مقدمه

طی پنج سال گذشته تکنیک­‌های دیجیتال مارکتینگ به سرعت متحول شده‌­اند. به نظر می­‌رسد نمودار پیشرفت در آینده بیش از پیش افزایش یابد. این در حالی است که هوش مصنوعی Artificial Intelligence) AI) به یک نهاد قابل توجه در حوزه دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. ممکن است زمانی که به هوش مصنوعی فکر می­‌کنید، مانند نگاهی اجمالی به فیلم علمی تخیلی از جلوی چشمانتان عبور کند. اما در حقیقت، AI در تولید و سودآوری فراوان به شرکت­‌های کوچک و بزرگ مختلف کمک کرده است.

کارآفرینان دوران مدرن می­‌توانند از مزایای برجسته هوش مصنوعی بهره­‌مند شوند. ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی، روش‌های جدید تبلیغات پیشرفته را برای بازاریابان معرفی کرده و آن‌ها را قادر می­سازد تا چرخه­‌های فروش و رفتارهای هدفمند مصرف کننده خود را بهتر درک کنند. سازمانی که از اهمیت هوش مصنوعی غفلت می­‌کند به احتمال زیاد در سال‌های آینده دچار افت شدید در بازار فروش خواهد شد.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

نقش هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

تعداد بسیار زیادی از بازاریابان برای دستیابی به وفاداری مشتری در عصر دیجیتال، به فناوری­‌های AI وابسته هستند. هوش مصنوعی با تغذیه داده­‌ها به سیستم­‌های جاسازی شده که با پردازش تکراری و الگوریتم­‌های هوشمند ترکیب می­‌شوند، کار می‌­کند و به نرم افزار اجازه می‌­دهد تا مطابق با الگوهای تعیین شده عمل کند. بنابراین، مدیران را قادر می­‌سازد تا تصمیم­‌گیری داده محور را اتخاذ کرده و درآمد کلی کسب و کار خود را افزایش دهند.

نقش هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
نقش هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیاری زیادی دارد و چنان تأثیر عمیقی می­‌گذارد که نمی­توان آن را نادیده گرفت. به عبارت دیگر، پیاده‌­سازی­‌های بیشماری­ از هوش مصنوعی در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. بنابراین، AI در افزایش تعداد مشتریان شرکت‌ها نقش مهمی داشته است و همچنین اتوماسیون مدل‌های موجود، تعامل با مشتری را تسهیل کرده است. این در حالی است که در آینده ما شاهد این مطلب خواهیم بود که بسیاری از شرکت­‌ها از سرویس روبات­ چت (chatbots) برای پاسخ دادن به سوالات مشتریان خود استفاده خواهند کرد. این موضوع وابستگی انسان به کارهای مختلف مانند تولید محتوا و نظارت برای افزایش نرخ تبدیل مشتری را کاهش می‌­دهد. همچنین، هوش مصنوعی نقش مهمی در درک نیازها و خواسته‌­های عموم مردم دارد.

هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

چگونه می­توان از یک ابزار AI کمک گرفت؟

به عنوان یک بازاریاب، بهینه‌­سازی عملکرد کمپین و امکان ایجاد تغییرات در زمان واقعی بدون نیاز به تخصص علم داده، هرگز آسان نبوده است. ماژول Adverity’s Augmented Analytics، یک صنعت تغییر دهنده بازی است که امکان کنترل کامل فعالیت بازاریابی را ارائه می‌­دهد. از این رو، شما و تیم­تان را قادر می­‌سازد تا بتوانید روندهای در حال ظهور و تغییرات ناگهانی KPI را که به طور چشمگیری مورد توجه قرار نمی‌­گیرند، بررسی کنید. بنابراین، می­‌توانید ROI بازاریابی خود را با تمرکز بر روی به کارگیری بودجه موجود در جهت صحیح، به حداکثر مقدار ممکن برسانید.

کمک گرفتن از ابزار AI
کمک گرفتن از ابزار AI

در ادامه با ما همراه باشید تا با چالش‌­های هوش مصنوعی در سال 2020 در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید تا بتوانید اقدامات بازاریابی خود را بر اساس تکنیک­‌های هوش مصنوعی برای فروش بهتر افزایش دهید!

