خلق یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک به اندازه مشاغل بزرگ اهمیت دارد. امروزه دیگر روش‌های بازاریابی سنتی حتی برای تبلیغات مشاغل کوچک کافی و کارآمد نیستند. همین امر سبب شده است دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک نیز بسیار ضروری و با اهمیت باشد. دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند کسب و کار خود را توسعه و گسترش دهند و از مرزها عبور کنند.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

فاکتور‌های مختلفی برای موفقیت دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این فاکتور‌های شامل‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای مناسب، روش های بازاریابی و جذب مشتری و می‌شوند. ‌اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را در رابطه با بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک در اختیار شما قرار‌دهیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی این که شما بتوانید با استفاده از روش‌های نوین و بهره‌گیری از اینترنت و شبکه‌های مجازی بازاریابی کرده و محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانید. دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل و بهینه سازی موتورهای جستجو است.

در سال‌های گذشته شاهد تغییرات شکل بازاریابی مشاغل بوده‌ایم. در سال‌های گذشته ابتدا تبلیغات در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسیدند، سپس تبلیغات وارد بیلبورد‌های سطح شهر شدند، بعد‌ها تبلیغات در‌تلویزیون ورود کردند و حال اینترنت و شبکه‌های مجازی بستری مناسب برای انواع روش‌های بازاریابی آنلاین هستند. بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی اینترنتی یا آنلاین نسبت به بازاریابی سنتی این است که شما خودتان انتخاب می‌کنید چه کسانی تبلیغات شما را مشاهده کنند. دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک ممکن است برای صاحبان این مشاغل اندکی دلهره آور باشد. آن‌ها ممکن است تصور کنند هیچ ایده‌ای برای تبلیغات اینترنتی ندارند و یا به روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ علم ندارند.

بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

مقصد و هدف در دیجیتال مارکتینگ همان مقصد و هدف در بازاریابی سنتی است. در واقع در بازاریابی دیجیتال شما برای جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه فروش محصولات بیشتر تلاش می‌کنید. در بازاریابی سنتی نیز هدف شما از انجام بازاریابی دقیقا همین است. تنها تفاوت در این دو بازاریابی در واقع روش‌های انجام آن‌ها است. در بازاریابی سنتی شما تبلیغات خود را برای هر کسی که آن‌ها را مشاهده می‌کند، ارائه می‌دهید. در ‌دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک شما انتخاب می‌کنید جامعه هدف که تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند، چه کسانی باشند.

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما کوچک باشد یا بزرگ، بهتر است از همین امروز تبلیغات اینترنتی را برای آن آغاز کنید. دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک را می‌توانید به روش‌های مختلفی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و انجام دهید. حتی می‌توانید با استفاده از سیستم تبلیغات گوگل مشتریان را ترغیب کنید

تا به سایت شما سر‌بزنند. از طرفی شما می‌توانید با تولید محتوای سئو شده و بهینه سازی سایت خود تلاش کنید ‌تا هنگامی که کاربر یک کلید واژه خاص را در موتور جسنجو گوگل، جستجو می‌کند، گوگل سایت شما را به او نشان دهد.

بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک چیست؟

بعد از بیان کردن این که دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک چیست و چگونه کار می‌کند، حال شاید برای شما سوال باشد که مزایای بازاریابی اینترنتی برای مشاغل کوچک چیست؟ در پاسخ باید بگوییم مزایای بازاریابی اینترنتی برای مشاغل کوچک به شرح زیر است:

بازاریابی اینترنتی به شما کمک می‌کند تا قبل از خرید و بعد از خرید هر مشتری به ارزش واقعی برند خود آگاهی پیدا کنید و مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی اینترنتی مشتریان هدف شما را می‌تواند به طرفداران و مشتریان دائمی شما تبدیل کند.

بازاریابی دیجیتال موجب می‌شود برند شما روز به روز توسعه و رشد بیشتری پیدا کند. هنگامی که چند کاربر در شبکه‌های اجتماعی مبلغ شما باشند، برند شما به سرعت رشد خواهد کرد و این یعنی تعداد مشتریان بیشتر و بیشتر.

بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما کمک می‌کند آن‌ها بتوانند خرید خود را بدون پیچیدگی به راحتی انجام دهند. این موجب جلب رضایت مشتریان از شما می‌شود.

10 مرحله دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک که باید انجام دهید

اگرچه دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک بسیار پویا و روان انجام می‌شود. اما لازم است با روش‌ها و تاکتیک‌های این نوع بازاریابی آشنا باشید. در ادامه 10 مرحله اساسی بازاریابی اینترنتی را برای شما بیان می‌کنیم:

1- مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

قبل از این که هر کاری انجام دهید ابتدا باید بتوانید مشتریان یا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. شما باید بدانید مخاطبان محصولات یا خدمات شما چه کسانی هستند؟ همچنین باید اطلاعاتی در رابطه با رنج سنی آنها، جنسیت آن‌ها، علایق آن‌ها و به دست آورید. این شناخت به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید محصولات و خدمات خود را ارائه دهید و به صورت هدفمند تبلیغات خود را انجام دهید. به عنوان مثال اگر محصولات شما لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوص بانوان هستند، تبلیغ آن‌ها برای جامعه هدف آقایان، تأثیری در رشد کسب و کار شما نخواهد داشت.

