پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده تجارت الکترونیک بیش از 2 تریلیون دلار فروش را پشت سر خواهد گذاشت. تجارت الکترونیک زودبازده و یکی از با ارزش ترین صنایع است. وقتی آنلاین خرید می‌کنید، جین های مورد علاقه خودتان را بر می‌گزینید، ساعت خوب جدید و رایانه را مستقیما برایتان ارسال می‌کنند، ممکن است تصور نمایید که تجارت الکترونیک به همین سادگی انجام می‌شود. دنیای دیجیتال مارکتینگ، دنیای بزرگی است و فقط کسانی که به دنبال برند شدن هستند، می‌توانند در این فضا گام بردارند. در ادامه چیزهایی را می‌آموزیم که تجربه حوزه دیجیتال مارکتینگ به خبرگان این حوزه آموخته است. این گام‌ها فقط به شما نمی‌آموزد که یک سایت حرفه‌ای بنا نمایید بلکه بازاریابی و سئو را برای آینده ای موفق برایتان به ارمغان خواهند آورد.

استراتژی یکساله سئو

اگر تاکنون در حوزه تجارت الکترونیک شروع به کار نکرده باشید، شاید غیرممکن به نظر برسد که معنای ارزش زمان و جزئیات فرآیندهای انجام شده را به راحتی متوجه شوید. وقتی سایت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک را بررسی می‌کنیم، هرگز باور نمی‌کنید که یک نفر تا این اندازه با علاقه و به تنهایی تمامی مختصات یک سایت را کنار هم چیده و به محتوای زیبای کنونی درآورده است. حتی کار به این همین جا ختم نمی‌شود بلکه برای تولید محتوای سئو سایت، باید با هر تولید کننده مذاکره نمایید و در صورت توافق محصولات را بر سایت خود قرار دهید. گذشته از تمام مواردی که برای ساخت و طراحی سایت انجام می‌شود، از تجربه به دست آمده می‌توان فهمید که در برخی موارد در مسیر راه، ناامیدی چقدر به سراغمان می‌آید اما باعث نمی‌شود که راه در پیش گرفته، از حرکت بازایستد.

استراتژی سئو سایت خود را یکسال قبل از طراحی و ایجاد سایت خود آغاز نمودیم. در کنار محتواسازی شروع به طراحی همزمان سایت کرده و با یک تیر دو هدف را نشانه رفتیم. گام‌هایی که طی نمودیم جهت ارتقا تا به سایت موفق خود دست یابیم در زیر لیست شده اند. این گام‌ها را برای موفقیت طی کنید.

سئو سایت

تجارت الکترونیک

گام‌های رسیدن به سایت موفق 

1- نام دامنه مناسب خریداری کنید. بخشی زیبا که با آن می‌توانید به طور کامل برند خود را با آن معرفی نمایید. بیراهه نروید. با استفاده از برخی از سایت‌های راهنما مانند GoDaddy می‌توانید نام دامنه را با قیمت کمتر از 10 دلار خریداری نمایید.

2- برنامه نویس وب سایت استخدام نمایید. یکی از بخش‌های ویژه رسیدن به سایت تجارت الکترونیک همین بخش است. اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن و با روشی حرفه ای به طراحی سایت مطلوب خود بپردازید، در زمان استخدام برنامه نویس بیشترین دقت را به خرج دهید. به سایت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعال هستند ،رجوع نمایید و از آنها راهنمایی بخواهید. زمان دسترسی به سایت را جویا شوید. اغلب اوقات، کارآفرینان بدون همراهی یک برنامه نویس کارهای خود را پیش نمی‌برند. اما همواره در انتخاب برنامه نویس دقت نمایید که عدم دقت در این امر باعث پشیمانی خواهد شد.

