گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز  (google ads) یا همان گوگل ادوردز، سیستم تبلیغاتی گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان به منظور ظاهر شدن تبلیغات کلیکی خود در صفحه نتایج گوگل بر روی کلمات کلیدی معینی هزینه می‌کنند. گوگل از طریق هزینه‌ای که تبلیغ کنندگان برای کلیک های خود می‌پردازند کسب درآمد می‌کند. این مقاله به شما کمک می‌کند که با نحوه کار گوگل ادز، شرکت در مزایده و فاکتورهای مهمی مانند امتیاز کیفیت و پرداخت به ازای هر کلیک (CPC) آشنا شوید. اگر سوال شما این است که گوگل ادز چگونه کار می‌کند، پس حتماً مقاله ما را دنبال کنید.

گوگل ادز
گوگل ادز

 آیا گوگل ادز تاثیرگذار است؟

 بسته به رقابت پذیر بودن کلمات کلیدی که برای آن هزینه می‌کنید و همینطور ارتباط کلمات کلیدی با نرخ تبدیل واقعی، تنظیم هزینه درست برای کلمات کلیدی و نوشتن تبلیغات جذاب، گوگل ادز می‌تواند برای کسب و کار شما مفید واقع شود و یا برعکس نتیجه ای حاصل نکند. برای آن دسته از کسب و کارها که پول خود را بر روی کلمات کلیدی اشتباه و یا تبلیغات CTR ضعیف و پایین هدر نمی‌دهند، گوگل ادز می‌تواند بسیار موثر و کارساز واقع شود.

 

هزینه گوگل ادز چقدر است؟

هزینه تبلیغات گوگل به عوامل زیادی بستگی دارد. در حقیقت پیشنهاد شما برای پرداخت به ازای هر کلیک به رقبایتان بستگی دارد. اگر آن‌ها قیمت بالاتری پیشنهاد دهند، به تبع شما نیز باید برای برنده شدن  قیمتی بالاتر از آنان پیشنهاد دهید.

 

چطور می توان توسط گوگل ادز تبلیغات گوگل انجام داد؟

  کسب و کارها با بازگشایی یک حساب گوگل ادوردز، در گوگل تبلیغ کنند. ایجاد اکانت یا حساب کاربری در گوگل ادز رایگان است.

 

چگونه بیدینگ (bidding) یا پیشنهاد مزایده کار می کند؟

موقعیت واقعی تبلیغات شما به رتبه آگهی (ad rank) بستگی دارد. هرچه رتبه آگهی شما بالاتر باشد، جایگاه بالاتری نیز در نتایج جستجو (در موتور های جستجو) به دست می‌آورد. رتبه آگهی تابعی از قیمت پیشنهادی برای هر کلیک و امتیاز کیفیتی است که گوگل برای تبلیغات شما در نظر می‌گیرد.

هزینه تبلیغات واقعی که به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید (CPC) بر اساس رتبه آگهی بالاترین تبلیغ پس از شما تقسیم بر رتبه کیفیت قرار دارد. تنها یک استثنا در این قانون وجود دارد و آن زمانی است که شما دارای پایین ترین و یا تنها پیشنهاد برای مزایده باشید. در این صورت شما باید بالاترین پیشنهاد را برای هر کلیک پرداخت کنید. گوگل ادز تبلیغ کنندگانی که دارای آگهی هایی با امتیاز کیفیت پایینی باشند را به سختی جریمه می‌کند و تبلیغات آنان را کمتر نمایش می‌دهد. برعکس آن نیز وجود دارد؛ کسانی که دارای امتیاز کیفیت بالایی باشند می توانند با پیشنهاد هزینه کمتر برای هر کلیک، رتبه بالاتری را به دست آورند.

CPC
پرداخت هزینه به ازای هر کلیک

هر چند وقت یکبار مزایده گوگل انجام می‌شود؟ 

 مزایده گوگل میلیاردها بار در هر ماه تکرار می‌شود. نتیجه کار به این صورت است که کاربران می‌توانند تبلیغاتی را که به دنبال آن هستند راحت‌تر پیدا کنند و تبلیغ کنندگان می‌توانند با کمترین نرخ هزینه مشتریان بالقوه خود را به دست آورند. از این طریق نیز گوگل میلیاردها دلار در ماه کسب درآمد می‌کند.

 

 مزایده گوگل چگونه است؟ 

 زمانی که یک کوئری در گوگل به ثبت می‌رسد، موتور جستجوی گوگل این درخواست را پردازش می‌کند و مزایده‌ای برای آن به راه می‌اندازد و از آن طریق جایگاه تبلیغ و همینطور CPC  هر تبلیغ کننده را تعیین می‌کند. 