مخاطب هدف
مخاطب هدف

2- برای بازاریابی دیجیتال خود برنامه ریزی کنید

بدون داشتن یک برنامه اصولی و دقیق موفقیت شما ممکن نخواهد بود. شما باید آگاهانه پیش بروید. در هر مرحله از فرایند دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک الزامی است یک برنامه دقیق و حساب شده داشته باشید و مطابق آن گام بردارید. برنامه ریزی به شما کمک می‌کند در هر مرحله بدانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید و هدف شما از انجام آن کار چیست. داشتن یک برنامه اصولی و دقیق به شما کمک می‌کند بتوانید از سایر رقیبان خود پیشی بگیرید.

3- وب سایتی داشته باشید که موبایل فرندلی باشد

موبایل فرندلی بودن یک سایت به معنای این است که کاربران تلفن‌های هوشمند بتوانند با استفاده از موبایل خود به راحتی به سایت شما وارد شوند، در آن پیمایش کنند و نیازمندی‌های خود را پیدا کنند. در واقع موبایل فرندلی بودن سبب می‌شود کاربرانی که با تلفن همراه وارد سایت می‌شوند نیز به اندازه دیگر کاربران از عملکرد سایت رضایت داشته باشند.

4- سئو را اعمال کنید

در دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک سئو مجموعه کارهایی است که باید انجام دهید تا وب سایت شما در دنیای پهناور اینترنت دیده شود. در واقع اگر سایت شما سئو نشده باشد، یعنی امکان دارد سایت شما اصلا دیده نشود. سئو و بهینه سازی سایت کاری است که باید توسط متخصص این حوزه انجام شود. سئو به موتور‌های جستجو کمک می‌کند تا هنگامی که کاربر یک عبارت یا واژه را در گوگل سرچ کرد، موتو‌های جستجو سایت شما را برای نتیجه حاصل به کاربر نشان دهند. اگر سایت شما سئو نشده باشد موتور‌های جستجو نمی‌توانند سایت شما را بر اساس کلید واژه‌ها، شناسایی کنند.

سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ
سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ

نوشتن مطالب مفید و سودمند سئو شده، استفاده از کلید واژه‌های هدف، استفاده از تصاویر و محتوای باکیفیت، استفاده از لینک ‌دهی مناسب و اصولی و از جمله کارهایی است که می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند. در واقع در دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک داشتن یک سایت سئو شده، کمک شایانی است.

5- فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی نیز انجام دهید

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک، توییتر و  نقش زیادی موفقیت شما دارند. همه‌ی ما در طول روز بارها از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنیم. شما باید مخاطبان هدف خود را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و در این محیط هم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

6- از بازاریابی محتوا استفاده کنید

تولید محتوای جذاب و مناسب نقش مهمی در موفقیت دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک دارد. بررسی کنید که مخاطبان شما بیشتر تمایل به چه محتوایی دارند. محتوای یونیک و هدفمند می‌تواند مخاطبان و مشتریان بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

7- بازاریابی ایمیلی را انجام دهید

بسیاری از افراد در طول روز صندوق ورودی ایمیل خود را چک می‌کنند. بازاریابی ایمیلی می‌تواند نقش مهمی در دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک دارد.

8- CRO را اعمال کنید

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) فرآیندی است که موجب افزایش بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود. هر‌چه صفحات سایت شما بهینه تر باشند، بازدیدکنندگان بیشتری به سایت شما وارد می‌شوند.

9- تجزیه و تحلیل کنید

در هر مرحله از فرایند دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل کوچک الزامی است که عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنید. تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند بتوانید نقاط قوت و نقاط ضعف خود را پیدا کنید. در واقع شما باید در هر مرحله بررسی کنید که در کدام بخش‌ها بهتر عمل کرده‌اید و در کدام بخش‌ها ضعیف بوده‌اید. این امر سبب می‌شود بتوانید نقاط ضعف خود را از بین ببرید و روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید.

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال خود را تحلیل کنید

10- استراتژی رشد خود را مشخص کنید

بعد از تجزیه و تحلیل عملکرد خود، حال نوبت آن است که استراتژی رشد خود را مشخص کنید. استراتژی رشد شما باید ترکیبی از روش‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی باشد که شما در آن‌ها عملکرد خوبی داشته اید.

منبع:

The Ultimate Digital Marketing Guide for Small Business