از تکنولوژی ویپ چه می‌دانید؟ سیستم ویپ به صورتی است که موجب می‌شود تماس تلفنی با استفاده از بستر شبکه و یا اینترنت برقرار شود. جالب است بدانید با استفاده از سیستم ویپ شما نه تنها می‌توانید از تمامی امکانات سانترال های موجود بهره بگیرید، بلکه امکانات و مزایای جدیدی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. با استفاده از سیستم ویپ شما می‌توانید بی نهایت خط داخلی روی سیستم خود تعریف کنید. با استفاده از این سیستم شما می‌توانید برنامه ریزی دقیقی را برای تماس های خود در نظر بگیرید. همچنین شما می‌توانید یک مسیر مشخص مانند پخش صوت، صندوق صوتی، دستگاه فکس، صف انتظار و … را برای پاسخگویی سیستم خود در نظر بگیرید.

تکنولوژی ویپ یک تکنولوژی محبوب برقراری تماس است

تکنولوژی ویپ به گونه‌ای طراحی شده است که هم می‌توان به صورت نرم افزاری و هم به صورت سخت افزاری از این سیستم بهره جست. نرم افزار های مختلفی برای سیستم ویپ طراحی شده اند که از آن ها می‌توان به استریسک، الستیکس، FreePBX ،FreeSWITCH ، 3CX و … اشاره نمود. به دلیل آن که تمامی ارتباطات در بستر شبکه اتفاق می‌افتد تمامی تجهیزات درگیر در این سیستم مبتنی بر IP هستند. یعنی هم مرکز تلفن و هم گوشی‌های تلفن؛ به همین دلیل به گوشی های تلفن ویپ، IP-Phone نیز می‌گویند.

در لغت نامه های دنیای فناوری اطلاعات، مخفف های زیادی مانند VOIP، VOPI و VOPN وجود دارد که ممکن است این مخفف ها موجب سردرگمی مخاطبین شوند. یا شاید ما باید بازاریابان را مقصر بدانیم که با  این کلمات اختصاری موجب سردرگمی شده‌اند. در هر صورت، تفاوت واقعی بین این مخفف‌ها چیست؟ و این چه رابطه‌ای با ارتباطات تجاری شما دارد؟

تفاوت VOIP، VOPI و VOPN چیست؟

بیایید با اصول اولیه تکنولوژی ویپ شروع کنیم. پروتکل Voice over Internet یا VOIP یک فناوری است که از اینترنت برای برقراری تماس تلفنی استفاده می‌کند. سیگنال‌های صوتی به داده ها تبدیل شده و از طریق وب به مقصد خود فرستاده می‌شوند. از آنجا که این داده ها در بستر شبکه و وب منتقل می‌شوند، ممکن است اختلالاتی در این بین به وجود بیاید. اینجاست که VOPI و VOPN وارد صحنه می‌شوند.

VOPI و VOPN  در واقع همان تکنولوژی ویپ تحت نام های مختلف هستند که ارتباط شبکه خصوصی بین دو یا چند مکان پدید می‌آورند. این سیستم ها برای به حداقل رساندن یا از بین بردن اختلالات مختلف در جریان داده ها، کیفیت تماس و امنیت مستقر شده اند.

نقش بستر وب در تکنولوژی ویپ

VOPN در تکنولوژی ویپ

VOPI  (انتقال صدا از طریق اینترنت خصوصی) تکنولوژی در صنعت است که اصطلاح VOIP را تعریف می کند. اما \”اینترنت خصوصی\” بسیار نادرست است زیرا اینترنت ذاتاً عمومی و باز است. این شبکه بعد از همه، شبکه ای از رایانه ها و سرورهای مستقل است. نامیدن آن خصوصی نیست.

VOPN (انتقال صدا از طریق شبکه خصوصی) فناوری است که موجب می شود صدا از طریق بستر شبکه به صورت نقطه به نقطه منتقل شود. سیگنال های صوتی رمزگذاری شده از طریق شبکه خصوصی و اینترنت به همان روش بسته های داده منتقل می‌شوند، اما این امر آن را \”اینترنت خصوصی\” نمی‌کند. با دقت بیشتری به عنوان یک مسیر خصوصی از طریق اینترنت توصیف می‌شود.

