هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)  سال‌هاست که روند رو به رشدی را پیموده است. در حقیقت بر طبق گوگل ترندز یا روندهای گوگل، جستجو اصطلاح به ژانویه 2018 برمی­گردد.

هوش مصنوعی (AI)کاربردهای متفاوتی دارد در انواع مختلف تکنولوژی­‌ها استفاده می‌شود.

این موضوع به دلیل این است که بازاریابان از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده‌­اند تا شیوه جذب مشتریان را تغییر بدهند. برندها و وب­ سایت­ ها از چت­‌ربات­‌های AI برای بهبود ارتباطات با بازدیدکنندگان وب­ سایت استفاده می‌­کنند. آ‌‌‌‌‌ن‌ها همچنین از این تکنولوژی برای تحلیل داده‌­های حجیم استفاده می‌کنند. AI به صاحبان تجارت و وب­مسترها در دستیابی به یک مزیت رقابتی در مشاغلشان کمک می­‌کند.

اما امروزه، هوش مصنوعی در حال تغییردادن روش طراحی و توسعه وب ­سایت­ ها می‌­باشد؛ که روی شیوه طراحی وب سایت آینده ما نیز اثر می­‌گذارد.

به طور مرسوم همه وب­سایت‌ها با استفاده از HTML ایجاد شده­‌اند. در حالیکه طی دو دهه گذشته کدنویسی تغییر کرده و پیچیده‌­تر شده است، سایت‌ها نسبت به گذشته از لحاظ ظاهری جذاب­ت ر شده‌­اند.

اگرچه تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه پیشرفت خودش قرار دارد، ADI (هوش مصنوعی طراحی) برای طراحی و توسعه وب استفاده می­شده است.

تفکر پشت ADI این است که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی اکثر طراحی وب سایت می­‌تواند به صورت خودکار انجام شود. صحبت در مورد ADI در طول این سال‌ها رو به افزایش بوده است، همان چیزی که باعث شده که ما این مطلب را به نگارش در بیاوریم.

ما می­‌خواهیم که همه این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما بتوانید برای آینده وب­ سایت خود آماده شوید و یک درک بهتر از جایگاهی که ADI امروزه قرار دارد، بدست آوردید. با گفتن این حرف، ما کاملاً در جایگاهی نیستیم که بگوییم هر سایت باید برای طراحی از هوش مصنوعی استفاده کند. ما فکر می‌­کنیم هنوز به آنجا نرسیده­‌ایم. در عوض، می­‌خواهیم که شما از تکنولوژی و اینکه چطور بر آینده طراحی وب اثر دارد، آگاه شوید.

آینده وب با هوش مصنوعی

رشد و سودمندی­‌های هوش مصنوعی

قبل از اینکه به ویژگی‌های ADI و هوش مصنوعی که برای اصول طراحی وب سایت استفاده می­‌شود، بپردازیم، می‌­خواهیم به صورت کوتاه و کلی در مورد هوش مصنوعی بحث کنیم. در ادامه در مورد چگونگی عملکرد آن توضیحاتی ارائه شده است.

تکنولوژی هوش مصنوعی به ماشین‌­ها و کامپیوترها اجازه می­‌دهد که وظایف انسانی را انجام دهند. سپس ماشین‌­ها باید از تجربیات انسان‌ها برای انجام کارها آموزش ببینند و بر این اساس تنظیم کنند تا هر ورودی جدیدی را بهینه کنند.

به منظور عملکرد صحیح AI، نیاز است که تکنولوژی با ظرفیت­‌های یادگیری عمیقی به طور مؤثر برنامه­‌ریزی شود. همه این تکنولوژی نیاز است که قادر به تشخیص الگوها در داده­‌ای که مورد پردازش قرار می­‌گیرد، باشد.

هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال توسعه است و در نتیجه درآمد ناشی از آن با سرعت زیادی در حال افزایش است.

رشد هوش مصنوعی

تخمین زده می­‌شود که در شش سال آینده درآمد حاصل از کاربرد هوش مصنوعی در سازمان‌­ها، ده برابر مقدار آن در سال 2019 ­باشد. در حال حاضر نیز هشت برابر بیشتر از سه سال گذشته بوده است. واضح است که AI در مسیر پیشرفت قرار دارد.

نیاز است که تکنولوژی در هر جایی مورد استفاده قرار بگیرد و از لحاظ تئوری باید بتواند برای توسعه، طراحی و اهداف دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

تصور غلط رایج این است که AI فقط برای خودکار­کردن کارهایی انجام می‌­شود که به طور معمول به صورت دستی انجام می­‌شوند در حالیکه این فقط بخشی از نحوه عملکرد هوش مصنوعی می‌باشد و این فناوری بسیار عمیق­‌تر از آن است.

