مقایسه زبان های طراحی سایت و کدام یک مناسب شماست؟

مقایسه زبان های طراحی سایت در دنیای کنونی که عصر تکنولوژی نام دارد کار ساده ای نیست و نمی توان راحت از کنار آن رد شد هر کدام از شرکت های طراحی وبسایت امکانات فوق العاده ای را در زبانشان گنجانده اند و روز به روز این رقابت بزرگ تر می شود مردم تمایل بیشتری به عدم کدنویسی پیدا کرده اند.

مقایسه زبان های طراحی سایت

و تلاش شرکت های معتبر نرم افزار این است که به ساده ترین روش ممکن بتوان با یک زبان برنامه نویسی وبسایت مورد علاقه ی خود را طراحی کرد هر برنامه نویسی به زبانی که برای آن وقت گذاشته و با آن تجربه ی کار دارد تعصب ویژه ای دارد.

این مقایسه زبان های طراحی سایت را سخت کرده است(چون اکثر برنامه نویسان ویژگی های زبان رقیب را نقد می کنند و برتری های زبانی که می دانند را به رخ می کشند) اما نگران این موارد نباشید چون مقایسه زبان های طراحی سایت در اصل چنان نیست که بشود گفت که یک زبان کامل است و هیچ نقصی ندارد بلکه هر کدام از زبان های برنامه نویسی دارای ویژگی های منحصربفردی هستند.

زبان های سمت کاربر

صد البته که نقص هایی دارند پس بدون تعصب سعی کنید زبانی که بیشتر به کار شما می آید را انتخاب کنید و وقت خود را بیهوده هدر ندهید در مبحث مقایسه زبان های طراحی سایت در کل دو نوع زبان وجود دارد به نام های زبان های سمت سرور و زبان های سمت کاربر، زبان های سمت کاربر با کاربر در ارتباط هستند.

یعنی کاربر چیزی که می بیند و توسط آن با سایت تعامل دارد را این زبانها انجام داده اند و زبان های سمت سرور با برنامه نویس یا ارائه دهنده وبسایت در ارتباط هستند شما خدماتی که این نوع زبانها انجام داده اند را نمی بینید اما این زبانهای بخش اصلی وبسایت شما هستند تصور کنید که اطلاعاتی که در یک وبسایت ذخیره می کنید کجا می رود؟

شناخت یهتر زبان های طراحی سایت

آیا شما آن را می بینید؟ پس حتما قبول هم دارید که بدون وجود این اطلاعات کارهای شما بی فایده است(اگر تمام اطلاعات و کارهای اصلی وبسایت نباشد و فقط بتوانید یک متن را در یک وبسایت بخوانید یا یک فیلم را نگاه کنید وبسایت دیگر کارایی چندانی ندارد!)

زبان های سمت سرور مسلما مهم تر از زبان های سمت کاربر هستند اما خوب این دو مکمل یکدیگر هستند و حتی بعضی از وبسایت های ساده بخش دوم را ندارد یعنی سایت فقط سمت کاربر است. خب در ادامه مقایسه زبان های طراحی سایت از هر دو نوع را بررسی خواهیم کرد تا مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید با ما همراه باشید.

مقایسه زبان های طراحی سایت

در مقایسه زبان های طراحی سایت باید ابتدا از زبان نشانه گذاری محبوب html شروع کنیم html در واقع زبان برنامه نویسی نیست یک زبان نشانه گذاری است که با آن شما باید اسکلت و بخش اصلی صفحات وب را بسازید این زبان نشانه گذاری ساده است برای یادگیری نیاز به زمان کمی دارد و البته بسیار مهم است.

جز زبان های سمت کاربر است یعنی هر چیزی که با این زبان ساختید را کاربر می تواند مشاهده کند البته بوسیله ی مرورگری که وبسایت را با آن مشاهده می کنید، این زبان نشانه گذاری با دیگر زبان نشانه گذاری css همراه است و در واقع اگر می خواهید وبساییتان بی روح نباشد(منظور داشتن فقط چند دکمه، متن، یا منو است) باید از css در کنار html استفاده کنید.

