برنامه بازاریابی

یک برنامه بازاریابی می‌تواند کسب و کار شما را به مراتب بالایی برساند. نمونه‌های مارکتینگ پلن متعددی وجود دارد ولی یافتن یک برنامه مشخص که شامل موارد مورد نظر شما باشد گمراه کننده است. نگران نباشید، در ادامه یک راهنمای مرحله به مرحله برای تهیه یک مارکتینگ پلن که مناسب برای‌کسب و کارهای مختلف است را معرفی خواهیم کرد. همچنین تعدادی نمونه‌های مارکتینگ پلن در آخر مطلب آورده شده است که به شما کمک زیادی می‌نماید.

برنامه بازاریابی چیست؟

برنامه بازاریابی نقشه راهی است که به شما در تعیین اهداف، یافتن مخاطبان هدف و بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی مطابق با اهداف مشخص شده کمک زیادی می‌نماید. به بیان ساده، مارکتینگ پلن به شما در رسیدن به نگرش روشن از اینکه چرا، چه زمانی، چطور و چگونه فعالیت‌های بازاریابی خود را انجام دهید. یک برنامه خوب به شما کمک می‌کند تا تیم بازاریابی با استراتژی بزرگ و تاکتیک‌های مختلف به خوبی ارتباط برقرار‌کند. همچنین به موفقیت در اجرای کمپین‌های بازاریابی کمک می‌نماید. یک برنامه بازاریابی شامل موارد ذیل است:

  • اهداف بازاریابی کوتاه مدت و بلند مدت
  • توصیف مخاطبان هدف، مشتریان و یا خریداران
  • تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی در سطوح بالا

به برنامه بازاریابی یک صفحه‌ای ذیل توجه کنید:

مارکتینگ پلن
مارکتینگ پلن

اگر برنامه شما جزئیات بیشتری دارد موارد ذیل را نیز باید در نظر بگیرید:

  • مروری بر وضعیت بازار فعلی
  • شاخص‌های عملکرد کلیدی یا KPI
  • بودجه و برنامه‌های مالی
  • یک نقشه راه یا زمان‌بندی اجرای برنامه

برنامه‌های بازاریابی اغلب به صورت فایل pdf تهیه و ارائه می‌شوند ولی می‌توانید خلاقیت بیشتری در تهیه آن بکار برید. به عنوان مثال استفاده از اینفوگرافیک، صفحه وب فعال و یا فایل پاور پوینت می‌تواند برای به نمایش گذاشتن برنامه مورد استفاده قرار گیرد. یا اینکه یک برنامه یک صفحه‌ای بازاریابی همانند بالا تهیه کنید.

مزیت‌های برنامه بازاریابی

در مطالب فوق بیان شد که برنامه بازاریابی می تواند در فهم بهتر اهداف بازاریابی و چگونگی رسیدن به آنها کمک زیادی نماید. اما واقعیت این است که این تمام ماجرا نیست.

یک مارکتینگ پلن که به خوبی طراحی شده باشد دارای مزایای ذیل است:

  • درک بهتر کسب و کار: تحقیقات و بررسی در مورد اینکه شرکت شما در بازار چه جایگاهی دارد و شرایط بازار فعلی چگونه است، به شما در شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها کمک می‌کند.
  • هم راستا کردن اهداف بازاریابی با اهداف کسب و کار: انسان بدون هدف راه را گم می‌کند. یک برنامه بازاریابی به شما کمک می‌کند که ببینید آیا اهداف بازاریابی شما هم راستا با ماموریت، چشم انداز و اهداف سازمان و کسب و کار است؟
  • اطمینان از اینکه هر کس در راستای اهداف سازمان کار می‌کند: داشتن یک مارکتینگ پلن حرفه‌ای علاوه بر تیم بازاریابی به شما و مدیریت کمک می‌کند تا اطمینان یابید هر فردی در سازمان در راستای اهداف و ماموریت‌های سازمان گام‌ بر می‌دارد.
  • تمرکز بر اهداف و برنامه‌های مهم: یک برنامه حرفه‌ای به شما اهداف و استراتژی‌های سازمان را یادآوری می‌کند.

تصمیم‌گیری بهتر: داشتن برنامه‌ریزی به شما در تصمیم‌گیری دقیق در لحظات سخت و حساس کمک می‌نماید.