ایده هوش مصنوعی این است که می­توان از داده‌­ها به طور مداوم، به صورت مقیاسی و دقیق استفاده کرد.

این فناوری برای روش‌­های مورد نظر در مشاغل خانگی و تجاری به صورت یکسان بکار گرفته می‌شود. می‌­تواند برای کاربردهای مانند طبقه­‌بندی تصاویر یا تشخیص شی مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، یک یخچال هوشمند با استفاده از AI می­‌تواند به طور تئوری لیست مواد غذایی را برای شما به صورت خودکار ایجاد کند.

با ظرفیت­‌های عمیق یادگیری، فناوری AI به رشد خود ادامه داده و در آینده پیشرفته­‌تر می­‌شود.

چگونه ADI کار می­‌کند؟

حال بیایید نگاهی به این موضوع داشته باشیم که چگونه هوش مصنوعی می­تواند برای طراحی وب با ADI بکار رود.

در ساده‌­ترین بیان، ADI می‌­تواند از یادگیری ماشین برای تشخیص و پیاده‌­سازی روندها در طراحی وب استفاده کند. در موارد دیگر درست همانند هوش مصنوعی عمل می­‌کند. کامپیوترها داده را تحلیل می­‌کنند سپس به طور خودکار تنظیمات ورودی را انجام می‌­دهند.

ایده این است که سرانجام وب­ سایت ها می­‌توانند به تنهایی با استفاده از AI ساخته شوند. این با روشی که امروزه وب­ سایت ها ساخته می­‌شوند، متفاوت است.

هم اکنون تعداد کمی گزینه یا انتخاب برای طراحی و توسعه وب­ سایت وجود دارد.

اول از همه شما می­‌توانید یاد بگیرید که چگونه کدنویسی کنید و همه کارها را از آغاز انجام دهید. این قطعاً ساده‌­ترین رویکرد نیست. زمان، آزمایش و خطا طول می­‌کشد.

از طرف دیگر، شما می­‌توانید از سازندگان وب ­سایت استفاده کنید که دیگر احتیاج به کدنویسی ندارید. واسطه­‌های دراگ و درپ (کشیدن و رهاکردن) باعث می­‌شوند برای مردم آسان شود که بدون هیچ تجربه از کدنویسی، یک وب­ سایت را برای خودشان بسازند. اما هنوز این رویکرد احتیاج به زمان و راهنمایی دارد. بعلاوه برای اینکه سایت شما هم جذاب و هم کارآمد باشد، نیاز است که درکی از طراحی داشته باشید. اگر شما زمان یا مهارت‌های لازم برای انجام این مورد را نداشته باشید، می‌توانید از یک توسعه­‌دهنده یا یک طراح برای انجام هر چیزی که می­‌خواهید، استفاده کنید. در حالی که این مورد زمان شما را آزاد می­‌کند، شما برای انجام این خدمات یک قیمت پریمیوم[1] را پرداخت می­‌کنید. اما هنوز نیاز است که کار اساساً توسط کسی انجام شود.

هوش مصنوعی یک روش جدیدتر برای طراحی وب است و می­‌تواند یک انتخاب طراحی اولیه برای آینده باشد.

Wix، یک لیدر صنعتی در کار ساخت وب­سایت، ورژنی را برای ADI در سال 2016 منتشر کرد.

 

Wix

مفهوم نسبتاً سرراست است.

Wix سؤالاتی را در مورد وب­سایت شما می­‌پرسد. سپس این پاسخ­‌ها را دریافت می‌­کند تا عناصر محتوایی را بوجود آورد که از نقطه نظر طراحی برای وب­سایت شما هم یکتا و هم قوی هستند.

اگر شما از ADI آن‌ها استفاده کنید، Wix برای شما تصاویر و متن سفارشی را فراهم می­‌کند.

پایه و اساس ADI فرض می­­‌شود که ماشینی باشد که دارای مغز یک طراح وب می‌­باشد. این مورد با فناوری برنامه­‌نویسی برای مشاهده وب­سایت‌های موجود بدست می­‌آید.

سپس فناوری از بهترین عمل‌­های طراحی وب­سایت بهره برده و آنها برای یک سایت جدید که ساخته خواهد شد، بکار می­‌برد. همه این مراحل به صورت خودکار انجام می‌­شود.

