۵ عاملی که باعث اختلال در کیفیت ویپ می‌شوند

انتخاب یک سیستم ویپ (voip) درون سازمانی به برنامه‌ریزی، تعمیر و نگهداری فنی زیادی نیاز دارد. توصیه ما به شما این است که پیش از دانستن نکاتی که در ادامه برای شما درباره‌­ی مشکلات فنی که امکان دارد (عوامل اختلال در کیفیت ویپ) رخ دهد و همچنین نکات مربوط به تعمیر و نگه­داری تکنولوژی ویپ درون سازمانی، آورده شده است، انتخابی انجام ندهید که ممکن است برای ساختار شما نامناسب و اشتباه باشد. پیکربندی و نظارت مناسب، اقداماتی ضروری هستند که برای تجربه یک ویپ درون سازمانی بدون اختلال نیازمند آن­‌ها هستید. اگر بسیاری از متغیرهای فنی از پیش بررسی نشده باشند و آمادگی لازم برای مقابله با آن­‌ها را نداشته باشید، ارتباطات مخابراتی پیشرفته شما می‌تواند به سرعت به یک مشکل پیشرفته تبدیل شود که حل کردن آن در زمانی کوتاه ممکن است برای شما کاری دشوار و غیرقابل انجام باشد.

عوامل اختلال در سیستم ویپ

در اینجا ۵ مورد از شایع‌ترین عوامل اختلال در کیفیت ویپ آورده شده است و درباره تک تک آن‌­ها توضیحاتی ارائه شده و حتی روش‌­هایی برای مقابله با آن‌­ها نیز گفته شده است. با اینکه هر یک از این اختلال­‌ها با مهارت‌های صحیح قابل مدیریت هستند، اما ممکن است برای حفظ کیفیت ارتباط خود نیازمند تلاش مستمر باشید.

1. تاخیر یا لتنسی – تاخیر در صدا

تاخیر یا لتنسی زمانی است که طول می‌کشد تا صدا از یک سر شبکه به سر دیگر برسد. یا به عبارت دیگر زمانی که طول می­کشد تا صدای کسی که در یک سر ارتباط صحبت می‌کند، در طرف دیگر شنیده شود. در کمال تعجب، تنها چند میلی­‌ ثانیه تاخیر در این انتقال می­‌تواند بر کیفیت تماس تاثیر منفی بگذارد. سیستم‌های ویپ نسبت به تاخیر بسیار حساس هستند زیرا مکالمات در زمان واقعی انجام می‌شوند و هر تاخیری که صورت بگیرد، در طرف کیفیت تماس تاثیر می­‌گذارد. این درحالی است که پیام­‌های متنی و یا داده‌­های تصویری به صورت لحظه­‌ای مخابره نمی­‌شوند و تاخیر در ارسال و یا دریافت آن­‌ها از این میزان اهمیت برخوردار نیست.

کنترل تاخیر تغییرات مختلفی را توصیف می‌کند که باید بر روی یک صدا قبل از رسیدن به شنونده انجام شود. تبدیل یک صدای آنالوگ به اطلاعات دیجیتال چند مرحله طول می‌کشد که به فرایند انتقال کلی صدا چند میلی‌ثانیه اضافه می‌کند. این فرایندها شامل بسته­‌بندی کردن، فشرده‌سازی و تغییر بسته هستند که هر کدام به چند میلی­ ثانیه زمان نیاز دارند. وقتی الگوریتم­‌های مسیریابی مختلفی در یک شبکه پشتیبانی می‌شوند، هر کدام از این فرایندها ممکن است بیشتر طول بکشد و در نهایت صدا دیرتر به مقصد برسد.

تاخیر بسته­‌بندی زمانی است که برای پر کردن یک بسته با داده‌های صوتی صرف می‌شود. این فرآیند برای تلفن IP بسیار مهم است چون واحد اصلی داده را تشکیل می­دهد. بروز تاخیرهای غیرعادی در طول این فرایند به پیکربندی سیستم مرتبط است. برای مثال، اندازه بسته باید در طول زمان بهینه‌سازی شود تا تاخیر یا لتنسی به حداقل برسد. اگر اندازه بسته به شکلی ناکارآمد برنامه‌ریزی شود، می‌تواند اثری موج دار بر سراسر سیستم داشته باشد و باعث اختلال در ارتباط شود.