3- تمام مستندات قانونی مورد نیاز برای تجارت الکترونیکی را گردآوری نمایید. حوزه فعالیت خود را ثبت نمایید. مجوزهای لازم را دریافت نموده و به دنبال مشاغل قانونی در تجارت الکترونیک باشید. به یقین دنیای تجارت الکترونیک مشابهت های زیادی با تجارت عادی دارد و لذا کسب درآمد نامشروع در این حوزه نیز وجود دارد. اگر می‌خواهید در کار خود دقیق باشید و مشکلات پیش رو را با سادگی بیشتری کنار بزنید با یک وکیل خبره مشورت نمایید. این هزینه برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. حتی لازم است در صورتی که می‌خواهید در فضای تجارت الکترونیک به راه اندازی یک شرکت مبادرت ورزید، از مفاهیم شرکت‌ها، مسئولیت‌ها و اختلاط و انحلال آن‌ها موارد متعددی را دانسته و اطلاعات دقیقی جمع آوری کنید. علاوه بر این، مستندات مربوط به ارزش افزوده و گواهی آن را در اختیار داشته باشید. در پایان نیز تمامی مدارکی که در خصوص ایجاد شرکت الکترونیکی نیاز دارید با نظر وکیل خود گردآوری نموده و در اختیار داشته باشید.

سئو سایت

4- فرم و قالب وب سایت میزبان خود و تجارت الکترونیک خود را برگزینید. انتخاب دقیق و مناسب پلتفرم تجارت الکترونیک عامه پسند باعث خواهد شد تا زمان و پول خود را حفظ نمایید. برای ایجاد این پلتفرم پیشنهاد می‌شود تا از ووکامرس، بیگ کامرس یا شاپیفی استفاده نمایید. بسیاری از برنامه نویسان با این پلتفرم‌ها آشنا هستند و می‌توانند آن را جهت اتصال به محتوای سایت یا پردازش به راحتی استفاده نمایند. البته نکته حائز اهمیت آن است که اهمیت به کارگیری ووکامرس از زبانه های وردپرس بر هیچ کس پوشیده نیست و دلیل آن اهمیت و قابلیت‌هایی است که در وردپرس وجود دارد. بهتر است از وردپرس برای سایت میزبان استفاده شود.

5- موضوع مطابق با تجارت الکترونیک خود پیدا کنید. یعنی محتوایی را برگزینید که در تجارت الکترونیک با دانش شما مطابقت دارد. برای این که به این موضوع نزدیک شوید، سایت خود را از نو نسازید بلکه از طریق ThemeForest سایت مشابه خود را انتخاب و بارگیری نمایید. در این صورت در زمان خود صرفه جویی نموده و سرعت را افزایش خواهید بخشید. شاید شنیده باشید که گفته اند: «علم را نمی توان از ابتدا نوشت بلکه علم زنجیره ای دنباله دار است که باید آن را ادامه داد». با این کار، اشتباهی را که بسیاری از طراحان انجام می دهند، مرتکب نشوید. انتخاب سایت مشابه و بهره بردن از قالب آن می تواند شما را در رسیدن به هدف نهایی بسیار کمک نماید.

6- سایت خود را پویا و زنده طراحی نمایید. (Live). سایت زنده و پویا به معنای ایجاد خانه، صفحه در مورد ما و صفحات ارتباطی بین شما و کاربران است. لزومی ندارد حتما صفحاتی زیبا طراحی کنید. بلکه یک سایت با محتوای گفته شده به دلایل زیر اهمیت می یابد:

  • اول آنکه به شما امکان می دهد تا هنگام مذاکره و معامله، از مقبولیت برخوردار باشید. طرف مقابل به شما اعتماد خواهد کرد زیرا شما تمام راه های ارتباطی با او را معرفی کرده‌اید و از خود بیوگرافی ارائه نموده اید.
  • تمامی کسانی که در حوزه تبلیغات و وبلاگ نویسی تبحر دارند، شما را راحت تر می شناسند و شما به عنوان فردی معتبر شناخته می‌شوید.
  • سومین مطلب مهم آن است که بازگشت به سایت شما افزایش می یابد که البته اهمیت این موضوع در بخش سئوی شماست.

