راهکارهای UX برای قانع کردن مشتری

راهکارهای UX برای جذب مشتری و طراحی تجربه کاربری، امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است و بسیاری از طراحان وب سایت ها و افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ مشغول به فعالیت هستند، به این موضوع توجه داشته و تلاش می کنند، از این شیوه برای بهبود تجربه کاربری و توسعه وب سایت خود استفاده کنند.

پیش از آن که بخواهیم درباره کاربردها و تکنیک های UX برای جذب مشتری صحبت کنیم، بد نیست، توضیح مختصری در رابطه با UX ارائه کنیم. پس اجازه دهید، این موضوع را با ذکر یک مثال کاربردی روشن کنیم. مهندسین و معمارهای ساختمان در واقع طبق تجربه ای که دارند، مشخص می کنند که برای مثال درب خانه کجا باید قرار داشته باشد یا این که آشپزخانه در کجای خانه ساخته شود و دسترسی به آن برای اعضا راحت تر باشد نیز توسط معمار تعیین می شود.

تجربه کاربریدر طراحی وب سایت نیز این موضوع به همین اندازه اهمیت دارد. ما باید بدانیم که المان های مختلف سایتمان را باید در کدام بخش صفحه سایت قرار دهیم تا جذابیت بیشتری داشته و دسترسی به آن آسان باشد.

این موضوع در اغلب موارد طبق تجربه کاربران در نظر گرفته می شود. حال که تا حدودی با UX آشنا شدید بهتر است، با راهکارها و تکنیک های UX برای جذب مشتری نیز آشنا شوید؛ چرا که اصلی ترین هدف ما از طراحی UX همین موضوع می باشد. در ادامه قصد داریم تا به شما 9 تکنیک و راهکار اساسی UX برای مجاب کردن مشتری را شرح دهیم.

محصولات را واقعی تر به مشتری نمایش دهید

اگر در دنیای واقعی به این موضوع توجه کرده باشید، ما اغلب به تمایل به خرید اجناسی داریم که آن ها را از نزدیک ببینیم و کم و کیفشان را بسنجیم. به عبارت دیگر هر چه محصول برای مشتری قابل لمس تر باشد، علاقه مشتری به خرید آن نیز بیشتر می شود.

اگر فردی تنها از کالایی خاص تعریف کند و شما آن را با چشم خود نبینید، شاید هیچ گاه رغبتی به خرید آن کالا نشان ندهید. در طراحی وب سایت نیز این موضوع بسیار به چشم می خورد. از این رو یکی از راهکارهای UX برای جذب مشتری، واقعی نشان دادن کالا به مشتری است. البته شما می توانید این کاربرد UX برای جذب مشتری را طبق تجربه خود نیز کسب کنید. UX برای جذب مشتری روش های بسیاری دارد که واقعی نشان دادن محصول یکی از همین روش های پایه ای می باشد.

حال اگر بخواهیم این راهکار UX برای جذب مشتری را به خوبی شرح دهیم، می توانیم به ذکر یک مثال بپردازیم. برای مثال فرض کنید، شما در وب سایت خود، می خواهید کالایی خاص را به فروش برسانید و در وب سایت تان تنها از ویژگی های محصول صحبت کرده اید و هیچ عکس، فیلم یا المان دیگری که بخواهد اطلاعات تصویری و واقعی تری را به مشتری بدهد، درنظر نگرفته اید.

در این شرایط کار برای مشتری سخت شده و اغلب آن ها خیلی سریع از خرید خود منصرف می شوند. قرار دادن عکس محصول از زوایای مختلف یا حتی قرار دادن فیلم محصول برای تست می تواند به مشتری کمک کند تا خریدی مطمئن را انجام دهد.

راهکار UX برای جذب مشتری با قاب بندی مناسب

یکی از تکنیک های UX برای جذب مشتری، ایجاد یک قاب بندی منظم در ذهن انسان است. شاید این جمله در ابتدا برایتان کمی نامانوس باشد؛ اما باید اگر در تجربه های فردی زندگی توجه کرده باشید، بسیاری از سازمان ها، فروشگاه های اینترنتی، خدمات و … از این تکنیک UX برای جذب مشتری استفاده می کنند.

اگر خوب به این موضوع توجه کرده باشید، می بینید که بسیاری از وب سایت ها، مراکز مختلف و … برای دریافت هزینه خاصی از شما، یک حد نصاب تعریف می کنند. شاید این موضوع چیزی شبیه به حراج کالا در بازار حراج باشد. معمولا برای حراج کالا یک نرخ اولیه تعیین می شود و سپس قیمت های مختلف و البته بالاتر پیشنهاد می شود.

