امروزه بروشورها به یکی از بهترین روش‌­ها برای ارائه طرح، تبلیغات، کنفرانس و برنامه‌­های افراد تبدیل شده است؛ اما اگر بخواهیم در طراحی بروشور محتوای ما در میان حجم وسیع اطلاعات که هر روزه تبادل می­‌شود، چشم نواز و جذاب باشد چه ایده خلاقانه‌­ای باید داشته باشیم؟ با ما همراه شوید تا نکاتی طلایی را باهم یاد بگیریم.

 

1-ترکیب متهورانه قلم و رنگ

استفاده از رنگهای روشن و قلم‌های بولد شده به یکی از سبک­‌های جدید طراحی بروشور تبدیل شده است که باعث جلب توجه مخاطب می‌گردد. همچنین طراحی و تایپوگرافی برندها می­‌تواند تأثیر شگفت ­آوری نسبت به سایر شکل‌های محتوا­ داشته باشد؛ زیرا مقاومت کردن دربرابر بازکردن بروشوری که از این ایده استفاده کرده تقریباً ناممکن است. با این روش به راحتی و بسیار مؤثر می‌توان پیام خود را به مخاطب انتقال داد و مخاطبان بیشتری را جذب کرد.

برای مثال بروشور پایین، یک آموزشگاه هنر و موسیقی از قلم‌ها و رنگ‌های روشن و پررنگ برای ایجاد احساس منسجم استفاده می‌کند. طراح توانسته است با قالب بندی محتوای انتخاب‌های چشم نواز رنگ‌، این مهم را به دست آورد.

بروشور هنری

 

2-استفاده از رنگ­ در متن

یکی از چالش­‌های اصلی طراحی بروشور فضاست. شما باید در فضایی اندک، پیام خود را سازماندهی و بیان کنید. برای دستیابی به وضوحی مطلوب شما باید محتوای خود را بسیار کارآمد سازماندهی کنید. در این روش شما تمامی اطلاعات خود را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید بدون اینکه او را با کلمات خیلی زیادی اشباع کرده و چشم­‌ها را خسته کنید.

همچنین راهی مؤثر در این راستا استفاده از طراحی بروشوری رنگی است. وقتی شما از پس زمینه­‌هایی متفاوت برای بخش ­های مختلف استفاده کنید، تجربه خواندن برای مخاطبان بسیار لذت بخش خواهد بود و همینطور بر جذابیت محتوای شما افزوده خواهد شد. شما می‌توانید از ابزاری مانند Visme  در طراحی بروشور استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام عناصر بصری شما به درستی کنار هم قرار دارند. علاوه بر این رنگ­‌های متضاد در بخش‌­های مختلف باعث می­‌شود تا محتوای شما خسته کننده و کسالت آور نباشند. تمامی این عوامل به شما اجازه می­­­دهد تا حجم بالایی از اطلاعات را بدون مشکل به مخاطب القا کنید.

بروشور سفر در مثال پایین با استفاده مؤثر از رنگ به وضوح دست می‌یابد. طراح از یک طرح رنگی واضح برای برجسته سازی عکس‌های مقصد استفاده می‌کند.

طراحی بروشور
طراحی بروشور

3-تایپوگرافی، محور طراحی بروشور

در تعریف تایپوگرافی چنین آمده است: تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. استفاده صحیح از تایپوگرافی بهترین راه برای ارتقا طرح بروشور به سطحی بالاتر است. همچنین امکان استفاده از قلم‌های بولد شده به فهم راحت‌تر طرح کمک می‌‌کند. انتخاب قلم معمولاً بستگی به موضوع محتوای شما دارد. برای مثال اگر شما می­‌خواهید آگاهی مخاطب را نسبت به موضوع مهمی بالا ببرید باید از قلم‌های قطور استفاده کنید و بالعکس، اگر می‌خواهید مطالبی طنز یا سرگرم کننده تعریف کنید بهتر است از قلم­‌های ظریف و نازک استفاده کنید. نکته دیگر استفاده نکردن از قلم‌های ناخواناست، اگر برای نوآوری از قلمی عجیب استفاده کنید، محتوای شما نه تنها دیده نمی‌شود بلکه مخاطب را از خواندن آن منصرف می‌­کند. قلم‌ها عناصر طراحی قدرتمندی هستند که می‌توانند بر رفتار مخاطب شما تاثیر بسزایی بگذارند.

