مقدمه

وب سایت شما به مثابه خودروی شما است، اگر به صورت دوره‌ای آن را نگهداری و سرویس نکنید، در نهایت خراب می‌شود. امروزه همه بیزینس‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود، لذاً ما شاهد رقابت جدی در این زمینه هستیم. رقبای تجاری ما مدام تلاش می‌کنند تا وب سایت آن‌ها در نتایج موتورهای جستجو از رتبه بالایی برخوردار بشود. بنابراین اگر از وب سایت خود بیشترین بهره را نبرید، جلوتر بودن از رقبا انتظار بیهوده‌ای است. تعمیر و نگهداری وب سایت شما باید به طور منظم انجام شود. بیشتر مواقع تعمیر و نگهداری وب سایت ها به صورت خودکار انجام می‌شود ولی بهتر است یک پشتیبانی سایت استخدام کنید تا در این زمینه یار و یاور شما باشد. تنها در این صورت می‌توانید بر روی رشد کسب و کار خود متمرکز شوید و نگرانی در مورد وضعیت وب سایت خود نداشته باشید.

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت، تعمیرکار وب سایت شما

کدامیک؟ پشتیبان IT یا پشتیبان سایت؟

یک تفکر اشتباه این است که بعضی‌ها پشتیبان سایت را مدیر IT می‌نامند. بعضاً ممکن است شخصی با مشکل در زمینه IT از یک پشتیبان سایت کمک بخواهد، اما این مسئله در حوزه کاری او نیست و همچنین اگر از یک مدیر IT بخواهید مشکلات وب سایت شما را برطرف کند، احتمالا با جواب منفی روبرو خواهید شد.

دانستن اینکه از چه کسانی و در مورد چه مشکلاتی کمک بخواهید می‌تواند موجب صرفه جویی در وقت شما شود. اگرچه به نظر می‌رسد پشتیبانی IT و پشتیبانی سایت یکی باشند، اما عملکرد هر کدام متفاوت از دیگری است. پشتیبانی وب سایت نمی‌تواند به مشکلات IT کمک کند. پشتیبانی IT هم نمی‌تواند مشکلات توسعه وب را حل کند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های هر یک خواهیم پرداخت:

پشتیبانی وب سایت

گفتیم وب سایت شما مانند اتومبیل است، که اگر نگهداری و سرویس نشود، به طور حتم خراب می‌شود.

هدف شما از داشتن وب سایت، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری‌های وفادار به شما می‌باشد. شما با داشتن یک تیم عالی در کنار خودتان می‌توانید به این هدف برسید. پشتیبانی سایت هر سرویسی را که مرتبط با وب سایت شما باشد از زبان برنامه نویسی گرفته تا وب سرور را پوشش می‌دهد. سرویس‌هایی که می‌توانند استراتژی، طراحی، توسعه، راه اندازی و نگهداری وب سایت باشند:

استراتژی وب سایت با مطرح کردن سوالاتی به تعیین اهداف شما کمک می‌کند. سوالاتی مانند مشتری کامل از نظر شما کیست؟ چقدر محتوا برای وب سایت نیاز دارید؟ پس از تعیین اهداف تیم وب می‌تواند وب سایتی را متناسب با آن اهداف ایجاد کند.

طراحی وب سایت به شما اطمینان می‌دهد که وب سایت شما از تأثیرگذاری لازم برخوردار است. وب سایتی متناسب با برند شما و جذب کننده مشتریان.

توسعه وب سایت خیلی کار می‌برد. و می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید وب سایت شما سریع و موثر است.

راه اندازی و نگهداری وب سایت اطمینان حاصل می‌کند که تمام فرآیند توسعه وب سایت به راحتی انجام می‌شود و مطابق اهداف آتی به کار خود ادامه می‌دهد.

تفاوت پشتیبانی سایت با پشتیبانی IT
تفاوت پشتیبانی سایت با پشتیبانی IT

پشتیبانی IT

پشتیبانیIT شامل پیاده سازی و نگهداری شبکه رایانه ای شما است. پشتیبانی IT نیازهای روزمره شما را در زمینه فناوری پوشش می‌دهد. پشتیبان IT همه زمینه‌های رایانه و دستگاه‌های شما را پشتیبانی می‌کند. مانند:

1- آن چه در رایانه اجرا می‌شود، مانند نرم افزار مرورگر وب، سرویس گیرندگان ایمیل و مجموعه آفیس.