اگر دقت کرده باشید، افراد و یا سازمان هایی که برای کار خیر از شما کمک می خواهند، هیچگاه شما را مجبور به پرداخت پول خاصی نمی کنند؛ اما در ازای آن یک نرخ اولیه برای شما در نظر می گیرند. برای مثال گفته می شود، حداقل کمک شما می تواند 100 هزار تومان باشد. با این شرایط معمولا افراد سعی می کنند تا قیمتی بالاتر از این مقدار را پرداخت کنند.

راهکارهای UX

حال اگر هیچ پیش فرضی به شما داده نمی شد، آیا ممکن بود که شما هزینه کم تر از این مقدار را پرداخت کنید؟ قطعا جواب مثبت است. این پیش فرض دادن به مشتری، یک قاب بندی را در ذهن او ایجاد می کند. برای مثال اگر شما می خواهید در سال 1 میلیون تومان از مشتری بابت ارائه خدمات دریافت کنید، بهتر است این مبلغ را بر اساس ماه های سال خرد کنید. در نتیجه یک چارچوب در ذهن مشتری ایجاد می شود و راحت تر می تواند با پرداخت ماهیانه حدود 100 هزار تومان کنار بیاید.

راهکار UX برای جذب مشتری با محتوای مناسب و متن های خوانا

همه ما خطوط و نوشتارهای زیبا را دوست داریم و از دیدن آن ها لذت می بریم. اما این موضوع نمی تواند دلیل محکمی باشد که ما از این سبک نوشتار و از این شیوه برای فروش محصولات مان نیز استفاده کنیم. این شیوه UX برای جذب مشتری، کاملا واضح و روشن است و اغلب افراد نیز خوشبختانه به این موضوع توجه داشته و محتوای وب سایت خود را کاملا خوانا و طبق این راهکار UX برای جذب مشتری تولید می کنند.پیشنهاد میکنیم مقاله 5راز بازاریابی محتوا و نقش آن در کسب و کار را نیز مطالعه نمایید.

البته شاید از خود این سوال را بپرسید که اصلا چه اشکالی دارد که برای نوشتن محتوای فروش یک محصول از فونت نستعلیق استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید عرض کنیم که اگر شما به تکنیک های UX برای جذب مشتری توجه نداشته باشید و بدون اصول بخواهید وب سایت تان را راه اندازی کنید، ممکن است، نتیجه لازم را دریافت نکنید.

اما در رابطه با سوالی که مطرح شد، اشاره به این موضوع ضروری است که طبق تجربه کاربری و طبق اصول UX برای جذب مشتری، اغلب افرادی که به دنبال خرید یک محصول هستند، می خواهند خیلی سریع با ویژگی های محصول آشنا شده و تصمیم گیری کنند.

معمولا متن های خوانا ساده تر بوده و اکثر افراد در این شرایط توجهی به زیبایی آن نمی کنند؛ بلکه مفهوم متن اهمیت دارد. البته گذشته از ظاهر متن باید به استاندارد بودن آن و رعایت اصول سئو و البته اصول UX برای جذب مشتری، توجه ویژه ای شود.

راهکار UX برای جذب مشتری با برداشتن قدم های کوچک

یکی دیگر از تکنیک های UX برای جذب مشتری، خرد کردن مسئله به بخش های ریزتر یا به نوعی برداشتن قدم کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ تر می باشد. برداشتن قدم های کوچک، از جمله روش های UX برای جذب مشتری است که تقریبا می توان گفت، برای اکثر کاربران و مشتریان لذت بخش است. معمولا پرداخت پول به صورت یکجا علاوه بر این که حس اطمینان مشتری را کم می کند، ممکن است، مشکلاتی را نیز برای مشتری ایجاد کند.

برای مثال ممکن است، مشتری شما توانایی پرداخت یکجا هزینه خدمات یا محصولات شما را نداشته باشد و این موضوع باعث شود که کلا از خرید این محصول اجتناب کند. اما شما با ترفندهای UX برای جذب مشتری، می توانید همه این مشکلات رفع کنید.

 

به عبارت دیگر شما می توانید این هزینه ها را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید و از مشتری خود بخواهید که هزینه خدمات را ماهانه پرداخت کند. این روش UX برای جذب مشتری این کمک را به شما می کند که با برداشتن قدم های کوچک به اهداف اصلی خود از فروش خدمات دست پیدا کنید. البته که باید در این مورد صبور باشید.