تاخیر صف‌بندی زمانی است که یک بسته منتظر می‌ماند در حالی که بسته‌های دیگر در حال پردازش هستند. زمانی که بسته‌ها به یک نقطه اتصال می­رسند، باید منتظر بسته‌هایی که قبل از خودشان ارسال شده­‌اند بمانند تا اول آن‌­ها به مقصد برسند. بهینه­‌سازی فرایند صف­‌بندی نیز نیازمند یک روال پیکربندی است.

عوامل اختلال در کیفیت ویپ

 

2. تقدم و تاخر (جیتر) – صدای مختل شده یا آشفته

جیتر اختلاف بین زمانی است که انتظار می‌رود بسته‌های اطلاعاتی به یک نقطه اتصال برسند و زمانی که آن‌ها واقعا به نقطه اتصال می‌رسند. اگر مراحل دارای پیکربندی ضعیفی باشند و یا نقاط اتصال دیگری که در مسیر ارسال قرار دارند بیش از حد بار دریافت کرده باشند، بسته‌های داده می‌توانند دیر برسند و همین باعث ایجاد اختلال در دریافت داده‌­های صوتی و در نتیجه پایین آمدن کیفیت تماس می­‌شود.

زمانی که اختلاف بین فواصل مورد انتظار و فواصل واقعی به طور قابل‌توجهی بیشتر باشد، جیتر اختلال ایجاد می‌کند. برای مثال، فرض کنید که سیستم به شکلی پیکربندی شده باشد که بسته‌ها را هر ۲۰ میلی‌ثانیه دریافت کند و بسته چند میلی‌ثانیه بعدتر برسد، در ابتدا این مشکل ممکن است بر کیفیت تماس تاثیر نگذارد. اما اگر بسته‌ها به طور مداوم دیرتر برسند، کاربران در طول تماس‌ها متوجه صداهای عجیبی خواهند شد که کیفیت تماس را کاهش می­‌دهد.

می‌توان جیتر را با اضافه کردن یک بافر به حداقل رساند. بافر وسیله­‌ای است که بسته­‌های اطلاعات را دریافت می­‌کند و به شکلی منظم ارسال می­نماید تا از بروز اختلال­‌های ممکن جلوگیری شود. اما این کار تنها در صورتی جواب می‌دهد که جیتر متعادل و قابل پیش‌بینی باشد و بافر بتواند این اطلاعات نامنظم را به شکل منظمی درآورده و ارسال نماید.

3. فشرده‌سازی صدا تداخل در صدا

فشرده‌سازی از روال­‌هایی است که برای مدیریت کردن داده‌های صوتی مورد نیاز است. با فشرده کردن داده‌ها به بسته‌های کوچک‌تر، اطلاعات می‌توانند از طریق یک شبکه بدون نیاز به ایجاد تغییر در پهنای باند حرکت کنند. این داده‌­های فشرده وقتی به مقصد خود می‌رسند، تجزیه شده و مجددا به صدا تبدیل می‌شوند.

توجه کنید که نرم‌افزار فشرده‌سازی که مورد استفاده قرار می­گیرد، بسیار مهم است زیرا بسته­‌هایی که به خوبی فشرده یا تجزیه نشده باشند می‌توانند باعث ایجاد امواج در صدا شوند. همچنین اگر فرآیند فشرده‌سازی آهسته‌تر از حد معمول باشد، می‌­تواند مشکل ایجاد کند و کیفیت تماس را کاهش دهد.

عوامل اختلال در کیفیت ویپ

در بخشی از فرآیند فشرده‌سازی، داده‌های صوتی غیر مهمی مانند نویز سفید، صدای پس‌زمینه و فرکانس‌هایی که گوش انسان نمی‌تواند آن­ها را بشنود، پاک می­‌شود تا در نهایت یک صدای باکیفیت و بدون نویز دریافت شود. همانطور که گفته شد این روند بر کیفیت صدا تاثیر نخواهد گذاشت و حتی به بهبود آن نیز کمک می­‌کند مگر اینکه طی انجام این فرایند چیزی بیش از این صداهای بی‌ربط پاک شود و بخشی از اطلاعاتی که مفید بوده است از بین برود.

