نوشتن مطلب و تولید محتوای متنی چه برای کسب و کار و چه برای سرگرمی شخصی اصول یکسانی دارد؛ برای افزایش رتبه سئو و به دست آوردن بازدید بیشتر از سایتتان، شما باید به تولید محتوای متنی ارزشمند بپردازید. درسال‌های اخیر الگوریتم گوگل به گونه‌ای تعیین شده‌ است که برای سایت‌هایی با محتوای تکراری ارزش زیادی قائل نمی‌شود بنابراین تولید محتوای متنی ارزشمند نه تنها وب سایت شما را ارتقا می‌دهد، بلکه باعث بهبودی رتبه‌بندی سایت شما نیز می‌شود؛ در واقع گوگل با این کار به سایت‌هایی با کیفیت بالا که محتوا غیر‌تکراری تولید می‌کنند پاداش می‌دهد.

چرا باید به تولید محتوای متنی ارزشمند و منحصر به فرد بپردازیم؟
شما می‌توانید زمان و انرژی خود را صرف تولید محتوای متنی عالی کنید و از نتایج آن بهره مند شوید و یا برعکس، نوشتن محتوای ضعیف و کم ارزش را انتخاب کنید و زمان نسبتاً کمتری را صرف کنید که با این کار در واقع فقط وقت و انرژی خود را هدر داده‌اید و به هیچ وجه به نتایج دلخواه خود نخواهید رسید.
در ادامه ی این مطلب ما را دنبال کنید تا با اصول مهم و اساسی در تولید محتوای متنی آشنا شوید.

تولید محتوای متنی
تولید محتوای متنی

اصل اول: ‌محتوای تکراری ممنوع !

توجه داشته باشید که کپی کردن محتوای دیگران، به هیچ وجه با الگوریتم‌های گوگل هم‌خوانی ندارد و نتیجه نهایی این کار محتوایی با بازدید بسیار کم و یا کاملاً بدون بازدید خواهد بود.
مقالاتی که زمانی در رتبه‌های اول گوگل بودند، دیگر دیده نمی‌شوند؛ این موضوع اتفاقی نیست، بلکه در واقع براساس به‌روزرسانی الگوریتم گوگل برای جلوگیری از نمایش محتوای بی‌ارزش است.

توجه به تولید محتوا غیر‌تکراری علاوه بر اینکه به تازگی متن و نوشته اشاره دارد، در مورد موضوع و ایده محتوا نیز صدق می‌کند.
نوشتن مطالبی با مفاهیم مشابه مطالب دیگران (و نه الزاماً کپی متن آنها) به شاخص بودن نوشته شما لطمه می‌زند، و پس از انتشار مطلبتان هم احتملاً کسی به محتوای شما لینک نمی‌دهد و در همان ابتدا بازدید از آن را به شدت کاهش می‌دهد.

اگر برای تولید محتوای متنی صرفاً به انجام کارهایی مثل کپی کردن مقالاتی از سراسر وب و گرفتن اجازه برای بازنشر آنها در وب سایت خود، اتکا کنید در واقع تولید محتوا متنی با ارزان‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن را انجام می‌دهید اما نباید فراموش کنید که:  هرچه قدر پول بدید آش می‌خورید.
به یاد داشته باشید که شاید برخورداری از نتایج تولید محتوای متنی با کیفیت، طول بکشد اما اثری بسیار خوب و پایدار برایتان به ارمغان خواهد آورد.

اصل سوم:  قدرت عناوین را دست کم نگیرید

عنوان به اندازه خود مقاله مهم است:
طبق نتایج به دست آمده 80 درصد از افراد عناوین را می‌خوانند درحالی که تنها 20درصد از افراد ادامه مطلب شما را می‌خوانند، بنابراین عنوان خوب اولین راه برای جلب توجه خوانندگان است.

برای انتخاب عنوان وقت بگذارید؛ عنوان را به صورت‌های متفاوت بنویسید و ببینید کدام عنوان شما را به خواندن مقاله مشتاق می‌کند، و یادتان نرود تیتر‌ها اولین چیزی است که مردم می‌خوانند و بر‌اساس عنوان تصمیم می‌گیرند کدام مقاله را ادامه بدهند.