سئو سایت

7- به پراکنش اخبار کمک کنید. یکی از ابزارهای مهم در بخش سئو به خصوص در بازاریابی دیجیتالی و مشاغل شخصی، استفاده از این قاعده است. این بخش شگفت انگیز است و تغییر دهنده تمام معادلات بازی است البته اگر به درستی اجرا شود. این شیوه به خصوص برای مخبران پایگاه داده ای قوی از منابع برای رخدادهای آتی و فرصت‌های روزانه فراهم می‌آورد تا رسانه ای ارزشمند بیافریند. سایت و پایگاه اطلاعاتی پایداری ایجاد می‌شود که به اعتبار نویسندگان آن کمک شایان می‌نماید. ایجاد پایگاه داده به معنای کاهش زمان است. اگر وقت بگذارید و روزانه برای مدت یکسال حداقل دو محتوا بر سایت قرار دهید، بهترین شرایط را برای سایت خود فراهم نموده‌اید.

8- استفاده از نرم افزار پیچ باکس (Pitchbox). این نرم افزار جهت تولید بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بک لینک به معنای اتصال به کلمه کلیدی در بهترین سایت‌های موجود در فضای جهانی وب است. از آن‌جایی که ارتباط با محتواهای رسانه ای بسیار با اهمیت است، پیچ باکس ایجاد شد. این نرم افزار حتی ارتباطات فرد به فرد را مدیریت می‌کند. تمامی انواع ارتباط‌‌ها مانند ایمیل و مشابه آن را مدیریت می‌نماید.

9- دسترسی شخصی برای فروشندگان و کاربران بسیار حائز اهمیت است. ارزش این قسمت را فقط کسانی متوجه می شوند که به استراتژی های سئو واقف بوده باشند.

10- درگاه پرداخت را فعال نمایید. برای فعالسازی این قسمت باید هزینه درگاه و فعالسازی درگاه ارائه گردد. در Com لیستی از 5 عنوان بهترین دروازه پرداخت برای وب سایت‌های تجارت الکترونیکی وجود دارد. قبل از پذیرش از امنیت محتوای تولید شده مطلع شوید. یک سیستم حریم خصوصی ایجاد نمایید. امنیت سیستم خود را ارتقا دهید و درگاه های پرداخت مطمئن برای وب سایت خود طراحی نمایید. لیستی از تلفن ها و آدرس‌های مشتریان خود ایجاد نمایید. و مشتری مداری کنید.

11- مغازه گوگل و کاتالوگ محصولات فیس بوک را از یاد نبرید. تا اینجا در خصوص سئو با هم بسیار صحبت نمودیم. نکته مهم آن بود که همزمان با طراحی، سئوی سایت خود را پیش ببرید. نگذارید که وب سایت تمام شود و شما از ابتدا شروع کنید. به یقین بسیاری از موارد وجود دارد که تا آماده شدن سایت نخواهید توانست به بارگذاری آنها مبادرت ورزید. در مرحله آخر تنظیمات کمپین خرید گوگل خود را فعال نمایید. کاربران هنگام جستجو در موتور های جستجو با شما همراه خواهند شد. از مغازه گوگل استفاده نمایید. همین کار را در فیس بوک انجام دهید. از بزرگترین سایت‌هایی که طرفداران آن تمایل زیادی به مشارکت و به اشتراک گذاری در آن دارند، فیس بوک است.

سئو سایت

12- بسته بندی و آیتم های حمل و نقل و درخواست کالا آخرین مرحله است. در این مرحله برای سازماندهی نهایی ارسال محصولات باید به این سوال پاسخ داد که آیا به دنبال ارسال و حمل و نقل کم اما پیوسته هستیم یا باید ابتدا تمام محصولات را انبار کنیم و سپس ارسال گسترده داشته باشیم؟ آیا بسته‌بندی با تبلیغات همراه باشد؟ از چه نوع بسته هایی و با چه ابعادی استفاده شود؟ محدودیت‌های حمل و نقل چیست؟ پاسخ به این سوالات و موارد مشابه آن باعث خواهد شد تا مرحله پایانی تجارت الکترونیک خود را به آسانی پشت سر بگذارید.

حالا آماده هستیم. همه چیز برای شروعی موفق مهیا شده است.

منبع:  12Steps to Building a Successful Ecommerce Site in 12 Months