4-عکس و نماد­های مصور (اشکال و تصاویر وکتور)

نماد­ها از عناصر طراحی بسیار محبوب بشمار میروند. نماد، طراحی بروشورها را واقعی نشان می­دهد. همچنین وقتی حجم قابل توجهی از اطلاعات برای خوانندگان وجود دارد، اگر به طراحی خود عکس یا نمادی خاص اضافه کنید، هویتی تازه به آن می­بخشید. همچنین می‌­توان نماد­ها را جایگزین درصدی از متن قرار داد و یا حتی فهم متن را ساده‌­تر کرد، زیرا گاهی از طریق کلمات منظور مورد نظر رسانده نمی‌شود، اما به راحتی می­‌توان از نمادها در این مواقع استفاده کرد.

به بروشور زیر نگاهی بیندازید. بسیاری از بروشورهای املاک و مستغلات دارای الزامات استاندارد صنعت هستند. به دلیل این محدودیت ها ، آیکون‌ها و عکس‌های مصور راهی عالی برای گنجاندن عناصر بصری در یک طرح هستند.

بروشور املاکی

 

5-آمار بصری در طراحی بروشور خلاق

تاکید بر آمار­ها به عنوان یک کانون بصری مهم، انتخابی عالی برای طراحی بروشور شماست. اعداد بزرگ همیشه جالب توجه بوده­اند و به راحتی می‌­توان آنها را به عنوان عناصر اصلی طراحی بروشور بشمار آورد. آمارها می‌توانند همچون تلنگری برای خوانندگان باشند زیرا زمانی که مخاطب از یکنواختی کلمات خسته شده باشد پس از مدتی دیگر به متن توجهی ندارد اما اگر از آمارها و ارقام استفاده کنیم می‌توانیم دوباره نظر مخاطب را به محتوا جلب کنیم. همچنین میتوان این آمار و ارقام را در کنار پیام­های مهم در  طراحی بروشور برای جلب نظر بیشتر قرار داد.

6-ایجاد کنتراست در جلوه هرچه بیشتر محتوا در طراحی بروشور

استفاده از رنگ‌های متضاد راهی طولانی برای نشان دادن یک پیام دارد اما با یک طراحی جذاب و هوشمندانه می‌­توان سلسله مراتبی را ایجاد کرد تا مخاطبان را به آنچه خواهان آن هستند برساند. مشخصاً استفاده از رنگ‌های مکمل و متفاوت تأثیر بصری فوق العاده­ای بر خوانندگان می­‌گذارد و باعث می­‌شود که پیام شما به خوبی دیده شود. با این حال باید توجه داشت که استفاده از رنگ‌های متضاد نیاز به شناخت آنها نیز دارد؛ زیرا ممکن است شما از چند رنگ کاملاً متفاوت استفاده کنید که هیچ سنخیتی باهم ندارند و همین کار باعث آزار رساندن به مخاطب و در نتیجه منجر به دیده نشدن محتوای شما شود.

بروشور خلاقانه

 

7-تصاویر منطبق در طراحی بروشور

در انتخاب عکس دقت کنید؛ عکس­‌های متناقض به راحتی طراحی شما را از بین می­برند. به همین دلیل بسیار مهم است که عناصر بصری شما با ایده طراحی بروشور مرتبط و معقول باشند. برای مثال در استفاده از عکس محصول خود به عنوان جز اصلی یک صفحه بسیار دقت کنید، در حالی که از آیکون­های متحرک در صفحه دیگری استفاده کرده­اید. وقتی عناصر طراحی را بی‌هیچ نظم و قانونی با یکدیگر ترکیب می­‌‌کنید و تطبیق می­‌دهید به راحتی خواننده را سردرگم می­‌کنید. همچنین استفاده از طیف رنگی مناسب در عکس­‌ها می­‌تواند بر شفافیت هرچه بیشتر محتوا بی­افزاید.

8-کال تو اکشن‌های موجود در طرح را با رنگ روشن برجسته کنید

فراخواندن مخاطب به انجام عمل (کال تو اکشن) یکی از مهم­‌ترین عناصر در طراحی بروشور است. مخاطبان به نیروی محکمی برای انجام عمل نیاز دارند. انجام عمل یعنی شما از مخاطب می­‌خواهید درخواست و یا راهکار شما را انجام بدهد. راه­‌های مختلفی برای عملی شدن این کار وجود دارد، از جمله متنی قوی، رنگ یا نمادی بولد شده و… تا فراخوان شما انجام شود.

در تصویر زیر این بروشور سه گانه پیتزا ما را با تصاویر چشمگیر جذب می‌کند. این فراخوان برای عمل به دلیل نماد ستاره و استفاده از رنگ سفید به عنوان کنتراست رنگ، برجسته است.

