گوگل آنالیتیکس یکی از مهم ترین نرم افزار ها در جهت کشف و تحلیل رفتار مشتریان و بازدید کنندگان وب سایت است.که به کمک آن میتوان برای سایت تصمیم گیری کرد. و شما چه فردی حرفه ای باشید و چه فردی مبتدی همواره برای این نرم افزار قدرتمند تحلیلگر امکانات جدید و ویژگی های منحصر بفردی اضافه میشود به همین دلیل تمام وب مستران برای به روز نگه داشتن اطلاعات و دانش فنی خود نیاز به منابعی دارند که اخبار و آموزش های مرتبط با این نرم افزار را منتشر کند.

در این مقاله لیستی از تمام منابعی که آموزش های رایگان و اخبار مختص به گوگل آنالیتیکس موجود است برای شما تهیه کردیم. که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم .”19 ابزار رایگان آموزش گوگل آنالیتیکس”منابعی که در این مقاله به آنها اشاره شده شامل بررسی اجمالی محصولات، وبینار های تخصصی ، گزارش های آنلاین و دوره های چند واحدی میباشد. 

از طریق کلیک به روی هر عنوان میتوانید به لینک منبع اصلی مراجعه کنید. این آموزش ها کاملا رایگان ارائه برای وب مستر ها ارائه شدند و تنها چیزی که شما نیاز دارید ، آشنائی با زبان انگلیسی برای فهم و درک بهتر مفاهیم است و 

آکادمی انالیتیکس 

آکادمی گوگل آنالیتیکساکادمی گوگل انالیتیکس (Analytics Academy) بخش های مختلفی دارد.

آکادمی انالیتیکس: در گام اول بهترین و کاملترین منبع برای آموزش و یادگیری نرم افزار گوگل آنالیتیکس ، میتوان به آکادمی آنالیتیکس اشاره کرد. همانطور که از نامش پیداست این انجمن توسط خود مهندسین شرکت گوگل و سازندگان نرم افزار آنالیتیکس ایجاد شده و در آن شما میتوانید از دوره های آموزشی که کاملا بصورت رایگان قرار دارد استفاده کنید. همچنین با استفاده از اکادمی انالیتیکس و گذرندان دوره های آموزشی میتوانید آمادگی لازم برای شرکت در آزمون فنی آنرا کسب کنید و مدرک آن را دریافت کنید. و این یک فرصت عالی برای تمام کسانی است که میخواهند در زمینه سئو و بهینه سازی سایت بصورت تخصصی فعالیت کنند ، چراکه مدرک فنی آکادمی آنالیتیکس به تنهائی سندی محکم مبنی بر تائید دانش فنی و تخصص سئو کاران است.

تمام دوره هایی که در حال حاضر در آکادمی آنالیتیکس وجود دارد شامل:

Google Analytics for Beginners :

گوگل انالتیک برای افراد مبتدی : در این دوره 4 واحد در 17 درس ارائه میشود و به مشخصات پایه گوگل انالیتیکس دست می یابید. این دوره شامل یادگیری نحوه ساخت حساب کاربری، ایجا کد های ردیابی و استفاده از آنها، راه اندازی فیلترها اطلاعاتی و فیلتر کردن دیتای بدست آمده، تحلیل و بررسی گزارش های پایه و مانیتور کردن کمپین ها میباشد.

Advanced Google Analytics :

گوگل انالتیک پیشرفته : در این دوره 4 واحد در 18 درس ارائه میشود و به نحوه دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده و فرایند تبدیل آنها به گزارش اشاره میکند. بطور مثال این دوره شامل آموزش هائی از پیکربندی های چارتها و نمودار ها مثل ابعاد سفارشی، معیار سفارشی و ردیابی رویداد ها در جهت جمع آوری اطلاعات خاص و هدفمند اشاره میکند . و همچنین آموزش بخش های دیگر مثل آشنائی و نحوه کار با بخش کشف تقسیم بندی، دریافت گزارشهای کانال، گزارشهای رفتار کاربران و گزارشهای سفارشی و کاستومایز شده برای تعیین استراتژی هایی مثل بازاریابی پویا در جهت نمایش تبلیغات به مشتریان سایت استفاده میشود.