4. اکو – انعکاس‌­های صدا

اکو یا انعکاس صدا که به آن پژواک نیز گفته می­‌شود، توسط امپدانس که مقاومت الکتریکی یا مخالفت با سیگنال از طرف یک دستگاه یا بخشی از شبکه است، ایجاد می­‌شود. عدم تطابق امپدانس زمانی رخ می­‌دهد که بخش‌های مختلف یک شبکه دارای سطوح مختلفی از مقاومت هستند. این اختلاف در امپدانس باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای سیگنال می‌شود. در این صورت این عدم تطابق مقاومت بخش­‌های مختلف شبکه، توسط کاربرانی که از تکنولوژی ویپ استفاده می‌کنند، به شکل انعکاس صدا شنیده می‌شود. شدت این پژواک به فرکانس و اختلاف بین سطوح امپدانس بستگی دارد.

برای حذف انعکاس، فرایندی صورت می­‌گیرد که روال آن به شکل تطبیق یک کپی معکوس از پیام صوتی با پژواک است. در این فرایند سیستم از کپی معکوس به عنوان مرجعی برای آنچه که باید در طول تماس حذف شود استفاده می‌کند و می­تواند پژواک را از بین برده و کیفیت صدا را بهبود ببخشد. انجام پیکربندی که نیاز است تا مقدار مناسبی از پژواک حذف شود، می‌تواند زمان ببرد زیرا سطوح امپدانس می‌تواند متفاوت باشد.

5. گم شدن بسته – صدای خش خش و قطع شدن صدا در طول تماس

گم شدن بسته می‌تواند به طور خاص در یک مکالمه اختلال ایجاد کند و یکی از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده می­‌باشد که حتما باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود. این اتفاق می­‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما معمولا به دلیل قرارگیری بیش از حد بار بر روی یک شبکه رخ می­‌دهد. هنگامی که یک سیستم با پهنای باند کم با انبوهی از داده‌ها مواجه می‌شود، برخی از داده‌­ها هرگز به مقصد خود نمی‌رسند یا به اصطلاح گم می­‌شوند و بقیه داده­‌ها نیز به طور قابل‌توجهی کند می‌شوند.

عوامل اختلال در سیستم ویپ

برای داده‌های منظم، گم شدن بسته مساله چندان مهمی نیست چون بسته می‌تواند تقریبا در هر ترتیبی مجددا ارسال شود. حفظ نظم برای ارسال داده‌های صوتی مسئله­‌ای حیاتی است، بنابراین باید به هر ترتیبی از گم شدن بسته اجتناب شود. از دست دادن ۱ % از بسته­‌ها یا کم‌تر از آن، هدفی است که از طریق یک اتصال اینترنتی با کیفیت بالا و یک سیستم ویپ که به خوبی داده‌های صوتی را اولویت‌بندی می‌کند، قابل‌دستیابی می‌باشد.

میزبان (هاست) ویپ در مقابل ویپ درون سازمانی

مسئولیت ارتباطات مخابراتی و اختلالات در ویپ خود را به کارشناسان واگذار کنید.

یک راه در مقابل پیکربندی درون سازمانی ویپ و مسائل مربوط به نگهداری از آن، این است که از یک سرویس هاست ویپ استفاده کنید. تکنولوژی میزبانی ویپ تمام مزایای ویپ را بدون هزینه‌ها و مسئولیت‌های اضافی در اختیار شرکت شما قرار می‌دهد. به این شکل شما می­‌توانید هزینه­‌ها و اقدامات فنی بسیاری را کاهش دهید. هنگامی که مشکلی باعث بروز اختلال در صدا می­‌شود یا کیفیت صدا را مختل می‌کند، ارائه‌دهنده شما تکنسین‌ها و پشتیبان­‌های بسیار متخصصی را مستقر کرده تا اصلاحات لازم را انجام دهند. نظارت مستمر، تنظیمات و بهینه‌سازی همه بخشی از هزینه ماهانه شما هستند که می‌­توانید با دریافت یک میزبان ویپآن­‌ها را کاهش دهید.

حال که تمام این نکات را می­‌دانید، قطعا متوجه شده­‌اید که قبل از این که یک سیستم درون سازمانی ویپ نصب کنید، باید برای مواجهه با تعداد زیادی از مسائل احتمالی آمادگی لازم را کسب کنید.

 

منبع: 5Issues That Disrupt Call Quality in VOIP