نام تجاری برند شما می‌تواند در نحوه ارتباط گیری مشتری‌ها و مخاطبان با شما تأثیر زیادی ایجاد کند. فارغ از بحث تجارت و صنعت، می‌توان گفت که در طراحی سایت تثبیت نام تجاری شما می‌تواند به مشتری‌ها و مخاطبان شما کمک کند تا به محصولات و خدمات شما راحت‌تر دسترسی پیدا کنند. بنابراین در طراحی سایت داشتن نام تجاری ثابت به متصل کردن برند و مخاطبانی که به دنبال محصول و یا کالای آن برند هستند کمک شایانی می‌کند. پس طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که با صنعت و یا تجارت شما مرتبط باشد. چرا که از طریق طراحی سایت مشتری‌ها دسترسی راحت تری به برند و خدمات شما پیدا می‌کنند. بر این اساس لازم است تا نام تجاری ثابت خود را با طراحی سایت مرتبط کنید. نکته دیگری که وجود دارد این است که علامت تجاری برند خود را استاندارد سازید. به عبارتی دیگر، بهتر است در طراحی سایت با در نظر گرفتن علامت تجاری مشخصی در سراسر سایت و یا پیام رسان هایی که با آنها در ارتباط هستید را مشخص کنید تا اهداف محصولات و خدمات شما به بهترین شکل ممکن منتقل شوند. منتشر کردن علامت تجاری مشخص برند خود در سراسر سایت به شما کمک می‌کند تا اعتبار کسب و کار و تجارت خود را توسعه و گسترش دهید و همچنین در زمانی نه چندان طولانی، موتورهای جست و جو به شما پاسخ مثبتی می‌دهند.

 

اهمیت بالای طراحی سایت در کسب و کار و تجارت
اهمیت بالای طراحی سایت در کسب و کار و تجارت

 

ایده دوم: از تضاد و تنوع در رنگ ها بیم نداشته باشید

استفاده از رنگ‌های جذاب می‌تواند در طراحی سایت بسیار مفید و مؤثر واقع شود. در نخستین تأثیری که مشتری‌ها و یا مخاطبین از سایت و نام تجاری برند شما می‌گیرند، رنگ تا 90% می‌تواند مؤثر واقع شود. طرح های چشم‌گیر رنگی در طراحی سایت به شما کمک می‌کند تا مشتری‌ها و یا مخاطبین در بازدید و سپس خرید از سایت برند شما کمک شایانی می‌کند. چرا که طراحی سایت احتمالا بر ناخود‌آگاه مشتری‌ها و مخاطبین تأثیر مثبتی می‌گذارد و بر روی قسمت خرید کلیک خواهد کرد. ایجاد تضاد رنگی در طراحی سایت موجب برجسته تر شدن اجزای سایت شما می‌شود و در نتیجه به آشنایی و شناخت برند شما کمک زیادی می‌کند. رنگ‌ها تأثیر شگرفی در طراحی سایت دارند. چرا که احساسات مشتری‌ها و یا مخاطبین سایت شما را بر می‌انگیزد. دقت داشته باشید رنگ‌های مورد نظر در طراحی سایت باید با پیام و مفهوم درونی نام تجاری برند شما مطابقت داشته باشد. از طرفی دیگر، وجود تضاد رنگ‌ها در عناصر سایت باعث می‌شود تا محتوای سایت توسط کاربران بسیاری دیده و در نهایت قابل درک شوند.