Google Analytics for Power Users :

گوگل انالیتیکس برای کاربران قوی : در این دوره 4 واحد با 12 درس ارائه میشود. در این بخش آموزش های پیشرفته گوگل انالیتیکس برای کشف مخاطبین به صورت کاربردی آموزش داده میشود. آموزش و تمرین تکنیک ها در جهت مقایسه کاربران همیشگی و کاربرانی که تنها بازدید کننده بودند با  تحلیل و بررسی منابع ترافیک، سفارشی سازی کانال ها، تشخیص برترین محتوا وب سایت ، مقایسه صفحات سایت آموزش چگونگی و بهبود عملکرد تجارت الکترونیک در دنیای دیجیتال انجام میشود.

Getting Started With Google Analytics 360 :

شروع با گوگل انالتیک 360 : در این دوره 7 واحدی با مفاهیم سطح بالا و پیشرفته گوگل انالیتیکس 360 را آشنا میشوید. در این بخش مفاهیم پیشرفته مثل جمع آوری اطلاعات ، گزارش نویسی، استفاده از فیلترهای سفارشی و جداول سفارشی را یاد میگیرید. از مزایا گزارش نویسی با موتور جستجو و ادغام اطلاعات بدست آمده با پلتفرم گوگل مارکت (Google Marketing Platform products) و مدیریت تبلیغات در سامانه گوگل ادز (Google Ads) آشنا میشوید. همچنین در این دوره با مثالهایی برای درک بهتر چگونگی و میزان قدرت نفوذ ویژگی های انالیتیکس 360 و ادغام آن در شرح داده آشنا میشوید.

کانال یوتیوب آنالیتیکس

آکادمی گوگل آنالیتیکسکانال یویتوب گوگل انالیتیکس (Analytics YouTube Channel) آموزش های رایگان متنوعی دارد.

در کانال انالیتیکس یوتیوب نیز ویدئو هایی متنوع درباره مباحث تحلیل و بررسی اطلاعات شامل ویدئو های آموزشی اکادمی انالیتیکس به صورت پیشنهادی موجود است. محتوای ویدئو های مفید این کانال شامل:

مجموعه Measure Matters :  مسائل مقیاس و اندازه گیری. در این ویدئو های آنلاین 30 دقیقه ای از مرکز کار گوگل، حامیان انالیتیکس به بررسی و معرفی ابزار جدیدی که برای نرم افزار گوگل آنالیتیکس ایجاد شده میپردازند. قطعا با مشاهده ویدئو ها و با رجوع به هر بخش با سوال های زیادی مواجه میشوید که این ویدئو ها به تنهائی میتونه پاسخ خیلی از سوالات شما رو بده.علاوه بر این میتوانید در مورد سایر علم ها و حوزه های تخصصی مثل یادگیری به کمک ماشین (machine larning)، اندازه گیری (measurement)، سئو و بهینه سازی (seo optimisation) و خیلی چیزای دیگه بیشتر بیاموزید.

مجموعه Quick Tips : در این سری از ویدئو های آموزشی آکادمی آنالیتیکس ، ویدئو های دو الی پنج دقیقه ای با اطلاعاتی مربوط به محصولات گوگل و خود نرم افزار آنالیتیکس مواجه میشوید. با کمی جستجو در هر بخش کانال، در فیلتر های چند کانالی، در استراتژی های بازاریابی و بخش تجربه مخاطبان به اطلاعاتی جدید دست می یابید.

مجموعه Deep Dives : در این سری از ویدئو ها ، ویدئو های آنلاین 30 الی 60 دقیقه ای مربوط به مصاحبه با سازندگان گوگل و مدیر محصولات گوگل می باشد که در آن بصورت خیلی عمیق و تخصصی به ویژگی های عملی و کاربردی انالیتیکس پرداخته میشود. اما محتوا و مضمون اصلی این سری از ویدئو ها ، اشاره به عملکرد نسخه دمو گوگل آنالیتیکس دارد ، محیطی که بصورت خیلی محدود امکانات و قابلیت های نرم افزار گوگل آنالیتیکس را برای کاربران شبیه سازی میکند.

