موتور های جستجو

موتور های جستجو

موتور های جستجو

در اینجا قصد داریم که به بررسی مفهوم موتور های جستجو (search engine ) بپردازیم. ابتدا برای درک بهتر مطلب، بهتر است که مثال ساده زیر را در نظر بگیریم. فرض کنید، به کتابخانه ‌ای مراجعه کرده اید و به دنبال یک کتاب با موضوعی خاص هستید. در این صورت، می ‌توانید به دو روش برای یافتن کتاب مورد نظر اقدام کنید. اول اینکه خودتان به بررسی صدها کتاب موجود بپردازید تا این که آن کتاب را بیابید. و یا اینکه قبل از جستجو کردن، از مسئول کتابخانه بخواهید تا شما را مستقیماً به همان قسمت مربوط به کتاب، راهنمایی نماید. در هر صورت ممکن است که آن کتاب در کتابخانه موجود باشد یا نباشد. اما چیزی که واضح است، در حالت دوم و با راهنمایی مسئول کتابخانه بسیار سریع‌تر و آسان‌تر به نتیجه خواهید رسید. سوال اینجاست که برای جستجو در دنیای کامپیوتر و اینترنت، از کجا و چگونه راهنمایی بگیریم؟! برای یافتن جواب این سوال، با ما همراه شوید.

 

موتور جستجو چیست؟

با شبیه‌سازی مثال ساده ای که گفته شد، در دنیای مجازی، می توان موتور جستجو را به عنوان یک مسئول کتابخانه در نظر گرفت که با استفاده از داده ها و اطلاعاتی که در اختیار دارد، به راحتی سوال شما را پاسخ می دهد و شما را به هدف مورد نظرتان که یافتن کتاب بود، هدایت میکند. مفهوم موتور جستجو را می‌توان به طور خلاصه چنین بیان کرد: ابزاری است که برای یافتن اطلاعات مختلف در فضای مجازی، به ما کمک میکند. در واقع، بکارگیری و بهره‌برداری از موتورهای جستجو، فقط مربوط به جستجو در فضای اینترنت نمی شود. بلکه ممکن است، جستجوی مورد نظر بر روی دستگاه های مختلفی صورت گیرد. مثلاً جستجو به صورت آفلاین و برروی هارد کامپیوتر و یا گوشی موبایل و سایر دستگاه ها باشد. میتوان با کمی مطالعه در مورد دنیای کامپیوتر و اینترنت، ریشه تاریخی موتورهای جستجو را در سال ۱۹۴۵ میلادی یافت. آن زمان که آتلانتیک، ایده خود را با دیگر دانشمندان در میان گذاشت. ایده او، ایجاد یک منبع دانش کامل برای همه انسان ها بود که در نهایت منجر به پیدایش موتورهای جستجو شد.

 

تاریخچه موتورهای جستجو

پس از اولین موتور جستجو که Archie  نام داشت، موتورهای جستجوی بسیاری تولید شده اند. با این وجود، بسیاری از کاربران با شنیدن عبارت موتور جستجو، به یاد گوگل می‌افتند. مطمئناً، گوگل را میتوان بزرگترین و رایج ترین ابزار، برای جستجو در فضای مجازی دانست. این غول جستجوگر وب که در سال ۱۹۹۸ میلادی شروع به کار کرده است، اکنون در بین کاربران سراسر جهان از محبوبیت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. یاهو، بینگ،Ask  ، Aol و بسیاری از سايت های دیگر نمونه ای از یک موتور جستجو هستند. هر کدام از آنها با توجه به الگوریتم و ساختار مختلفی که بر اساس آن طراحی شده‌اند، کار میکنند. بنابراین، شکل عملکرد آنها در اجرای دستورات، چگونگی روش جستجو و یا در شیوه نمایش نتایج جستجو به کاربر، با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

 

طراحی موتور جستجو و کاربرد آن

تا اینجا با موتور جستجو آشنا شدیم. دانستیم که میتوان از طریق آنها، با صرف زمان و هزینه بسیار کمتری (نسبت به جستجوی فیزیکی و سنتی)، پاسخ سوالات مختلفی را بدست آورد. قطعاً، با گسترش روزافزون فناوری و اینترنتی شدن بسیاری از مشاغل مختلف، استفاده از این ابزار در کارهای مختلف بسیار مفید خواهد بود. شما هم می توانید برای کسب و کار خودتان، از توانایی های این تکنولوژی و فناوری کمک بگیرید. گروه فناوران ایما، با بیش از ۱۱ سال سابقه کار در زمینه فناوری اطلاعات، امکانات و خدمات متنوعی را در این رابطه ارائه می‌دهد. گروه فناوران ایما، وب سایت های متنوعی را در زمینه های مختلف شغلی طراحی و بهینه سازی  می نماید. برخی از آنها عبارتند از:

_ طراحی وب سایت فروشگاهی

_ وب سایت باشگاه ورزشی

_ وب سایت املاک

_ وب سایت شرکتی

_ طراحی وب سایت دکوراسیون

_ و بسیاری از انواع سایتهای دیگر، که توسط مجموعه فناوران ایما طراحی و تولید میشود. استفاده از فناوری موتور جستجو در ساخت انواع سایت‌ها، موجب افزایش کیفیت و رضایت کاربر میگردد. مثلاً استفاده از تکنولوژی موتور جستجو، در طراحی سایت فروشگاهی، باعث می‌شود که مشتریان پس از ورود به سایت فروشگاه، به راحتی و با استفاده از جستجوگر، کالاهای مورد نظرشان را بیابند. شما هم میتوانید از طریق آدرس اینترنتی www.ima-web.com  به وبسایت مجموعه فناوران ایما دسترسی داشته باشید. در این مجموعه علاوه بر طراحی انواع سایت ها، سئو و پشتیبانی آنها نیز انجام می شود. از منوی اصلی سایت، دسترسی به طیف وسیعی از خدمات گوناگون خواهید داشت. میتوانید از طریق برقراری تماس با کارشناسان گروه فناوران ایما، به راحتی از مشاوره و راهنمایی آنها استفاده کنید. همچنین، نمونه های زیادی از پروژه های انجام شده توسط این شرکت، درون سایت قابل مشاهده است. امیدواریم که شما هم با تصمیم به موقع و انتخابی مناسب، کسب و کار خودتان را در فضای مجازی توسعه دهید و از پیشرفت فناوری و دیگر رقبای خودتان جا نمایید.

 

دریافت جدیدترین

واتس اپ فناوران ایما تماس با فناوران ایما>