با بهبود وب سایت خود درآمد بیشتری کسب کنید

کسب و کار و فروش آنلاین در عصر تکنولوژی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. امروزه اگر کسب و کار خود را به روز نکنید و روش‌های سنتی فروش را با تکنولوژی پیوند نزنید و به بهبود وب سایت خود نپردازید، به مرور زمان از میدان رقابت حذف خواهید شد. در دهه اخیر فروشگاه‌های بزرگ تجارت الکترونیک تکنیک‌هایی برای افزایش ترافیک وب سایت و فروش آنلاین به کار گرفتند و موفقیت بزرگی را تجربه کردند.

به دلیل تغییرات و اتفاقات اخیری که در سراسر دنیا در حال رخ دادن است تقاضا برای خرید آنلاین رشد کرده و میزان فروش و ترافیک فروشگاه‌های تجارت الکترونیک نیز به طرز باورنکردنی افزایش یافته است. به همین دلیل شیوه‌های بهبود وب سایت و افزایش فروش آنلاین اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در ادامه به استراتژی‌های مهم و کلیدی فروش آنلاین با وب سایت می‌پردازیم.

 فروش آنلاین و تجارت الکترونیک
فروش آنلاین و تجارت الکترونیک

 

10 استراتژی کلیدی برای افزایش فروش آنلاین با وب سایت

گر‌چه فروش آنلاین در بسیاری از کشورهای جهان رشد کرده و محبوب شده است، افراد گاهی برای خرید حضوری و راه رفتن در فروشگاه مورد علاقه خود دلتنگ می‌شوند. هر قسمتی از فروشگاه احساسی خاص و خاطره‌ای را در ذهن خریداران بیدار می‌کند. وب سایت شما دقیقاً باید همین کار را برای خریداران انجام دهد. موارد زیر به شما در افزایش فروش آنلاین کمک خواهد کرد

1- صفحه اصلی

صفحه اصلی وب سایت، پنجره‌ای است که فروشگاه شما را نمایش می‌دهد پس باید گیرا و جذاب باشد. تحقیقات و مطالعات اخیر از تجارب کاربران و رفتار خریداران در وب سایت نشان داده است که در واقع تنها ٪20 کاربران در صفحه اصلی وب سایت پیمایش می‌کنند.

بنابراین، بهتر است صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما شامل بهترین‌ پیشنهادها، کمپین‌های در حال اجرا و عصاره چیزهای مورد علاقه کاربر باشد تا فروش آنلاین شما افزایش یابد.

کار با اسلایدرها نیز اهمیت دارد. نمایش اسلایدر در بالای وب سایت تجاری توجه کاربر را جلب می‌کند.

2- منوی بالای سایت

در سایت‌های فروشگاهی و تجاری منوهای بالایی نسبت به منوهای کناری یا اشکال دیگر کارآمدتر هستند. زیرا منوهای بالایی وب سایت در هر صفحه برای کاربر نمایش داده می‌شوند و محرکی عالی برای خریدار هستند تا محصولات جدید را ببیند، به دسته‌بندی‌های دیگر نگاهی بیندازد، به صفحه قبلی بازگردد، وبلاگ را بخواند و در نهایت محصولی خریداری کند.

به یاد داشته باشید که امروزه بیشتر خریدها با تلفن‌های همراه و تبلت‌ها صورت می‌گیرد. پس وب سایت شما باید بر روی هر دستگاهی به طور کامل ریسپانسیو باشد. به طوری که همه ویژگی‌های سایت مانند دسکتاپ در هر تلفن همراهی به خوبی مشاهده شود تا میزان فروش آنلاین شما افزایش یابد.

3- دسته بندی‌ها

وب سایت خود را درست مانند مغازه‌ها یا فروشگاه‌های سنتی که علائم یا تابلوهایی از سقف آویزان شده است طراحی کنید. به این معنی که محصولات خود را طبقه بندی کنید و در هر بخش زیر مجموعه‌هایی اضافه کنید. این نوع طراحی به خریداران آنلاین نشان می‌دهد که با کلیک کردن روی این دکمه چه چیزی انتظار آن‌ها را می‌کشد.

افراد به طور طبیعی جذب تصاویر می‌شوند به همین جهت نمایش کاتالوگ محصولات حتی در صورت محدود بودن به صورت دسته بندی‌های اصلی و زیر مجموعه های آن، فروش آنلاین شما را افزایش می‌دهد. حتی می‌توانید برای هر دسته از محصولات لندینگ پیج جداگانه‌ای اختصاص دهید که شامل تخفیف‌ها و محصولات ویژه باشد.

