PHP در برابر جاوا اسکریپت، کدام یک بهتر است؟ ممکن است شما نیز تا به حال بارها شنیده باشید که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت تنها در حوزه فرانت‌اند کاربرد دارد و PHP تنها در‌حوزه بک‌اند. قبل از این که بخواهیم بگوییم کدام یک از این زبان های برنامه‌نویسی از دیگری بهتر است، ابتدا باید بدانید این دو زبان برنامه‌نویسی یک تفاوت کلیدی با یکدیگر دارند.

PHP در مقابل جاوا اسکریپت
PHP در مقابل جاوا اسکریپت

PHP یک زبان برنامه‌نویسی است که تنها در حوزه برنامه‌نویسی بک‌اند یا سمت سرور قابل استفاده است. یعنی شما نمی‌توانید از این زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت در حوزه فرانت‌اند استفاده کنید. از طرف دیگر جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی بسیار کاربردی است که علاوه بر حوزه فرانت‌اند می‌توانید از آن در حوزه بک‌اند نیز استفاده کنید. یعنی شما می‌توانید یک سایت را تنها با استفاده از جاوا اسکریپت هم در حوزه سمت مشتری و هم در‌حوزه سمت سرور طراحی و پیاده سازی کنید. اما ما در ادامه قصد داریم به مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت بپردازیم. با ما همراه باشید.

جاوا اسکریپت

در رابطه با مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت باید بگوییم، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و سبک است. این زبان برنامه‌نویسی در سال 1995 توسط Brendan Eich معرفی شد. جاوا اسکریپت مبتنی بر شی‌گرایی است و مطابق با آمار ارائه شده امروزه حدود 70 درصد از برنامه نویسان در جهان از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. همچنین جالب است بدانید در سال 2019 جاوا اسکریپت به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی جهان انتخاب شد. با وجود این که امروزه زبان برنامه‌نویسی نود جی اس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز جاوا اسکریپت طرفداران خاص خود را دارد.

مقایسه زبان‌های برنامه نویسی PHP و جاوا اسکریپت
مقایسه زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و جاوا اسکریپت

PHP

PHP مخفف Hypertext Preprocessor است. این زبان برنامه‌نویسی در سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf معرفی و به جهانیان عرضه شد. زبان برنامه‌نویسی PHP به صورت ویژه برای بک‌اند یا سمت سرور توسعه داده شده است. PHP یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است که بسیاری از وب سایت‌ها و نرم افزار‌های بزرگ دنیا مانند وردپرس، فیس‌بوک و ویکی پدیا با استفاده از آن ساخته شده‌اند.

در این رقابت هیچ مزیتی برای هیچ کدام از زبان‌ها وجود ندارد و بدون امتیاز مساوی می‌شوند.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 0 – 0

عملکرد و سرعت

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی رویداد محور و به صورت تک ورودی و تک خروجی است. بنابراین در جاوا اسکریپت چنین مدلی توسط حلقه رویداد و خوشه بندی گره پیاده سازی می‌شود. هنگامی که زبان برنامه‌نویسی Node.js معرفی شد این امکان فراهم آمد تا کل‌ کد‌برنامه به صورت یکپارچه اجرا شود. اگر کد‌برنامه تأخیر نداشته باشد، جاوا اسکریپت بهترین انتخاب است.

PHP

PHP در رابطه با مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت باید بگوییم، سرعت کمتری نسبت به جاوا اسکریپت دارد. دلیل این امر ‌هم این است که در یک قطعه کد که به زبان برنامه‌نویسی‌PHP نوشته شده است تا زمانی که خط اول کد اجرا نشود امکان اجرا شدن خط دوم وجود ندارد. این امر سبب کاهش سرعت اجرا و عملکرد کد می‌شود.

بنابراین در رابطه با سرعت و عملکرد می‌توانیم بگوییم جاوا اسکریپت برنده میدان است.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 0 – 1

بهترین زبان برنامه‌نویسی کدام است؟
بهترین زبان برنامه‌نویسی کدام است؟

قابلیت انبساط

جاوا اسکریپت

در رابطه با مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت باید بگوییم، جاوا اسکریپت در سال‌های اخیر یک ستون ثابت برای طراحی سایت در سمت مشتری یا فرانت‌اند بوده است. در‌کد‌نویسی می‌توان جاوا اسکریپت را با زبان‌های برنامه‌نویسی‌HTML ، XML و Ajax ترکیب کرد. فریم ورک‌هایی که با استفاده و برای JS ساخته و پرداخته شده‌‌اند امروزه بسیار کاربردی هستند. در حال حاضر Vue ، Angular و React فریم ورک‌هایی هستند که با JS ساخته شده‌اند و بسیار استفاده می‌شوند. البته Node.js متداول‌ترین و گسترده‌ترین فریم ورکی است که می‌توان از آن برای توسعه جاوا اسکریپت استفاده کرد.

PHP

زبان برنامه‌نویسی‌PHP ‌تنها با قطعه کدهای HTML قابل ترکیب است. به طور کلی باید بگوییم بزرگ‌ترین مزیتی که برای PHP وجود دارد این است که از این زبان برنامه‌نویسی دو سیستم مدیریت محتوای معروف یعنی وردپرس و دروپال ساخته شده‌اند. وردپرس سیستم مدیریت محتوایی است که نیازی به معرفی ندارد و بیش از نیمی از وب سایت‌های رسمی در جهان از این سیستم استفاده می‌کنند. برای پایگاه داده در‌PHP نیز می‌توان از هر فناوری پشته LAMP و راه حل‌های سرور مانند MySQL یا PostgreSQL استفاده کرد.

به طور کلی باید بگوییم ‌جاوا اسکریپت فرصت‌های بیشتری برای توسعه دادن دارد. بنابراین در این قسمت از مقایسه می‌توانی امتیاز را برای جاوا اسکریپت قائل شویم.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 0 – 2

جهانی بودن

هم زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و هم زبان برنامه‌نویسی PHP در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی لازم است بدانید هر‌دوی این زبان‌های برنامه‌نویسی یعنی هم PHP و هم JavaScript در درجه اول توسعه برنامه‌های وب هستند. اگر‌چه ممکن است در حوزه برنامه‌نویسی موبایل نیز از این زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده شود.

جاوا اسکریپت

بزرگترین مزیت جاوا اسکریپت نسبت به PHP در این واقعیت است که JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی برای توسعه کل برنامه در حوزه بک‌اند و فرانت‌اند است. یعنی جاوا اسکریپت را می‌توان هم در سمت مشتری و هم در سمت سرور استفاده کرد.

PHP

PHP یک زبان برنامه‌نویسی برای توسعه در سمت بک‌اند است.‌PHP متعلق به پشته LAMP است که مخفف Linux، Apache، MySQL و PHP / Perl / Python است. در واقع از این زبان برنامه‌نویسی تنها می‌توان در سمت سرور استفاده کرد و برای توسعه برنامه در سمت فرانت‌اند یا سمت مشتری باید از HTML و CSS استفاده کرد.

مقایسه‌ای جامع در رابطه با PHP در برابر جاوا اسکریپت
مقایسه‌ای جامع در رابطه با PHP در برابر جاوا اسکریپت

در واقع بنا بر آن چه گفته شد در رابطه با مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت باید بگوییم، اگر شما به زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت تسلط داشته باشید می‌توانید تنها با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی کل برنامه خود را کد‌نویسی کنید. اما اگر زبان برنامه‌نویسی PHP را بلدید، برای نوشتن کل برنامه باید دو زبان برنامه‌نویسی دیگر یعنی HTML و CSS را نیز بلد باشید. بنابراین امتیاز این بخش نیز به جاوا اسکریپت می‌رسد.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 0 – 3