چالش‌­های هوش مصنوعی برای بازاریابان دیجیتال

تأثیر گسترده هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، در سال 2019، اهمیت این نوآوری را در دنیای بازاریابی مدرن نشان می­‌دهد. از آنجا که وارد سال جدید شده‌­ایم، باید خود را برای چالش­‌های هوش مصنوعی ایجاد شده در سال 2020 برای جهان دیجیتال، آماده کنیم. بنابراین­، قبل از سخت­تر شدن مسئله، در این مقاله با ما همراه باشید تا با بررسی پنج چالش برتر هوش مصنوعی در آینده خود را برای بازار رقابتی فروش به بهترین شکل ممکن آماده کنید.

هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
  1. تغییر مداوم روند هوش مصنوعی

اکثر سرمایه داران تجاری معتقد بودند بهینه­‌سازی هوش مصنوعی برای ارتقا بیزینس، یک استراتژی بازاریابی هوشمند است. آن‌ها تلاش‌­های بالقوه خود را برای ادغام چنین سیستم­‌هایی و دستیابی به اهداف نهایی خود پیش می­‌برند. اما گاهی اوقات دستیابی به موفقیت با کمک هوش مصنوعی با تغییر مداوم محیط AI کاهش می­‌یابد.

CMOS به روزرسانی نرم افزارهای به کار رفته و سازگاری آن‌ها با روندهای آینده را بسیار دشوار می­‌داند. به عنوان مثال، اگر خرابی در کل این دوره درجه بندی شده باشد، این امر می­‌تواند سازمان را با خطر از دست دادن کدها و داده­‌های ارزشمند مواجه سازد. بازیابی این داده­‌های بسیار مفید، کاری پرهزینه و طاقت فرسا است.

تغییر مداوم روند هوش مصنوعی
تغییر مداوم روند هوش مصنوعی
  1. کمبود داده‌­های با کیفیت بالا

برای رشد تجارت خود در عصر دیجیتال، لازم است تا اهمیت داده‌­های با کیفیت را در بهبود رویکرد بازاریابی و افزایش فروش کلی درک کنید. با این حال، کمبود داده‌­ها به یکی از مهم‌ترین موانع موجود در مقابل AI برای رسیدن به بالاترین سطح تولید تبدیل شده است. پروژه‌­های مختلف هوش مصنوعی به دلیل زیاد بودن، بی نظمی و کیفیت پایین داد‌ه‌­ها، عملی بودن خود را از دست می‌دهند.

انسان­‌های دنیای مدرن در حال حاضر از هر زمان دیگری، شاهد دسترسی بیشتری به داده­‌ها هستند. اما در حقیقت، مجموعه داده‌­های مناسب برنامه­‌های کاربردی AI کاملا غیرمعمول است. با این حال، کارآفرینان معتقدند که هنوز هم در انتهای تونل پرتویی از نور وجود دارد (هنوز هم جای امیدواری هست). علی رغم کمبود داده، سازمان‌ها از منابع نوید‌ بخش خود برای ساختن روشی مناسب و یادگیری مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می­‌کنند.

  1. نیاز به سرمایه گذاری بالا

هزینه یکی دیگر از عناصر حیاتی است که باید هنگام اجرای هوش مصنوعی در استراتژی تجارت خود به خاطر بسپارید. سازمان‌ها در این بخش، به شدت سرمایه­‌گذاری می­‌کنند تا یک سیستم عامل AI را برای اتوماسیون فرآیندهای موجود و افزایش تجربه کاربر اضافه کنند. شرکت­‌های برجسته جهان مانند گوگل، فیس بوک، اپل، مایکروسافت و آمازون؛ قبلاً برای تقویت رشد آینده خود در هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده‌­اند.

نیاز به سرمایه گذاری بالای هوش مصنوعی
نیاز به سرمایه گذاری بالای هوش مصنوعی

استارت آپ­‌هایی که مایل به اجرای سیستم­‌های هوشمندی بوده اما فاقد کارمند ماهر هستند، اغلب به برون سپاری نیاز دارند. این رویکرد باعث بروز مسائل مختلفی در رابطه با هزینه و نگهداری نرم‌­افزارهای تهیه شده توسط هوش مصنوعی می­‌شود. علاوه بر این، AI نسبت به الگوریتم‌­های سنتی به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد، بنابراین سرمایه‌گذاری قابل توجه، پیش شرط ربات­‌سازی فعالیت‌­های تجاری شما با کمک فناوری­‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

  1. نگرانی‌­های اخلاقی

در حالی که  برخی از افراد، هوش مصنوعی را به عنوان یک پدیده قابل توجه در نظر می­‌گیرند، این سیستم­‌های هوشمند برای عده‌­ای دیگر می­‌تواند وحشتناک باشد. اما، چه بخواهیم و چه نخواهیم، AI در واقعیت زندگی ما نقش بسته است. بازاریابان دیجیتال معتقدند هوش مصنوعی برای رشد تجارت مفید است و تمام تلاش خود را به کار می­‌گیرند تا از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کند. اما با پیشرفت ناگهانی AI، مسائل اخلاقی مختلفی نیز بوجود آمده است که عبارتند از:

