شما چه دانش‌آموز باشید و چه یک توسعه دهنده آماتور که هنوز روی هیچ پروژه بزرگی کار نکرده‌­اید، این مقاله به شما کمک می‌کند درک کنید که XAMPP و WAMP چه هستند و چگونه در فرایند توسعه وب استفاده می‌شوند.

سرور توسعه محلی

معرفی سرورهای توسعه محلی

قبل از مقایسه ویژگی‌های XAMPP و WAMP، باید به یک سوال مهم‌تر پاسخ دهیم: سرور توسعه محلی چیست؟ ابتدا باید بدانیم که وب­‌سایت‌ها چگونه کار می‌کنند و وقتی که از یک وب ­سایت بازدید می‌کنیم، در پس‌زمینه چه اتفاقی می‌افتد.

یک وب­‌سایت از دو بخش تشکیل شده­‌است، فرانت­‌اند(frontend) (‏چیزی که مشتری می‌بیند)‏ و بک­‌اند(backend) (‏چیزی که سرور به آن می‌پردازد)‏. کاربر همان وسیله‌ای است که سعی در دسترسی به یک وب­‌سایت را دارد. وقتی کاربر درخواستی برای بازدید از یک وب­ سایت ارسال می‌کند، آن درخواست کجا می‌رود؟ سرور! شما می‌توانید سرور را به عنوان انبار در یک مکان دور از دسترس تصور کنید که وب­‌سایت به همراه تمام منابعش در آن به­ طور ایمن ذخیره شده‌است.

برای آن که میزبان وب­‌سایت باشید، لازم است نوعی فضای ذخیره‌سازی داشته باشید. به این منظور لازم است فضایی برای میزبانی وب‌­سایت اجاره کنید‏. برای اجاره این فضا لازم است مبلغی بپردازید و به علاوه، زمانی که سایت به سرور اصلی می‌رود، معمولاً برای عموم قابل‌دسترس می‌شود. ممکن است مشکلات امنیتی و یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد. بنابراین، چه شما در حال توسعه یک وب‌­سایت برای یک پروژه دانشگاهی باشید و چه برای یک مشتری، پرداخت این هزینه برای بالا بردن وب­سایتی که در دست ساخت و ناقص است و یا برای یافتن نقاط آسیب‌پذیر آزمایش نشده است، منطقی نیست.

یک سرور توسعه محلی این مشکل را حل می‌کند. سرور محلی روی همان دستگاهی کار می‌کند که توسعه­‌دهنده از آن برای ایجاد و دسترسی به وب­‌سایت استفاده می‌کند. بنابراین، به دستگاه اجازه می‌دهد تا هم به عنوان کاربر و هم به عنوان سرور عمل کند. شما حتی لازم نیست برای راه‌اندازی وب ‌سایت به اینترنت متصل باشید.

XAMPP و WAMP، انواعی از سرورهای توسعه محلی هستند که در فناوری توسعه وب بسیار مهم هستند. آن‌ها محیط یک سرور وب واقعی را بازسازی می‌کنند تا شما بتوانید کد وب­‌سایت خود را اجرا کنید، آن را آزمایش کنید و به مرحله آماده‌سازی بروید.

قبل از این‌که به مقایسه XAMPP و WAMP بپردازیم، هر یک از این محصولات نرم‌افزاری را به­‌طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

XAMPP چیست؟

XAMPP به روش‌های بسیاری تعریف شده‌است. برخی آن را یک محصول نرم­‌افزاری منبع باز می‌­دانند– درست مانند هر نرم‌افزار دیگری، XAMPP محصولی است که می‌توانید بر روی کامپیوتر خود نصب و اجرا کنید. برخی دیگر آن را یک سرور محلی یا یک راه‌حل سرور وب می‌نامند-که در واقع کاری است که برای انجام آن طراحی شده‌است: عملکرد به عنوان یک سرور وب واقعی اما بر روی یک دستگاه محلی. بنابراین، تمام این تعاریف درست هستند.

وب سایت XAMPP
وب سایت XAMPP

حال اسم آن را بررسی می­‌کنیم: حرف X نشان‌دهنده پلتفرم چندسکویی (‏سازگار با سیستم‌های عامل چندگانه، مانند ویندوز و لینوکس)‏ است. حرف A نشان­ دهنده وب سرور آپاچی (Apache HTTP) است. حرف M نماینده MySQL (شاید پر استفاده‌­ترین پایگاه داده‌­ی مورد استفاده مبتدیان باشد) است. حرف P اول از PHP گرفته شده‌­است که یک زبان کدنویسی مورد علاقه آماتورها و حرفه‌­ای­‌ها است. حرف P دوم از Perl گرفته شده­‌است که یک زبان برنامه‌­نویسی سطح بالا است.