اصل چهارم: تولید محتوای متنی کاربردی

نگاهی به آخرین محتوای متنی که منتشر کردید بیاندازید، آیا برای خوانندگان خود توصیه مفیدی ارائه کرده‌اید که راهکاری برای به کارگیری سریع مطالب باشد؟

درک چگونه استفاده کردن از اطلاعات موجود در متن می‌تواند بهترین مزیت برای یک محتوای متنی باشد، به معنای ساده‌تر هنگامی که در حال نوشتن متن پست خود هستید دیدگاهی برای استفاده بهتر از آنچه به آن‌ها پیشنهاد دادید ارائه کنید، این کار به کاربر اطمینان می‌دهد که مطلب را کاملاً متوجه شده‌اند و می‌توانند بهتر از این مطلب استفاده کنند.

اصل پنجم: پاسخ مناسب ارئه دهید

هدف‌ یک موتور جستجو چیست؟ ارائه مجموعه ای از بهترین پاسخ‌ها به کاربران؛ بی شک بارها امتحان کرده‌اید که وقتی یک سوال در موتور جست و جو گوگل تایپ می‌کنید انواع پیوندها، تصاویر و ویدئو‌ها را به شما نشان دهد.

مردم همین انتظار را از پست و مطلب شما دارند، آن‌ها می‌خواهند به پاسخ درستی برسند.
در واقع چیزی که محتوای ما را از بقیه محتواها ممتایز می‌کند درک آسان مطلب‌، دسترسی سریع و ساده‌تر به جواب خواهد بود.
بعد‌ از حس کنجکاوی اولیه چیزی که خوانندگان ‌را همراه می‌کند ارائه پاسخ و داشتن اطلاعات درست است.
توجه به این اصل در بهینه سازی و سئو سایت بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر محتوا بر سئو
تاثیر محتوای متنی بر سئو

اصل ششم: درست و دقیق بودن مطالب

شرکتی را تصور کنید که مقاله‌ای را منتشر می‌کند و هزاران نفر آن را می‌خوانند در حالی که برخی از مطالب نادرست است‌، می‌توانید پیش بینی کنید چه ضرری به شرکت و میزان فروش محصولات میزند؟ فراموش نکنید مطالب منتشر شده توسط شما، بازتاب اعتبار شخصی شماست.
آماری که بیان می‌کنید را با پیوند دادن به منبع آن معتبر‌تر کنید.
اگر در مطالب خود ‌لینک قرار می‌دهید در نظر بگیرید آیا آن‌ها منبع معتبر‌ی هستند؟ پیوند با سایر وب سایت‌های مطمئن باعث اعتماد بیشتر خوانندگان می‌شود.

علاوه بر موارد فوق: پیوند با سایر منابع و مطالب به موتورها‌ی جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر و سریع تر شناسایی کنند و طبقه بندی آن‌ها را بسیار بهتر انجام دهند.

اصل هفتم: تولید محتوای متنی جذاب و چالش بر‌انگیز

اگر متنی بنویسید که با آن ذهن مخاطب را درگیر کنید، همه آنچه را می‌نویسید یا می‌گویید برای او جذاب می‌شود.
جذب مخاطب از آنچه شما می‌نویسید شروع می‌شود‌، در این جا نکاتی برای کمک به شما در تولید محتوای متنی جذاب آورده ایم:

  • می‌توانید ذهن خوانندگان را با پرسش و سوالی که آخر پستتان می‌نویسد درگیر محتوای خود کنید؛ انجام این کار به معنی پست ناقص نیست بلکه سوالی است که خوانندگان را با محتوای شما در‌گیر می‌کند و کاربر را به درک مفهوم نوشته تشویق می کند.
  • اکثر افراد در چند جمله اول یک پست تصمیم می‌گیرند که آیا پست ارزش خوانندن دارد یا نه؟ پس مقدمه‌ای ترغیب کننده بنویسید و به کاربران درباره موضوعاتی که بحث خواهید کرد توضیح دهید.
  • همه ما از بزرگ تا کوچک عاشق داستان هستیم، بهتر است در ارائه مطالب در پست خود از حکایتی استفاده کنید. برای روشن شدن و درک بهتر مطالب‌تان داستانی به پست خود اضافه کنید؛ این کار یادگیری را برای خوانندگان راحت‌تر می‌کند.

