طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

برای رسیدن به طراحی لوگوی جذاب و دوست داشتنی به همراه ترکیب‌های منحصر به فرد، ایده‌های خیره کننده و نقش‌های عالی، به کرنینگ نیازمندیم. اهمیت کرنینگ را در ادامه نوشتار توضیح خواهیم داد.

"طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

با استفاده از روش کرنینگ متوجه می شوید که طراحی انجام شده توسط یک تازه کار انجام شده است یا یک طراح حرفه ای آن را پدید آورده است. شاید بپرسید چگونه؟ تمام توضیحات بیان شده تاکنون، پاسخ این سوال است. یک طراح حرفه ای در طراحی لوگو یا طراحی سایت ، باید از فضای در اختیار خود نهایت استفاده را ببرد. این نهایت استفاده حتی به فاصله بین دو حرف نیز باز می‌گردد. به همین سادگی! اگر بدون هیچ ملاحظه و توجهی به کرنینگ، طراحی ایجاد گردد، طراحی بی نظم می‌شود و خروجی آن یک فاجعه خواهد بود. طراحان با این مساله آشنا هستند. به شکل زیر دقت کنید و تفاوت فاصله عادی و فاصله غیرعادی را در نظر بگیرید.

طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

کرنینگ در فرآیند طراحی

پیشگیری از یک طراحی فاجعه بار نیازمند توجه عاقلانه در فرآیند طراحی به «کرنینگ» است. کرنینگ اغلب نادیده گرفته می شود اما توجه فوق العاده به جزئیات کمک خواهد کرد تا لوگوی حرفه ای تولید شود. این جزئیات به معنای توجه به حداقل فاصله بین دو حرف است تا بتوان بدون از دست دادن مفهوم، کلمه ای بدیع خلق کرد. این سخن یکی از طراحان حرفه ای لوگو در خصوص کرنینگ است. این جمله بسیار مهم و زنگ هشداری برای تمام طراحان وب سایت و طراحان لوگو می باشد. طراحی باید منطقی و فهم آن آسان باشد. نوشتار و متن تولیدی نباید به گونه ای باشد که ابهام ایجاد نماید.

شرکت‌های طراح اغلب به کرنینگ دقت نمی‌کنند اما اهمیت کرنینگ بر اساس شفافیت متن است. بدون کرنینگ، مخاطب در معرض خطای مفهومی کلمات قرار می گیرد و این موضوع به دلیل فاصله ایجاد شده بین حروف خواهد بود. به عنوان مثال کلمه «ولوله» به معنی هیاهو ایجاد شده در شهر است؛ حال اگر کمی فاصله ایجاد شود، این کلمه تبدیل به «و لوله» می شود و این به معنای دو کلمه شدن است. کلمه اول همان حرف ارتباطی « و» است و کلمه دوم «لوله» است. این دو کلمه کاملاً متفاوت از یک کلمه اول است و به لحاظ مفهومی نیز متفاوت است. یعنی معنای «ولوله» با فاصله گذاری غلط، کاملا نامفهوم شد. از کلمه ادبی به کلمه ای در خصوص تاسیسات ساختمانی رسیدیم. این رمز یک طراحی حرفه ای و مناسب است. مثالی دیگر می تواند در قرار دادن علایم نوشتاری باشد که آنها نیز نوعی قاعده فاصله‌گذاری مختص خود دارند. مثلا «نگو واقعاً !». در اینجا تاکیید بر این است که کلمه «واقعاٌ» را نگوییم و به آن اشاره ننماییم. اما با قرار دادن نمادها، می‌توان با جداسازی دو کلمه به مفهوم جدیدی دست یافت. یعنی با نوشتن « نگو ! واقعاً؟» . این عبارت اشاره دارد به یک تعجب از شنیدن یک موضوع. یعنی بیان می دارد: حرفی را که زدی؛ خیلی سخت است باور کنم.

طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

طبیعت آدمی از یک پروژه زیبا و حرفه ای پر از شور و شعف می‌شود و تخیل انسان پیشتر از او در حال حرکت و بهتر از خود انسان این زیبایی را درک می کند. با تخیل مرزهای تفکر و منطق گسسته می شود و درک زیبایی محقق می شود. کرنینگ به مانند مانع 110 متری مسابقه دو پرش برای طراحی وب سایت یا طراحی لوگو می باشد. با این تفسیرها، کرنینگ یعنی ایجاد یک پروژه زیبا و جذاب پس از گذر از موانع سخت.