آشنایی با زبان های طراحی سایت

در ادامه css را هم معرفی می کنیم(این دو زبان های برنامه نویسی تحت وب نیستند فقط زبان های نشانه گذاری تحت وب هستند اما برای مقایسه زبان های طراحی سایت حتما ابتدا باید این زبان ها معرفی شوند چون این زبانها نیز بخشی از زبانهای طراحی سایت سمت کاربر هستند).

مقایسه زبان های طراحی سایت؛ نمونه ای از کدنویسی در زبان نشانه گذاری html:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>This is a title</title>
</head>
<body>
<p>Hello world!</p>
</body>
</html>

در این مثال مرورگر به شما یک متن را تحت عنوان hello world! نشان می دهد در قسمت عنوان مرورگر نیز عبارتThis is a title نوشته خواهد شد

زبان های طراحی سایت و css زبان نشانه گذاری تحت وب

دومین قسمت مقایسه زبان های طراحی سایت باید زبان سمت کاربر css را معرفی کنیم این زبان نشانه گذاری تحت وب به کمک html آمده و با هم ظاهر وبسایت ما را می سازند در واقع تمام جذابیت هایی که در وبسایت های مختلف می بینید بخاطر این زبان است html را اسکلت یک ساختمان تصورکنید.

css را نمای ظاهری که ساختمان را زیبا می کند(می توان گفت که در واقع css برای استایل دادن به html است در زبان html باید حتما برای ساخت صفحات زیباتر، css را هم به کار برد) .

مقایسه زبان های طراحی سایت؛ نمونه ای از کدنویسی css را مشاهده می کنید:
<head>
<style type=”text/css”>
hr {color:sienna;}
p {margin-left:20px;}
</style>
</head>

شناخت زبان های طراحی سایت

این چند خط کد در واقع ترکیبی از کدهای html و css است که در قسمت بالای html قرار گرفته و یک استایل به صفحه ی ما می دهد به طوری که خط موجود در صفحه رنگش تغییر می کند و متن موجود در صفحه px20 به سمت راست می رود در ادامه مقایسه زبان های طراحی سایت زبان های سمت سرور را هم مقایسه می کنیم با ما همراه باشید.

زبان های طراحی سایت و زبان برنامه نویسی php

مقایسه زبان های طراحی سایت سمت سرور را با زبان محبوب php آغاز می کنیم php در حال حاظر پنچمین زبان برنامه نویسی محبوب دنیاست(در گذشته محبوب تر هم بوده!) php زبان برنامه نویسی بیش از 200 میلیون سایت در دنیاست سایت فیسبوک(بزرگترین شبکه ی اجتماعی دنیا و برند ششم جهان) با php طراحی شده است.

از نمونه های بسیار بزرگ و مهم دیگر سایت wordpress است یعنی بزرگترین سیستم مدیریت محتوا در جهان که روزانه صد ها سایت با این سیستم طراحی می شوند php یک زبان شی گرا(نوعی برنامه نویسی است که در آن مفاهیم کلاس و شی وجود دارد).

متن باز(می تواند هر کسی این زبان را ارتقا دهد یا تغییر دهد به نسخه های اختصاصی) است توسط راسموس لردروف اختراع شده و در حال حاظر توسعه ی آن برعهده ی گروه Php است(زبان Php اکنون در نسخه ی 3/7 است).

یک مثال از زبان برنامه نویسی Php:

<!DOCTYPE html>
<meta charset=”utf-8″>
<title>PHP Test</title>
<?php
echo ‘Hello World’;
?>

این سه خط کد Php درون یک صفحه ی html قرار گرفته و عبارت hello world را در صفحه نمایش نشان می دهد لازم به ذکر است این فایل را باید با پسوند .php ذخیره کنید که کدهای html و php هر دو توسط مرورگر اجرا شوند.
معرفی برخی از محیط های برنامه نویسی(IDE) زبان php(یکی از مهم ترین بخش های مقایسه زبان های طراحی سایت مقایسه محیط های توسعه ی آنهاست اگر شما یک محیط برنامه نویسی خوب نداشته باشید فقط زمان و انرژی خود را هدر داده اید):