مجموعه Analytics & Ecommerce :در این قسمت از مجموعه ویدئوهای آموزشی ، ویدئو های کوتاه 4 قسمتی به بررسی اجمالی درباره میزان عملکرد انالتیکس بر کسب و کارهای آنلاین میپردازد .امروزه دنیای تجارت الکترونیک بسیار گسترده شده و برای دوام اوردن در این دنیای گسترده و بیرحم باید همواره اطلاعات تحلیلی را بصورت بروز از یک منبع موثق دریافت کرد. این اطلاعات شامل چگونگی بررسی عملکرد وب سایت شما در زمیینه اقتصادی و تجارت الکترونیک ، تشخیص میزان مراجعین و ورودی ها به سایت ، میزان نمایش سایت در موتور های جستجو می باشد.

ة: تا الان 15 ویدئوی آموزشی توسط کانال آکادمی آنالیتیکس تولید شده که در این دسته بندی قرار گرفتند.و محتوای آنها مربوط به چگونگی قاب بندی و تقسیم بندی اطلاعات است.همچنین به کمک این سری ویدئوهای آموزشی میتوانید نرخ های تبدیل رو برای پارامترهای تعیین شده فرا بگیرید ،  به وسیله اندازه گیری پارامترها ، و با استفاده از کانال ها کلیه اقداماتی که منتج به فروش بهتر و بیشتر محصولات میشود آشنا میشوید.

مجموعه Mobile App Analytics Fundamentals : در این سری از ویدئو های آموزشی 14 تا ویدئوی آموزشی در این قسمت دسته بندی شده اند که محتوای کلی آنها مربوط به اقداماتی میشود که باعث میشود اپلیکیشن موبایل شما بهتر دردستری قرار بگیرد و عملکردی بهینه تری در بازار رقابت نرم افزار های موبایلی داشته باشد . همچنین ابزار های ضروری برای تجارت و اندازه گیری عملکرد نرم افزار را می آموزید. با تحلیل داده های کاربران با ارزش و کاربران با ارزش بیشتر دیگر را می یابید و با چگونگی تطبیق استراتژی های کسب درآمد برای بخش های متنوع مخاطبین آشنا میشوید.

بسترهای نرم افزاری بازاریابی گوگل

آکادمی گوگل آنالیتیکسبا گوگل انالتیک 360و بستر های آنلاین آموزشی در این بخش آشنا میشوید.

کانال On Air  :این بخش مجموعه ای از ویدئو های آموزشی آنلاین 30 الی 60 دقیقه ای میباشد. این ویژگی آخرین نسخه به روز رسانی پلتفرم گوگل بیزنس می باشد. نسخه جدید شامل محصولات، صنعت، کارآفرینی و آموزش و یادگیری می باشد. این آموزش ها شامل:

کانال Healthy Google Analytics Setup : تنظیمات یک گوگل آنالتیکس سالم به صورت مجموعه ای دو بخشی پایه و اساس تنظیمات انالتیک سلامت 360 را  شرح میدهد. نحوه ارتباط کاربران با ویژگی آنلاین از مرورگر های چندگانه و دستگاه های چند گانه دید جامعی به نحوه ارتباط آنها به ما میدهد و با توجه به این اطلاعات دقیق توانایی درک بیشتر مخاطبین خود را دارید.

کانال Google Analytics 360 & Google Marketing Platform Advertising Integration :اتصال گوگل انالتیک به پلتفرم تبلیغاتی گوگل بیزینس به اطلاعات دست اول دست می یابید. این امر به صورت هدفمند مخاطبان را افزایش داده و متقابلاً کانال را به آن متصل میکند.

ویژگی تحلیل و بررسی پیشرفته در گوگل انالیتیکس 360. با یادگیری نحوه بررسی کاربران سطح گزارشنویسی افزایش داده میشود. از این طریق با تولید دیدگاه عملی مستقیما به ایجاد مخاطب و بخش های گزارش می پردازیم.

