با مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی محتوا آشنا شوید

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از تکنیک‌های مهم بازاریابی و از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. با توسعه تکنولوژی و رشد کسب و کارهای دیجیتال بازاریابی محتوا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. به اعتقاد فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوای هدفمند و متناسب با نیازهای مخاطب در توسعه کسب و کارها نقش کلیدی دارد.

بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار دشوار، چالش برانگیز و گاهی کسالت بار باشد. اما بهتر است بدانید که در واقع هیچ حرفه‌ خسته کننده‌ای وجود ندارد، این محتواها هستند که می‌توانند کسالت بار باشند. یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای می‌تواند با تکنیک‌های مختلف مانند شوخ طبعی، داستان سرایی، نوشتن هدلاین جذاب و برای موضوع‌های خسته کننده نیز محتوایی جذاب، کارآمد و هدفمند تولید کند.

با یادگیری تکنیک‌های تولید محتوای حرفه‌‌ای و به کارگیری آن‌ها می‌توانید محتواهای با کیفیت تر و هدفمندتری تولید کنید، درآمدتان را افزایش دهید و گامی در جهت توسعه و موفقیت در کسب و کار خود بردارید. در ادامه به تعریف استراتژی و بازاریابی محتوا، اهداف تولید محتوا و  استراتژی های کلیدی بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

 

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
استراتژی‌های بازاریابی محتوا

 

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

بسیاری از افراد دو عبارت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را مترادف می‌دانند. البته این دو عبارت بسیار به یکدیگر نزدیک هستند با وجود این لازم می‌دانیم جداگانه این دو مفهوم را تعریف کنیم.

واژه بازاریابی یا مارکتینگ در بازاریابی محتوا بیشتر به معنی فروش است. بازاریابی محتوا فرآیندها یا اقداماتی در کسب و کار است که با هدف جذب مشتری برای سود انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر، در بازاریابی محتوا با تولید محتوای جذاب و هدفمند توجه گروهی از مخاطبان جلب می‌شود.

استراتژی محتوا شامل بررسی نیازهای مخاطب، انتخاب محتوای مناسب، اولویت بندی محتواها و انسجام بین محتواهای تولیدی و مواردی از این قبیل است.

اهداف تولید محتوا

در دنیای تکنولوژی امروز تولید محتوا بیش از پیش اهمیت یافته است. ضروری است پیش از این که به استراتژی‌های بازاریابی محتوا بپردازیم دریابیم  که برای چه محتوا تولید می‌شود. تولید محتوا با چند هدف اصلی انجام می‌گیرد:

  • برندسازی یا شناساندن خود
  • افزایش ترافیک و بازدید وب سایت
  • جذب مخاطب و کسب مشتری
  • افزایش مشتری و فروش محصول
  • وفادار کردن مشتریان به برندی خاص

 

اهداف تولید محتوا
اهداف تولید محتوا

 

علت رواج بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا از دیرباز وجود داشته است و مفهوم جدیدی نیست. اما در عصر حاضر شاهد رشد فزآینده بازاریابی محتوا هستیم. حال سوال اصلی این است که چرا این مفهوم امروزه در اوج شکوفایی خود قرار دارد؟ شاید پاسخ این سوال را در موارد زیر بیابید:

هزینه نشر محتوا کاهش یافته است

امروزه به راحتی می‌توانید به کمک شبکه‌های اجتماعی محتوای خود را بدون هیچ هزینه‌ای نشر دهید. حتی راه اندازی وب سایت هم در مقایسه با رسانه‌های سنتی ( رادیو، تلویزیون، مجله) بسیار کمتر است. شاید ده سال پیش برای نمایش یک کلیپ چند دقیقه‌ای به مثلاً صد هزار نفر باید هزینه زیادی پرداخت می‌کردید اما امروزه با کاهش  هزینه‌های توزیع  و نشر محتوا نشان دادن همان کلیپ به صد هزار نفر  بسیار ارزان تر است.

دسترسی به اینترنت، کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند افزایش یافته است

در دهه‌های گذشته افراد برای تبلیغ محصول یا کسب و کار خود مجبور بودند تیزر تلویزیونی بسازند یا در روزنامه‌ها آگهی منتشر کنند. اما امروزه بسیاری از افراد به اینترنت و ابزارهای دیجیتال دسترسی دارند.

