مدت زمانی نه چندان دور شمار اندکی از افراد برنامه نویس کامپیوتر بودند و این شغل، کمی برای ما غریب بود. اما در عصر دیجیتال امروز تعداد زیادی از مشاغل مربوط به IT نیاز به دانش برنامه نویسی دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید در شغل و حرفه خود پیشرفت کنید و درآمد خود را افزایش دهید نیاز به یادگیری یک یا چند زبان برنامه‌نویسی دارید.

برنامه نویسی
برنامه نویسی

ابتدای کار ممکن است کمی سردرگم باشید و ندانید کدام زبان برنامه‌نویسی را بهتر است یاد بگیرید. با توجه به این که یادگیری برنامه نویسی مستلزم صرف زمان و هزینه است پس بهتر است از همان ابتدا در انتخاب زبان برنامه نویسی دقت کنید. عوامل متعددی مانند میزان سختی زبان، مهارت های قبلی شما و دلایل یادگیری زبان برنامه نویسی در تصمیم شما نقش دارد. آیا می‌خواهید اپلیکیشن موبایل ساخته و توسعه دهید، به مدرک برنامه نویسی نیاز دارید یا می‌خواهید مهارت‌های تازه ای بیاموزید. بنابراین با توجه به هدف خود باید زبان برنامه نویسی مناسبی را برای یادگیری انتخاب کنید. در ادامه با هفت زبان برنامه‌نویسی محبوب که در حال حاضر مورد توجه کارفرمایان است آشنا خواهید شد. در هر مورد توضیح مختصری درباره پیچیدگی و کاربرد آن زبان داده خواهد شد. به یاد داشته باشید که یادگیری هر مهارتی ابتدا اندکی دشوار است پس اجازه ندهید برچسب مبتدی یا تازه کار شما را دلسرد کند، به مرور زمان حرفه ای می‌شوید و تجربه به دست می آورید.

زبان های برنامه نویسی
زبان های برنامه نویسی

هفت زبان برنامه نویسی محبوب در سال 2020

1. پایتون

پایتون یکی از رایج ترین زبان های برنامه نویسی و یادگیری آن برای افراد مبتدی به دلیل خوانایی، آسان است. پایتون زبان برنامه‌نویسی آزاد و متن باز با گنجایش وسیع، سازگار با سرویس های وب، ساختارهای داده ای کاربر پسند و اپلیکیشن های دسکتاپ مبتنی بر GUI است. علاوه بر این، پایتون زبانی محبوب برای اپلیکیشن های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است و برای توسعه تصویربرداری 2D و پکیج های انیمیشن 3D  مانند Blender، Inkscapeو Autodesk به کار می‌رود. همچنین پایتون برای ساخت بازهای ویدئویی محبوب مانند Civilization Iv، Vegas Trike و Toontown مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برنامه‌نویسی برای ساخت اپلیکیشن‌های علمی و محاسباتی مانند FreeCAD  و  Abacus  و وب سایت‌های محبوبی مانند یوتیوب، Quora، pinterest  و اینستاگرام نیز به کار می‌رود. حقوق سالیانه یک توسعه دهنده پایتون حدود 92000 دلار است.

پایتون/python
زبان برنامه نویسی پایتون
 

 

سطح:

 

مبتدی-پایتون برای افراد مبتدی مناسب است و آن ها به سرعت می‌توانند این زبان را یاد بگیرند.

 

 

مهارت های مورد نیاز:

 

 

حل مسئله، تفکر انتزاعی

 

 

پلتفرم:

 

 

وب، دسکتاپ

 

 

کاربرد و میزان محبوبیت بین برنامه نویسان:

 

 

هر روز محبوب‌تر می‌شود و در آموزش فنی و کسب و کار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

مزایا:

 

•انعطاف پذیر

• قابلیت خوانایی

• تفسیری است یعنی کدها ابتدا نیاز به کامپایل شدن ندارند.  

