10 روش بهبود طراحی سایت
مقالات آموزشی سئو و بهینه سازی سایت, مقالات آموزشی طراحی سایت

10 روش بهبود طراحی سایت

طراحی سایت به شکلی که مناسب و کارآمد باشد، کار ساده‌­ای نیست.

آیا می‌دانستید که زمانی که یک بازدیدکننده به سایت شما وارد می­‌شود، شما حدود پنج ثانیه زمان دارید تا نظر او را جلب کنید و او را در جایی که هست نگه دارید؟ این زمان زیادی برای تحت‌تاثیر قرار دادن یک نفر نیست، بنابراین اگر زمان بارگیری سایت شما مناسب نیست و یا ناوبری سایت شما گیج­‌کننده است، بازدیدکنندگان شما بسیار کم خواهند بود پس لازم است طراحی سایت خود را بهبود ببخشید.

بهبود طراحی سایت
بهبود طراحی سایت

دنیای تکنولوژی با تغییرات سریع نیز به این موضوع کمکی نمی‌کند. مدهای جدید به راحتی می‌توانند وب­سایت شما را قدیمی و منسوخ کنند و همه چیز را به بی‌فایده جلوه دهند و تعداد کمتری از بازدیدکنندگان نسبت به آنچه که با آن شروع کردید، برای شما باقی بماند.

بنابراین، شما چطور باید این مشکل در طراحی سایت را حل کنید و بازدیدکنندگان خود را نگه دارید؟ چطور طراحی سایت را به نحوی انجام دهید که زیبا به نظر برسد، به درستی کار کند و پیام شما را به روشنی منتقل کند؟

طراحی سایت مجدد به عنوان یک انتخاب منطقی به ذهن می‌رسد، اما در بعضی شرایط شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. طراحی مجدد هزینه زیادی دارد و زمان می‌برد، که به این معنی است که نه تنها باید پول بیشتری در پروژه سرمایه‌گذاری کنید، بلکه همچنین وب سایت خود را برای آینده قابل‌پیش‌بینی از دسترس خارج کنید.

با این حال، حتی اگر یک طراحی سایت مجدد ممکن نباشد، هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. هنوز هم چیزهای زیادی برای بهبود وب سایت شما وجود دارد بدون این که مجبور باشید تمام پس‌انداز خود را خرج کنید و بازدیدکننده­‌های دیگری را از دست بدهید.

در ادامه، ما در مورد ده روش برای بهبود طراحی سایت صحبت می‌کنیم و به شما نکاتی در مورد این که چگونه می‌توانید سایت و حضور آنلاین خود را به سرعت ارتقا دهید، به شما نشان می‌دهیم. در این مقاله ما همه چیز را از حرکت به سمت طراحی ریسپانسیو تا توجه بیشتر به طرح‌های رنگی پوشش داده‌ایم، بنابراین مطمئن هستیم که شما قادر خواهید بود چیزی پیدا کنید که به شما کمک کند طراحی سایت خود را در زمانی کوتاه، بهتر کنید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت ببرید و برایتان مفید باشد.

۱. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌‌های سایتتان رسپانسیو است

در طول چند سال گذشته، مردم شروع به استفاده بیشتر از تلفن‌های همراه خود برای گشت زدن در اینترنت کرده‌اند، که همان چیزی است که عاقبت وب‌سایت‌ها را به حرکت به سمت یک طراحی سایت اشتیاق برانگیز و مناسب تلفن همراه هدایت کرد و گوگل در سال 2015 شروع به جریمه کردن سایت‌هایی کرد که مناسب استفاده با تلفن همراه نبودند. بنابراین، اگر شما وب سایتی دارید، تا الان باید نسخه­‌ای مناسب تلفن همراه برای آن ایجاد کرده باشید، اگر هنوز این کار را انجام نداده‌­اید، اکنون زمان خوبی برای این کار است. یک طراحی سایت اشتیاق برانگیز در کنار سئو، شگفتی‌ساز خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد که در موتورهای جستجو در جایگاه بالاتری قرار بگیرید.

طراحی سایت رسپانسیو
طراحی سایت رسپانسیو

۲. راهبری (navigation) خود را ساده کنید

اگر نمی‌خواهید که بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما خارج شوند چون نمی‌توانند پیام شما را دریافت کنند، پس تمام تلاش خود را بکنید که طراحی آن را تا حد ممکن ساده کنید. شما نباید بیش از هفت بخش در منوی خود داشته باشید(‏نکته مهم این است که کار کردن با وب سایت برای مردم آسان باشد)‏، سعی کنید تا جای ممکن در برچسب‌های خود، توصیفی باشید و حتی نوار هدایتی خود را ثابت نگاه دارید. در این صورت احتمالاً بازدیدکنندگان شما  بیش از ۵ ثانیه در سایت شما می‌مانند.