راهکار UX برای جذب مشتری با در نظر گرفتن راحتی مشتری

شاید این تکنیک و راهکارهای UX برای جذب مشتری، در ابتدا کمی دشوار برسد؛ ولی اگر خوب دقت کنید، خواهید دید که توجه به سادگی سایت و راحتی مشتری، یکی از معمول ترین راهکارهای UX برای جذب مشتری می باشد. شاید اگر بگوییم که اکثر ما انسان ها تنبل هستیم و می خواهیم خیلی سریع به نتیجه برسیم، برای بسیاری از شما باور پذیر نباشد.

اما طبق آمارها باید این حقیقت را قبول کنیم که اکثر ما آدم ها، وقت کمی داریم و می خواهیم در کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته مان دست پیدا کنیم.

حال با این شرایط اگر بخواهیم یک خرید اینترنتی انجام دهیم، قطعا به سراغ وب سایت فروشگاهی اینترنتی می رویم که این خواسته ما را برآورده کند و ما را سریع تر و راحت تر به سمت خرید محصول سوق دهد. اگر بخواهیم به یک مثال واقعی در فضای اینترنت اشاره کنیم، می توانیم به بررسی این مثال بپردازیم که حتما تجربه کرده اید که گاهی برای خرید یک محصول، در همان ابتدا وب سایت فروشگاهی طوری طراحی شده است که از شما درخواست می کند، ابتدا عضو سایت شوید تا بتوانید کالای مورد نظرتان را خریداری کنید.

در این شرایط افراد بسیار کمی هستند که برای ادامه خرید، فرم ثبت نام را پر کرده و سرانجام کالای مورد نظرشان را سفارش می دهند. بسیاری از مشتری ها در همین مرحله از خرید آن کالا انصراف می دهند. پس در این مثال خاص می بایست به این موضوع توجه شده و حدالامکان صفحه ثبت نام در آخرین مرحله خرید برای کاربر نشان داده شود.

راهکار UX برای جذب مشتری با نشان دادن هدف به مشتری

اگر بخواهیم از شیوه های UX برای جذب مشتری استفاده کنیم، باید با طرز فکر انسان ها نیز آشنایی خوبی داشته باشیم. البته راه های زیادی برای کسب این تجربه و مهارت وجود دارد. اما به طور کلی این روش به عنوان یکی از بهترین روش های UX برای جذب مشتری به شمار می رود.

جهت روشن شدن مفهوم این روش راهکار UX برای جذب مشتری، اجازه دهید، مثال ساده ای بزنیم. وقتی شما بخشی از یک کار را انجام می دهید، نا خودآگاه ترغیب می شوید، باقی مانده آن را نیز انجام دهید. مثلا اگر در کلاس زبان ثبت نام کرده اید و تنها یک جلسه تا پایان دوره باقی مانده است، ممکن است این جمله را در ذهن خود مرور کرده باشید که حالا که بخشی از این کار را انجام داده ام، بهتر است باقیمانده آن را هم انجام دهم.

جملاتی از این دست خیلی به شما کمک می کنند که کارتان را به پایان برسانید. ما هرچه به اهدفمان نزدیک تر می شویم، انگیزه بیشتری برای تکمیل کردن آن کار داریم. این موضوع در قاعده فروش هم به همین منوال است. از این رو شما می توانید برای مراحل فروش، تعداد مراحل باقی مانده را نمایش دهید تا کاربر تصور کند که حال که این مسیر را طی کرده است، آن را ادامه دهد.تجربه کاربری و نقش آن در جذب مشتری

البته بهتر است، شرایط را طوری رقم بزنید که مراحل ابتدایی سریع و ساده انجام شوند. این روش UX برای جذب مشتری، به مانند اکثر روش ها، بر مبنای رفتارهای انسان ها و تجربه کاربری بنا شده است.

نمایش قیمت پایین تر محصولات

معیار قیمت، از جمله معیارهای مهم راهکار UX برای جذب مشتری می باشد. معمولا همه کاربران و مشتری ها به دنبال اجناسی هستند که در عین داشتن پارامترهای دلخواه، قیمت ارزانتری نیز داشته باشند. مخصوصا در چند سال اخیر شاید بسیار دیده باشید که بسیاری از وب سایت ها در امر قیمت گذاری برای محصولات شان، قیمت های جالبی را درج می کنند.