 

 

 

درآمد سالیانه:

 

 

$92000

2. جاوا

جاوا یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی است. زبان برنامه نویسی جاوا با ساختار شیء گرا برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلف صرف نظر از پلتفرم آن ها( مک، ویندوز، اندروید، ios و …) به کار می‌رود. امروزه بیش از سه بیلیون ابزار که با اپلیکیشن‌های جاوا ساخته شده اند وجود دارند. جاوا به طور گسترده در توسعه اپلیکیشن و وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در وب سایت های معروفی مانند گوگل، آمازون، توییتر و یوتیوب به کار می‌رود. همچنین برای ساخت بسیاری از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. متون و آموزش های زیادی برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا وجود دارد. یادگیری زبان جاوا اندکی مشکل است. متوسط درآمد یک توسعه دهنده جاوا حدود 94000 دلار است.

 

سطح:

 

متوسط

 

 

 

مهارت های مورد نیاز:

 

حل مسئله، دانش ساختار شیء گرا

 

پلتفرم:

 

دسکتاپ، موبایل، وب

 

 

میزان محبوبیت در بین برنامه نویسان:

 

یکی از محبوب ترین زبان ها در جهان

 

 

مزایا:

 

می‌توانید مهم ترین قسمت های کامپیوتر مانند فایل سیستم، گرافیک و صدا را برای برنامه های مدرن و پیچیده در دسترس داشته باشید و مدیریت کنید- که می‌تواند روی هر سیستم عاملی اجرا شود.

 

معایب:

 

واژه های جدید زیادی دارد، زبان سطح بالایی است

 

 

  میزان استفاده:

 

به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و  بسیار پر کاربرد است.

 

درآمد سالیانه:

 

$94000

3. جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی شیء گراست و معمولاً در برنامه نویسی و طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار HTML و CSS یکی از سه تکنولوژی اصلی دنیای وب است. جاوا اسکریت در frontend وب سایت‌هایی مانند گوگل، ویکی پدیا، یوتیوب، فیس بوک و آمازون مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در فریم ورک‌های محبوبی وب مانند Angular JS،Node.js و React .JS  به کار می‌رود. متوسط درآمد سالانه یک برنامه نویس جاوا اسکریپت 72500 دلار است.

جاوا اسکریپت/ Javascript
جاوا اسکریپت

4. سوئیفت

اپل در سال 2014  زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را برای اپلیکیشن های مک و لینوکس توسعه داد. سوئیفت زبان برنامه نویسی متن باز و یادگیری آن آسان است. این زبان در اپ های محبوب ios مانند وردپرس، فایرفاکس و… به کار می‌رود. درآمد توسعه‌دهندگان سوئیفت سالانه حدود 92000 دلار است.

5. سی شارپ (c#)

سی شارپ زبان برنامه نویسی شرکت مایکروسافت است. این زبان شیء گرا یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی برای فریم ورک .NET است. این زبان بیشتر به زبان برنامه نویسی C++ شباهت دارد. سی شارپ برای اپلیکیشن های ویندوز، اندروید و ios به  کار می‌رود. همچنین در backend وب‌سایت‌های محبوبی مانند بینگ، دل، ویژوال استودیو و Market Watch مورد استفاده قرار می‌گیرد. درآمد سالانه توسعه‌دهندگان سی شارپ حدود 91000 دلار است.

6. C و C++

سی، قدیمی ترین زبان برنامه نویسی و ریشه دیگر زبان ها مانند سی شارپ، جاوا و جاوا اسکریپت است. سی پلاس پلاس توسعه یافته زبان سی است. بسیار از توسعه دهندگان امروزه از یادگیری زبان سی صرف نظر می‌کنند گرچه برخی بر این باورند که یادگیری زبان سی در ابتدا پایه‌ای قوی برای یادگیری سی پلاس پلاس است. هر دو زبان به طور گسترده در علم کامپیوتر و برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سی و سی پلاس پلاس جز زبان های برنامه نویسی پرکاربرد هستند. آن ها به طور گسترده در توسعه اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن های سمت سرور و کاربر و محصولات تجاری مانند فایرفاکس، آدوب و بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میانگین حقوق برنامه نویس این زبان ها سالانه حدود 91000 دلار است.