مشتری در فرآیند تصمیم گیری و خرید مشارکت بیشتری دارد

امروزه نسبت به گذشته مشتریان بیشتر در جریان فرآیند خرید محصول هستند. آنها نه تنها بر مشخصات و ویژگی‌های محصول بلکه از تولید محصول هم مطلع هستند. در دنیای امروز مشتری با حجم زیادی اطلاعات مختلف مواجه است و در تصمیم گیری برای خرید موارد متعددی را مد نظر قرار می‌دهد.

هزینه‌های رسانه‌های سنتی بالاست

در حالی که اثر بخشی رسانه‌های سنتی کاهش یافته و سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، قیمت آن‌ها با شرایط اقتصادی جامعه افزایش یافته است. گویا هنوز نتوانسته‌اند شرایط فعلی و کاهش اثربخشی خود را بپذیرند.

 

10 استراتژی کلیدی در بازاریابی محتوا:

 

1- حرفه خود را به رسمیت بشناسید

در جایگاه بازاریاب محتوا ممکن است زمان‌هایی وجود داشته  باشد که آرزو می‌کنید کسب و کار جذاب و هیجان انگیزتری مانند جهانگردی و… داشته باشید. اما حقیقت این است که کسالت بار بودن کار شما باعث می‌شود که بهتر بتوانید در میدان رقابت پیروز شوید. زیرا کمتر کسانی در حرفه شما هستند که مخاطبان را با محتواهای خلاقانه جذب کنند. بنابراین مسیر برای شما ساده‌تر می‌شود و از دیگران متمایز خواهید شد.

2- از اطلاعات منحصر به فرد استفاده کنید

از مطالب خاص و ویژه استفاده کنید که مورد نیاز مخاطب، مفید و جذاب باشد. برای این کار می‌توانید از پلتفرم بازاریابی ایمیلی میل چیمپ Mailchimp استفاده کنید. این پلتفرم مارکتینگ برای ارسال ایمیل به صورت انبوه و تبلیغات در کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- محتوای اینفوگرافیک طراحی کنید

اینفوگرافیک به معنی نمایش تصویری داده‌ها و ترسیم روابط به منظور درک بهتر اطلاعات است. اینفوگرافیک روش کارآمدی برای استفاده از آمار است. داده‌ها و تصاویر روی کاغذ جالب به نظر نمی‌رسند اما نمایش آنها به صورت تصویری بسیار جذاب تر است. همچنین، این تصاویر ملموس بر اعتبار محتوای شما می‌افزاید. اینفوگرافیک‌ها نسبت به محتواهای متنی قابلیت اشتراک گذاری بیشتری دارند، بک لینک‌ها را افزایش می‌دهند و به بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کنند.

تولید محتوای اینفوگرافیک
تولید محتوای اینفوگرافیک

       

4- به سوالات پاسخ دهید

یکی از ویژگی‌های مهم محتوا پاسخ دادن به پرسش‌های متداول افراد است. اشخاص با خواندن محتوای شما ممکن است سوالاتی به ذهنشان خطور کند. بنابراین بهتر است سوالاتی برای پرسش‌های احتمالی و متداول افراد طرح نموده و به آنها پاسخ دهید.

5- محتوای مناسب و مرتبط تولید کنید

ممکن است تولید محتوای ویروسی اغوا کننده به نظر برسد و میلیون‌ها نفر از محتوای شما بازدید و آن را به اشتراک بگذارند اما این استراتژی برای مدت زمان طولانی کارآمد نیست. بهتر است محتوایی تولید کنید که کاربردی باشد و تعداد لینک‌ها و میزان ترافیک را افزایش دهد.

6- مخاطبان خود را بشناسید

گر‌چه تمایل دارید محتوایی که تولید می‌کنید جذاب و قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد، بسیاری از کسب و کارها سعی می‌کنند تنها مخاطبان را جذب کنند. یکی از اهداف اصلی در بازاریابی محتوا این است که مخاطبان خود خیلی خوب بشناسید. بنابراین به جای این که تنها به افزایش بازدید و میزان لایک توجه کنید، به نیازهای مخاطبان خود بیشتر توجه کنید.

