نحوه بهره گرفتن از روانشناسی رنگ‌ ها هنگام طراحی وب ‌سایت

توجه نمایید که رنگ‌ها یکی از تأثیرگذارترین روش ‌هایی است که ما می‌توانیم با استفاده از آن‌ها جهان اطراف خودمان را درک نماییم‌. به همین دلیل اصلاً جای تعجبی نیست که مقوله روانشناسی رنگ‌‌ها در‌صنعت و تجارت و بازاریابی نیز جای خود را پیدا کرده باشد. توجه نمایید ‌که بیش از نود درصد مردم رنگ ‌ها را به‌ عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در تصمیم ‌گیری در هنگام خرید‌های خودشان ذکر می‌کنند. توجه نمایید‌که رنگ‌‌ها در سطح بسیار عمیقی حتی ناخودآگاه ما انسان‌ها نیز درک می‌شوند و این موضوع به این معناست که اگر شما نمی‌خواهید مشتریان خودتان را از دست دهید باید از واکنش های آن‌‌ها با خبر باشید و ذهنیت های خوبی را در آن‌ها ایجاد نمایید.

روانشناسی رنگ چیست و چگونه می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده نمایید؟

بیایید عمیق ‌تر به موضوع نگاه کنیم و نمونه‌‌های بی‌شماری را که در مورد چگونگی استفاده از رنگ‌‌های مختلف هنگام طراحی وب‌سایت مؤثر می‌باشند را با هم بررسی نماییم.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ یکی از زمینه‌ های روا‌نشناسی می‌باشد که به بررسی چگونگی تاثیر‌گذاری رنگ‌‌ها و رفتار‌ انسان ‌ها می‌پردازد. توجه نمایید که تاریخ اولیه توجه به روانشناسی رنگ‌‌ها به قرن شانزدهم برمی‌گردد اما هنوز هم با بحث و جدال هایی در این زمینه روبرو هستیم. داده‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد رنگ ‌ها تا چه حد می‌تواند مؤثر باشند. بنابراین اگرچه بسیاری از افراد استفاده از رنگ ‌های مناسب را در اولویت قرار نمی‌دهند، اما بازاریابانی که باهوش می‌باشند حتماً برای طراحی سایت خودشان از یک تم رنگی مناسب استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از آن روی کاربران خودشان تأثیر بگذارد.

 روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ چیست؟

چرخ و فلک رنگی

برای طراحی وب سایت چرخ و فلک رنگ یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌‌ها برای بررسی چگونگی ارتباط رنگ‌ها با یکدیگر می‌باشد. چرخ و فلک رنگی می‌تواند به افرادی که تجربه کمی در این زمینه دارد و در رابطه با روانشناسی رنگ ‌ها تخصص آن‌چنانی ندارند کمک کند تا کنترل بسیار بیشتری در طراحی سایت خودشان داشته باشند و بتوانند از رنگ های مناسبی استفاده کنند. اما شما باید برای استفاده کامل و بهره‌وری صددرصد از چرخ و فلک رنگی باید درک کاملی از هرآنچه که یک ‌رنگ می‌خواهد به شما بگوید داشته باشید. توجه نمایید اگر چه بسیاری از افراد رنگ‌‌ها را تنها در سطح شهودی متوجه می‌شوند، داشتن یک درک عمیق و مناسب هنگام ایجاد یک وب‌سایت برای افراد بسیار مهم می‌باشد و شما می‌توانید با استفاده از این روش، میزان خطای آزمون و خطا های خود را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورید. ما در ادامه به بررسی هر رنگ برای شما خواهیم پرداخت و ویژگی ‌های آن‌‌ها را برای شما خواهیم گفت تا شما بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام رنگ برای چه مقصودی مناسب می‌باشد.