زبان های برنامه نویسی C و ++C
زبان های برنامه نویسی C و ++C
 

 

سطح:

 

C- متوسط تا پیشرفته

C++- مبتدی تا متوسط

 

مهارت‌های مورد نیاز:

 

 

حل مسئله، دانش مبانی کامپیوتر. C و C++  برای مدیریت منابع کامپیوتر در سطوح پایین، عملکردهای کامپیوتر مانند مدیریت حافظه نیز به کار می‌رود.

 

پلتفرم:

 

موبایل، دسکتاپ، پلتفرم های پردازشی

 

 

میزان محبوبیت بین  برنامه نویسان:

 

 

C- مهاجرت از سی به سی پلاس پلاس

C++- یکی از محبوب ترین زبان های جهان

 

 

مزایا:

C- جهت یادگیری مبانی برنامه نویسی در پایین ترین سطح به کار می رود

++C- اجازه کنترل بیشتری نسبت به سایر زبان ها می‌دهد

 

 

معایب:

 

C- کدنویسی این زبان سخت است

++C- کمی مشکل تر از زبان سی و حتی جاواست.

 

 

میزان استفاده:

 

به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد به ویژه سی پلاس پلاس

 

درآمد سالیانه:

 

 

 

$91000

7. روبی

اگر در جستجوی زبان برنامه نویسی آسانی هستید روبی را از یاد نبرید. این زبان در سال 1990 به وجود آمد. روبی زبانی انعطاف پذیر و شیء گراست. فریم ورک اپلیکیشن وب با روبی اجرا می‌شود. توسعه دهندگان به دلیل این که روبی به آسانی نوشته می‌شود و مدت زمان یادگیری آن کوتاه است به این زبان برنامه‌نویسی گرایش دارند. متوسط درآمد توسعه دهنده روبی حدود 9000 دلار در سال است.

 

 

سطح:

 

 

مبتدی

 

مهارت های مورد نیاز:

 

 

حل مسئله، تفکر انتزاعی

 

 

 

پلتفرم:

 

 

وب

 

 

میزان محبوبیت بین برنامه نویسان:

 

 

بسیار بالا

 

 

مزایا:

 

 

خواندن و نوشتن این زبان آسان است.

 

 

درآمد سالیانه:

 

 

$9000

یادگیری برنامه نویسی را چطور آغاز کنیم؟ 

همانطور که مطلع هستید زبان های برنامه‌نویسی متعددی وجود دارند که تعداد کمی از آن ها را می‌شناسیم. در لیست بالا 7 زبان برنامه نویسی مهم در سال 2020 را معرفی کردیم. از دیدگاه ما این 7 زبان پیش نیاز آموزش هستند. اگر می خواهید برنامه نویسی را آغاز کنید و در حرفه خود پیشرفت کنید توصیه می‌کنیم با یادگیری یکی از زبان های برنامه نویسی ذکر شده شروع کنید. البته به یاد داشته باشید که یکی از گام های پیشرفت انتخاب درست و هدفمند است.

برنامه نویسی
یادگیری زبان های برنامه نویسی

پس با توجه به حوزه کاری خود زبان برنامه‌نویسی مناسب را انتخاب کنید تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود. فراموش نکنید که ابتدای هر کاری مشکل است پس مراقب باشید اسیر باورهای اشتباه نشوید و تعلل نکنید. زبان برنامه نویسی مناسب خود را انتخاب و هر چه سریع‌تر شروع کنید. استمرار داشته باشید هر روز زمانی را به برنامه نویسی و یادگیری نکته ای جدید اختصاص دهید. از کند پیش رفتن خود در ابتدای کار ناامید نشوید به مرور زمان سرعت شما بیشتر خواهد شد و در پایان تاکید می‌کنیم که تمرین تمرین و تمرین کنید. برای کسب مهارت تکرار و تمرین ضروری است. امیدواریم نکات ذکر شده را رعایت کنید و به یک برنامه نویس حرفه ای با درآمد بالا تبدیل شوید.

منبع: Best Programming Languages to Learn in 2020