در دنیای دیجیتال امروز، وب‌سایت های در حوزه تجارت الکترونیک گسترش یافته است. انواع مشاغل بزرگ و کوچک به منظور افزایش درآمد و دسترسی به طیف وسیع تری از مشتریان وارد تجارت الکترونیک شده اند

با این حال، همه وب سایت‌ها برابر نیستند و یک دلیل خاص برای آن وجود دارد. صادقانه بگویم، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که هر وب سایت در فضای تجارت الکترونیک را با دیگر سایت‌های مشابه متمایز می‌کند.

تجارت الکترونیک

سایت‌ها ابزاری هستند که نه تنها می‌توانند به افزایش بازدید و فروش شما کمک کنند بلکه می‌توانند بر درک مشتری از شرکت شما تاثیر بگذارند. در حقیقت، اگر وب‌سایت شما از این ویژگی‌های مفید به خوبی استفاده نکند ، می تواند در معرض آسیب جدی قرار گیرد.

مشتریان ممکن است متزلزل باشند اگر وب سایت شما انتظارات آن‌ها را برآورده نکند و در این حالت تمایلی به استفاده از آن‌ها نخواهند داشت. متاسفانه، این می‌تواند منجر به کاهش بازدید و کاهش فروش و از بین رفتن فرصت های بیشتر برای کسب و کارتان باشد.

در بیشتر موارد، مصرف كننده مدرن می‌داند چه چیزی را از یک وب سایت می‌خواهد. آن‌ها به یک دلیل خاص از سایت شما بازدید می کنند و اگر از سایت شما راضی نباشند، به راحتی سایت شما را کنار می گذارند.

دارا بودن سایت بصری و موثر برای هر شرکتی که واقعاً می‌خواهد در دنیای تجارت الکترونیک موفق شود ، ضروری است. گفته می‌شود، اگر سایت تجارت الکترونیک شما آنطور که دوست دارید خوب عمل نمی‌کند، ممکن است یکی از این پنج ویژگی مهمی را که مصرف کنندگان هنگام خرید آنلاین انتظار دارند را نداشته باشد.

این پنج ویژگی را که موارد حیاتی برای سایت شما خواهد بود، در ادامه شرح داده‌ایم. از این رو اگر می‌خواهید وب سایتی اصولی داشته باشید و فروش بیشتر را برای کسب و کار خود رقم بزنید؛ با ادامه متن همراه باشید.

سایت تجارت الکترونیک
5 ویژگی هر سایت تجارت الکترونیک

1. یک سایت سازگار با موبایل

جهان روز به روز بیشتر و بیشتر روی دستگاه های مختلف همراه، متمرکز می‌شود و وب سایتی که مناسب و سازگار تلفن همراه نباشد به سادگی از وب سایت های دیگر عقب خواهد ماند.
اکثر مصرف کنندگان نوعی از دستگاه تلفن همراه را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود؛ همراه دارند و از آنها استفاده می‌کنند.

در نتیجه، آن‌ها در درجه اول به خاطر راحتی و دسترسی همیشگی به موبایل خود، با آن گشت و گذار و خرید می‌کنند. خرید از طریق رایانه برای بسیاری از مصرف کنندگان کاری قدیمی و یا کسل کننده به شمار می‌رود، زیرا زمان حال و آینده بر روی تلفن همراه متمرکز است.

از این جهت، داشتن یک سایت مناسب برای موبایل، یک مزیت بزرگ برای هر شرکت تجارت الکترونیک است. زیرا مردم معمولاً در بیشتر زمان‌ها از دستگاه تلفن همراه خود استفاده می‌کنند و آن را همیشه همراه خود دارند.

تهیه سایتی سازگار با موبایل با کاربران زیادی که دارد، تبدیل بازدید به فروش را بسیار آسان تر می‌کند. زمانی که مشتری بالقوه سایت شما را از طریق رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا توییتر یا سایر راه های دیجیتال پیدا کند؛ یک سایت سازگار با موبایل، احتمال ماندن در سایت شما و انجام خرید را بسیار بیشتر می‌کند.

سایتی که برای موبایل مناسب نباشد، بازدارنده ای برای مشتریان بالقوه است. آن‌ها این سوال را می‌پرسند: “چرا من در وب سایت شما، سایتی که به درستی با موبایل بهینه نشده است، به زحمت باقی بمانم، وقتی می‌توانم به راحتی از سایت دیگری استفاده کنم؟”

هرچه تعداد بیشتری از مردم از تلفن های همراه خود به عنوان وسیله اصلی استفاده می‌کنند، این روند ادامه خواهد یافت و مشتریان زیادی این سوال را خواهند پرسید و سایت شما را ترک  خواهند کرد.