  • معرفی محیط php storm
  • یکی از بهترین محیط های برنامه نویسی برای زبان برنامه نویسی Php، محیط php storm است.
  • پلتفرم:مایکروسافت ویندوز، مک او اس ایکس، لینوکس
  • زبان های پشتیبانی: PHP 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 7.0, HTML and JavaScript
  • قیمت:199 دلار برای اولین سال استفاده و مبلغ کمتر برای استفاده های بعدی(در ایران می توانید نسخه ی کرک شده را رایگان استفاده کنید)
  • اطلاعات بیشتر:دارای تجزیه و تحلیل کیفیت کد، آزمونهای phpunit و github
  • وبسایت: PHPStorm

 زبان های طراحی سایت را بیشتر بشناسید

معرفی محیط netbeans

نت بینز محیط ساده و بسیار جالبی است که اگر می خواهید زبان برنامه نویسی java را هم به خوبی یاد بگیرید باید از این محیط استفاده کنید.

  • پلتفرم:مایکروسافت ویندوز، مک او اس ایکس، لینوکس، سولاریس
  • زبان های پشتیبانی: Java ME & SE, JavaScript, HTML5, PHP, C/C++, XML, Groovy, Javadoc, JSP
  • قیمت:رایگان
  • وبسایت: Netbeans

معرفی محیط Aptana studio

  • پلتفرم:مایکروسافت ویندوز، مک او اس ایکس، لینوکس، پلاگین برای اکلیپس
  • زبان های پشتیبانی: JavaScript, HTML5, CSS3, DOM, CSS, Ruby on Rails, PHP, Python, Perl
  • قیمت:رایگان
  • اطلاعات بیشتر:متن باز، گسترش جادویی برای RoR
  • وبسایت: Aptana Studio

زبان برنامه نویسی java script

در مقایسه زبان های طراحی سایت می رسیم به جاوااسکریپتjava script)) محبوبترین زبان برنامه نویسی جهان، یک زبان شی گرا، پویا و سطح بالا، در واقع java script یک زبان برنامه نویسی تحت وب سمت کاربر است(البته به دلیل کاربردهای این زبان می توان آن را هم سمت کاربر و سمت سرور نام گذاری کرد) .

شما باید حتما از این زبان برنامه نویسی استفاده کنید(در کنار css و html از هسته های اصلی صفحات وب هستند در واقع هر صفحه ای در یک وبسایت از این سه زبان استفاده کرده است) زمانی را تصور کنید که برروی یک دکمه کلیک می کنید.

منتظر واکنش هستید یا برروی یک دکمه در یک وبسایت می ایستید واکنشی که در مقابل این نوع اعمال که بلافاصله نتیجه را کاربر مشاهده می کند توسط java script کد نویسی می شود کاربردهای java script به لطف کتابخانه های متعدد این زبان بسیار بیشتر از وب است و حتی می توان اپلیکیشن موبایل با این زبان ساخت. برخی از کارهایی که می توانید با استفاده از جاوااسکریپت در صفحات وب انجام دهید.

نمایش انیمیشن

یک صفحه ی وب، تغییر رنگ یک دکمه در هنگام لمس آن توسط کاربر، نمایش تایمر، نمایش شمارشگر معکوس در وبسایت، پخش فایل صوتی و تصویری در صفحه ی وب، اضافه کردن قابلیت پویایی به صفحات وب در مبحث مقایسه زبان های طراحی سایت جاوا اسکریپت را می توان کاربردی ترین زبان برنامه نویسی دانست که هر طراحی باید کار با آن را بداند.