همه این مولفه‌ها با هم یک محیط یکپارچه را تشکیل می‌دهند که در آن توسعه‌­دهندگان می‌توانند کارهایی مانند مدیریت سرور و درگاه­‌های مربوطه، نگهداری یک پایگاه‌داده برای ذخیره، آوردن، یا ویرایش داده‌های مربوط به کاربر و نوشتن کدهای وب­‌سایت برای تبادل اطلاعات بین سایت و پایگاه‌داده را انجام دهد.

WAMP چیست؟

WAMP نیز مانند XAMPP یک سرور توسعه محلی است که به توسعه­‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا وب­‌سایت‌های محلی خود را قبل از بارگذاری روی وب، با آن تست کنند.

وب سایت WAMP
وب سایت WAMP

حال به بررسی نام WAMP می‌­پردازیم:

W از Windows

A از Apache HTTP Server

M از MySQL

P از PHP

گرفته شده است.

WAMP بصورت انحصاری ساخته شد تا بر روی ویندوز اجرا شود بنابراین اگر دستگاه شما از هر سیستم عامل دیگری استفاده می­‌کند استفاده از این سرور محلی ممکن نیست. WAMP به طور پیش‌فرض از Perl پشتیبانی نمی‌کند. اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید آن را به صورت دستی پیکربندی کنید. به غیر از این­‌ها، WAMP دقیقاً همان کارکردهایی را ارائه می‌دهد که XAMPP انجام می‌دهد. وقتی WAMP را نصب می‌کنید، به طور خودکار سرور Apache، پایگاه‌داده MySQL و زبان PHP را روی دستگاه محلی شما نصب می‌کند. سپس می‌توانید تنظیم و پیکربندی سرور محلی خود را ادامه داده و وب­ سایت خود را بر روی آن تست کنید.

شباهت‌­های XAMPP و WAMP

XAMPP و WAMP هر دو منبع باز و رایگان هستند، که به این معنی است که هر کسی می‌تواند بدون هیچ­گونه پرداخت یا محدودیتی آن را دانلود و استفاده کند.

هر دو محصول طوری طراحی شده‌اند که به عنوان بسته‌هایی عمل کنند که به محیط اولیه برای راه‌اندازی سرور بر روی دستگاه محلی شما کمک می‌کنند. اگر قرار بود این سیستم را به‌­طور دستی راه‌اندازی کنید، باید مولفه‌های مختلف مورد نیاز را به­ صورت جداگانه دانلود و نصب می‌کردید. مدیریت وابستگی نیز ممکن بود دردسرساز باشد. با WAMP و XAMPP می‌توانید به­ صورت خودکار Apache، MySQL، PHP و چند مولفه و سرویس سفارشی دیگر را در یک مرحله نصب کنید.

طراحی، توسعه و تست وب‌­سایت شما در هنگام استفاده از هر یک از این محصولات بسیار آسان‌تر می‌شود. زمانی که بر روی سرور محلی هستید، می‌توانید وب­‌سایت را هر اندازه که می‌خواهید آزمایش کنید و هرگونه تغییر ایجاد شده در کد فوراٌ بر روی صفحه نمایش، نمایش داده می‌شود.

این محصولات نرم‌افزاری همچنین دارای صفحه کنترل ساده و کاربرپسند هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید به راحتی اجزا را در صورت نیاز پیکربندی کنید. بیشتر کنش‌های مهم، مانند روشن یا خاموش کردن یک سرویس خاص، با یک کلیک انجام می­‌شوند.

کلیک

تفاوت‌­های XAMPP و WAMP

به دلیل هم‌پوشانی گسترده کارکردی، به سختی می‌توان یک مقایسه دو به دوی WAMP در برابر XAMPP انجام داد، تفاوت‌های جزئی کمی بین این دو وجود دارد.

خالقین

XAMPP توسط آپاچی، یک سازمان غیر انتفاعی که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد، توسعه یافت. WAMP اثر یک مهندس فرانسوی به نام رومن بوردون است که این پروژه منبع باز را در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی کرد.

پلتفرم (‏سیستم‌عامل)

XAMPP با انواع مختلفی از سیستم‌های عامل مانند ویندوز، لینوکس و macOS سازگاری دارد. از سوی دیگر کاربرانی که سیستم عاملی به جز ویندوز 32 بیتی یا 64 بیتی دارند، نمی­‌توانند از WAMP استفاده کنند.

اندازه فایل دانلود

اندازه فایل‌های هر دو بسته بسیار کوچک است، با این­‌حال اندازه WAMP تقریباٌ چهار برابر XAMPP است. XAMPP فقط ۱۴۹ مگابایت برای ویندوز و لینوکس و ۱۵۸ مگابایت برای macOS است. درحالی­ که نسخه ۶۴ بیتی WAMP برای ویندوز در حدود ۵۱۸ مگابایت است.

