نقطه قوت فن‌آوری VoIP انعطاف پذیری آن است. به دلیل استفاده از داده‌های دیجیتال و اینترنت، تماس‌های VoIP را می‌توان با تلفن‌های رومیزی سنتی، دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های رومیزی برقرار کرد. حتی می‌توانید با استفاده از یک جعبه مبدل ویژه، یک تلفن ثابت معمولی را به یک تلفن VoIP تبدیل کنید. از این رو، امروزه ارائه دهندگان خدمات سیستم‌های ویپ به اشکال مختلف به مشتریان سرویس می‌دهند و بسیاری از آنها در ارائه خدمات به بخش‌های خاصی از بازار نیز تخصص دارند.

سرویس ویپ برای برقراری تماس صوتی

در بازار خدمات متنوع VoIP امروز، می‌توانید انواع مختلفی از ارائه دهندگان خدمات سیستم‌های ویپ را پیدا کنید:

  • سرویس ویپ خانگی
  • سرویس ویپ مبتنی بر موبایل
  • سرویس ویپ مبتنی بر تلفن
  • سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار
  • سرویس ویپ تجاری
  • سرویس ویپ تحت میزبانی ابر

در ادامه به شرح مختصری از خدمات سیستم های ویپ ذکر شده در بالا می‌پردازیم.

  1. سرویس ویپ خانگی

سرویس ویپ خانگی یک سرویس تلفنی است که از اتصال اینترنتی خانه شما برای مسیریابی تماس‌ها استفاده می‌کند. به جای استفاده از سیم‌های مسی سنتی، VoIP صدای شما را به بسته‌های داده تبدیل می‌کند، از طریق اینترنت آن‌ها را ارسال می‌کند و گیرنده آنها را در قالب صدای با کیفیت دریافت می‌نماید.

هدف از سرویس ویپ خانگی ارائه خدمات به خانه‌ها است، سرویس دهنده‌ها شرایط خود را با سرویس دهی به تنها چند خط تلفن منطبق می‌کنند. در اوایل، سرویس های ویپ خانگی هدفشان این بود که جای خدمات تلفن ثابت معمولی بنشینند، اما امروز آنها غالباً بر سر جذب مشتری رقابت می­‌کنند. سرویس های ویپ خانگی می‌توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کابلی و ­ISP ویپ را همراه با سایر خدمات در یک خوشه قرار می‌دهند. سایر ارائه دهندگان سرویس ویپ خانگی جعبه های مبدل را می‌فروشند که به شما امکان می‌دهد تماس‌های VoIP را با تلفن خانگی معمولی از طریق اتصال اینترنت برقرار کنید.

برای این نوع از سرویس ویپ، شما از یک آداپتور برای اتصال تلفن ثابت تلفن خود به یک مودم Wi-Fi برای برقراری و دریافت تماس از طریق اینترنت استفاده می‌کنید. بسته به طرحی که انتخاب می‌کنید، ماهانه یا سالانه پول پرداخت می‌کنید.

سیستم های ویپ خانگی معمولاً بسیار ارزان‌تر از سیستم های تلفنی سنتی هستند. انتقال به سرویس ویپ یکی از راحت ترین اقداماتی است که صاحبخانه ها می توانند برای صرفه جویی در هزینه انجام دهند. اکنون که اکثر کاربران اینترنت به پهنای باند دسترسی دارند، استفاده از مزایای متعدد سرویس ویپ خانگی آسان تر از همیشه است.

سرویس ویپ خانگی به عنوان یکی از خدمات سیستم های ویپ

  1. سرویس ویپ موبایل

سرویس ویپ موبایل روشی کارآمد و کم هزینه برای برقراری ارتباط با استفاده از تلفن همراه و خدمات ارائه شده توسط ارائه دهنده VoIP است.

با ورود تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به بازار، بسیاری از خدمات VoIP به سرعت خود را با دستگاه‌های اندرویدی و اپل سازگار کردند. برخی از این خدمات برنامه های خود را با پلتفرم های بزرگتری مانند مسنجر فیس بوک منطبق کردند. شرکت ها و مصرف‌کنندگان معمولی می‌توانند با نصب اپلیکیشن های Skype و WhatsApp روی تلفن های هوشمند و رایانه های رومیزی خود از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند. تفاوت اصلی بین سرویس ویپ مبتنی بر موبایل و سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار در این است که اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند با استفاده از یک سرویس اینترنت سلولی یا یک شبکه Wi-Fi محلی برای برقراری و دریافت تماس استفاده کنند.