راهبری ساده
راهبری ساده

۳. بهبود سرعت صفحه برای کمتر شدن نرخ پرش و session طولانی­‌تر

سرعت سایت در دنیای بازاریابی، بسیار مورد بحث قرار گرفته‌است و یکی از دلایل اصلی است که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از وب‌سایت‌های خاص بیرون می­‌آیند. در واقع، اگر شما حتی یک تاخیر دو یا چند ثانیه‌ای در بارگیری صفحات تراکنش داشته باشید، احتمال این وجود دارد که مشتریان احتمالی شما خرید را رها کنند و شما با یک مشتری کم‌تر از آنچه که با آن شروع کردید روبرو شوید. بنابراین پیش از هر کار دیگری، بر روی سرعت بخشیدن به وب سایت خود کار کنید. حتی ابزارهایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

سرعت وب‌سایت
سرعت وب‌سایت

۴. فراخوان عمل (Call to Action) روشنی داشته باشید، رفتار کاربر را هدایت کنید

آیا وجود یک دکمه CTA در صفحه شما اهمیتی دارد؟ آیا در نظر گرفتن رنگی خاص برای آن، در عملکرد کاربران در وب سایت شما تغییری ایجاد می­‌کند؟ حتما اثرگذار است. مطالعات نشان داده‌اند که دکمه‌های CTA نارنجی رنگ، نرخ تبدیل را 5/32 % افزایش می‌دهند در حالی که دکمه‌های قرمز نرخ تبدیل را در کل ۲۱ % افزایش می‌دهند. همین می­تواند تفاوت بزرگی در وب سایت شما ایجاد کند! علاوه بر این، اگر می‌خواهید که دکمه­‌های CTA شما اثرگذار باشند، دقت کنید که از کلمات ترغیب­‌کننده­ای مانند کشف کنید، شروع کنید، یاد بگیرید و … استفاده کنید.

Call to Action
Call to Action

۵. نهایت استفاده از شبکه‌­های اجتماعی را ببرید، ما در دنیای تکنولوژی زندگی می­‌کنیم

اگر در دهه گذشته زیر یک صخره زندگی نکرده باشید، باید متوجه شده باشید که شبکه‌های اجتماعی دنیا را تسخیر کرده­‌اند. ماهانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در اینستاگرام و روزانه ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در توییتر وجود دارند، به همین دلیل است که برای طراحی سایت شما مهم است که دکمه‌هایی برای ارجاع به شبکه‌­های اجتماعی به بازدیدکنندگان خود ارائه کند. این احتمال وجود دارد که آن‌ها آنچه را که می­‌بینند، دوست داشته باشند، افکارشان را در پروفایل خود به اشتراک بگذارند و حضور شما را در شبکه­‌های اجتماعی حتی بیشتر افزایش دهند.

شبکه های اجتماعی/طراحی سایت
استفاده از شبکه های اجتماعی

۶. از فضای خالی برای ایجاد یک سلسله‌مراتب تصویری استفاده کنید

از شبکه­‌های اجتماعی بگذریم و باری دیگر، بیشتر در مورد بخش‌­های فنی طراحی سایت شما صحبت کنیم. ممکن است برای شما سوال باشد که چه چیز خاصی در مورد فضای خالی وجود دارد؟ اول از همه، نیازی نیست که سفید باشد و این نامی(در انگلیسی به فضای خالی، white space گفته می­‌شود که ترجمه تحت‌­الفظی آن “فضای سفید” می‌­باشد) است که طراحان از آن استفاده می­‌کنند. دوماً لازم به ذکر است که تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از فضای خالی در حاشیه سمت چپ و سمت راست و در بین پاراگراف‌ها، درک خواننده را حدود ۲۰ % افزایش می‌دهد. اضافه کردن فضای خالی به طراحی سایت به معنای تعامل بیشتر کاربر است، صفحه زیباتر به نظر می‌رسد و اگر فضای خالی کافی داشته باشید می‌توانید دکمه­‌های CTA (call to action) خود را با سهولت بیشتری برجسته کنید.