 

کاربر تحت تاثیر تنوع رنگ سایت
تأثیر تنوع رنگ سایت

 

ایده سوم: با زیرکی و خلاقیت از تصاویر تأثیرگذار استفاده کنید

استفاده از تصاویر جذاب و زیبا در طراحی سایت علاوه بر اینکه می‌تواند زیبایی سایت شما را افزایش دهد و میزان جذابیت آن را تا حد زیادی بالا ببرد، می‌تواند کاربر را وادار به خواندن محتوای سایت شما کند. در نتیجه اثرگذاری محتوای سایت شما با استفاده از طراحی سایت به راحتی بالا می رود. استفاده از تصاویر زیبا یکی از ساده ترین راه‌های مؤثر در سایت است. با انتخاب تصاویر زیبا و چشم‌گیر و صد البته مرتبط با موضوع و محتوای سایت، میزان اثرگذاری آن را در ذهن خواننده بیشتر کنید و بالا ببرید. همانطور که میدانید هر انسان می‌تواند 65% از تمام تصاویری را که می‌بیند را پس از گذشت سه روز به خاطر بیاورد. بنابراین به راحتی می‌توان دریافت که استفاده از تصاویر تجاری مناسب با محتوا می‌تواند محتوا و عناصر دیگر سایت را با تصاویر پیوند بزند و آنها را با هم ادغام کند. گزارشات حاکی از آن هستند که استفاده از تصاویر با کیفیت‌های بالا می‌تواند تا حدود 94% بازدید از سایت را بالا ببرد. استفاده از این تصاویر با کیفیت در طراحی سایت منجر می‌شود تا کاربر به خرید و یا بازدید از سایت شما ترغیب شود. از آنجایی که برقراری روابط انسانی تأثیر چشم‌گیری بر ارتباط کاربران با برند شما دارد، می‌توانید از چهره انسان‌ها در مقالات، توصیفات و صفحات تماس خود بیشتر استفاده کنید تا کاربر بتواند با آنها ارتباط بگیرد.

 

تصاویر متناسب با محتوای سایت در طراحی سایت
تصاویر متناسب با محتوای سایت در طراحی سایت

 

ایده چهارم در طراحی سایت: نحوه عملکرد و سرعت بالا 

چگونگی عملکرد سایت برند شما و همچنین سرعت بالا تأثیر شگفت انگیزی را به دنبال دارد. امروزه با وجود شبکه‌های اینترنتی پر سرعت و همچنین عجله کاربران برای دسترسی به اصل مطلب، طراحان سایت را مجبور به دقت و تمرکز بر روی این مورد در طراحی درست و دقیق سایت کرده است. سایت‌هایی که بارگیری تصاویر متحرک و یا ویدئوهای کوتاه را با سرعت پایینی انچام می‌دهند، به حلقه ارتباطی بین تکنولوژی و مشتری آسیب زیادی وارد می‌کند. در این صورت احتمال خرید مشتری‌ها و یا بازدیدکنندگان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. شاید برایتان جای تعجب داشته باشد اما اگر بخواهیم به طور دقیق بیان کنیم، باید گفت که هر تأخیر یک ثانیه ای در بارگیری تصاویر و یا ویدئوهای موجود در سایت می‌تواند تعامل بین مشتری‌ها و تکنولوژی را تا 20% با کاهش مواجه کند. بنابراین، اهمیت سرعت و عملکرد بالا در این قسمت روشن می‌شود. اگر سایت شما علی رغم داشتن زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصر به فرد، سرعت و عملکرد پایینی داشته باشد، از همان ابتدا با مشکلات بزرگ و زیادی مواجه خواهد شد و این زیبایی هیچ کمکی به طراحی سایت شما نمی کند. برای حل هر مشکلی راه حل مخصوص به خودش لازم است. به عبارتی دیگر هر مشکلی یک راه حل مخصوص به خودش را دارد. در این مورد راه حل مناسب با مشکل شما این است که میزبان مناسب وب سایت را بیابید و برای تقویت تغییرات لازم بر طراحی سایت، عملکرد وب سایت را در سطح مطلوبی حفظ کنید و زمان مناسب برای سرور را ارائه دهید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شوند وبا کمک این روش‌ها بتوانید موفقیت‌های زیادی را در زمینه طراحی سایت کسب کنید.

 

عملکرد و سرعت بالا از مهمترین عناصر در طراحی سایت
عملکرد و سر عت بالا از مهمترین عناصر در طراحی سایت

 

منبع:

6Web Design Ideas To Boost Conversions in 2021