طرح بروشور

 

9-شفافیت بیشتر طرح با بصری سازی داده‌ها

در نظر گرفتن فضا برای استفاده بهینه از آن هنگام عملی کردن ایده در طراحی بروشور بسیار حائز اهمیت است. شما فضای زیادی برای ارائه مطالب خود ندارید؛ زیرا طبق یافته­‌ها در حال حاضر مردم کمتر از ده ثانیه بر روی هر گونه محتوا وقت می‌گذارند. از آنجایی که در استفاده از محتوای خود محدودیت دارید، پس باید مطمئن شوید که هر عنصر به تنهایی پیامی را منتقل می‌کند. به همین دلیل است که بصری سازی داده‌ایده بسیار خوبی در طراحی بروشور است، زیرا جذاب، مختصر و یک انتخاب عالی برای انتقال اطلاعات در یک فضای محدود است.

طراحی بروشور

 

10-کارهایی واضح برای عملی کردن طرح

پیشتر درباره اهمیت فراخواندن به انجام عملی در طراحی بروشور گفته شد، اما باید بدانیم که نیاز است حداقل یک مورد فراخواندن به عمل در بروشور خود داشته باشیم. در این بخش چگونگی این کار را مشخص می‌کنیم. کاری که شما می‌خواهید باید واضح و روشن باشد و اگر مخاطب شما تمایلی به انجام این کار ندارد، باید روش خود را عوض کنید؛ برای مثال نام بردن از وبسایت یا گذاشتن شماره تلفن به معنی فراخواندن مخاطب به انجام عملی نیست، شما تنها اطلاعات تماس را در اختیار او گذاشت‌ه­اید! شما باید به مخاطب برای انجام عملی که خواستار آن هستید دلیل قانع کننده­ای بدهید و حتی مخاطب بتواند نتیجه عمل خود را ببیند، در این صورت نتیجه چه مثبت شود چه منفی، پیشاپیش نظر مخاطب جلب شده است.

11-تنظیم بروشور در بخش‌های مشخص

در طراحی بروشور برای بهره­‌بری و خوانش بهتر مطالب خود بهتر است آن‌ها را مرتب و سازماندهی کنید. برای مثال شماره‌گذاری بخش‌های مختلف راهی مناسب برای ساماندهی آن‌ها می‌­باشد. اگر جداسازی هر بخش واضح باشد و سلسله مراتب آن به راحتی قابل تشخیص باشد، مخاطب می‌تواند اطلاعات را در مغز خود اسکن کرده و همچنین درصد بالایی از آنها را درک کند.

طراحی بروشور

 

12-استفاده از عناصر بصری باکیفیت

بروشور­ها ساخته می‌شوند تا به چاپ برسند. به همین دلیل لازم است که در طراحی بروشور هر یک از نشانه‌ها، نماد­ها و گرافیک‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند. مخصوصاً زمانی که می‌خواهید از یک تصویر یا عکس استفاده کنید باید عکس به چاپ رسیده کیفیت خوبی داشته باشد تا تار و ناواضح دیده نشود. ترکیب تصاویر با کیفیت بالا همراه محتوا، نمای رنگی مناسب و نمادهای مطلوب باعث ایجاد یک بروشور چشم نواز و جذاب می­‌شود. چیدمان مناسب باعث بهرمندی مناسب از فضا بدون ایجاد بی‌نظمی خواهد

13-افزایش خوانایی بروشور با علائم بصری

نشانه‌­های بصری بخش مهمی از زندگی ما هستند. به عنوان مثال، نشانه قرمز ایست علامت مشخصی برای ماست که به راحتی توجه ما را جلب می­‌کند؛ رنگ قرمز روشن مسیر چشم ما را هدایت می­‌کند و نوشته «ایست» ما را از وجود خطری در پیش­رو آگاه می‌­کند. استفاده از این نکات روانشناسی به ما در طراحی بروشور تأثیرگذار و جذاب کمک می‌­کند. استفاده از طراحی مناسب با نشانه‌های مطلوب باعث می­‌شود تا خوانندگان ما تجربه خوبی کسب کنند. البته که علائم و نشانه­‌های بصری مورد استفاده ما بسیار ظریف‌­تر و متفاوت­‌تر از یک علامت بزرگ ایست خواهند بود. با این حال استفاده از عناصری مانند یک خط ظریف یا شکلی جهت­‌دار روشی مناسب برای هدایت چشم خوانندگان می­‌باشد؛ زیرا بدون این علائم خواندن قسمت بعدی محتوای شما ممکن است با مشکل مواجه شود.

همچنین در صورت تمایل به انجام هر یک از طراحی های گرافیکی و بروشور میتوانید از طریق ثبت نام در وب سایت فناوران ایما و ثبت درخواست خود از تعرفه طراحی گرافیکی در فناوران ایما مطلع شوید.

 

منبع:

13Creative Brochure Ideas To Inspire Your Design