استفاده از فضای خالی در طراحی سایت
استفاده از فضای خالی در طراحی سایت

۷. از تصاویر استفاده کنید، یک تصویر ارزشی معادل هزاران کلمه را دارد

بیایید با این موضوع روبرو شویم: همه ما تصاویر را دوست داریم. فرقی نمی‌کند که آن‌ها عکس، ویدیو، GIF یا نقاشی باشند، احتمال اینکه توجه ما به آن­‌ها جلب شود تا اینکه به متنی عالی توجه کنیم، بسیار بیشتر است. طبق تحقیقات، کاربران بیش از ۱۰ % وقت خود را صرف نگاه کردن به تصاویر افراد در صفحات “درباره ما” می‌کنند تا اینکه اطلاعات مربوط به آن اشخاص را بخوانند. این به این معنی است که شما باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید عکس‌هایی عالی در طراحی سایت خود استفاده کنید. وب سایت‌های زیادی، تصاویر از پیش آماده ارائه می‌دهند:

  • وب سایت Pixels (رایگان)
  • وب سایت Unsplash (رایگان)
  • وب سایت Little Visuals (رایگان)
  • وب سایت Pixabay (رایگان)
  • وب سایت Stocksnap (رایگان)
  • وب سایت Canva (تولید ساده تصاویر، به صورت رایگان و با پرداخت)
  • وب سایت Depositphotos (پرداخت از 29 دلار)
استفاده از تصاویر در وب سایت
استفاده از تصاویر در وب سایت

۸. از نظریه رنگ‌ها به سود خود استفاده کنید

رنگ چیزی به کوچکی یک دکمه CTA به اندازه انتخاب رنگ در کل طراحی سایت شما مهم است. شما باید یک رنگ غالب برای کل سایت و برند خود انتخاب کنید و سپس رنگ‌های مکمل را برای تکمیل طرح عالی اضافه کنید. زبان استاندارد برای ارتباط رنگ (‏بله، این واقعا وجود دارد!) پنتون(Pantone) نام دارد و هر کسی که اندکی با کسب­‌وکار بازاریابی یا طراحی آشنایی داشته باشد، آن را می‌­شناسد.

اهمیت انتخاب رنگ
اهمیت انتخاب رنگ

۹. تصاویر سفارشی می‌توانند برند شما را تقویت کنند

چه چیزی حتی بهتر از اضافه کردن عکس‌های معمولی و قدیمی از پیش آماده به وب سایت شما است؟ تصاویر سفارشی! آن‌ها می‌توانند تکیه­‌گاه باشند و نقش مهمی در نگه داشتن بازدیدکنندگان شما در سایت بازی می‌کنند و به عنوان یک قطعه عالی از چیدمان به شما کمک می‌کنند. اگر یک طراح در خانه دارید که می‌تواند برای وب سایت شما نقاشی و تصویر بکشد، حتماٌ به سراغش بروید! تصاویر اصیل همیشه به تصاویر از پیش آماده برتری دارند. برند و تیم بازاریابی شما، بابت این موضوع از شما تشکر خواهند کرد.

طراحی های سفارشی
طراحی های سفارشی

10. از موشن گرافیک و انیمیشن­‌های بامعنی استفاده کنید

در آخر درحالی که این موضوع کم اهمیت‌­تر از مطالب دیگر نیست، می‌خواهیم در مورد انیمیشن‌ها صحبت کنیم. درست مثل تمام تصاویر، انیمیشن‌ها به شکل گالری­‌ها و اسلایدشوها می‌توانند یک ایده عالی برای اضافه شدن به طراحی سایت شما باشد، اما چیزی که باید در ذهن داشته باشید این است که این‌ها تنها انیمیشن‌های موجود در سایت نیستند. هشت نوع از آن‌ها وجود دارد، از جمله انیمیشن بارگذاری (‏که برای ناراحت کردن ما آنجاست!)‏، انتظار، اسکرول، پس‌زمینه و غیره. برای ایجاد انیمیشن‌هایی که زیبا باشند، کارهای زیادی باید انجام شود، اما زمانی که آن‌ها به شکل درست تولید شوند، بازدیدکنندگان و وب‌سایت از شما به خاطر آن تشکر خواهند کرد.

ما امیدواریم که شما از خواندن این مقاله لذت برده باشید و بتوانید طراحی سایت خود را در مدت زمان کوتاهی بهبود ببخشید.

منبع: 10Ways To Improve Your Website Design

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *