تعین مسیر تولید محتوا از نکات مهم خلق هر نوع محتوایی است، این اصل برای تولید محتوا با هر موضوعی صدق میکند ،نداشتن یک مسیر مشخص برای تولید محتوا پروژه شما را وقت‌گیرتر می‌کند و آن را به تاخیر می اندازد.
زمان بندی برای آپلود و ارسال محتوا: اگر محتوا در وقت مناسب ارسال نشود بی ربط به نظر می‌رسد و به شما و کاربرانتان برای رسیدن به اهدافتان و براورده کردن نیازهایتان کمک نمی‌کنند، پس نوعی اصراف در منابعی است که شما برای تولید محتوا استفاده کردید.
اگر شما یک تیم با افراد کم (یا حتی تک نفره) هستید، شاید در ابتدا به نظر بیاید که نیازی به برنامه ریزی در فرایند تولید محتوا ندارید. اما مشکل از اینجا شروع می شود که بدون داشتن برنامه منظم برای تولید محتوا احتمال اینکه محتوای شما دیده شود اصلاً وجود ندارد.

تعیین مسیر تولید محتوا با اعضای تیم

با تولید یک دستور عمل ثابت برای تولید محتوا اطمینان حاصل می‌کنید که تمام اعضا تیم شما می‌دانند:

  • برای چه اهدافی کار می کنند
  • کارها و وظایفشان چیست
  • مدت زمانی که برای تولید محتوا دارند چقدر است
  • ددلاین ها و زمان تحویل چه موقع است
  • همه در تولید محتوا با هم همکاری دارند
  • تولید هر بخش بدست چه کسی است

اولین قدم برای نظم دادن به فرایند تولید محتوا یک دستور العمل استوار و قابل اطمینان است که در برابر چالش هایی که تیم در این مسیر با آن ها روبه رو می شود مقاومت کند.
برای این کار اعضای تیم خود را جمع کنید و با یک تخته سفید یا کاغذ بزرگ به جمع آوری اطلاعات درباره فرایند تولید محتوا بپردازید.
دستورالعمل شما در واقع باید پاسخی به 6 اصل مهم در تولید محتوا مفید باشد

  • هدف
  • وظایف
  • نقش ها
  • ترتیب
  • تایم لاین و زمان های مقرر شده
  • فهرست محتوا

حال به هرکدام از این گزینه ها به صورت جداگانه می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که برای هرکدام چه کاری باید انجام داد:

فرایند تولید محتوا

1. هدف محتوا شما

محتوا شما باید مرتبط با اهداف کاری یا نیاز های کاربران شما باشد در غیر این صورت به کسب و کار شما هیچ کمکی نخواهد کرد.
زمانی که هر بخش از محتوا شما یک هدف مشخص شده دارد، می‌توانید میزان کارایی محتوا را اندازه‌گیری کنید و تلاش های آینده را بهینه سازی کنید.
مشخص کردن اینکه محتوای شما برای افزایش رتبه جستجو در موتور جستجو گوگل، آگاهی از برندها یا هر چیز دیگر که برای کسب و کار شما مهم است نوشته شده، به متفاوت شدن محتوای شما کمک می‌کند.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

بهترین زمان برای هدف گذاری بر روی هر بخش ،زمان برنامه ریزی برای موضوع محتوا و یا در طی مرحله کشف موضوعات یا شروع راه اندازی وب سایت می‌باشد.
راه کار بعدی درست کردن تقویم تولید محتوا، و برنامه ریزی برای نبمسال یا کل سال پیش رویتان است.
برای مثال شما 13 موضوع را برای تولید محتوای نیمسال اول نوشتید و برای هرکدام یک هدف انتخاب کردید؛ خواهید دید بعضی از این اهداف قبلاً استفاده شده اند، حالا نوبت این است که لیست خود را بازبینی کنید و بینید آیا اهداف این موضوعات با مسیر مورد نظر برای کسب وکار شما یکسان است یا خیر.

هدف محتوا

2. وظایفی که در فرایند تولید محتوا وجود دارد

ندانستن وظایف در فرآیند تولید محتوا باعث به تاخیر انداختن پروژه است که بدین ترتیب ممکن است یک محتوا هیچ وقت تولید نشود و یا پس از مهلت تعیین شده تولید شود.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

تک تک کارهایی که باید برای تولید محتوا انجام شود را بنویسید از چرک نویس تا متن تایید شده، این کار ساده و بدیهی به نظر میرسد اما از فراموش کردن مراحل مخصوصاً مراحل فرعی جلوگیری می‌کند.
یک لیست درباره هر موضوعی که در فرایند تولید محتوا اتفاق افتاده است بنویسید ،منظورمان دقیقاً همه اتفاقات است همه و همه! و لطفاً تا جایی که می‌شود ریزبین شوید.
برای مثال اگر قرار است اصلاحی صورت گیرد، به صورت کلی ننویسد اصلاحات؛ بلکه وظایف را مو به مو به صورت: اصلاح متن، اصلاح تصویر، اصلاح سر تیتر و… شرح دهید.
توجه کنید تا مرحله  راستی آزمایی، ترجمه و مغایرت نداشتن با قوانین را از قلم نندازید.
حالا با اعضای تیم خود وظایف را مرور کنید تا وظیفه ای جا نماند، اگر این مرحله را پشت سر گذاشتید شما آماده برداشتن قدم بعدی هستید.

3. نقش ها در فرآیند تولید محتوا

از داخل لیست وظایف، به هر شخص کاری بدهید و مشخص کنید او باید آن بخش از پروژه را انجام دهد.
اگر تقسیم وظایف به خوبی اتفاق نیوفتد، علاوه بر خطر ددلاین ارسال محتوا، زمینه سرزنش یکدیگر و ایجاد یک تیم ناهماهنگ را ایجاد کردید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

لیست وظایف که در مرحله قبل نوشتید را بیاورید و کنار هر وظیفه نام یکی از اعضا را بنویسید سپس اعضای تیم را در جریان  وظیفه ای که بر عهده آنان گذاشتید، قرار دهید.
اگر بیشتر از یک نفر را برای یک وظیفه مسئول قرار دادید آن وظیفه را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید تا باعث سردرگمی اعضا نشود.
اگر خودتان تنها کار می‌کنید از این قسمت چشم پوشی کنید و مراحل بعدی را دنبال کنید.

نقش ها در فرایند تولید محتوا

4. ترتیب فرآیند تولید محتوا

اگر ترتیب فرآیند تولید محتوا شما نامرتب باشد، اعضای تیم دائماً در انتظار یکدیگر هستند تا وظایفشان را انجام دهند، (به جای این که همزمان کار کنند و مدت ساخت محتوا را کوتاه‌تر کنند).

چگونه این کار را انجام دهیم؟

دوباره به لیست ظایف باز گردید و اولویت هر کدام را مشخص کنید،برای اینکار  موضوع را برای هر وظیفه مشخص کنید:

  1. کدام یک از وظایف قبلی به این وظیفه بستگی دارد.
  2. این وظیفه پیش نیاز کدام  از وظایف است.

یک مثال ساده: اگر 2نفر مسئول طراحی تصاویر هستند و نفر اول عکس ها را جمع آوری می‌کند و نفر دوم مسئولیت ادیت عکس ها را برعهده دارد، نباید وظیفه ادیت قبل از انتخاب عکس قرار بگیرد، در غیر این صورت یک نفر وقتش هدر می‌رود تا دیگری وظیفه خود را انجام دهد.
یک راه حل برای صرفه جویی در وقت، مشخص کردن کارهایی است که می شود همزمان انجام داد.
مثلاً زمانی که متن در حال بازبینی دوم است، مسئول جمع آوری عکس کار خود را شروع کند.

5.تایم لاین و زمان های مقرر شده

این آخرین آجر از ساختمان یک فرایند تولید محتوا کارآمد است و مرحله ای است که تمام مراحل پیشین خود را مانند چسب به خود میچسباند و باعث ایجاد یک فرایند تکرار شونده بر اساس تاریخ ها می شود.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

این مرحله 2 بخش دارد.
حالا هر کدام از وظایف فرآیند تولید محتوا ، یک مسئول دارد و در جایگاه صحیح خودش قرار دارد. با هرکدام از اعضای تیم صحبت کنید تا ببینید هر وظیفه در چه مدت زمانی به اتمام می‌رسد. اگر این دفعه اول است که شما مسئولیت برنامه ریزی یک فرآیند تولید محتوا را برعهده دارید ، در ابتدا سعی کنید از زمان های رند استفاده کنید. برای مثال اگر شما و کسی که یکی از وظایف را برعهده دارد عقیده دارید آن کار 45 دقیقه زمان می‌برد تا تمام شود، این زمان را به یک ساعت رند کنید.