علاوه بر کسب اطلاعات آماری از خودتان سوال کنید: چه چیزهایی برای مخاطبان جالب است؟ موضوع مورد علاقه آن‌ها چیست؟ از چه پلتفرم رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند؟ چه وبلاگ‌هایی را مطالعه می‌کنند؟ با چه مسائل و چالش‌هایی روبه رو هستند؟ چه محتواهایی برای آن‌ها مفید است و احتمالاً آن را به اشتراک می‌گذارند یا به آن لینک می‌دهند؟

7- از داستان سرایی غافل نشوید

یکی از تکنیک‌های مهم در در بازاریابی محتوا داستان سرایی است. روانشناسان، دانشگاهیان و بازاریابان همه بر این موضوع تاکید دارند که مغز اطلاعات را به شکل داستان بهتر پردازش می‌کند. داستان‌ها هیچ گاه اهمیت خود را اهمیت خود را از دست نمی‌دهند. فقط به یاد داشته باشید که مخاطب خود را با انبوهی از اطلاعات و سخنان بی ربط خسته نکنید.

 

اهمیت داستان سرایی در بازاریابی محتوا
اهمیت داستان سرایی در بازاریابی محتوا

8- مخاطبان را راهنمایی کنید

شاید کمی کلیشه‌ای به نظر برسد اما روشی مطمئن برای لینک بیلدینگ این است که صادقانه به مخاطبان یا مشتری‌های خود توجه کنید و برای حل مشکلات آنها راه حل‌هایی بیابید.

برای نمونه، اگر برای شرکتی که حرفه آن‌ها مربوط به امور مالی و دارایی است محتوا تولید می‌کنید که کمی برای برخی از افراد کسالت بار است؛ کافی است نیازهای مشتریان را مد نظر قرار دهید و با ارائه تسهیلاتی مانند وام و آن‌ها را جذب کنید تا همچنان از وب سایت شرکت بازدید و از خدمات آن استفاده کنند. اگر منابع یا زمان کافی در اختیار ندارید نگران نباشید می‌توانید یک آپ جذاب بسازید. همچنین می‌توانید گام به گام کاربران به شکل‌های مختلف راهنمایی کنید.

9- گاهی چیزهای غیر مرتبط به محتوا اضافه کنید

می‌دانیم که استفاده از موضوع های مرتبط با نیاز مخاطب در بازاریابی محتوا بسیار اهمیت دارد اما شما گاهی می‌توانید با دست گذاشتن روی مفاهیم بدون ارتباط با نیاز مخاطب چیزی را با آب و تاب بیان کنید. به جای تولید محتوا در مورد خبرهای واقعی خسته کننده بازار می‌توانید محتواهایی که قابلیت اشتراک گذاری زیادی دارند تولید کنید.

10- از محتوای تولیدی مخاطب استفاده کنید

یکی از راه‌های درگیر کردن و جذب افراد این است که به مخاطبان، مشتریان و خریدارن خود فرصتی بدهید تا محتوای خود را تولید کنند. برای نمونه، اجازه بدهید مشتریان تصاویر و ویدیوهای مورد علاقه خود را آپلود کنند.

 

سخن پایانی

در این نوشته با مفهوم بازاریابی محتوا، اهداف تولید محتوا و 10 استراتژی کلیدی در بازاریابی محتوا آشنا شدید. هم اکنون می‌دانید که تولید محتوای هدفمند کلید موفقیت کسب و کار شماست. بازاریابی محتوا وقت، انرژی، دقت و خلاقیت بسیاری را می‌طلبد.

برای این که به یک بازاریاب محتوای حرفه‌ای تبدیل شوید باید تلاش کنید و صبور باشید. بازاریابی محتوا گاهی مشکل و چالش برانگیز است. اما به مرور زمان در آن خبره خواهید شد و می‌توانید برای موضوع‌های خسته کننده و کسالت بار نیز محتواهای جذاب و متناسب با نیاز مخاطب تولید کنید.

 

منبع:

10Ways to Do Content Marketing in Boring Industries