از نظر تئوری، حتی نیاز به قالب ها حذف خواهد شد. سایت­‌ها می­‌توانند اساساً بدون اعمال هر ورودی از انسان ساخته شوند.

[1] قیمت بالاتر از قیمت استاندارد برای کالایی که تصور می شود از کیفیت بالاتری نسبت به استاندارد برخوردار باشد.

بکارگیری فناوری برای طراحی وب

بیایید به یک مرحله عقب‌تر از هوش مصنوعی برگردیم و فقط به طراحی وب سایت توجه کنیم.

هنگامی که بیشتر مردم در مورد طراحی فکر می­‌کنند، به صورت خودکار فرض می­‌کنند که خلاقیت یک نیاز است. در بعضی مواقع، این موضوع درست است اما تا حدی.

طراحان عالی وب لزوماً نیاز نیست که خلاق­‌ترین افراد باشند یا پیش­‌زمینه­‌ای در هنر داشته باشند. آنها به طور ساده نیاز دارند که بدانند چگونه از بهترین روش­‌ها استفاده کنند.

نگاهی به «مهم­ترین فاکتورهای طراحی وب» بر طبق بازدیدکنندگان وب ­سایت داشته باشید.

مهم­‌ترین فاکتورها

طبق یک نظرسنجی، 76 درصد افراد می­‌گویند که سایت‌ها را نیاز دارند تا کار آن‌ها برای پیداکردن آنچه به دنبال آن هستند، آسان‌­تر شود و فقط 10 درصد از افراد می‌گویند که مهم­‌ترین فاکتور، ظاهر زیبا می­‌باشد.

از نظر تئوری، شما می­‌توانید یک وب ­سایت را بدون هیچ خلاقیتی طراحی کنید. شناختن بهترین روش‌­ها و پیاده­‌سازی آن‌ها فقط مهم است.

در این جا هست که هوش مصنوعی می‌­تواند نقش خود را ایفا کند. راه­‌حل­‌های AI می­‌تواند به عنوان یک کمک­‌کننده برای افرادی که در حال ساختن وب ­سایت هستند، پیشنهاد شود.

ماشین­‌ها می­‌توانند طراحی را تحلیل کنند و آنرا با پایگاه­‌های داده بهترین روش­‌ها مقایسه کنند.

در نهایت فناوری می­‌تواند برای ارائه پیشنهاداتی مربوط به طراحی مورد استفاده قرار گیرد. به آن فکر کنید، همانند نرم‌­افزاری که برای SEO استفاده می­‌شود. ابزارهای SEO محتوای شما را تحلیل کرده و به شما پیشنهاداتی کلیدی را بر اساس رتبه‌­بندی یا آنچه سایت‌های دیگر انجام می‌­دهند، ارائه می‌دهند.

این مفهوم مشابه می­‌تواند برای طراحی وب سایت استفاده شود.

چونکه بهترین روش­‌ها واقعاً خلاقانه نیست، کاربردها می­‌توانند آموزش داده شده و برای ماشین‌ها برنامه­‌نویسی شوند. برای مثال، قراردادن بهینه CTA در صفحه خانگی چیزی است که می­‌تواند یادگرفته شده و به وسیله یک کامپیوتر با استفاده از ADI بکار رود.

اساساً ایده این است که هوش مصنوعی به طور کامل طراحی را در دست بگیرد، اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌­ایم.

حتی پلت­فرم‌­هایی مثل Wix که به نوعی از AI استفاده می­‌کنند، هنوز محدودشده هستند و ورودی‌های انسانی مثل جواب­ دادن به سؤالات و چیزهایی از آن ماهیت برای عملکرد آن لازم است.

مثال­‌هایی از طراحی AI وب

علاوه بر Wix، تعدادی پلت­فرم­‌های دیگر نیز هستند که از AI در یک سطح پیشرفته‌­تر برای طراحی وب سایت استفاده می­‌کنند.

به هر حال این‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه بوده و قدری محدودشده هستند. اما آن‌ها نشانه خوبی از اینکه آینده طراحی با AI در کجا قرار دارد، می­‌باشند.

  1. AIDA از BookMark

AIDA

Bookmark یک سازنده وب­سایت به نام AiDA دارد که از AI برای ساخت وب ­سایت استفاده می­‌کند. بنابراین شما می­‌توانید از این پلت­فرم برای ساخت یک وب­ سایت استفاده کنید، حتی اگر شما هیچ تجربه طراحی یا کدنویسی نداشته باشید.