2- چه تغییرات یا تنظیماتی باعث می‌شود منبع تغذیه یا روتر وای فای شما کار کند.

3- آن چه به رایانه متصل است مانند چاپگر‌ها یا صفحه نمایش‌ها

وظایف پشتیبانی وب سایتیک تیم IT می‌تواند تمام نیازهای مربوط به عیب یابی رایانه شما برآورده کند. بر فرض مثال برای ما پیش آمده که اینترنت ما قطع می‌‎شود، صفحه کلید کار نمی‌کند یا نمی‌توانیم وارد ایمیل خود بشویم پشتیبان IT می‌تواند حلال مشکلات ما باشد.

یک پشتیبان سایت برای پشتیبانی از سایت شما وظایفی را باید انجام دهد که در ادامه به 9 مورد از آنها که باید به صورت منظم انجام شوند می‌پردازیم:

بروزرسانی نرم افزار وب سایت

اگر از هر نوع سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس یا هر نوع اسکریپت مانند PHP استفاده می‌کنید، باید همیشه به روز باشید. سیستم‌های مدیریت محتوا معمولا خودکار خود را به روز می‌کند اما مواردی است که باید به صورت دستی به روز شود. علاوه بر این، اگر برای وب سایت خود از فضای یک شرکت میزبان استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که سرویس دهنده به طور منظم نرم افزار سرور اصلی خود را به روز می‌کند. به عنوان مثال، بررسی کنید که آیا مواردی مانند سرویس FTP که روی سرور اجرا می‌شوند به روز هستند یا خیر.

بهبود سرعت وب سایت

این را باید بدانید که اگر بارگیری وب سایت شما بیش از سه ثانیه طول بکشد، 25 درصد کاربران از دیدن آن صرف نظر خواهند نمود. سرعت بارگذاری صفحه بدیهی‌ترین بخش تجربه کاربری است. در حقیقت، بازدید کنندگان وب سایت شما به دسترسی سریع‌تر به اطلاعات مورد نظرشان اهمیت می‌دهند. فاکتور تأثیرگذار دیگری که باید در نظر بگیرید تأثیر گذاری سرعت بارگذاری صفحه بر رتبه بندی  سایت شما در موتور جستجوگر می‌باشد. یک وب سایت کند باعث کاهش رتبه شما در نتایج جستجو می‌شود و اگر کاربران با همان سرعتی که وارد صفحه وب شما می‌شوند از آن خارج گردند، موتور جستجو فکر می‌کند که وب سایت شما از اهمیت چندانی برخوردار نیست بنابراین رتبه آن را کاهش می‌دهد. یک پشتیبانی سایت با استفاده مداوم از ابزارهای بررسی سرعت، همیشه سرعت وب سایت شما را بررسی می‌کند.

بهبود سرعت وب سایت
بهبود سرعت وب سایت

رفع خطاهای HTML

کار کردن با کد‌های HTML آسان نیست، به خصوص اگر شما به عنوان پشتیبان سایت در مورد کد نویسی وب سایت چیزی ندانید. شما باید به جزییات کدها توجه نمایید. ممکن است یک خطای جزئی منجر به بروز مشکلاتی مانند صفحاتی با نمای بهم ریخته، عدم مشاهده فایل‌های چند رسانه‌ای و…شود. پشتیبانی سایت باید قادر به بازرسی، یافتن و رفع مشکلات مربوط به کد‌های HTML باشد.

پشتیبان گیری از فایل‌ها

زمانی را تصور کنید که تمام فایل‌های ضروری وب سایت خود را از دست داده اید. وحشتناک خواهد بود. این فایل ها می‌تواند شامل تصاویر، صفحات، پست‌های وبلاگ، افزونه‌ها و باشد. پشتیبان سایت اطمینان حاصل می‌کند که پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و پایگاه داده به طور خودکار و حداقل به صورت هفتگی انجام می‌شود.