 

سهولت نصب و تنظیم

بیشتر کاربران نصب و پیکربندی XAMPP را آسان‌تر می‌دانند. هنگامی که تنظیمات را اجرا می‌کنید، نصب‌کننده از شما می‌پرسد که می‌خواهید کدام مولفه‌های بسته نصب کنید. بخش FAQ در وب­‌سایت XAMPP نیز به کاربران کمک می‌کند و به پرسش‌هایی که مطرح می‌کنند و مشکلاتی که با آن مواجه هستند پاسخ می‌دهد.

از سوی دیگر WAMP برای بسیاری گیج­‌کننده است، به خصوص آن‌هایی که سعی دارند WAMP را بر روی سیستم‌های عامل غیر از ویندوز اجرا کنند. تنظیمات تا حدی ساده است، اما برخی کاربران از مشکل در حل وابستگی‌های از دست­‌رفته گفته­‌اند. صفحه اصلی WAMP همچنین حاوی برخی دستورالعمل‌های اساسی در مورد چگونگی دانلود و نصب نرم‌افزار است، اما بسیار کوتاه هستند، که برای مبتدیان چندان کاربردی نیست. دستورالعمل‌ها در مورد توضیح ویژگی‌های بسته، با این فرض که کاربر با آنچه وب­‌سایت در مورد آن صحبت می‌کند، آشنا است، صورت گرفته­‌است.

وب­‌سایت‌های هر دو محصول فرمی دارند که در آن می‌توانید سوالاتی بپرسید و اعضای شرکت سازنده به آن‌ها پاسخ می­‌دهند.

سرور توسعه محلی

ساختار پوشه

فایل‌های پروژه XAMPP تحت پوشه htdocs در دایرکتوری نصب ذخیره می‌شوند. برای WAMP، می‌توانید فایل‌ها را تحت پوشه “www” قرار دهید، که در دایرکتوری نصب “wamp” موجود است.

ویژگی‌های اضافی

برای کمک به حرکت از سرور محلی به سرور اصلی، شما می‌توانید از ابزارهای اضافی ارائه‌شده توسط XAMPP مانند سرور Filexilla FTP یا سرور Mercury Mail یا Apache Tomcat استفاده کنید.

علاوه بر این، سازندگان XAMPP، شرکت Bitrock نیز ضمیمه‌هایی مفید ارائه می‌دهند که تلفیق CMS را بسیار آسان می‌سازد. این بدان معنی است که می‌توانید از XAMPP در کنار WorlPress و Joomla یا سایت Drupal استفاده کنید و پیش از اینکه تغییری در محتوا یا ساختار آن ایجاد نمایید، سایت خود را به­ صورت آفلاین تست کنید.

اگر می‌خواهید با هر ویژگی دیگری به غیر از سه ویژگی پیش‌فرض (‏Apache، MySQL، و PHP)‏کار کنید، باید خودتان این ابزارها را یافته و نصب کنید.

جامعه XAMPP در حال کار بر روی ترجمه نرم‌افزار و محتوای مربوط به آن به زبان‌های دیگر است تا آن را قابل‌دسترس‌تر سازد. درحال حاضر ۱۵ زبان از جمله ژاپنی، پرتغالی و اردو در وب­‌سایت وجود دارد. WAMP نیز اقداماتی برای ترجمه محصول و اسناد به تعدادی زبان مانند لهستانی، ترکی و اردو صورت داده ­است. درحال حاضر این وب­‌سایت سه گزینه زبان دارد: انگلیسی، فرانسوی و روسی.

کدام یک را انتخاب کنید، XAMPP یا WAMP؟

همانطور که در بخش‌های قبلی بحث کردیم، هیچ تفاوت قابل‌توجهی بین XAMPP و WAMP وجود ندارد. هر کدام را که انتخاب می‌کنید براساس سطح راحتی که در زمان استفاده از هر نرم‌افزار احساس می‌کنید، و نیز نیازمندی‌های لازم برای پروژه خاص شما تعیین می‌شود.

با XAMPP، می‌توانید با هر سه سیستم‌عامل متداول بر روی پروژه خود کار کنید و به سادگی پروژه را از یک دستگاه به دستگاه دیگر انتقال دهید. XAMPP همچنین برای پروژه‌های با اندازه بزرگ‌تر یا پیچیده‌تر خوب عمل خواهد کرد. از جهتی دیگر اگر می‌خواهید بر روی ویندوز به سادگی کار کنید WAMP انتخاب مناسبی برای شما است.

 

منبع:  ?XAMPP VS WAMP: Which Local Development Server Is Better