اگر به تولید محتوای متنی جذاب بپردازید که نظر‌ات زیادی را به خود اختصاص دهد موتورهای جست‌و جو متوجه اهمیت پست شما می‌شوند و مکرر به سایت شما بر می‌گردند و آن را بازبینی می‌کنند.

تولید محتوای متنی جذاب
تولید محتوای جذاب

اصل هفتم: ایجاد ارتباط بیشتر با خوانندگان از طریق تصاویر و ویدئوها

همه ما قبلاً جمله افراد به روش های متفاوت می‌آموزند و یادگیری همه ی انسان ها با یک روش ممکن نیست، را شنیده‌ایم بعضی از افراد با دیدن بهتر یاد میگیرند و برخی با شنیدن؛ اما نکته مهم این است که هیچ کس با داشتن وسایل کمکی بصری، کمتر یاد نمی‌گیرد. پس در نوشته‌ی خود از محتوای تصویری یا همان عکس، فیلم و نمودار استفاده کنید تا منظور و مفهوم نوشته خود را بهتر و سریع‌تر و آسان‌تر خواننده منتقل کنید. همه ما نوشته‌هایی بدون جذایت‌های بصری عکس‌ها را با علاقه و توجه کمتری می‌خوانیم پس درباره هر چیزی که می‌نویسید تصویر هم اضافه کنید اما این نکته را هم در نظر بگیرید که اصلاً عکس‌های غیرمرتبط را انتخاب نکنید.

اصل هشتم: کوتاه بنویسید

کوتاه نوشتن و پرهیز از شاخه و برگ‌ دادن‌های اضافه‌، متن را جذاب کرده و پاسخ اصلی را سریع‌تر در دسترس کاربران قرار می‌دهد. پس روی تعداد کلمات تمرکز نکنید، طولانی بودن یک پست را به معنای بهتر بودن آن نیست. اغلب کوتاه نگه داشتن پست، بسیار دشوار و چالش برانگیز‌تر از نوشتن یک مطلب طولانی ‌و پر از حاشیه است.

اصل نهم: وبلاگ خود را مداوم به روز رسانی کنید

اگر برای مدت زمانی چندین پست و مطلب بنویسید و سپس آن‌ها را رها کنید خوانندگان زیادی مطلب شما را نخواهند خواند چون موتورهای جستجو از سایت‌هایی که مدام به روز نمی‌شوند طرفداری نمی‌کنند و آنها را در نتایج اولیه جست‌وجو قرار نمی‌دهند.
راه اندازی یک وبلاگ تعهد است؛ پس اگر وبلاگ یا سایتی دارید مرتباً آن را با محتوای عالی و افزودن مطالب بهتر به روز کنید. تعداد صفحات به روز رسانی وبلاگ شما به خودتان و محتوایی که تولید می‌کنید بستگی دارد.

به روز رسانی محتوا
به روز رسانی محتوا

چند نکته طلایی در تولید محتوای متنی:

  1. برای نوشتن پست وبلاگ از منابع خوب و قابل اطمینان استفاده کنید.
  2. از اهمیت دستور زبان و سازماندهی مناسب کلمات غافل نشوید.
  3. نوشته خود را قبل از نهایی شدن و منتشر کردن یک بار دیگر بخوانید و از خود بپرسید:
  • آیا کلمات اضافه‌ای وجود دارد؟ می‌توان متن را خلاصه‌تر کرد؟
  • آیا در این پست بهترین اطلاعات ممکن را به خوانندگانم منتقل کرده‌ام؟