معرفی ۷ مرحله در تهیه برنامه بازاریابی

راه و روش مشخصی برای تهیه برنامه بازاریابی وجود ندارد، ولی برخی نکات و اجزای مهم وجود دارند که توجه به آنها می‌تواند برگ برنده شما باشد. برای تهیه یک برنامه موثر و حرفه‌ای به نکات ذیل توجه کنید.

اول شروع با یک چکیده اجرایی:

چکیده اجرایی اغلب در ابتدای برنامه قرار می‌گیرد. این قسمت شامل خلاصه یا مرور کلی سازمان و نکات کلیدی از کل برنامه است. در ادامه می‌توانید یک نمونه چکیده اجرایی از برنامه بازاریابی را مشاهده کنید.

چکیده بازاریابی
چکیده بازاریابی

نمونه بالا یک مثال عالی از چکیده اجرایی است که عملکرد کلیدی یک کسب و کار و اهداف برنامه بازاریابی را به خوبی نمایش می‌دهد. همچنین می‌توان دستاوردهای شرکت و برنامه‌های آینده آن را در چکیده بیاورید. توجه داشته باشید که چکیده اجرایی باید کوتاه و مختصر و حاوی مطالب مهم باشد. داشتن محتوای جذاب برای مخاطب، وی را برای مشاهده بقیه برنامه ترغیب می‌کند.

دوم بیان ماموریت، چشم انداز و اهداف شرکت:

قبل از اینکه به سراغ جزئیات برنامه بازاریابی بروید، بهتر است که در مورد اهداف، چشم انداز، ماموریت و ارزش‌های سازمان مروری داشته باشید. این به شما کمک می‌کند که تمام اطلاعات موجود در برنامه مطابق با اهداف سازمان باشد. در ذیل نمونه‌ای از ماموریت، چشم انداز و ارزش‌های یک کسب و کار را مشاهده می‌کنید.

ماموریت و چشم انداز سازمان
ماموریت و چشم انداز سازمان

هر فردی که برنامه شما را بررسی می‌کند، در این قسمت دید کاملی از اهداف سازمان پیدا می‌کند. این موضوع به درک بهتر اهداف بازاریابی، برنامه‌های آتی و فعالیت‌های آن منجر می‌شود.

سوم شناسایی بازار و رقبا:

مرحله بعد داشتن پیش زمینه از تحقیقات بازار در برنامه بازاریابی است. این موضوع از تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی بازار، مطالعه رقبا و بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت بدست می‌آید. در ذیل نمونه‌ای از سهم بازار یک سازمان را مشاهده می‌کنید. این نمودار به شما دید و نگرش خوبی از سهم سهامداران و شرکا می‌دهد.

سهم بازار سازمان
سهم بازار سازمان

شما می‌توانید نمودار فوق را برای سازمان خود بکار برید. از رنگ‌های سازمانی استفاده کنید و اطلاعات خود را در آن نمایش دهید.

در ادامه نمونه دیگری از تحقیقات بازار و بررسی وضعیت بازار و شرکت دیده می‌شود. با استفاده از نمودار SWOT می‌توان نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت‌های موجود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نمودار SWOT
نمودار SWOT

به جای استفاده از نمودارهای خسته کننده، از نمودار SWOT جذاب فوق استفاده کنید تا نظر افراد را به تحقیقات خود جلب کنید. همچنین استفاده از نمودار SWOT رقبا به آنالیز رقبا می‌پردازد. بررسی و مطالعه رقبا بسیار مهم است. شما می‌توانید بدانید که آنها چکار می‌کنند و چگونه می‌‌توان بهتر از آنها عمل نمود. به نمونه‌ای از تجزیه و تحلیل رقبا در ذیل توجه نمائید.

نمونه آنالیز رقبا
نمونه آنالیز رقبا

چهارم تعیین مشتریان هدف:

شناسایی مشتریان و خریداران شما اهمیت زیادی دارد. با شناسایی و تعیین مشتریان هدف می‌توانید استراتژی برنامه بازاریابی دقیق‌‌‌تری داشته باشید. مشتریان هدف برای هر کسب و کاری متفاوت است. به نمودار ذیل توجه کنید.

مشتریان هدف
مشتریان هدف

استفاده از نمودار دایره ای به شما کمک می‌کند تا بدانید بیشترین بخش مشتریان شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند، لذا می‌توان توجه بیشتری به این بخش از بازار داشت. برای داشتن یک رویکرد خلاقانه بیشتر به نمونه ذیل توجه کنید:

اطلاعات مشتریان هدف سازمان
اطلاعات مشتریان هدف سازمان

روش دیگر طراحی همانند رزومه است. این روش برای نمایش اطلاعات زیاد در یک صفحه مناسب است.