 

چرخ و فلک رنگی
چرخ و فلک رنگی

رنگ سفید

سفید به دلیل ویژگی‌‌های پاکیزه و تمیز و براقی که دارد به طور طبیعی به چشم افراد خوش می‌آید و باعث جذب انسان‌‌ها می‌شود و امروزه به یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای طراحی وب‌سایت تبدیل شده‌ است. با این ‌حال درصد بسیاری از افراد رنگ سفید را برای سایت‌ ها و رشته‌ هایی مانند پزشکی و دندان‌پزشکی انتخاب می‌کنند و این تصور می‌کنند که روانشناسی رنگ تنها برای این قشر پاسخ‌گو باشد اما توجه نمایید که با این ‌حال سایت ‌های فروشگاهی بسیار لوکس و لاکچری نیز از رنگ سفید برای طراحی سایت های خودشان استفاده می‌کنند. از آنجا که رنگ سفید یک رنگ جهانی می‌باشد شما می‌توانید آن را به راحتی با رنگ‌ های دیگر ترکیب نمایید و از آن استفاده نمایید.

رنگ سیاه

توجه نمایید که اگر سایت شما سایت اظهارنظر محور می‌باشد استفاده از رنگ سیاه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. استفاده از رنگ سیاه یک روش جسورانه در روانشناسی رنگ‌‌ها می‌باشد که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد اما توجه نمایید که انتخاب رنگ سیاه در طراحی وب سایت ممکن است که مشکلات زیادی را مانند دشوار بودن خواندن نوشته های شما از سمت کاربر شما باشد. اگر شما می‌خواهید که برندتان ظریف تر جذاب‌تر و براق‌تر و بی‌انتها تر به نظر برسد عناصر رنگ سیاه می‌توانند به شما در این زمینه کمک بسیار زیادی نمایند. توجه نمایید که مزایایی‌که رنگ مشکی ارائه می‌دهند بیشتر از خطرات آن می‌باشد و اگر شما بتوانید او از ترکیب رنگ‌‌های مناسبی با رنگ مشکی در روانشناسی رنگ سایت خودتان استفاده نمایید می‌توانید از این رنگ بهره‌های بسیار زیادی ببرید. همچنین اگر سایت شما در زمینه مشاوره مد یا مشاور عالی فعالیت می‌کند رنگ سیاه گزینه مناسبی برای شما می‌باشد زیرا رنگ اظهار نظر می‌باشد.

 رنگ سیاه
رنگ سیاه

رنگ قرمز

رنگ قرمز یکی از قدرتمندترین رنگ‌ها می‌باشد. ارتباط زنده که رنگ قرمز با خون ایجاد می‌کند می‌تواند باعث پمپاژ شدن سریع‌تر خون شود. در ذهن انسان نیز قرمز رنگ هوس اشتیاق و انرژی جنسی می‌باشد و اگر شما می‌خواهید که بازدیدکنندگان سایت خود را از حالت فعلی ذهن و خارج نمایید و کاملاً متمرکز نمایید بر روی صحبت‌ هایی که می‌خواهید در سایتتان انجام دهید، می‌تواند یک‌رنگ خوب برای شما باشد. شما می‌توانید از رنگ قرمز برای تأکید پیام‌ های تبلیغاتی خودتان استفاده نمایید زیرا این رنگ می‌تواند حس اضطراری در خواننده ایجاد نماید. رنگ قرمز یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای طراحی وب سایت در روانشناسی رنگ ‌ها می‌باشد که در سایت‌های ورزشی استفاده زیادی دارد و باعث می‌شود که هیجان بیشتری در دنیای رقابت ایجاد شود. به طور طبیعی سایت‌های تبلیغاتی و بازاریابی نیز می‌توانند از ترکیبات رنگ قرمز بهره‌مند شود اما باید تعادل را رعایت نمایند. دقت نمایید که بیش از حد از آن استفاده نمایید.

رنگ قرمز
رنگ قرمز

 

رنگ آبی

اگر شما دنبال رنگ‌ بلافاصله حس اعتماد را ایجاد نمایید رنگ آبی می‌توانید یک رنگ مناسب برای شما باشد. توجه نمایید در اکثر نظرسنجی ها رنگ آبی به‌عنوان یکی از رنگ‌های پرطرف‌دار انتخاب شده‌است و بسیاری از برندها برای سایت های خودشان از رنگ آبی استفاده می‌کنند. بر خلاف رنگ قرمز که هیجان تولید می‌کنند رنگ آبی باعث آرامش ایجاد آرامش می‌شود و می‌تواند در بسیاری از ادارات دولتی و مراکز بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. شما باید حتماً مراقب باشید که با استفاده از رنگ آبی وب سایت خودتان را بیش از حد سرد جلوه ندهید زیرا این کار ممکن است برای سایت شما مفید نباشد.