تبلیغات گوگل
تبلیغات گوگل

چطور می‌توان وارد مزایده گوگل شد؟ 

 هر زمان که تبلیغات گوگل و کلمات کلیدی مرتبط با کوئری کاربران را در گوگل ادز خود ثبت کنید، می‌توانید برای شرکت در مزایده گوگل واجد شرایط شوید. در این میان، مقدار پیشنهادی برای مزایده، امتیاز کیفیت و مرتبط بودن کلمات کلیدی، تعیین کننده جایگاه تبلیغات شما در صفحه نتایج جستجو است. 

 

 چه چیزی در مزایده گوگل دخیل است؟ 

 زمانی که تبلیغ کنندگان کلمات کلیدی مزایده خود را شناسایی و ثبت کنند، آنگاه گوگل آن کلمه کلیدی که دارای بیشترین ارتباط با مزایده است را به همراه بالاترین نرخ پیشنهادی برای آن وارد مزایده می‌کند.

 

CPC  چیست؟

CPC  یا هزینه کلیک برای هر کلمه کلیدی هزینه‌ای است که تبلیغ کننده به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات ادوردز پرداخت می‌کند. 

 

CPC   چگونه عمل می کند؟

 CPC بر اساس رقابت پذیری کلمات کلیدی، حداکثر قیمت پیشنهادی شما و امتیاز کیفیت آگهی تعیین می‌شود.

CPC
CPC

میانگین هزینه به ازای هر کلیک در گوگل ادز چیست؟

 میانگین هزینه به ازای هر بار کلیک بر روی آگهی تبلیغات برای هر کلمه کلیدی و صنعت متفاوت است. اما می‌توان گفت برای شبکه جستجو قیمت آن 2.32 دلار و برای شبکه نمایش هزینه آن 0.58 دلار باشد.

 

امتیاز کیفیت گوگل چیست؟

گوگل از امتیاز کیفیت برای تعیین میزان مفید بودن و مرتبط بودن تبلیغ با کاربر استفاده می‌کند. بنابراین، معیار تاثیرگذار بر امتیاز کیفیت به CTR یا نرخ کلیک آگهی، مرتبط بودن کلمات کلیدی و کیفیت صفحات فروده وب سایت شما بستگی دارد. امتیاز کیفیت  عددی بین 0 تا 10 است و هر چه این امتیاز بالاتر باشد بهتر است، زیرا کلمات کلیدی با امتیاز کیفیت بالاتر باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و رتبه آگهی بهتر می‌شود.

 

 گوگل چگونه هزینه شما را محاسبه می کند؟

گوگل هزینه شما را بر اساس بالاترین پیشنهاد مزایده، امتیاز کیفیت و همینطور رقابت پذیری کلمات کلیدی تعیین می‌کند.

 

آگهی گوگل چیست؟

رتبه آگهی گوگل جایگاه تبلیغات شرکت در صفحه جستجوی نتایج گوگل است. این رتبه ترکیبی از بالاترین قیمت پیشنهادی شرکت و امتیاز کیفیت است.

 

رتبه آگهی و امتیاز کیفیت چه فرقی با یکدیگر دارند؟

رتبه آگهی جایگاه نمایش تبلیغ در صفحه جستجوی نتایج است. امتیاز کیفیت از طرف دیگر، بر اساس مرتبط بودن و مفید بودن آگهی با کاربر تعیین می‌شود و تنها بخشی از پروسه جایگاه‌یابی تبلیغات است. از سال ۲۰۱۳،  امتیاز کیفیت گوگل ارزش بیشتری پیدا کرده است و امتیاز کیفیت متوسط از 7 از به 5 تغییر یافته است.

 

 جایگاه آگهی در گوگل ادز چیست؟

 جایگاه آگهی موقعیت نمایش تبلیغات یک شرکت در برابر دیگر تبلیغات در صفحه نتایج جستجو است.

 

 CPC واقعی چیست؟

CPC   واقعی هزینه‌ای است که تبلیغ کننده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات پرداخت می‌کند. این رقم بسته به قیمت پیشنهادی دیگر تبلیغ کنندگان در مزایده تغییر می‌کند و همیشه پایین تر از بالاترین قیمت پیشنهادی قرار دارد.

گوگل ادز
گوگل ادز

 گوگل چگونه CPC واقعی را محاسبه می‌کند؟

CPC  واقعی از تقسیم رتبه آگهی رقیب زیر آن بر امتیاز کیفیت به اضافه 0.1  دلار تعیین می‌شود.