طراحی های گرافیکی در مقابل کاربرهای عملی، زمانی که به نتیجه می‌رسند، به زانو در می‌آیند و تسلیم می‌شوند. یعنی خروجی کاربرد یک طراحی از خود آن طراحی با ارزش‌تر است. انتقال مفاهیم و محتوا با کاربرد یک طرح گرافیکی همسو است. در برندسازی و طراحی لوگو، مواد اولیه کار بر سبک طراحی فائق می آید. استفاده از کرنینگ به عنوان ابزار ایجاد محتوا و تبدیل خط به قالب مفهومی و تصویری، بر سبک تولید لوگو رجحان دارد. اما این موضوع زمانی محقق می شود که طراحی دارای وضوح دقیق بصری باشد و بتواند تبلیغگر خواسته شرکت، فرد، تولیدات یا موقعیت گروه مخاطب باشد.

طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

 

مثال هایی از کرنینگ نامطلوب!

برای این که با مفهوم کرنینگ نامطلوب بیشتر آشنا شویم که موجب کج فهمی خواهد شد و محتوا را به شدت از آنچه مد نظر است، دور می‌سازد، به ارائه مثال‌هایی می‌پردازیم. به تصویر زیر نگاه کنید. استفاده ناصحیح از کرنینگ باعث شده است تا لوگوها به خوبی فهمیده نشوند. مثلا click here به مانند «دیک هی یر» دیده می شود و این مطلب باعث خواهد شد تا برند تعریف شده که یک شاخصه یکتا برای برندها می‌باشد، به لوگو و برند دیگری تفسیر شود و مبلغ آن برند گردد. باید اشاره کرد، همانطور که می دانیم هر لوگویی تداعی کننده یک برند خاص و معروف است که با نمایش لوگو، همواره برند مد نظر تداعی می شود. اگر یک برند، فقط به واسطه اشتباه نوشتاری و خطی دچار کج فهمی توسط مشتری شود، برند در رقابت با رقبا، از صحنه خارج خواهد شد.

طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

استفاده نابه جا از کرنینگ راهی به سوی برندسازی و طراحی لوگو ندارد. به معنای دیگر، لوگوی خوب بدون توجه به کرنینگ ساخته نمی‌شود. حروف به یکدیگر متصل می‌شوند و به صورت یکپارچه ساختار می‌یابند و کلمات در کنار هم معنا می گیرند و شکل می‌پذیرد. کرنینگ در قسمت‌های مختلفی می‌تواند دیده شود. در مغازه ها، کتاب‌ها، رسانه‌ها و نمونه‌های متعدد دیگری که با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

توجه به ابتکار و خلاقیت طراحان در به کارگیری جایگاه کلمات و به کارگیری صحیح کرنینگ، حتی زمانی که به عمد فاصله بین حروف به معنای جدید منتهی می‌شود، برای طراحی سایت، خارق العاده است.

تایپوگرافی و کرنینگ

جهت طراحی سایت، گاهی ابتکاری خلاقانه شکل می‌گیرد. استفاده از اصول تایپوگرافی یا همان تلفیق خط و گرافیک یکی از اصول طراحی سایت است. تایپوگرافی همان آثاری است که تلفیق خط و تصویر را با هم آمیخته و با بهره‌مندی از اصول زیباشناختی، محتوا را دگرگون می‌سازد. وظیفه اصلی تایپوگرافی، شفافیت در خواندن است. باید اشاره کرد که اصول تایپوگرافی در تمام دنیا یکسان است با این زبان کشورها که نماد ارتباط بین ملت‌هاست، با یکدیگر فرق می‌کند. چگونه تایپوگرافی و کرنینگ با هم مرتبط می‌شوند؟ همانطور که می‌دانید، تایپوگرافی زمانی ظاهر می‌شود که خطی نوشته شده باشد و بخواهیم روح هنری اثر را افزایش دهیم. کرنینگ نیز همان فاصله بین خطوط نوشته شده است. لذا هر دو روش در یک راستا عمل می‌کنند. گاهی اوقات آنقدر متن شلوغ نوشته شده و از جملات مشابه در هم تنیده استفاده کرده است که خواننده از خواندن منصرف می‌شود زیرا چشم خواننده از منظم بودن لذت می‌برد. به واسطه کرنینگ میتوان تایپوگراف مسلطی بود.

طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

عدم رعایت کرنینگ

استفاده مناسب از کرنینگ باعث می‌شود حتی موقعیت متن ایجاد شده نیز از محتوای غیر رسمی به رسمی تغییر حالت دهد. به نمونه ای از این موارد اشاره شده است. سرتیتر این نوشته از قالب حروفی استفاده شده است که دارای زبانه هایی در ابتدا و انتهای حرف است. متن نوشته نیز محتوای ظاهری غیر رسمی دارد اما این دو قسمت با هم، به تولید یک متن رسمی می انجامد.

طراحی لوگو و اهمیت کرنینگ

با این توضیحات مفهوم کرکینگ را متوجه شدیم. به عنوان یک طراح حرفه ای گرافیک، می توانید به همراهی ما در طراحی سایتتان، امیدوار باشید.

 

منبع : Logo Design and the importance of Kerning