به بیان ساده، در این عصر در دنیای تجارت الکترونیک؛ وب سایت مناسب برای موبایل برای یک کسب و کار بزرگ یا کوچک فقط امری مهم نیست؛ بلکه کاملاً ضروری است.

سایت سازگار با موبایل
سایت سازگار با موبایل

2. امنیت

امنیت مساله‌ای است که هر فرد برای آن ارزش قائل است. خواه در خانه باشد یا در دنیا، مردم دوست دارند احساس کنند که در امنیت هستند.
وب‌سایت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به خصوص وب سایت‌های تجارت الکترونیک.
به طور خلاصه، وقتی که وب‌سایت شما چیزی را می‌فروشد، استفاده از آن برای مشتریان شما باید ایمن باشد.

هر وب سایتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود، به خصوص در مورد اطلاعات مهم، برای مشتریان ایمن نیست. آدرس ، شماره کارت و نام همه مواردی است که مشتری هنگام ورود به سایت شما و معامله در هر سایتی انتظار دارد از امنیت کافی برخوردار باشد.
متاسفانه همیشه این امنیت برای تمام وب سایت‌ها این گونه نیست. ممکن است اطلاعات مشتریان در سایت‌های ناامن به سرقت برود، موضوعی که به طور حتم تاثیر بدی در تجارت شما خواهد داشت.

به همین دلیل مهم است که سایت تجارت الکترونیک شما باید تا حد ممکن ایمن باشد. اول، مهم است که اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از اتصال HTTPS ایمن برخوردار است. این در نهایت کار شما را بسیار خوب خواهد کرد. این امر نه تنها به اطمینان از ایمن ماندن اطلاعات مشتریان کمک می کند ، بلکه موجب یک اتصال ایمن بین وب‌سایت و مشتریان می‌شود.

سطح امنیتی اضافی نیز می‌توان برای وب سایت در نظر گرفت احراز هویت دو عاملی را می‌توان اشاره کرد. این مرحله اضافی در روند ورود، کدی را به آدرس ایمیل یا شماره تلفن کاربر ارسال می‌کند و امنیت بیشتری را نیز فراهم می‌کند.
در نهایت، بسیار مهم است که مشتریان در وب سایت تجارت الکترونیک شما احساس امنیت کنند. در غیر اینصورت، آنها احتمالاً اکنون یا در آینده پول خود را برای محصولات شما خرج نمی‌کنند و از شما خریدی نخواهند کرد.

امنیت وب سایت تجارت الکترونیک
امنیت وب سایت تجارت الکترونیک

3. تبلیغات

پیشنهادات و تبلیغات ویژه ابزاری فوق العاده مفید برای جذب بازدید به سایت تجارت الکترونیک و تبدیل آن به فروش است. غالباً، مشاغل از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پیام‌های متنی و حتی عنوان وب سایت‌های خود به عنوان روش‌هایی برای اطلاع مشتریان و تبلیغات استفاده می‌کنند. این یک روش موثر برای افزایش بازدید و فروش بیشتر می‌باشد.

تبلیغات به عنوان ویژگی وب سایت تجارت الکترونیکی

وقتی مشاغل، تبلیغاتی را در عنوان وب سایت خود قرار می‌دهد، به همه کسانی که از آن بازدید می‌کنند اطلاع می‌دهند که نوعی فروش یا پیشنهاد ویژه در جریان است. این به مشتریان بالقوه انگیزه می‌دهد تا در مواقعی که ممکن است خرید نداشته باشند، اقدام به خرید کنند که این امر منجر به افزایش فروش می‌شود.
اگر وب سایت تجارت الکترونیک شما بتواند مشتریان را بیشتر روی تبلیغات متمرکز کند و در حقیقت بتواند مشتریان را با تبلیغات تحت تاثیر قرار دهد، به احتمال زیاد آن مشتریان خرید می‌کنند.

اگر مصرف کننده معتقد باشد که از خرید خود ارزش بیشتری کسب می‌کند،احتمالاً هزینه بیشتری خرج خواهد کرد. تبلیغات ممکن است یک ویژگی ساده به نظر برسد،اما در صورت استفاده صحیح از آن‌ها واقعاٌ می‌تواند تفاوت ایجاد کند و تاثیرگذار باشد.