در رابطه با تکنولوژی ویپ باید بگوییم فقط برخی از ارائه دهندگان VOIP میزبان VOPN را به عنوان یک استاندارد به همه مشتریان خود ارائه می‌دهند. بهترین ارائه دهندگان خدمات دارای زیرساخت های قوی لازم برای کنترل و بهینه سازی جریان داده‌ها هستند. اصطلاح \”میزبان\” به سادگی تأکید می‌کند که این سرویس ابری است که توسط ارائه دهنده اداره می‌‍شود. در حالی که \”صدا از طریق شبکه خصوصی\” بر ایمنی و ثبات جریان داده از طریق زیرساخت های شبکه خصوصی ارائه دهنده تأکید می‌کند. هر دو جنبه برای مزایای فن‌آوری های میزبان پیشرو، در کنار هم سادگی، قابلیت اطمینان و امنیت خدمات صوتی میزبانی شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مزایای VoPN در تکنولوژی ویپ

نگه داشتن بسته های داده صوتی در مسیر و دست نخورده یکی از چالش های مهم تکنولوژی ویپ بوده است. تا دهه گذشته یا همین حدود، بسته های صوتی در طی راه به اندازه کافی آسیب دیده یا گم شدند که یک تلفن ثابت ثانویه تقریباً همیشه ضروری بود. در حالی که سخت افزار و نرم افزار VOIP به میزان قابل توجهی بهبود یافته اند.

دسترسی راحت در سیستم ویپ

اگرچه ارائه از طریق دسترسی عمومی به اینترنت بسیار ساده تر و ارزانتر است، اما اگر به استاندارد های لازم توجه نشود، داشتن بهترین کیفیت صدا و امنیت غیرممکن است. متأسفانه، استانداردهای بهترین سیستم می‌توانند منجر به طیف وسیعی از موارد صوتی و تماس شوند که شرکت‌های جدید در VOIP نمی دانند چگونه به آن ها دست یابند.

کنترل و کیفیت در تکنولوژی ویپ

بزرگترین مزیت استفاده از VOPN تضمین کیفیت خدمات است. ارائه دهندگان اتصالات شبکه نقطه به نقطه از طریق یک مدار اختصاصی دارای توافق نامه سطح خدمات بهتر (SLA) با عملکرد برجسته و استانداردهای به موقع هستند.

VOPN به ارائه دهندگان و کاربران تکنولوژی ویپ امکان می‌دهد شبکه خود را به طور کامل رصد کنند. با تجزیه و تحلیل زمان واقعی جریان داده ها، می‌توان مشکلات را شناسایی و مرتفع کرد قبل از اینکه تأثیرات زیان باری برای سیستم به بار بیاورند. ارائه دهندگان می‌توانند ستون فقرات شبکه خود را حفظ و بهینه سازی کنند، از انتقال اطلاعات بدون مانع در همه زمان ها اطمینان حاصل کنند.

در تکنولوژی ویپ سیستم های VOIP از طریق اینترنت عمومی متصل می‌شوند. زیرساخت ها از قبل وجود دارند و به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند. اما برای کاهش هزینه ها و اختلالات الزامی است که داده ها را از طریق کانال های مختلف با قوام متفاوت و بدون کنترل واقعی مسیر ارسال کنند. این مسیرهای پراکنده برای مسائلی مانند تکان دادن، تاخیر در صدا و از دست رفتن بسته مقصر هستند.

افزایش امنیت در تکنولوژی ویپ

با داشتن ارتباط خصوصی، از نقطه به نقطه، مکان‌های بسیار کمتری در طول مسیر داده برای حمله به کلاهبرداران و هکرها وجود دارد. بنابراین می توانیم بگوییم امنیت در سیستم ویپ برقرار است. دسترسی عمومی به اینترنت ضمانت بسیار کمی فراتر از اقدامات امنیتی (در صورت وجود) قابل تنظیم در دیوار آتش مشتری دارد.

