آیا نیاز به طراحی لوگو جدید دارید؟ آیا به دنبال یک آرم یا لوگو کاملاً متفاوت هستید یا قصد دارید آرم قبلی خود را تغییر دهید؟ در هر صورت، ممکن است به این سوال فکر کنید، که چه چیزی باعث خلق و جذابیت لوگوی شما می‌شود؟ و چگونه می‌توانید یک لوگو طراحی کنید که نشان دهنده محصول، شخص یا مارک مورد نظر شما باشد؟ در این مقاله همه چیزهایی که باید قبل از شروع طراحی یک لوگو تجاری بدانید، آورده شده است.

برخی از لوگوهای معروف جهانی
برخی از لوگوهای معروف جهانی

چرا طراحی لوگو مهم است؟

لوگو، اولین نماد ارتباط شغل یا تجارت شما با جهان خارج است. اگر افراد با مارک تجاری شما ارتباط برقرار کنند، تمایل آن‌ها برای بازدید یا خرید آنچه ارائه می‌دهید، بیشتر می‌شود. یک طراحی عالی نیازمند ترکیب مهارت‌های طراحی، خلاقیت و اجرای هنرمندانه است. هر طراح یا گرافیست کار بلد می‌تواند، لوگو مناسب برای هدف را طراحی کند، اما برای تسلط کامل بر تمام جنبه‌های این کار، زمان لازم است. البته طراحی لوگو فقط یک زیر مجموعه کوچک از برندسازی است، که به عنوان هویت جدید مجموعه معرفی می‌شود. در زیر 10 قانون طلایی دیوید آیری برای طراحی لوگو آورده شده است.

10 قانون طلایی دیوید آیری در طراحی لوگو

وقتی به فردی که زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است فکر می‌کنید، تقریباً می‌توانید در ذهن خود تمام لحظات با هم بودنتان را به تصویر بکشید. مارک‌های روی محصولات تجاری نیز به همین ترتیب می‌توانند یادآور تجربیات شما با محصول، شرکت یا خدمات آن‌ها باشند. امروزه بیش از صدها یا حتی هزاران نفر، برای جلب توجه محصولاتشان با یکدیگر رقابت می‌کنند، بهتر است در ابتدا به نحوه طراحی لوگو و معرفی محصولات آن‌ها توجه کنیم. این امر باعث افزایش درک بصری ما نسبت به این موارد شده و موجب می‌شود در طراحی خود متمایز بیندیشیم و عمل کنیم، تا کار ما مشابه رقبا نباشد. این تمایز در طراحی هویت برند محسوب می‌شود. طیف وسیعی از عناصر باید در کنار هم قرار بگیرند تا تصویری متمایز در ذهن ایجاد شود.

بسته به نوع شرکت، طراحی لوگو می‌تواند بر اساس لباس، وسیله نقلیه، کارت ویزیت، بسته بندی محصول، سبک عکاسی، لیوان قهوه، تبلیغات بیلبورد تا انتخاب فونت در وب سایت شرکت باشد. وقتی به چیزی نگاه می‌کنیم، در ابتدا آن را نمی‌خوانیم. قبل از هر چیزی شکل را می‌بینیم، رنگ را می‌بینیم و اگر به اندازه کافی توجه ما را جلب کرد،  آن را خواهیم خواند. بنابراین در هر نمونه، صرف نظر از نوع شرکت، عنصر کوچک اما اساسی در برند سازی طراحی لوگو است. یک طراح باید بتواند هویت یک حرفه یا تجارت را به وسیله طراحی اشکال و رنگ‌ها به یک اثر بدیع و زیبا بصری تبدیل کند، تا ارتباط خوبی بین لوگو و محصول در ذهن افراد به وجود آید. از بسیاری جهات، یک لوگو خوب مانند چهره افرادی که دوست داریم در ذهن ما نقش می بندد. در اینجا به قوانین طلایی دیوید آیری برای بهبود کیفیت لوگوها اشاره شده است.