 

روش‌های جایگزین پیشنهاد قیمت در گوگل ادز کدام است؟

دیگر روش های مزایده CPM و CPA هستند.

 

CPM   چیست؟

 CPM بر اساس Impression (هر بار نمایش) قرار دارد و در کنار CPC قابل استفاده است.

 

فرق CPM و CPC چیست؟

CPC  هزینه تبلیغات بر اساس تعداد کلیک ها است، در حالیکه CPM  هزینه تبلیغات برای هر بار نمایش آن است. هر دو روش را می‌توان به طور همزمان انجام داد.

 

کلمات کلیدی گوگل ادز چیست؟

 کلمات کلیدی در گوگل ادز کلمات و یا عباراتی هستند که تبلیغ کنندگان به امید آنکه تبلیغاتشان در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود بر روی آن‌ها مزایده انجام می‌دهند. به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه کفش آنلاین دارید کلمات کلیدی شما می‌تواند «کفش ورزشی نایک» و یا «کفش اسپرت مردانه» باشد. یافتن کلمه کلیدی فرآیند استفاده از داده‌ها و ابزارها جهت تعیین بهترین کلمات کلیدی است که بتواند ترافیک را به سمت تبلیغات و یا وب سایت شما هدایت کند.

 

 بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

 بهینه سازی موتور جستجو عمل بهبود رویت وب سایت و یا صفحه در صفحه نتایج جستجو به روش‌های ارگانیک است. یکی از روش‌های بهینه سازی موتور جستجو استفاده از کلمات کلیدی خاص است، به طوری که موتور جستجو بتواند به واسطه آن‌ها صفحه وب سایت را سریع‌تر و دقیق‌تر به نمایش بگذارد.

کلمات کلیدی
کلمات کلیدی

شبکه نمایش گوگل چگونه کار می‌کند؟

 شبکه نمایش گوگل یا DNG یک شبکه بسیار بزرگ از وبسایت‌ها است که به گوگل اجازه می‌دهد تبلیغات افراد در آن قرار گیرد. شبکه نمایش گوگل دسترسی به بیش از ۹۰ درصد از کل کاربران اینترنت را میسر می‌سازد. معمولاً هزینه هر کلیک در این شبکه ارزان‌تر از شبکه جستجو می‌باشد. البته بسته به روش هدف گذاری معمولاً نرخ CPA و CPA در آن کمتر است.

 

گروه تبلیغاتی یا ادگروپ چیست و چگونه عمل می‌کند؟ 

 گروه تبلیغاتی محلی برای دسته بندی کلمات کلیدی تبلیغات و صفحات فرود است. گوگل به کسانی که کمپین ادوردز با ساختار قوی تشکیل می‌دهد از طریق افزایش امتیاز کیفیت کلمات کلیدی پاداش می‌دهد. نکته مهم این است که تمامی کلمات کلیدی خود را در یک گروه تبلیغاتی قرار ندهید. بلکه آنان را در گروه های مختلف سازماندهی کنید.

 

مرتبط بودن تبلیغ در ادوردز چیست؟

مرتبط بودن معیاری از میزان ارتباط کلمات کلیدی پیشنهادی با تبلیغ و همینطور تطابق کلمات کلیدی با پیام تبلیغ و صفحات فرود است. هرچه ارتباط کلمات کلیدی و تبلیغ بالاتر باشد، به همان نسبت نیز نرخ کلیک و امتیاز کیفیت بالاتر خواهد بود.

 

 بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

 بهینه سازی تبدیل در گوگل ادوردز یک ابزار دستی است که امکان مدیریت هزینه ها، بهینه سازی تبلیغات، صفحات فرود و طراحی کل سایت را به منظور افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری انجام می‌دهد.

 

 من در گوگل تبلیغات انجام می‌دهم. چگونه می‌توانم کارکرد تبلیغ خود را بسنجم؟

 ساده ترین راه برای سنجش میزان عملکرد، ارزیابی عملکرد PPC یا کمپین خود در برابر دیگر رقبای مشابه صنعت است.

در صورتی که مایل به انجام تبلیغات کلیکی در گوگل ( یا همان گوگل ادز ) هستید، می‌توانید همین حالا از ما (گروه فناوران ایما) مشاوره بگیرید و تبلیغات وب سایت خود را، در گوگل شروع کنید.

 

منبع: What Is Google AdWords? How the Google Ads Auction Works