 

دسته بندی محصولات در سایت
دسته بندی محصولات در سایت

 

4- رنگ‌ها

زمانی که به واژه بصری یا دیداری فکر می‌کنید در ذهن شما به طور اتوماتیک رنگ‌ها و تصاویر تداعی می‌شود. در مورد تصاویر در ادامه صحبت خواهیم کرد اما اجازه دهید اندکی به تأثیر رنگ‌ها بر تجارت و فروش آنلاین بپردازیم.

بازاریابان همیشه به شیوه‌های مختلف از انواع رنگ‌ها برای تأثیر گذاشتن بر کاربران و تحریک احساسات آن‌ها استفاده می‌کنند. رنگ‌های فروشگاه آنلاین شما مانند فروشگاه‌های واقعی پیام‌های خاصی را به بازدید کنندگان منتقل می‌کند.

 

کاربرد رنگ در سایت
کاربرد رنگ در سایت

 

5- دعوت به خرید

در یک فروشگاه آنلاین گزینه دعوت به خرید، دکمه‌ای است با قابلیت کلیک، که بازدید کننده را به خرید تشویق می‌کند. برای افزایش فروش آنلاین توصیه می‌شود که دکمه دعوت به خرید با زمینه یا بافت جایی که به کار رفته متناسب باشد تا نظر کاربر را به خود جلب کند. در برخی سایت‌های تجارت الکترونیک به طور هوشمندانه احساس اضطرار و ضرورت برای خرید کالا در کاربر ایجاد می‌کنند و دقیقا در زیر گزینه «خرید» دکمه «اضافه کردن به سبد خرید» را قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است که، از قرار دادن گزینه «همین حالا خرید کنید» و «اینجا را کلیک کنید» خودداری نمایید. همچنین برای دکمه‌هایی که فریم مشکی دارند از رنگی متفاوت استفاده کنید تا به سهولت برای خریدار قابل مشاهده باشد.

6- تصاویر محصول

تصور کنید در فروشگاهی هستید و قصد دارید کیف لب تاپ جدیدی بخرید. در نگاه اول همه کیف‌ها را بررسی نمی‌کنید، یکی را انتخاب نموده، لمس می‌کنید، در کیف را باز می‌کنید تا ببینید چند جیب دارد، سپس از دستیار فروشنده درخواست می‌کنید که آیا می‌توانید کیف دیگری را ببینید تا تصمیم بگیرید مناسب ترین کیف با توجه بودجه و نیازهای شما کدام است؟

خریدار آنلاین انتظار دارد همین تجربه را در فروشگاه مجازی داشته باشد. پس در فروش آنلاین، تصاویر مهم‌‌ترین فاکتور هستند.

در پیج مربوط به دسته بندی کالاها، تصاویر محصولات با زمینه سفید کنار یکدیگر به صورت کلی برای نگاه سریع نمایش داده می‌شوند.( توصیه می‌شود که از زمینه سفید برای تصاویر استفاده کنید تا چشم خریدار اذیت نشود و روی زمینه تمرکز نکند). همچنین گزینه‌های رنگی زیر هر تصویر، عنوان توصیفی و قیمت در فروش آنلاین بسیار حائز اهمیت است.

 

نمایش تصویر محصولات سایت
نمایش تصویر محصولات سایت

بهتر است که تصاویر هر کدام از محصولات شما از زوایای مختلف به نمایش گذاشته شود. کاربر باید بتواند تصویر  آن را کوچک و بزرگ کند انگار که در حال لمس کردن آن است. هر تعداد تصویری که نیاز است در سایت بگذارید گویی مشتری در حال بررسی درون و بیرون کالا است. بهتر است جای هیچ گونه سوالی برای خریدار باقی نگذارید، تصاویر شما باید همه سوالات را پاسخ دهند.

برخی فروشگاه‌های آنلاین قبل از خرید، نمونه‌ای را برای تست برای مشتریان خود ارسال می‌کنند تا فروش آنلاین خود را افزایش دهند. افراد دوست دارند پیش از این که چیزی بخرند آن را امتحان کنند.

7- ویدیوها

اگر می‌خواهید فروش آنلاین وب سایت خود را افزایش دهید از انواع ویدیوها در همه پیج‌های فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید. ویدیوها هیچ وقت از صحنه خارج نخواهند شد مگر اینکه تکنولوژی جذاب دیگری جایگزین آن‌ها گردد. ویدیوی حرفه‌ای روی صفحه اصلی وب سایت قرار داده می‌شود و ضمن خوشامد گویی به کاربران، تصاویری در مورد فروشگاه نمایش می‌دهد.