نمونه دیگر نمایش اطلاعات مشتریان
نمونه دیگر نمایش اطلاعات مشتریان

پنجم طرح کلی از اهداف بازاریابی:

در این بخش از برنامه بازاریابی شما مشخص می‌کنید که چگونه به اهداف خود می‌رسید. در این روش از اعداد مشخص به جای بکار بردن اظهارات مبهم استفاده کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش میزان ترافیک وب سایت است، در این بخش باید دقیقاً مشخص کنید که به چه عددی می‌خواهید برسید. به نمونه زیر توجه کنید.

اهداف بازاریابی
اهداف بازاریابی

از بکار بردن تعداد زیادی اعداد و تارگت‌های دست نیافتنی اجتناب کنید. اگر می‌خواهید اهداف بازاریابی خود را به وسیله اینفوگرافیک نمایش دهید به مثال ذیل توجه کنید.

اینفوگرافیک اهداف بازاریابی
اینفوگرافیک اهداف بازاریابی

ششم نمایش استراتژی بازاریابی:

در این بخش استراتژی‌های بازاریابی و تاکتیک‌های اجرایی را مشخص کنید. در این بخش چگونگی و نحوه اجرای برنامه را تشریح کنید. می‌توان فعالیت‌های مختلف را به بخش‌های کوچکتر تقسیم بندی نمود.

استراتژی بازاریابی
استراتژی بازاریابی

روش دیگر استفاده از برنامه زمان‌بندی در این بخش از برنامه بازاریابی است. می‌توان از گانت چارت و نمودار زمانی استفاده کرد.

زمانبندی اهداف اجرایی بازاریابی
زمانبندی اهداف اجرایی بازاریابی

توجه داشته باشید که استراتژی بازاریابی باید عملیاتی باشد و در هر مرحله به طور دقیق وظایف تعیین و مشخص گردد.

هفتم تعیین بودجه بازاریابی:

تعیین جزئیات بودجه برنامه بازاریابی و موارد مالی در برنامه به عملیاتی کردن برنامه می‌پردازد. اطلاع از بودجه در نظر گرفته شده برای هر یک از برنامه‌ها و فعالیت‌های بازاریابی به شما در اجرای برنامه کمک زیادی می‌کند. به برنامه زیر توجه کنید.

"بودجه

نمونه‌های برنامه بازاریابی

پس از تشریح مراحل مختلف تهیه و تدوین برنامه بازاریابی به چند نمونه ذیل توجه کنید.

برنامه رستوران

مارکتینگ پلن رستوران
مارکتینگ پلن رستوران

شما می‌توانید این برنامه را برای کافه، فست فود، رستوران و سایر کسب و کارهای مرتبط با غذا استفاده کنید.

برنامه مشاور املاک

مارکتینگ پلن مشاور املاک
مارکتینگ پلن مشاور املاک

برنامه فوق برای دفاتر مشاوراملاک و سایر بنگاه‌های ساخت و ساز مناسب است.

برنامه بازاریابی محتوا

مارکتینگ پلن محتوا
مارکتینگ پلن محتوا

این برنامه برای کلیه کسب و کارهایی که توجه زیادی به بازاریابی محتوا دارند مناسب است.

برنامه شبکه‌های اجتماعی

مارکتینگ پلن شبکه های اجتماعی
مارکتینگ پلن شبکه های اجتماعی

 

یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی حرفه ای نیاز به برنامه بازاریابی مختص به خود دارد.

برنامه دیجیتال

مارکتینگ پلن دیجیتال
مارکتینگ پلن دیجیتال

برای پوشش کانال‌های دیجیتال خود از برنامه عملگرا استفاده کنید. با این برنامه می‌توان برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ را به سهولت پیاده سازی نمود.

برنامه محصول

مارکتینگ پلن محصول
مارکتینگ پلن محصول

یک مارکتینگ پلن محصول موثر نیاز به تحقیقات جامع از بازار هدف دارد. به نمونه فوق توجه کنید.

برنامه شخصی

نمونه فوق برای تهیه یک مارکتینگ پلن شخصی فوق العاده است. پس به آن توجه کنید.

منبع:

How to Create a Marketing Plan