 زبان های طراحی سایت را بهتر بشناسید

یک نمونه از کدهای جاوااسکریپت:
<script type=”text/javascript”>
function factorial(x) {
if (x> ۰)
return x * factorial(x-1);
return 1;
}
alert(factorial(5));
</script>

در این مثال فاکتوریل یک عدد گرفته می شود به نحوه ی استفاده از کدهای جاوااسکریپت در صفحات وب توجه کنید.
مقایسه زبان های طراحی سایت؛ تکنولوژی Asp.net تحت زبان برنامه نویسی C#

تکنولوژی Asp.net

مقایسه زبان های طراحی سایت را ادامه می دهیم با تکنولوژی Asp.net که در صورتی که با یک زبان برنامه نویسی مثل VB یا C# ترکیب شود به آنها این قدرت را می دهد که یک سایت کامل را با این تکنولوژی برنامه نویسی کنند(توجه داشته باشید که همه جا زبان php و Asp.net را با هم مقایسه می کنند.

زبان های طراحی سایت

Asp.net به عنوان یک زبان برنامه نویسی نام می برند در حالی که Asp.net اصلا یک زبان برنامه نویسی نیست) Asp.net نسخه ای پیشرفته تر از Asp است که می توان با یکی از زبانهای برنامه نویسی حوزه .netframework ترکیب شود و همراه تکنولوژی های دیگر یک وبسایت را با آن ساخت این تکنولوژی از شرکت مایکروسافت است و دارای محیط قدرتمند ویژوال استودیو است.

Asp.net

اکثرا برنامه نویسان در ایران و خارج همراه با این تکنولوژی از زبان C# استفاده می کنند C# در اصل جهت ساخت نرم افزار های ویندوز است اما با کمک دیگر تکنولوژی ها و فریم ورک ها منظور کتابخانه هایی وسیعی است که امکاناتی را به یک زبان برنامه نویسی اضافه می کنند.

می توان هم اپلیکیشن موبایل ساخت و هم وبسایت، دیگر زبان محبوب برای طراحی وب سایت از طریق Asp.net ویژوال بیسیک (visual basic.net) است. زبانی ساده و بسیار قابل فهم است هر دو زبان های برنامه نویسی بالا شی گرا هستند و در ایران نیز بسیار پرطرفدارند.

مقایسه زبان های طراحی سایت؛ نمونه ای از کد در Asp.net:
<html xmlns=”www.w3.org/1999/xhtml”>
<head runat=”server”>
<title></title>
</head>
<body>
<form id=”form1″ runat=”server”>
<div>

<%Response. Write( “HeIIo World”); %>

</div>
</form>
</body>
</html>

معرفی زبان های طراحی سایت

در این قطعه کد عبارت hello world بر روی مرورگر به نمایش در می آید به نحوه ی ترکیب شدن کدهای html و کدهای Asp.net توجه کنید.

زبان برنامه نویسی rubi on reails

آخرین زبان در مقایسه زبان های طراحی سایت روبی آن ریلز(rubi on reails) است روبی یک زبان برنامه نویسی متن باز و رایگان است و ریلز یک فریموک است که زبان روبی را قادر می سازد که بتوان با این زبان سایت های بسیار عالی طراحی کرد یکی از نکات جالب روبی آن ریلز سرعت بالای آن و تمیزی کدهایش است.

به نحوی که می گویند که فقط در شش هفته می توانید وبسایت خود را به طور کامل طراحی کنید روبی آن ریلز طراحی وبسایت را بسیار سرعت می بخشد و این مزیت بزرگی در مقایسه زبان های طراحی سایت است.

چون طراحان سایت می دانند که سرعت کار چه اندازه مهم است روبی آن ریلز هم یکی از زبانهای سمت سرور است اما شاید گفت که یکی از کم دردسرترین آنهاست فریمورک های رایگان زیاد، رایگان بودن، سرعت بالای کار، کدهای خوانا، شکوفایی خلاقیت برنامه نویس، متن باز بودن و … از ویژگی های این زبان فوق العاده است.

مقایسه زبان های طراحی سایت کار دشواری است و بهتر است که مقایسه نشوند! چون همانطور که بالاتر گفته شد هر زبانی مزایا و معایبی دارد و باید با توجه به کاربرد و شخصیت برنامه نویس هر کسی باید یکی از آنها را انتخاب کند.