طاحی لوگو
طراحی لوگو

1. سوالات اساسی را بپرسید

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های طراح بودن این است که شما با انجام هر پروژه می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید. هر مشتری سلیقه‌ای متفاوت دارد. در یک حرفه خاص، ممکن است، افراد کارهای مختلف مربوط به حرفه یا شغل خود را به  روش‌های مختلفی انجام دهند. برای اینکه سریعتر به ایده مورد نظر دسترسی پیدا کنید، از همان ابتدا باید از مشتری خود این سوالات را بپرسید. چرا اینجا هستید؟ چه کاری انجام می‌دهید و چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ چه چیزی شما را متفاوت می‌کند؟ برای چه کسی اینجا هستید؟ چه چیزی برای شما در اولویت است؟ ممکن است این سؤالات کاملاً ساده به نظر برسند، اما پاسخ به آنها چالش برانگیز است و می‌تواند باعث شکل گیری سوالات دیگری در مورد مشاغل مورد نظر شود. آنچه در این مرحله از پروژه به آن دست می‌یابید، به جهت دهی درست طراحی شما کمک خواهد کرد.

2. طرح خود را بلافاصله ثبت کنید

استفاده از نرم افزار اسکچ پد، شیوه‌ای جدید در طراحی لوگو است، که ما را از دنیای درخشان پیکسل‌ها جدا می‌کند، اما دستگاه دیجیتالی به عنوان یک واسطه بین دست و مغز ممکن است، ثبت ایده‌های مختلف طراحی را کند نماید. بنابراین اگر در شب با ایده ای که نمی‌خواهید فراموش کنید، از خواب بیدار می‌شوید، قلم و کاغذ در کنار تخت وسایلی ایده آل برای یادآوری و طراحی مراحل اولیه لوگو است. طرح بندی اولیه همچنین ساده سازی شکل‌ها را آسان تر می‌کند. اهمیت ثبت طراحی اولیه را فراموش نکنید. همیشه زمان برای دیجیتالی کردن طرح ها وجود دارد. هنگامی که ایده‌های طراحی را قبل از دیجیتالی کردن به مشتری نشان می‌دهید، او می‌تواند بدون توجه به رنگ‌ها و سایر عوامل فریبنده، راحت‌تر برای انتخاب بهترین ایده تصمیم گیری کند.

طراحی لوگو
پیاده‌سازی طرح اولیه روی کاغذ

3. به صورت سیاه و سفید کار کنید

اصول اساسی ایده را مورد توجه قرار دهید. به چیزی که به آسانی تغییر می‌کند، فکر نکنید. با استفاده از پالت رنگ، یک ایده ضعیف نجات نمی‌یابد. یک ایده خوب بدون رنگ نیز قابل توجه خواهد بود. نمادی شناخته شده را تصور کنید. این همان چیزی است که ما قبل از رنگ به یاد می‌آوریم. این نماد می‌تواند شامل خطوط، اشکال، نوع ایده، سه نوار موازی و یا چهار حلقه پیوندی روی یک خط افقی باشد.

4. طراحی باید با ایده تناسب داشته باشد

طراحی لوگو باید با ایده‌ها و فعالیت هایی که ارائه می‌شود، مرتبط باشد. یک پالت رنگ صورتی و زرد نمی‌تواند به انتقال پیام در مورد بازنشستگان کمک کند. ساخت نمادی که شباهت زیادی به نوع حرفه ندارد، به طور موثر عمل نخواهد کرد. شما این چیزها را می‌دانید، اما باید کمی عمیق‌تر شوید. هرچه دلایل منطقی‌تری برای طراحی ایده مورد نظر وجود داشته باشد، فروش ایده به مشتری نیز آسان تر خواهد بود. این چالش برانگیزترین بخش پروژه خواهد بود.