خطر از دست دادن شغل با پیشرفت هوش مصنوعی

با وجود مزایای در حال توسعه هوش مصنوعی که تضمین کننده ریشه­‌های عمیقی نوآوری در این حوزه است، فناوری های مبتنی بر AI به تهدیدی اصلی برای نیروی متخصص تبدیل شده است. بر خلاف انسان، ماشین آلات به استراحت یا نوشیدن مکرر نیاز ندارند. بنابراین، خیلی سریع‌تر از انسان به کار خود ادامه می‌­دهند. به همین خاطر سازمان‌ها و جامعه باید بفهمند که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنند تا بر این اساس تغییرات لازم را ایجاد کنند. در واقع، شرکت­‌ها برای ادامه رقابت در عصر دیجیتال، باید از AI استفاده کنند و کارگران برای حفظ شغل­شان باید مجموعه مهارت­‌های خود را ارتقا دهند.

خطر از دست دادن شغل
خطر از دست دادن شغل

خطرات احتمالی مرتبط با هوش مصنوعی

دنیای عصر دیجیتال به شدت مشغول آماده سازی خود برای آینده‌­ای است که در آن نژاد بشر به طور گسترده توسط ماشین­‌های فوق العاده هوشمند احاطه شده است. اما ما از خطرات ناشی از هوش مصنوعی به شکل فعلی خود بی اطلاع هستیم. انسان­‌های جهان معاصر به دلیل بهره‌­وری و قابلیت بالای AI، ماشین­‌های مجهز به هوش مصنوعی را تحسین می­‌کنند. با این حال، عدم تطابق نادرست دستگاه‌­های مبتنی بر AI با اهداف ما می‌­تواند آسیب‌­های جدی را به دنبال داشته باشد.

متأسفانه، هوش مصنوعی می‌­تواند به گونه‌­ای استفاده شود که کاری خطرناک توسط آن انجام شود و نگرانی­‌های جدی را در پی داشته باشد. نمونه بارز آن را می­توان در مورد سلاح‌­های خودمختار که به عمد برای کشتن انسان­‌ها برنامه­‌ریزی شده‌­اند، مشاهده کرد. متلاشی کردن این سلاح‌­ها به سختی انجام می‌­شود. این مسئله به طور معمول نشان می­‌دهد که هوش مصنوعی باید به گونه‌­ای آموزش داده شود که تولید آن تهدیدی جدی ایجاد نکند.

تعرض به حریم شخصی

اکثر قریب به اتفاق برنامه‌­های کاربردی هوش مصنوعی برای یادگیری و تصمیم­‌گیری هوشمندانه به حجم عظیمی از داده‌­ها وابسته هستند. هسته AI به اطلاعات ظریف و شخصی متکی است. به دلیل یادگیری منظم، هوش مصنوعی می­‌تواند مستعد نقض داده‌­ها و سرقت هویت شخصی باشد. اتحادیه اروپا مقررات عمومی حفاظت از داده‌­ها (GDPR) را اجرا می­‌کند که محافظت کامل از اطلاعات افراد را تضمین می‌­کند.

تعرض به حریم شخصی
تعرض به حریم شخصی

در حالی که همه چیز در جهت ادغام هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، وب سایت­‌ها در حال تغییر شکل دادن به استراتژی امنیتی خود هستند تا مشتریان را از آخرین تغییرات آگاه سازند.

  1. موارد استفاده کمتر در بازار

هوش مصنوعی برای جلب حمایت گسترده از بخش تجارت، به موارد استفاده بیشتری در بازار نیاز دارد. بدون مشاهده نمونه­‌های عملی آن در بازار، هیچ انجمنی برای سرمایه­‌گذاری در پروژه­‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رغبت نشان نمی­‌دهد. علاوه بر این، فقط تعداد کمی از افراد و سازمان ها هستند که می­‌توانند چشم انداز پیشرفت کنترل شده توسط ماشین در کره زمین را درک کنند. به زبان ساده‌­تر، افراد مهارت کافی برای کار با ماشین­‌های هوشمند را ندارند. بنابراین، یکی از چالش­‌های جدی AI در دیجیتال مارکتینگ، کاربرد کم آن در بازار فروش محصولات است.

 

منبع: AI Challenges For Digital Marketers In 2020