فرض کنید دو وب سایت مجزا، دقیقا دو کالای مشابه هم را به فروش می رسانند. یکی از وب سایت ها قیمت 100 هزار تومان را برای کالای خود درج کرده است و وب سایت دیگری قیمت 99 هزار تومان را برای محصول خود در نظر گرفته است. این موضوع بسیار جالب است که اکثر افراد می روند به سراغ وب سایتی که قیمت 99 هزار تومان را در نظر گفته است.

از نظر بسیاری از مشتری ها بین 99 هزار و 100 هزار اختلاف بسیاری است؛ این در حالی است که تفاوت این ها تنها هزار تومان است. حتی نوشتن 10000 تومان با 100000 ریال تفاوت های بسیاری در ذهن مشتری ایجاد می کند. پس حتما به این ویژگی UX برای جذب مشتری توجه داشته باشید.

استفاده از ویژگی اعتبار

قبل از این که بخواهیم درباره این شیوه UX برای جذب مشتری صحبت کنیم، باید به این ویژگی روانشناختی خودمان توجه کنیم. اکثر ما افرادی هستیم که صحبت های یک انسان معتبر و متخصص را بیشتر از دیگر افراد قبول می کنیم و این تخصص یا اعتبار آن فرد باعث می شود که با رغبت بیشتری به صحبت هایش توجه کنیم.

دقیقا برای خرید محصول نیز همین موضوع دیده شده است. کسی که تبلیغ محصولی را انجام می دهد، برایمان بسیار اهمیت دارد. شاید به همین دلیل است که در برخی تبلیغ های تلویزیونی معمولا از هنرمندان و افراد مشهور می خواهند که محصول خاصی را تبلیغ کنند. قطعا تبلیغ این افراد به محصولشان اعتبار می بخشد. از این رو شما می توانید از این خاصیت راهکار UX برای جذب مشتری برای جذب مشتری استفاده نمایید.

البته شاید این کار هزینه هایی را برایتان در بر داشته باشد؛ اما در عین حال نیز می تواند تاثیر بسیار عمیقی را روی مخاطب قرار دهد. شما می توانید از افراد مشهور و یا حتی وب سایت های معتبر بخواهید که محصول شما را تبلیغ کنند. در این صورت امکان بهبود شرایط فروش برای محصول تان بیشتر خواهد.

معمولا اکثر افراد برای بهبود رتبه وب سایت شان از دیگر وب سایت های پربازدید و معتبر می خواهند که مقاله ای را در وب سایت شان رپورتاژ کنند و از این طریق به اعتبار وب سایتشان بیفزایند.

ارائه گزینه های میانی خرید

ارائه گزینه های میانی برای مشتریان، از دیگر راهکار UX برای جذب مشتری است. عموم افراد اگر دانش کافی در ارتباط با یک کالا را نداشته باشند و یا خرید آن کالا یا خدمات را تجربه نکرده باشند، برایشان سخت است که ریسک کنند.

اگر دقت کرده باشید، معمولا وقتی سه گزینه خرید را در پیش روی مشتری قرار می دهید، یک مشتری عادی، معمولا گزینه میانی را انتخاب می کند. از نظر او این بهترین انتخاب است. شاید به این دلیل که دوست ندارد، در اولین خرید خود ریسک کرده و شکست بخورد. از طرفی خرید یک کالای ارزان نیز از نظر اغلب افراد جالب نیست.

تجربه کاربری و نقش آن در تجربه کاربری

آن ها اغلب کالاهای میانی را انتخاب می کنند که در عین حال که سود چندانی نمی کنند، ضرر هم نداشته باشند. برای این افراد نیز شما باید گزینه های مناسب خرید را در نظر داشته باشید و سعی کنید، چنین گزینه های خریدی را در اختیارش قرار دهید. این روش نیز از جمله روش های خوب UX برای جذب مشتری می باشد که رعایت آن به همه افراد توصیه می شود.

برای این که بتوانید از راهکار UX برای جذب مشتری به درستی استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم که در هنگام طراحی UX به این موضوع فکر کنید که اگر یک کاربر عادی بودید و قصد داشتید، کالای خاصی را خریداری کنید، چه چیزهایی برای تان ملاک بود و به چه مسائلی اهمیت می دادید. قطعا این کار می تواند به شما در کسب تجربه برای طراحی UX و استفاده از تکنیک های جدید کمک فراوانی بکند.