ایجاد مخاطب در گوگل انالیتیکس 360. نحوه استفاده از ایجاد مخاطب در گوگل انالتیک را یاد میگیرید. همچنین با ساخت و تقسیم بندی مخاطبین در رابط آشنا میشوید و میتوانید آنها را در برنامه های تبلیغات پلتفرم گوگل تجاری به اشتراک بگذارید.

وبلاگ محصولات گوگل انالیتیکس

گوگل آنالیتیکس پروداکتبخش محصولات بلاگ گوگل انالتیک مجموعه ای از خدمات گوگل را نشان میدهد.

در بخش بلاگ انالیتیکس مقاله هایی مثل ویژگی های جدید تازه اضافه شده، نظرات مشاوره و اتفاقات و رویداد های جدیدی که در این صنعت رخ داده است موجود است. تنها کافیست با کلیک بر برچسب موضوعات عناوین مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین با بلاگ انالیتیکس به محتوا فرعی دسترسی پیدا کنید.

این پست ها شامل:

مقاله ایی با عنوان (The mobile challenge, and how to measure it) که به فارسی میشود چالش های موبایل و نحوه چگونه اندازه گیری آن. هر چقدر کاربران وب سایت شما از گوشی های هوشمند بیشتر استفاده کنند شما باید بیشتر با نحوه کنترل عملکرد وب سایت خودتان در موبایل و تلفن های همراه آشنایی داشته باشید. بنابراین این مقاله که به طور مختصر و مفید آموزش های مربوط اندازه گیری پارامتر ها در موبایل را آموزش داده و شما میتوانید ازش استفاده کنید.

مقاله ایی با عنوان (A new way to unify app and website measurement in Google Analytics) که معادل فارسی آن میشود روشی جدید برای اتصال اپلیکیشن و اندازه گیری اپلیکیشن موبایل و وب سایت در گوگل انالیتیکس.در این مقاله به ویژگی جدید امکان ترکیب اپلیکیشن و داده های وب برای یکپارچه سازی گزارش و تحلیل را دارید و با تمرکز عمیق تر بر مزایا کمپین های تجاری در پلتفرم آگاه میشوید.

مقاله ائی تحت عنوان (Google Analytics and Google Ads: A Powerful Pairing) با عنوان فارسی گوگل انالیتیکس و گوگل ادز: یک زوج قدرتمند. همانطور که از نامش پیداست این پست اولین مجموعه آشنایی با نحوه اتصال گوگل انالتیک و گوگل ادز می باشد مفاهیمی که شاید برای درک و یادگیری تمام آنها کار بسیار زمان بری باشد ، در این مقاله بصورت جامع به توضیح همه آنها پرداخته،کلیه اقداماتی که در نهایت باعث ساخت کمپین های هوشمندانه تر و بهبود آمار جستجو های وب سایت شما در موتور های جستجو میشود. این مقالات در بخش آموزش اتصال گوگل انالیتیکس و گوگل ادز کامل کننده و مکمل یکدیگر هستند.

گوگل آنالیتیکس گوگل ادزمقاله ائی با عنوان (Beyond the ad: Conversion Optimization) فراتر از ادز: بهینه سازی تعاملات کاربران با سایت. اقدام به بهینه سازی عملکرد وب سایت بدون داده ها منجر به ریسک دریافت بانس ریت Bounce rate در بحث و گفتگو و همچنین از دست دادن درآمد می باشد. با روش های جستجو در بهینه سازی گفتگو و تست مثبت و منفی آشنا شوید در نتیجه کاربران از این روش استقبال بیشتری می کنند.

سعی ما بر اینست که به زودی محتوای این منابعی که طی معرفی 19 ابزار رایگان آموزش گوگل آنالیتیکس به آنها اشاره کردیم را نیز بصورت تخصصی و مفصل را به زبان فارسی ترجمه کنیم و در طی سری مقاله های آموزشی مجزا برای تمام فارسی زبانان تهیه و تنظیم کنیم.