مرحله دوم از این بخش این است که تمام فرآیند تولید محتوایتان را برعکس و از زمان انتشار محتوا بنویسید.
برای مثال اگر شما هر سه شنبه یک محتوا منتشر می‌کنید ونیاز دارید که این متن روز جمعه ی هفته قبل در CMS شما باشد، ترتیب برعکس کار شما این گونه است:

  • سه شنبه: پست کردن محتوا در بلاگ
  • جمعه،4روز قبل: برنامه ریزی برای پست کردن محتوا
  • پنج شنبه،5روز قبل: نوشتن و انتخاب زمان برای متن اجتماعی
  • سه شنبه،7روز قبل: اضافه کردن عکس ها و مطالب گرافیکی به متن
  • دوشنبه ،8روز قبل: طراحی هدر،ساختار و تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی پست می شوند.
  • جمعه،11روز قبل: دومین بازبینی و تصحیح نهایی
  • چهارشنبه،13روز قبل: اولین بازبینی
  • دوشنبه،15 روزقبل: متن اولیه

با این کار همه کسانی که در یک پروژه با شما هستند بطور کامل در جریان اینکه برای هر تولید محتوا هر هفته به چقدر زمان نیاز دارند قرار می‌گیرند . همچنین به مرور زمان، شما متوجه می‌شوید می‌توانید وظایف و کار های بیشتری را باهم ادغام کنید تا یک پروژه در زمان کوتاه تری تمام شود.

تایم لاین و زمان

6.لیست محتوا

موارد لیست محتوا باید کامل مشخص و تعریف شده باشد تا هر بخش از محتوا بدست مسئول انجام همان بخش برسد؛ دقیقاً مانند موارد لیست وظایف هر عضو از گروه باید درباره نقش خود در لیست محتوا مطمئن باشد.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

با یک مثال توضیح می‌دهیم: شخصی که وظیفه نوشتن نسخه اولیه را بر عهده دارد، یک فایل شامل نسخه اولیه می سازد و کسی که مسئول پیدا کردن تصاویر است، آن ها را با ویرایشگر به اشتراک می‌گذارد، شخصی که مسئول آپلود تصاویر است نیز دارد به آن ها دسترسی داشته باشد، پس وظیفه شما این است که لیستی از مسئولیت های تولید محتوا تولید کنید.

برای مثال اگر یکی از تسک ها ” نوشتن 10 ورژن سرتیتر : 11 روز قبل ، روز جمعه ” باشد، می‌توانید ” ساخت فایل سرتیتر ها در پوشه پست ” را به آن اضافه کنید .

بدین صورت هیچگاه کسی فایلی که نیاز دارد را گم نمی‌کند.

لیست محتوا

جمع بندی

تمام مراحل گفته شده به شما برای تولید محتوا با کیفیت بدون هدر دادن وقت و انرژی کمک می‌کند.
توصیه ما برای شروع این است که جدید ترین محتوایی که تولید کرده‌اید را مرور کنید و کار هایی که در مسیر تولید این محتوا انجام داده اید را بررسی و یادداشت کنید :

  • هرگونه تاخیری که پیش آمده
  • هر کاری که به خاطر عضو دیگری از تیم، دیرتر به انجام رسیده
  • وضعیت لیست محتوا و همچنین هر تغییر و تصحیحی که پس از ارسال به نظرتان امده
  • هر موردی که مسئول یک وظیفه مشخص نبود

لیستی که تهیه کرده‌اید مجموعه ای از نقاط ضعف کار شماست. حالا افراد تیم خود را جمع کنید و این 6 مرحله را با در نظر داشتن آن نقاط ضعفی که متوجه شان شده اید، با آن ها به اشتراک بگذارید.

حالا شما آمده اید تا فرآیند جدیدی را برای اولین بار در کارتان پیاده سازی کنید و به مرور نسبت به چالش های این کار مقاوم شوید و به بهترین شکل ممکن تولید محتوا انجام دهید.

منبع:

Content production – A 6 step process