تبلیغات صحیح
تبلیغات صحیح

4. وب سایت کاربر پسند

وقتی صحبت از هر نوع وب سایتی می‌شود، سهولت استفاده و رابط کاربری بسیار مهم است. با این حال، این برای هر نوع وب سایت تجارت الکترونیک صد چندان اهمیت دارد. واقعیت این است که مشتریان برای وب‌سایتی ارزش قائل هستند که نه تنها خدمات مفیدی را ارائه می‌دهد، بلکه استفاده و پیمایش آن نیز آسان است.
از نظر مصرف کننده، اگر وب سایتی بیش از حد پیچیده باشد و رابط کاربری خوبی نداشته باشد، ارزشی ندارد و کاربر مدت زمان زیادی در آن سایت باقی نمی‌ماند.

مشتریان در یک لحظه تصمیم به خرید می‌گیرند. به همین دلیل وب‌سایت شما باید در آوردن هر مشتری بالقوه برای خرید نهایی تا حد امکان کارآمد باشد. اگر جابه‌جایی با سایت شما برای آن‌ها مشکل باشد یک مانع در راه فروشتان خواهد بود.

به همین دلیل استفاده از سایت شما باید در حد امکان آسان باشد. مشتریان نباید برای پیدا کردن محصول مد نظر خود خیلی تلاش کنند، زیرا این تلاش بیشتر در سایت شما، فرصتی است که مشتریان خسته شده به مکانی دیگر می‌روند.
استفاده موثر از ویژگی هایی مانند پیمایش آسان، منوهای طبقه بندی شده و صحیح، کار کردن گزینه سرچ سایت؛ رابط کاربری را بسیار ساده تر می‌کند و این باعث فروش مداوم و پایدارتر خواهد شد.

سایت کاربرپسند
سایت کاربرپسند

5. بررسی و رتبه بندی مشتری

اغلب، بررسی ها و رتبه بندی ها از اولین مواردی است که مشتری قبل از خرید به آن نگاه می‌کند. این به آن‌ها احساس با کیفیت بودن محصول را می‌دهد و همچنین به آن‌ها امکان می‌دهد ببینند مشتریان دیگر در مورد سایت و محصولات آن چه می‌گویند.
اگرچه به نظر می‌رسد که این بررسی ها از طرف مشتری، شامل یک چیز کوچک باشد، اما واقعیت این است که تأثیر بسزایی در موفقیت وب سایت تجارت الکترونیک دارند.

این ویژگی‌ها به مشتری این فرصت را می‌دهد که کالایی را قبل از خریداری، ارزیابی کند. به عنوان مثال رتبه بندی در این‌که مشتری حتی به کالایی علاقه دارد یا نه ، تأثیر دارد. اگر مورد خاصی رتبه بندی بالایی داشته باشند، احتمالاً مصرف کنندگان روی صفحه آن کلیک می‌کنند و خرید آن را در نظر می‌گیرند. البته برعکس در مورد محصولاتی که رتبه بندی کمتری دارند نیز این موضوع صادق است.

نظرات مشتری
رتبه بندی و نظرات مشتری

مشتریان معمولاً وقت می‌گذارند تا نظرات سایر مشتریان را بخوانند تا تصمیم بگیرند که آیا کالایی ارزش خرید را دارد یا نه. بررسی‌ها و نظرات مثبت مطمئناً به افزایش ارزش درک شده توسط مشتری کمک می‌کند، اما به طور کلی داشتن ترکیبی از نظرات مثبت و منفی در سایت تجارت الکترونیک شما مفیدتر است، زیرا همه این نظرات مثبت و منفی به درک مشتری از قابل اعتماد بودن تجارت شما بستگی دارد.

بررسی‌ها و رتبه بندی‌ها فقط به مشتری نشان نمی‌دهد که دیگران در مورد یک محصول خاص چه تصوری می‌کنند، بلکه سطح شفافیت را نیز فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که تجارت شما نه تنها خدمات یا کالای ارزشمندی را ارائه می‌دهد، بلکه شما مایل هستید با مصرف کنندگان خود صریح و صادق باشید.

کامنت ها و نظرات منفی و بد ممکن است رتبه کلی را در سایت تجارت الکترونیک شما کاهش دهند، اما در عین حال به مشتریان نشان می‌دهد که شما نظرات منفی را نیز مانند نظرات مثبت صادقانه در سایت خود نمایش می‌دهید.

منبع: 5Essential Features That Every Ecommerce Site Needs to Have