سرویس ویپ مبتنی بر موبایل به عنوان یکی از خدمات سیستم های ویپ

  1. سرویس ویپ مبتنی بر تلفن

یک تلفن VoIP یا تلفن IP از فن‌آوری های صوتی بر پایه IP برای قرار دادن و انتقال تماس های تلفنی از طریق شبکه IP مانند اینترنت به جای شبکه تلفنِ سنتیِ سوئیچ شده‌ی عمومی (PSTN) استفاده می‌کند.

برخی از ارائه دهندگان خدمات سیستم‌های ویپ مانند Ooma دوست دارند بجای اینکه هر ماه از مصرف کننده هزینه ای را در قبال ارائه خدمات بگیرند، برای کسب درآمد روی فروش جعبه های مبدل تمرکز ‌کنند. این ارائه دهندگان به مشتریان کمک می‌کنند تا  از اینترنت برای برقراری تماس با تلفن ثابت خود استفاده کنند. این جعبه برای دیجیتالی کردن و انتقال تماس‌های صوتی از طریق ارائه دهنده سرویس ویپ به اینترنت و تلفن وصل می‌شود.

ارائه دهندگانی مانند Ooma می‌توانند یک راه حل مناسب برای مصرف کنندگان خانگی و کسب و کارهای کوچک باشند که نیاز به خدمات تلفنی بی‌وقفه دارند؛ زیرا آنها چیزی را جایگزین تلفن ثابت شما نمی‌کنند. در عوض آنها به شما امکان می‌دهند از طریق اینترنت از شماره تلفن ثابت خود استفاده کنید. اگر دچار قطع برق یا قطع اینترنت هستید، جعبه مبدل، تماس های شما را بر روی تلفن ثابت مسیریابی می‌کند.

سرویس ویپ مبتنی بر تلفن به عنوان یکی از خدمات سیستم های ویپ

  1. سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار

سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار انتقال صدا و داده از طریق اینترنت را امکان‌پذیر می‌کند که باعث افزایش تحرک کارمندان می‌شود. این نوع از سرویس ویپ قابلیت گزارش‌گری از تماس نامحدود را فراهم می‌کند و اغلب علاوه بر ویژگی های تلفنی استاندارد، از عملکردهای دیگر مانند پیام رسانی فوری و کنفرانس گروهی نیز پشتیبانی می‌کند.

سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار رایج ترین نوع از خدمات سیستم های ویپ است. بسیاری از ما روزانه از آن استفاده می‌کنیم. شما یا به صورت آنلاین به یک اپلیکیشن مبتنی بر وب دسترسی دارید و یا آن را به عنوان نرم افزار روی رایانه خود نصب می‌کنید. سپس از دستگاه ورودی و خروجی صوتی رایانه خود برای صحبت و گوش دادن استفاده می‌کنید.

سرویس هایی مانند Skype و Google Talk در گروه سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار قرار می‌گیرند. این سرویس ها غالباً بخشی از یک مجموعه از محصولاتی هستند که توسط شرکت ها عرضه شده‌اند و می‌توانند شکلی از اپلیکیشن های مبتنی بر وب یا اپلیکیشن هایی که روی رایانه های رومیزی نصب می‌شوند را به خود بگیرند. ویژگی برجسته این سرویس ها این است که آنها نرم افزار فرانت-اند(بخش قابل مشاهده) را برای برقراری تماس تلفنی با یک رایانه و زیرساخت بک-اند(بخش غیر قابل مشاهده) را برای اختصاص شماره و مسیریابی تماس ها ارائه می‌دهند. آنچه آنها عرضه نمی‌کنند، سخت افزار یا سرویس اینترنتی مورد نیاز شماست.