5. سادگی موجب به رسمیت شناختن لوگو می‌شود

سادگی موجب به رسمیت شناختن لوگو می‌شود، به خصوص هنگامی که بسیاری از لوگوها و مارک ها برای جلب توجه افراد رقابت می‌کنند. شما می‌خواهید به بینندگان این فرصت را بدهید که با یک نگاه، علامت را یادآوری کنند. این فقط با یک طراحی بسیار دقیق امکان پذیر است. یک لوگو تجاری باید روی مفهوم متمرکز شود، یک داستان واحد داشته باشد و در بیشتر موارد باید به شکلی ساده ارائه شود. این امر به این دلیل است که از یک نماد ممکن است در وب سایت و نوار مرورگر تا علامت گذاری ساختمان در اندازه و طیف‌های مختلف و گسترده استفاده شود.

طراحی لوگو
رعایت اصل سادگی در لوگو

6. برای متفاوت بودن تلاش کنید

هنگامی که رقبای مشتریان شما همگی از یک سبک مخصوص چاپ با رنگ یا نمادی یکنواخت و یکسان استفاده می‌کنند، شما باید کار متفاوت دیگری انجام دهید. این فرصت عالی برای شماست، تا با طراحی لوگو خود مشتریان را از دیگر رقبایشان متمایز کنید.

7. هویت گسترده‌تری را به نمایش بگذارید

بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد که یک آرم به تنهایی و بدون زمینه وب سایت یا کارت ویزیت مشاهده شود، به همین دلیل در طراحی لوگو باید نقاط مختلفی برای نوشتن متن یا آدرس در نظر گرفته شود، تا امکان نمایش هویت گسترده تری از لوگو فراهم باشد.

8. علامت انتزاعی تاثیر گذاری بیشتری دارد

در طراحی لوگو نیازی به نشان دادن و شرح کار شرکت نیست. هرچه علامت انتزاعی‌تر باشد، ماندگاری و تاثیر گذاری بیشتری پیدا می‌کند. لوگو نباید به شکلی واقعی نماد کارهایی باشد که در کارخانه یا شرکت انجام می‌شوند. شما باید با طراحی لوگو به نوعی مفهوم سازی کنید. در واقع نمادها باید در ابتدا معرف شخص یا شرکت باشند و سپس معنا به آن‌ها  افزوده می‌شود. در این صورت می‌توان ارتباطات واقعی‌تری بین آنچه شرکت انجام می‌دهد و شکل و رنگ مارک ایجاد کرد.

9. نمادها همیشه ضروری نیستند

غالباً یک کلمه کلیدی موقت اثر و نتیجه دلخواه را به دنبال خواهد داشت، مخصوصاً وقتی نام شرکت از اسامی منحصر به فرد مانند Google  Mobil یا Pirelli ساخته شده باشد. شما به سادگی می‌توانید از نام و رنگ چنین نمادهایی استفاده کنید. فقط به این دلیل که تمرکز روی حروف است، دچار وسوسه نشوید تا از طراحی مناسب باز بمانید. خوانایی برای هر کلمه کلیدی مهم است. در واقع طراحی شما باید چگونگی عملکرد ایده تان را در اندازه‌های بزرگ و کوچک نشان دهد.

10. از زبان طنز استفاده کنید

استفاده از طنز برای طراحی لوگو نه تنها باعث سرگرمی کار شما می‌شود، بلکه به مشتری نیز کمک می‌کند تا در حرفه خود موفق‌تر عمل کند. البته این برای هر حرفه و صنعتی مانند تولید سلاح دخانیات مناسب نخواهد بود. در شرکت هایی که از مارک‌های دست و پا گیر و استریل شده استفاده می‌کنند، استفاده از مفاهیم طنزآمیز در طراحی لوگو موجب متمایز و متفاوت نشان دادن آن‌ها خواهد شد. تجارت انسان با انسان است که صورت می‌گیرد، بنابراین گرایش انسانی و عاطفی باید در لوگو شما دیده شود.

لوگو آمازون
لبخند پنهان در لوگوی آمازون_طراحی شده در سال 2000م

در صورت تمایل به انجام هر یک از طراحی های گرافیکی و لوگو میتوانید از طریق ثبت نام در وب سایت فناوران ایما و ثبت درخواست خود از تعرفه طراحی گرافیکی در فناوران ایما مطلع شوید.

منبع: Logo design: Everything you need to know