(AiDA ( artificial intelligence design assistant مخفف دستیار طراحی هوش مصنوعی می‌­باشد. با کمک این نرم­‌افزار شما می­‌توانید در کمتر از دو دقیقه یک وب ­سایت سفارشی را فعال و راه‌­اندازی کنید. در ادامه اینکه چگونه کار می‌­کند، توضیح داده شده است.

نرم‌­افزار یک طراحی را به صورتی ایجاد می­‌کند که برای نیازها و تجارت شما منحصر به فرد باشد.

همه کاری که باید انجام بدهید این است که نوع تجارت خود را انتخاب کنید. بیش از 650 گزینه برای انتخاب­‌کردن وجود دارد، بنابراین بسیار خاص می­‌باشد. اما هنوز به بعضی کارهای دستی نیاز دارد.

AiDA دارای ظرفیت ایجاد پرتفو­های شخصی، وب­ سایت های تجاری، فروشگا­ه‌های تجارت الکترونیک و هر چیزی در این بین می‌­باشد. نام کسب و کار خود را تایپ کنید و نر‌‌‌م‌­افزار مراقب بقیه موارد می‌باشد.

زمانی که سایت ساخته شده و طراحی آن انجام شد، مسئولیت شما ویرایش عکس‌­ها و متون می‌باشد.

اگر شما از این روش خوشتان نمی­‌آید، فقط فرآیند را دوباره طی کنید و AiDA یک وب ­سایت جدید برای شما خواهد ساخت که متفاوت از مورد اولی باشد.

Bookmark دارای سه ردیف مختلف قیمت‌­گذاری می‌­باشد. اولی رایگان است اما بسیار محدودشده است و همراه با یک زیردامنه bookmark.com می­‌باشد. آنها همچنین گزینه‌­هایی با قیمت 11.99 دلار در ماه و 24.99 دلار در ماه برای صورت­‌حساب سالانه دارند. قیمت­‌ها برای قرارداد­های ماه به ماه افزایش می‌­یابد.

 

  1. Sacha از Firedrop

Sasha

Firedrop دارای نرم ­افزار هوش مصنوعی بنام sasha می­‌باشد که برخلاف کل وب ­سایت‌ها برای ساخت صفحه­‌های وب استفاده می­شود.

از لحاظ تئوری، شما می­‌توانید از این پلت­فرم AI برای ساخت کل سایتتان استفاده کنید اما نیاز است که شما یک صفحه را یک بار بسازید که این نوع از عملکرد، هدف خودکار بودن را خدشه­‌دار می­‌کند. در هر صورت این مثال دیگری از آن چیزی است که در بازار امروزه وجود دارد.

اما چطور کار می­‌کند؟ در عوض استفاده از سازندگان دراگ و درپ، هم کاری که باید انجام بدهید گفتگو با Sacha از طریق چت آنلاین می­‌باشد.

برای مثال، شما می‌­توانید چیزی مثل «تغییر پالت رنگ» را تایپ کنید تا یک روند طرح رنگ وب­ سایت را در صفحه فرود خود بدست آورید.

این یک گزینه عالی برای کسانی است که صفحه‌­های فرود ساده را می­‌خواهند که برخلاف انتخاب یک قالب و سپس ویرایش آن متناسب با نیازهایشان، به طور کامل سفارش‌­سازی شده باشد.

برای امتحان­‌کردن Sacha ثبت­‌نام کنید. سپس شما می­‌توانید برای دیدن گزینه­‌های قیمتی از Firedrop درخواست مشاوره بدهید.

[1] artificial intelligence design assistant

نتیجه

هوش مصنوعی آینده است. به طریقی به نظر می­‌رسد که این فناوری درحال جداشدن از همه چیزهایی است که ما در آینده انجام می‌­دهیم. طراحی وب نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حال حاضر پلت­فرم‌­هایی وجود دارد که از فناوری هوش مصنوعی برای طراحی و توسعه وب سایت‌ها استفاده می‌­کنند. اگرچه این نر‌م‌­افزار هنوز در راه رسیدن به پتانسیل بالقوه خود می‌باشد، اما ما فکر می­‌کنیم آن روز خیلی دیر نیست که این اتفاق بیفتد.

بنابراین در حال حاضر این چه معنایی دارد؟

نیازی نیست که بیرون بروید و ADI را شروع کنید. اما زمانی که تکنولوژی پیشرفت می­‌کند، در مقابل تغییر انعطاف‌­پذیر باشید. یک ذهن باز داشته باشید و پیگیر آخرین تغییرات در روندها باشید تا اطمینان حاصل کنید که وب­ سایت شما دارای یک طراحی بهینه است.