تهدیدهای احتمالی برای VOIP Premise

  • عوارض تقلب
  • اطلاعات سازگار
  • هک شدن سرگرمی
  • استراق سمع

اثرات احتمالی از اختلال در شبکه یا نقص عملکرد تا خسارات مالی متغیر است. VOPN، VOPI، دسترسی به اینترنت خصوصی، اتصال نقطه به نقطه را نشان می‌دهد. این تنها به کاوش در مورد آنچه که این فناوری می‌تواند برای تجارت شما ارزش آن را داشته باشد، پرداخته است. دسترسی عمومی ممکن است سرمایه گذاری ارائه دهنده VOIP شما و به نوبه خود مال شما را کاهش دهد، اما با این مقدار پس انداز می‌توانید ضمانت های عملکرد صدا و امنیت را که میزبانی VOIP را به چنین سرمایه ای تبدیل می‌کند را افزایش دهید.

راه‌اندازی سیستم تلفنی در تکنولوژی ویپ

اگر قصد دارید تکنولوژی ویپ را وارد کسب و کار و تجارت خود کنید، در گام نخست می‌بایست با توجه به بودجه و زمان، نیاز های خود را شناسایی کنید. سپس می‌بایست مراحل زیر را طی کنید.

گام اول

در اولین قدم باید مرکز تلفن خود یعنی IP-PBX را نصب و راه اندازی کنید. برای این کار می‌توانید از طریق سخت افزار یا نرم افزار اقدام کنید. اگر بخواهید از روش سخت افزاری اقدام کنید، می بایست یک مرکز تلفن سخت افزاری تهیه کنید. این دستگاه دارای انواعی می‌باشد. امکانات این دستگاه ها با یکدیگر کاملا متفاوت است. برخی از این دستگاه ها قابلیت شخصی سازی، تعداد داخلی ها، ظرفیت تماس و …. دارند.

اگر بخواهید با استفاده از نرم افزار اقدام کنید، می بایست نرم افزار مربوطه را روی یک کامپیوتر نصب کنید. برای این منظور با توجه به حجم تماس ها و اطلاعات خود می بایست یک رایانه و یا سرور مناسب انتخاب کنید. سرور شما می تواند مجازی و یا فیزیکی باشد.

گام دوم

در گام دوم می‌بایست تنظیمات پیکربندی سرور IP-PBX را انجام بدهید. تنظیماتی مانند داخلی‌ها یا تنظیم خطوط شهری. برای تنظیم خطوط شهری می‌توان از گیت وی، برد تلفنی ویپ و پورت‌های IP-PBX استفاده نمود.

شما می‌توانید یک گیت وی با ظرفیت مورد نظر خودتان بخرید. سپس خطوط شهری را به گیت وی وصل کنید. در آخر گیت وی را با استفاده از شبکه به   IP-PBXمعرفی کنید.

اگر بخواهید از برد تلفنی ویپ استفاده کنید می بایست برد مورد نظر با ظرفیت مناسب را تهیه کرده و سپس خطوط شهری را متصل کنید.

اگر قصد داشته باشید پورت‌های IP-PBX را استفاده کنید باید بدانید که IP-PBX شما باید سخت افزاری باشد. سپس خطوط شهری را به ورودی FXO متصل کنید.

گام سوم

مرحله ی نهایی این است که شماره های داخلی را در تلفن های کاربران وارد و تنظیم کنید.

در آخر باید بگوییم تکنولوژی ویپ یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های موجود برای برقراری تماس صوتی می‌باشد. در حال حاضر این تکنولوژی محبوبیت تجاری زیادی دارد. بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از تکنولوژی ویپ استفاده می‌کنند. این تکنولوژی موجب کاهش هزینه ها به شکل چشمگیری می‌شود. همچنین با استفاده از این تکنولوژی امکان تماس کنفرانسی نیز وجود دارد.