فیلم واقعی کوتاهی از مشتری که از کالای شما استفاده کرده تهیه و در وب سایت خود در پیج محصولات قرار دهید. همچنین قرار دادن موشن گرافی در مورد چگونگی تکمیل اطلاعات و شیوه پرداخت هزینه در پیج صندوق یا پرداخت می‌تواند بسیار مفید باشد و به طور کلی به بهبود سایت شما کمک کند.

8- جستجو

«چطور می‌توانم کمکتان کنم؟» معمولا زمانی که وارد فروشگاه می‌شوید این سوال را می‌شنوید. خریدار آنلاین انتظار دارد با چیزی مشابه همین سوال در قالب راهنمایی، هنگام خرید آنلاین مواجه شود.

گزینه راهنما زمانی که نوار جستجو وارد عمل می‌شود معنی پیدا می‌کند. نوار جستجو باید در بالای همه صفحه‌های فروشگاه شما قابل مشاهده باشد. بهتر است که آن را به صورت ثابت قرار دهید تا هنگام پیمایش صفحه به سهولت برای راهنمایی در دسترس کاربر باشد.

همچنین از گزینه‌های تکمیل خودکار و غلط یاب (Spell Check) استفاده نمایید تا کلید واژه‌های مشابه هنگامی که کاربر پرسش خود را تایپ می‌کند برای او نمایش داده شود. علاوه بر این، اجازه دهید تا خریداران برای تغییر فهرست محصولات، رنگ یا برند از گزینه فیلتر جستجو استفاده کنند.

9- تأیید اجتماعی

تأیید اجتماعی استراتژی بازاریابی قدرتمند و در افزایش میزان فروش آنلاین و ایجاد اعتماد بین مشتریان بسیار موثر است. بنابراین قسمتی از صفحه اصلی سایت خود را به دیدگاه کاربران اختصاص دهید؛ افراد دوست دارند بدانند که دیگران در مورد شما چه چیزی می‌گویند.

 

تأیید اجتماعی استراتژی بازاریابی
تأیید اجتماعی استراتژی بازاریابی

 

لازم به ذکر است که، از فیلتر کردن دیدگاه‌های کاربران خودداری کنید. اگر تنها نظرات مثبت آن‌ها در مورد محصولات خود را نگه دارید و منفی‌ها را حذف کنید ممکن است افراد تصور کنند کلیه نظرات جعلی یا ساختگی است. با وجود این می‌توانید بهترین نظرات را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا بر میزان فروش آنلاین خود بیفزایید.

10- توصیه‌هایی برای محصول

بخش توصیه‌های محصول و «افرادی که را خریدند و دوست داشتند» در وب سایت معادل بسته‌بندی محصول است. تکنولوژی‌های بازاریابی مانند پیکسل‌ها و کدها به شما کمک می‌کند که توصیه‌ها را بر‌اساس تاریخچه خرید کاربر و اولویت‌های او شخصی سازی کنید. شخصی سازی فروش آنلاین شما را افزایش می‌دهد و به بهبود سایت شما کمک شایانی خواهد کرد، زیرا باعث می‌شود که مشتریان احساس خاص بودن کنند، انگار شما به طور مستقیم با آن‌ها صحبت می‌کنید.

کلام آخر

همانطور که می‌دانید خرید کردن یک ضرورت است و همه افراد خرید می‌کنند. امروزه با رشد تکنولوژی و تغییر سبک زندگی فروش آنلاین جایگاه ویژه‌ای یافته است. به خصوص اتفاقات اخیر و فاصله گذاری اجتماعی موجب شده تا درصد زیادی از افراد به خرید آنلاین گرایش پیدا کنند. در این متن مهم‌ترین تکنیک‌های افزایش فروش آنلاین و بهبود وب سایت  را به اختصار بیان کردیم.

به یاد داشته باشید که وب سایت شما باید رنگ و بوی  فروشگاه‌های واقعی را داشته باشد و همان احساس را در افراد ایجاد کند. تنها در این صورت است که می‌توانید فروش آنلاین خود را افزایش دهید و روز به روز بر تعداد مشتریان خود اضافه کنید. امیدواریم که استراتژی‌های فوق را به طور صحیح به کار ببرید و در میدان رقابت پیروز شوید.

 

منبع:

How to Increase Online Sales With Your Website