 رنگ آبی
رنگ آبی

رنگ سبز

صنعت بهداشت و سلامت یکی از بزرگ‌ترین زمینه هایی می‌باشد که از رنگ سبز برای طراحی وب سایت و توجه به روانشناسی رنگ‌‌ها استفاده می‌کنند. این رنگ، یک ‌رنگ بسیار آرامش ‌بخش می‌باشد و ارتباطات شدیدی با طبیعت دارد و می‌تواند در رابطه با محصولات سلامتی بسیار مفید باشد. بسیاری از افراد رنگ سبز را به ‌عنوان نمادی از ثروت، صلح، و یا موفقیت می‌دانند و با استفاده از این رنگ به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرده‌اند. با این حال شرایطی خاصی وجود دارد که ممکن است باعث شود رنگ سبز در شرایط گوناگون به‌ خوبی عمل نکند، برای مثال استفاده از رنگ سبز مناسب نیست.

رنگ سیز
رنگ سبز

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی یکی دیگر از رنگ‌‌های بسیار پر انرژی می‌باشد و خاصیت رنگ قرمز را با شدت بسیار پایین‌تری دارد و می‌تواند رنگ بسیار مناسبی برای طراحی سایت هنگام توجه به روانشناسی رنگ باشد. رنگ نارنجی رنگی است که با شادی اشتیاق و احساسات مثبت ارتباط دارد و برای مواد فروشی نیز یک ‌رنگ بسیار مناسب می‌باشد؛ رنگ نارنجی توجه را به خودش جلب می‌کند و می‌تواند رنگ بسیار مناسبی برای صنعت خودرو، فروشگاه های مختلف تجاری، و یا حتی وب سایت های مرتبط با غذا باشد اما شما توجه نمایید نباید در هنگام استفاده از این رنگ زیاده ‌روی نمایید زیرا استفاده بیش از حد از آن می‌تواند طاقت‌فرسا باشد.

 رنگ نارنجی
رنگ نارنجی

رنگ خاکستری

اگر شما به یک رنگ خنثی نیاز دارید رنگ خاکستری یک انتخاب ایده‌آل برای شما است. رنگ خاکستری، نه آن قدر سفید است و نه آن ‌قدر رنگی است که دل کاربران شما را بزند. این رنگ یک ‌رنگ مناسب برای صنایع فناوری است و کاربر را تحت فشار آن‌چنانی قرار نمی‌دهد و اگر با رنگ سفید و سیاه ترکیب شود می‌تواند بسیار مناسب باشد. توجه نمایید که رنگ خاکستری باعث می‌شود که وب سایت شما تیره‌تر به نظر برسد اگر شما این را می‌خواهید استفاده از رنگ خاکستری برای شما مناسب می‌باشد.

رنگ زرد

اگر می‌خواهید یک وب‌سایت شاد و روشن را داشته باشید با توجه به خاصیت ‌های روانشناسی رنگ زرد این رنگ می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند خودشان را جوان‌تر و مثبت‌تر نشانده هر رنگ زرد می‌تواند بسیار به آن‌ها کمک نماید. وقتی می‌خواهید که به مخاطبان خودتان انرژی بدهید و بخواهید محصول را برای اولین بار معرفی‌ نمایید رنگ زرد بسیار رنگ مناسبی می‌باشد. اما توجه نمایید که رنگ زرد می‌تواند گاهی تأثیرات منفی نیز داشته باشد. در سطح ایده ‌آل، شما باید از استفاده بیش از حد رنگ زرد خودداری نمایید.

رنگ زرد
رنگ زرد

کلام آخر

توجه نمایید که دانش روانشناسی رنگ هنوز رو به پیشرفت است اما در حال حاضر ما دیدگاه‌های بسیار زیادی داریم که می‌توانند به طراحان وب‌سایت کمک نمایند تا بتوانند از رنگ‌های مناسبی برای طراحی وب‌سایت خودشان استفاده نمایید. تجزیه و تحلیل رنگ‌‌های مختلف می‌تواند به شما کمک نماید که درک بهتری از رنگ‌های اطرافتان داشته باشید و بتوانید یک رنگ مناسب را برای برند خودتان انتخاب نمایید.

 

منبع:

How to Use the Psychology of Color When Creating a Website