Updraft plus برنامه پشتیبانگیری خودکار وردپرس
Updraft plus برنامه پشتیبان‌گیری خودکار وردپرس

ایجاد محتوای جدید

معمولا استراتژی محتوای شما معین می‌باشد، اما همیشه بهتر است که با ایجاد نوع جدیدی از محتوا، استراتژی خود را بهبود ببخشید. همچنین محتوای وب سایت شما باید به روز باشد. ممکن است در وب سایت شما پستی باشد که سال‌ها پیش منتشر شده و برخی از اطلاعات آن نیازمند به روز رسانی باشد.

بهینه سازی موتور جستجو

برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو، پست‌های وبلاگ شما می‌تواند تغییر‌ داده شود و شامل کلمات کلیدی محبوب و رقابتی تر باشد. همچنین صفحات وب سایت شما می‌توانند شامل کلمات کلیدی مرتبط تر و بروزتر شوند. حتی صفحه درباره ما می‌تواند به طور مداوم بروزرسانی گردد و در آن از کلمات کلیدی محبوب در حوزه فعالیت شما استفاده شود. تحقیقات درباره کلمات کلیدی هنگام ایجاد محتوای جدید نیز مهم می‌باشد. به عنوان بخشی از استراتژی سئو، شناسایی و برطرف کردن مشکلات ساختاری وب سایت شما ممکن است بر نحوه رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.

انطباق همه صفحات وب سایت شما با مرورگر

وب سایت شما باید با نسخه‌های مرورگر‌های وب مانند Chrome، Safari، Firefox و منطبق باشد و به درستی بالا بیاید. مرورگرها مدام در حال بروزرسانی هستند پس وب سایت شما هم باید بروزرسانی شود. همچنین اطمینان خاطر از نمایش درست وب سایت شما در دستگاه‌های تلفن همراه نیز مهم است.

انطباق صفحات در مرورگرها و دستگاه های مختلف
انطباق صفحات در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف

بروزرسانی یا ترمیم لینک‌های صفحات

هر لینکی در وب سایت شما باید کاربر را به مکان درست هدایت کند. اما گاهی اوقات این لینک‌ها ممکن است جابجا و یا خراب شوند. ممکن است سایتی یا منبعی که قبلا به آن لینک کرده‌اید حذف شود، یا صفحه‌ای در وب سایت شما پاک شود و فراموش کنید که به آن صفحه لینک داده شده است.

لینک‌های خراب برای وب سایت شما خوب نیستند و می‌تواند به بازدید‌کنندگان این پیام را بدهد که:

الف) وب سایت شما کاربر پسند نیست.

ب) وب سایت شما به روز نمی‌شود.

ج) وب سایت شما معتبر نیست.

یک پشتیبان سایت به طور منظم وب سایت شما را بررسی کرده و لینک‌های خراب را شناسایی و رفع می‌کند.

ترمیم لینک یکی دیگر از وظایف پشتیبان سایت
ترمیم لینک یکی دیگر از وظایف پشتیبان سایت

بررسی تجزیه و تحلیل وب سایت خود

همیشه باید عملکرد وب سایت شما کنترل گردد تا بدانیم همه چیز درست کار می‌کند. یک متخصص پشتیبانی  سایت با تجربه، با بررسی مواردی مانند تعداد بازدیدکنندگان جدید و یا بازگشتی و یا پست‌های محبوب، وب سایت شما را متناسب با آن تنظیم می‌کند. این کارها ممکن است بیش از حد وقت‌گیر باشد پس بهتر است از پشتیبان سایت حرفه‌ای کمک بگیرید.

جمع بندی

امروزه یک وب سایت بهینه و به روز، نیاز هر کسب و کاری می‌باشد. پشتیبان سایت این وظیفه خطیر را بدوش می‌کشد البته وظایف پشتیبان IT متفاوت می‌باشد که توضیح داده شد و نباید با وظایف پشتیبان سایت اشتباه گرفته شود. همچنین در انتها هم 9 مورد از وظایف حساس یک پشتیبان سایت توضیح داده شد که امیدواریم مفید به فایده بوده باشد!

منابع:

9TYPES OF WEBSITE SUPPORT AND MAINTENANCE SERVICES

Website Support vs IT Support – Why Your Business Needs Both