سرویس ویپ مبتنی بر نرم افزار به عنوان یکی از خدمات سیستم های ویپ

  1. سرویس ویپ تجاری

خدمات ویپ تجاری راه‌حل‌های قدرتمندی را در اختیار شرکت ها می‌گذارند تا آن‌ها بتوانند ارتباط و همکاری را در درون تشکیلات خود ارتقاء بخشند. سازمان ها با راه‌اندازی سرویس VoIP می‌توانند خدمات صوتی با کیفیتی را برای کارکنان خود در بستر اینترنت نسبت به خطوط تلفن‌های ثابت معمولی فراهم کنند. نتیجه این کار چیزی جز صرف هزینه‌های کمتر، انعطاف پذیری بیشتر و افزایش قابل توجه در بهره‌وری کارکنان نیست.

سرویس ویپ تجاری برای سرویس دهی به تعداد زیادی از کاربران و کنترل ترافیک شدیدی که تحت یک حساب واحد در جریان است، طراحی شده اند. به طور معمول، آنها از 20 شماره تلفن شروع می‌شوند و تا هزاران شماره تلفن برای سازمان های بزرگ افزایش می‌یابند. سرویس VoIP به خوبی خود را با مشکلات فنی و هزینه ای منحصر به فردی که سازمان ها با خطوط تلفن ثابت معمولی مواجه‌اند، سازگار می‌کند. سرویس ویپ نه تنها با افزایش یا کاهش تعداد کاربران، خدمات خود را گسترده یا محدود می‌کند، بلکه هزینه های عوارض بین المللی و تماس های از راه دور را نیز کاهش می‌دهد.

سرویس ویپ تجاری به عنوان یکی از خدمات سیستم های ویپ

  1. سرویس ویپ تحت میزبانی ابر

ویپ ابری یا ویپ تحت میزبانی ابر یک سرویس تلفنی تجاری است که تماس ها را از طریق اینترنت مسیریابی می‌کند. اکثر سیستم های ویپ تحت میزبانی ابر با ویژگی‌های مانند ملازم خودکار (صدای از پیش ضبط شده)، ضبط تماس، کنفرانس ویدئویی و برقرار تماس از راه دور عرضه می‌گردد.

خدمات VoIP به میزبانی ابر جدیدترین فناوری VoIP به شمار می‌رود. این نوع از سرویس ویپ به عنوان PBX مجازی یا IP PBX نیز شناخته می‌شود، اما تکنولوژی به کار رفته یکی است. این نوع از سرویس ویپ شما را از نصب و راه اندازی سخت افزار درون-سازمانی بی‌نیاز می‌کند، زیرا ارائه دهنده VoIP شما تمام این کارکردها را با استفاده از سخت افزار و سرورهای خود میزبانی می‌کند.

به جای نصب و نگهداری یک سری سرور، یک راه حل VoIP تحت میزبانی ابر از مراکز داده خود از همه چیز مراقبت می‌کند. در نتیجه، شما کمتر به سخت افزارهای درون-سازمانی نیاز دارید و با صفر نگه داشتن هزینه های تعمیر و نگه داری به قابلیت برقراری تماس بیشتر دست خواهید یافت.

آنچه شما واقعا نیاز دارید، نصب چند قطعه اصلی برای شبکه (مانند روتر و سوئیچ) و اتصال به اینترنت است. ارائه دهنده خدمات VoIP معمولاً وظیفه ی تعمیر و نگهداری، عیب یابی، افزونگی خدمات و موارد دیگر را بر عهده خواهد گرفت – مسئولیت از کار افتادگی سیستم نیز با ارائه دهنده خدمات است و نه با شرکت. همچنین می توانید به تعداد کاربران به راحتی بیافزاید یا از تعدادشان بکاهید. مزیتش این است که شما نیازی به کنترل کاملِ سخت افزار ندارید و برای اطمینان از پایایی و امنیت سیستم به متخصص ارائه دهنده سرویس ویپ متکی هستید.

سرویس ویپ تحت میزبانی ابر همچنین می‌تواند با خدماتی مانند ارتباطات یکپارچه، کنفرانس ویدیویی، مسیریابی هوشمند تماس و موارد دیگر، بهره‌وری شرکت را ارتقا بخشد.

سرویس ویپ تحت میزبانی وب به عنوان یکی از خدمات سیستم های ویپ

منبع :  Six types of voip service