حضور در انجمن

جاوا اسکریپت

مطابق با آمار و گزارش‌های انجام شده مهم‌ترین دلیل محبوبیت جاوا اسکریپت این است که این زبان برنامه‌نویسی را می‌توان هم در سمت مشتری و هم در سمت سرور استفاده کرد. JavaScript توسط Netflix ، LinkedIn ، Trello ،‌Uber ، Airbnb ، Instagram ، eBay ، NASA و Medium استفاده می‌شود. بیشتر‌فریم ورک‌های JS متن باز یا اپن سورس هستند، اما خود جاوا اسکریپت این چنین نیست. اگر دستی در برنامه‌نویسی داشته باشید با  GitHub آشنایی دارید، جاوا اسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در GitHub است.

PHP

در رابطه با مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت باید بگوییم، بزرگ‌ترین دلیل برای محبوبیت زبان برنامه‌نویسی  PHP این است که متن باز یا اپن سورس است. این زبان برنامه‌نویسی توسط شرکت‌های بزرگی مانند Facebook ، Lyft ، Wikipedia ، Slack ، Tumblr و 9 GAG استفاده می‌شود. به دلیل این که این زبان برنامه‌نویسی اپن سورس یا متن باز است به راحتی می‌توان‌ تغییرات لازم را در آن اعمال کرد. در انجمن GitHub ، PHP در جایگاه هشتم زبان‌های برنامه نویسی محبوب قرار دارد.

بنا بر آن چه گفته شده هر دو زبان برنامه‌نویسی PHP و JavaScript یک امتیاز در این مرحله کسب می‌کنند.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 1 – 4

منحنی یادگیری

جاوا اسکریپت

یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت ‌برای سمت سرور چندان پیچیده نیست، اما از یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP دشوارتر است. یک توسعه دهنده تازه کار یا یک برنامه‌نویس مبتدی برای یادگیری JS باید دانش بیشتری نسبت به PHP داشته باشد. با این وجود تلاشی که برای یادگیری جاوا اسکریپت انجام بدهید می‌تواند برای شما موفقیت آمیز باشد. همچنین به دلیل این که جاوا اسکریپت نسبت به ‌PHP جهانی‌تر است، تلاش برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی ارزش بسیار بیشتری به همراه دارد.

PHP

اگر یک برنامه‌نویس مبتدی یا توسعه دهنده تازه کار هستید PHP برای شروع یادگیری بسیار ساده‌تر از جاوا اسکریپت است. ‌همچنین درک عملکرد توابع در زبان برنامه‌نویسی PHP بسیار آسان‌تر از دیگر فریم ورک‌های JS است.

در رابطه با مقایسه PHP در برابر جاوا اسکریپت باید بگوییم، در این مرحله به دلیل یادگیری آسان‌تر PHP ، یک امتیاز کسب می‌کند.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 2 4

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت
زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

برنامه‌هایی‌که برای این زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب است

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت برای برنامه‌نویسی پروژه‌های بزرگ‌ کاملاً مناسب است‌. با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توان هر نوع برنامه کاربردی نرم‌افزاری از جمله بازی‌‎های سه بعدی، راه حل‌های AR / VR ، محصولات IoT و غیره را کد‌نویسی کرد.

PHP

اگر‌چه PHP یک زبان برنامه‌نویسی عمومی است، اما این زبان برنامه‌نویسی در درجه اول برای برنامه‌نویسی صفحات وب پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌درجه اول برای توسعه صفحات وب پویا استفاده می‌شود. در‌نتیجه این زبان برنامه‌نویسی بهترین راه حل برای وبلاگ‌ها، سیستم‌های مدیریت یادگیری و وب‌ سایت‌های تجارت‌ الکترونیکی است.

بنا‌ به آن چه گفته شد در این مرحله هر دو یک امتیاز می‌گیرند.

PHP در برابر جاوا اسکریپت: 3 – 5

منبع: PHP vs JavaScript: How to Choose the Best Language for Your Project